Malaysia dilahirkan sebagai sebuah
masyarakat majmuk; berbilang bangsa, berbilang bahasa, berbilang agama dan
berbilang budaya. Kepelbagaian kaum dan etnik ini mewujudkan pula kepelbagaian
budaya, bahasa, agama dan adat resam. Antara tiga kaum utama di Malaysia ialah
Melayu, Cina, dan India. Hidup dalam masyarakat majmuk ini memberi peluang
kepada masyarakat Islam untuk berdakwah kepada bukan Islam tentang ajaran Islam
dalam hal ehwal spritual yang fundemental dan kepercayaan sehinggakan kepada aspek
ritual seperti tuntutan solat, puasa, haji, zakat dan lain-lain.
Tuntutan serta ritual dalam ajaran Islam
itu menggambarkan imej ajaran Islam secara lansung dan implementasinya oleh
umat Islam khususnya di Malaysia akan menjadi perhatian golongan mad'u (orang
yang ingin didakwahi). Sekiranya ritual serta tuntutan ajaran yang dilakukan
itu dibuat secara sonsang, maka sonsanglah pemahaman golongan mad'u terhadap
makna sebenar ajaran atau ritual tertentu.
Dalam sekian banyak ibadah ritual yang
dipraktikkan oleh umat Islam seluruh dunia, ibadah puasa pada bulan Ramadhan
berpotensi dijadikan sarana dakwah, namun tidak mustahil ia juga boleh menjadi
salah satu dari sekian banyak salah faham terhadap ajaran Islam atas
sebab-sebab yang dilakukan oleh umat Islam sendiri. Berikut disenaraikan
beberapa perkara yang perlu ditelusuri oleh umat Islam sebagai pembawa mesej
Islam dalam diri masing-masing.
Al-Sahar bermaksud lewat malam. Manakala
al-Suhur bermaksud makanan yang dimakan ketika bersahur. Al-Suhur pula bererti
perbuatan dan akta terbitan dalam memakan makanan itu.Menjadi suatu sunnah yang
digalakkan kepada mereka yang berpuasa untuk bangun di awal pagi dan bersuhur,
walaupun dengan seteguk air kerana dengan bersuhur, kita dapat membezakan
ibadah puasa pada hari itu dengan puasa ajaran agama lain. Dari 'Amru bin
Al-'As, sesungguhnya Rasulullah Sallahu’alaihi Wa Sallam bersabda :
"Perbezaan antara puasa kita dan puasa ahli kitab adalah makan
sahur". (Hadith
Riwayat Imam Muslim no.1096)
Dalam memastikan orang ramai yang ingin
berpuasa bangun untuk bersuhur, maka segala macam inisiatif dibuat oleh
sesetengah pihak. Ada beberapa masjid atau surau yang memasang bacaan Quran,
ada pula yang membuat pengumuman menggunakan pembesar suara masjid, ada juga
yang sanggup mengetuk pintu-pintu rumah, memasang selawat dan lagu-lagu nasyid,
tidak kurang pula yang menjerit-jerit "Sahur! Sahur!".
Semua contoh di atas dibuat dengan
tujuan yang satu, membangunkan orang ramai dari tidur supaya bersuhur. Apakah
wajar cara-cara yang disebutkan di atas dari sudut pandang Islam? Al-Imam
al-Hafizd Ibn Jauzi pernah mengingatkan dengan berkata :
“Antara tipu daya Iblis ialah mereka yang mencampur adukkan azan dengan
peringatan, tasbih dan nasihat. Mereka jadikan azan perantaranya lalu bercampur
aduk. Para ulama membenci segala yang ditambah kepada azan. Banyak kita lihat
orang yang bangun waktu malam lalu memberikan peringatan dan nasihat atas
menara azan. Dalam kalangan mereka ada yang membaca al-Quran dengan suara yang
tinggi lalu menghalang tidur orang ramai dan mengganggu bacaan orang yang
bertahajjud. Kesemuanya itu adalah perkara-perkara munkar” (Ibn Jauzi,
Talbis Iblis, 159, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah. Dinukilkan daripada
artikel asal Prof Madya Dr. Mohd Asri Zainul Abidin bertajuk “Bacaan Selain
Azan Di Pembesar Suara Patut Dihentikan”).
Sekiranya perkara-perkara yang
disebutkan di atas ittu ditegah, semestinya para pembaca tertanya-tanya
bagaimana seharusnya suasana bersuhur itu yang sewajarnya dari kaca mata Islam?
Apakah ianya diajarkan oleh Nabi? Apa yang ditunjukkan pada zaman Nabi untuk
kita teladani, yang dilakukan oleh Nabi adalah dengan melaksanakan dua kali
azan. Azan pertama untuk menunjukkan masih dibolehkannya makan dan minum. Adzan
kedua untuk menunjukkan diharamkannya makan dan minum. Hal ini dapat dibuktikan
melalui hadis Nabi yang bermaksud :
“Janganlah menahan kamu dari makan dan minum oleh azannya Bilal, tetapi
terus makan dan minumlah kamu sehingga Ibnu Ummi Maktum melaungkan azannya” (Hadis
diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim)
2) Menjadikan ibadah puasa sebagai alasan datang lewat dan balik awal di
tempat kerja/belajar
Menjadi kebiasaan sesetengah pihak untuk
tidur selepas suhur dan solat subuh, maka kekenyangan sewaktu suhur menjadikan
badan dan perut yang penuh itu lena. Akibatnya, ada yang terlewat ke tempat
kerja atau kuliah belajar.
Perkara ini akan lebih jelek dan
merosakkan imej Islam sekiranya kekerapan lewat itu berulang saban hari dengan
alasan yang sama. Namun apabila tiba waktu pulang, pekerja atau pelajar inilah
yang ingin pulang awal, alasan yang sama akan diguna pakai yakni perlu pulang
awal untuk membeli atau menyiapkan juadah untuk berbuka puasa.
Ada juga sesetengah pejabat yang hanya
memberi kelonggaran kepada golongan pekerja Muslim, maka semestinya golongan
bukan Islam akan tidak berpuas hati dengan pekerja Muslim sekiranya ada yang
datang lewat dan pulang awal. Bagi pekerja atau pelajar yang mempunyai pegawai
atasan atau pensyarah yang bukan beragama Islam, hal sebegini boleh memberi
suatu persepsi yang negatif bahawa bulan berpuasa bakal menjadikan individu
Muslim itu semakin tidak berdisiplin dari menepati masa.
3) Menjadikan ibadah puasa sebagai punca tidak produktif dan malas
Sebut sahaja orang Islam, maka akan
terbayang dalam otak sesetengah mereka yang bukan Islam, seorang Melayu,
pemalas, tidak maju dan berdaya saing, hanya mengharap subsidi kerjaan dan
macam-macam lagi benda yang negatif. Itulah persepsi sesetengah mereka yang
bukan Islam terhadap orang Islam (Melayu) di negara ini. Inilah realiti yang
perlu umat Islam di Malaysia khusunya hadam walaupun pahit. Pada bulan ini
pula, ada sesetengah individu Muslim suka menjadikan ibadah puasa sebagai
alasan untuk membenarkan persepsi di atas.
Seseorang individu yang berpuasa
semestinya akan merasa lapar dan dahaga, apabila kurang darah disalurkan kepada
kawasan yang mana sistem penghadaman berfungsi, maka menjadi lumrah seseorang
itu berasa lemah.Namun ini tidak boleh dijadikan alasan untuk seorang Muslim
itu untuk tidak produktif dalam perkerjaan sehariannya. Mereka yang tidak
produktif seperti tidur pada waktu berkerja atau bermalas-malas dalam kerja
seharian, ada juga yang curi tulang dengan bersolat Zohor dan Asar dengan waktu
yang lama supaya campur tolak waktu kerjanya menjadi berkurangan. Apakah
perkiraan individu Muslim yang tidak amanah sebegini dapat mencapai objektif
ibadah puasa dalam melahirkan insan yang bertaqwa?
Sewajarnya individu Muslim sebegini
berasa malu dengan fakta-fakta sejarah (sirah) Islam ketika Ramadhan yang mana
hampir kebanyakan peperangan yg pernah berlaku ketika dahulu dalam usaha
menyebarkan atau mempertahankan Islam berlaku pada bulan yang mulia ini.
Tatkala tentera Islam dahulunya menggali
parit yang sangat dalam di sekeliling kota Madinah sepanjang Ramadhan untuk
menghalang tentera musuh dari menceroboh dan menyerang Madinah pada Perang
Khandak (parit) yang berlaku pada tahun ke 5 Hijrah, apakah wajar untuk
golongan Muslim zaman ini bermalas-malas dan bersikap tidak produktif, malah
melukis peta kemenangan di bantal.? Sebaliknya, jika umat Islam zaman ini dapat
meneladani semangat dan ketekunan Nabi dan para Sahabat yang terlibat dalam
beberapa peperangan dan menggali parit yang dalam itu pada bulan mulia ini dan
menterjemahkannya ke dalam kerja harian, semestinya perkara ini dapat dijadikan
contoh yang baik kepada rakan sejawat/sekuliah atau orang atasan yang bukan
Islam.
4) Menjadikan bulan Ramadhan sebagai bulan pesta makanan
Masyarakat bandar yang secara umumnya
berkerja dan tidak berkesempatan menyediakan juadah berbuka puasa menjadi
penyebab utama mengapa bazar Ramadhan tumbuh bagai cendawan selepas hujan
terutamanya di kawasan bandar.
Tidaklah menjadi kesalahan para pembeli
mahupun para penjual yang berniaga pada bulan Ramadhan. Namun lambakan
gerai-gerai penjualan makanan serta minuman ini menjadi antara sekian banyak
sebab persoalan tarbiyah serta roh Ramadhan itu sendiri. Hasilnya, golongan
agamawan terpaksa menjadikan tajuk pembaziran sebagai salah satu topik hangat
dalam tazkirah dan ceramah mereka. Pesta makanan sebegini secara tidak lansung
memberi manfaat kepada golongan bukan Islam termasuk para pelancong untuk
mencari dan menikmati segala macam jenis hidangan di bumi Malaysia, maka terbentuklah
di minda pemikiran mereka bahawa bulan Ramadhan ialah bulan pesta makanan yang
ditunggu-tunggu.
Di peringkat umum, topik apa yang
dimakan ketika suhur, apa yang dimakan ketika berbuka menjadi topik perbualan
utama sehari-hari. Dalam erti kata lain, topik mengenai makananlah yang paling
banyak dibincangkan apabila tiba bulan puasa. Sudah tiba masanya kita
membetulkan mentaliti kita berkenaan puasa itu sendiri, tentang apakah ibadah
puasa itu mengajar kita bagaimana caranya mengawal nafsu dan menambahkan
amalan, atau sebaliknya? Bak kata sesetengah orang, bazar Ramadhan atau bazir
Ramadhan! Sama-sama kita renungkan.
5) Menganggu keselesaan mereka disebabkan bazar Ramadhan dan aktiviti
solat Tarawih
Apabila tiba waktu Ramadhan, maka
keadaan trafik akan menjadi sesak di sebelah petang akibat orang ramai berpusu
pergi ke bazar Ramadhan, manakala malamnya pula masjid dan surau akan diserbu
oleh orang ramai untuk menunaikan solat fardhu dan solat sunat tarawih. Perkara
ini tidak hanya menjadi bual bicara orang bukan Islam, malahan golongan Muslim
sendiri ada yang merungut dengan keadaan yang sesak ini disebabkan lambakan
bazaar dan ketika ke masjid atau surau untuk solat, terutama di pusat-pusat
bandar.
Perkara ini dilihat ketara apabila para
pembeli yang singgah di bazar Ramadhan meletakkan kenderaan mereka di bahu
jalan sewenangnya kerana inginkan kemudahan supaya hampir dengan bazar, ada
juga yang hanya sekadar mengikut perlakuan pemilik kenderaan lain. Tatkala
malam hari pula, perkara yang sama berlaku apabila orang ramai yang menghadiri
masjid dan surau, justeru lambakan kenderaan berlaku di masjid atau surau yang
kecil. Maka akan ada pula yang meletakkan kenderaan di bahu jalan, ada juga
yang meletakkan kenderaan di hadapan pintu rumah penduduk setempat dengan
sangkaan sekiranya rumah itu dihuni oleh orang bukan Islam, mereka tidak akan
keluar rumah untuk ke mana-mana. Mentaliti sebegini menyebabkan hak-hak orang
bukan Islam itu dinafikan sedemikian rupa sehingga mampu melahirkan persepsi
bahawa orang Islam yang pergi menunaikan solat di masjid atau surau hanya tahu
‘menyusahkan orang lain’. Tidakkah memalukan sekiranya pihak masjid atau surau
terpaksa membuat pengumuman supaya kenderaan yang diletakkan dapat dialihkan
akibat menghalang orang bukan Islam untuk keluar dari rumah yang mereka diami?
Hak-hak jalan ini tidak hanya merujuk
pada waktu bazar Ramadhan sahaja, namun pada bulan-bulan lain serta
situasi-situasi lain juga. Dalam Islam, jalan-jalan ini memiliki hak-haknya
yang perlu ditunaikan.
Imam Nawawi rahimahullah pernah
menjelaskan tentang hak-hak jalan ketika member komentar tentang sepotong hadis
tentang hak-hak jalan berkata: “Turut termasuk perbuatan menyakiti orang lain adalah bila menyempitkan
jalan orang-orang yang ingin melintas, atau menghalang para wanita, atau
selainnya yang ingin keluar menyelesaikan keperluan mereka disebabkan ada
orang-orang yang duduk di jalanan.” (Imam Nawawi, Sharah Shahih Muslim, jld. 14
hlm.120).
Dalam Islam, jiran tetangga mempunyai
hak untuk dihormati dan tidak boleh disakiti walaupun mereka bukan Islam.
6) Menuntut mereka juga 'berpuasa'
Pandangan sinis dan tajam akan diberikan
kepada mereka yang bukan Islam sekiranya mereka makan atau minum di hadapan
orang Islam yang sedang berpuasa. Suasana berpuasa itu menuntut golongan bukan
Islam yang ‘curi-curi’ makan di pejabat, dewan kuliah hatta cafeteria dipandang
sinis.
Sudah ramai orang bukan Islam yang faham
tentang ibadah puasa yang dilakukan oleh orang Islam, umumnya faham bahawa
orang Islam tidak akan makan dan minum di siang hari. Dengan kefahaman sedemikian,
ada juga yang minta izin pada orang Islam untuk makan dan minum pada waktu
siang ketika terserempak dengan rakan-rakan mereka yang Islam.
Kadang kala orang Islam tidak berlaku
adil pada orang bukan Islam hanya kerana keinginan kita mewujudkan suasana
berpuasa. Justeru janganlah pula kewajiban berpuasa itu ditaklifkan atas mereka
yang bukan Islam sedangkan makan dan minum di siang hari itu ‘harus’ atas
mereka.
Dakwah melalui puasa?
Puasa itu tidak hanya disyariatkan
kepada umat Islam, sejarah peradaban manusia membuktikan bahawa amalan berpuasa
ini juga telah dipraktik oleh golongan terdahulu seperti di zaman Mesir kuno,
Yunani Greek, bangsa Romawi dan China kuno, malahan amalan berpuasa juga wujud
dalam agama-agama lain seperti Yahudi, Kristian, Buddhism dan Hinduism.
Fakta tersebut membolehkan umat Islam
menjadikan amalan berpuasa itu sebagai satu bahan dakwah dengan menunjukkan
puasa juga menolong menanam sikap yang baik dan berbudi. Namun sekiranya amalan
berpuasa itu menjadi punca orang bukan Islam semakin menyalah fahami imej dan
ajaran Islam, maka rugilah umat Islam dalam menjadikan ibadah puasa ini sebagai
peluang dakwah.
Oleh itu tidak sukar untuk memahami
‘kegagalan usaha dakwah’ di Malaysia ini. Bukan kerana kita tidak berkongsi
cerita tentang apa itu Islam kepada orang non-Muslim. Tetapi 'kegagalan
sebenar' ialah kita sebagai umat Islam gagal menjadi contoh yang baik kepada
orang non-Muslim. Justeru, sekurang-kurangnya, umat Islam di Negara majmuk seperti
Malaysia ini wajar memanfaatkan ruang dan peluang dengan menterjemahkan ibadah
puasa ini sebagai amalan yang menjadikan manusia itu insan yang lebih baik dari
bulan-bulan sebelumnya agar mereka dapat melihat potensi dalam ajaran yang
dituntut dalam agama Islam.
Oleh : Ibn Yusof
-----------------------------------------------------------
PERKHIDMATAN BADAL HAJI DAN BADAL
UMRAH
Perkhidmatan Badal Haji (Upah Haji) yang ditawarkan :
Klik disini Borang Upah Haji Online
PERKARA
|
HARGA
|
KETERANGAN
|
UPAH HAJI
|
RM 1400
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Sejadah, Tasbih, Minyak Attar
dan 500ml Air Zam-Zam
|
UPAH HAJI PLUS
|
RM 2000
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah, Wakaf & Khatam Al-Quran
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Senaskah Al-Quran, Sejadah, Tasbih, Minyak Attar dan 500ml Air
Zam-Zam
|
UPAH HAJI EXTRA
|
RM 2450
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah, Wakaf & Khatam Al-Quran dan Ibadat Qorban
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Senaskah Al-Quran, Sejadah, Tasbih, Minyak Attar dan 500ml Air
Zam-Zam
|
UPAH HAJI UZUR
|
RM 1900
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Sejadah, Tasbih, Minyak Attar
dan 500ml Air Zam-Zam
|
Perkhidmatan Badal Umrah (Upah Umrah) yang ditawarkan :
Klik disini Borang Upah Umrah Online
PERKARA
|
HARGA
|
KETERANGAN
|
Upah Umrah
|
RM 300
|
1.
Perlaksanaan
Umrah,
Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Tasbih, 500ml Air Zam-Zam
|
Upah Umrah Ramadhan
|
RM 400
|
1.
Perlaksanaan
Umrah,
Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Tasbih, 500ml Air Zam-Zam
|
*Nota : Hadiah mungkin ditukar kepada barangan lain yang difikirkan sesuai.
Bayaran Upah Haji termasuk perkara berikut :
- Sewa khemah wukuf di Arafah
- Sewa khemah melontar di Mina
- Tambang dari Mekah ke Arafah, Arafah ke Mina dan Mina ke Mekah
- Belanja makan bagi orang yang melaksanakan haji dan umrah
- Upah tawaf dan saie' haji
- Upah tawaf dan saie' umrah
- Belanja urusan di tanah air, urusan penghantaran wang dan urusan penghantaran sijil
Untuk keterangan dan maklumat lanjut, sila hubungi :
RAUDHAH UMRAHAJJ SERVICES (NS0103441-W)
|
Ibu Pejabat
|
|
No. 41, Jalan Siantan 3,
Taman Seri Paroi,
70400 Seremban,
Negeri Sembilan.
|
Tel / Fax : 06-762 0817
Hotline : 013-212 7799
Website : www.raudhah2u.my
Weblog :
www.badalhaji1.blogspot.com /
www.badalhaji2u.blogspot.com
Email : raudhah.umrahajj@gmail.com
|
|
Mohammad Nakhaie Hj Mohamed Zain
|
Pengurus HQ
|
H/P : 013-212 7799
|
0 ulasan: on "6 Cara Salah Mempromosi Puasa Kepada Non-Muslim "
Catat Ulasan