Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Jumaat, 20 Mei 2011

Al-Fatihah utk arwah ibuku

Al-Fatihah

Di Pusara Bonda

Hari yang dilalui kini tak seindah semalam
Bintang yang bersinar sudah tiada lagi
Mentari yang memancar kini semakin suram
Bayangan wajahmu sudah tiada lagi

Apa yang harus ditangisi
Penyesalan sudah tiada gunanya
Biar airmata darah ku tumpahkan
Tak bisa mengundur masa

Kini bonda tiada lagi
Apa yang ada hanya secebis kenangan
Ditabir seribu penyesalan
Kerana belum sempat ku menabur budi
Kau pergi menghadap ilahi

Oh bonda..
Ampunilah segala dosa anakmu ini
Bukan sengaja aku mengasarimu
Bukan jua ingin ku sakiti hatimu
Apakan daya diri ini tak terdaya
Menahan gelora membara
Akhirnya kau tersiksa sendiri

Bonda andai ku punya waktu
Ingin ku abadikan diri kepadamu
Kerana kasih yang kau curahkan
Belum tentu terbalas
Dengan curahan budi yang kusiramkan

Pada tanggal 14hb Ogos 2010 genaplah 11 bulan arwah ibuku meninggalkan kami seisi keluarga. Ramadhan kali ini mengenangkan aku masa silam, arwah lah paling sibuk sediakan juadah berbuka puasa kegemaranku dan pada hari rayalah dia juga paling sibuk mengejutkan aku dari tidur utk ke Masjid. Pagi itu kami bersalaman bermaafan tp kali ini hadirnya ramadhan dan menjelangnya hari raya, tiada makna buatku lagi. Ku terkenankan arwah ibu.

InsyaAllah akhir ramadhan kali ini awal september, ku akan bawa diri jauh dari tanah air. Ku akan sambut hari raya di negara asing tempat suci umah Islam....Labbaik Allahumma Labbaik

Buat Sahabat Respeks Group (RG), Kelakarian Group (KLK) dan Taman2 Syurga Group (TTS). Terima kasih atas doa kalian semua terutama pada moderator RG, KLK dan TTS.

Tanggal 14hb September 2009 / 24 Ramadhan 1430 Hijrah, Hari Isnin Jam 5.00 pagi menjadi detik hitam dalam hidupku. Bondaku KALSUM BINTI DAUD telah kembali ke Rahmatullah "Pergi Takkan Kembali" meninggalkan kami sekeluarga buat selamanya, untuk mengadap Penciptanya. Al-Fatihah buat bondaku tercinta, amin.

Ya Allah, Engkau ampunilah segala dosa bondaku,
Engkau cucurilah rahmat pada roh bondaku
Engakau rahmati dan berkatilah roh bondaku
Tempatkanlah bondaku bersama orang2 beriman dan beramal soleh
Para muslimin dan muslimat
Limpahkanlah kurniamu kepada roh bondaku
Selamatkan bondaku dari seksa kubur, azab neraka
Bahagiakanlah roh bondaku di sana
Sejahterakanlah roh bondaku di sana
Amin amin rabbi alamin.

Bonda maafkanlah anakmu ini kerana tidak sempat berada di sisimu untuk kali terakhir di saat dirimu menyahut seruan Ilahi buat selamanya.

Apakan daya anakmu berada jauh dari kampung halaman untuk mencari rezeki dan menyara keluarga kita.

Bonda anakanda masih ingat lagi pada hari sabtu tengahari, 13hb September 2009. Anakanda menerima panggilan telefon dari ayahanda dan kekanda supaya balik ke kampung secepat mungkin kerana dirimu kritikal dalam keadaan tenat dan nazak. Ayahanda beritahu tanda2 bonda akan meninggalkan kami telah ada. Sudah 4 hari bonda tidak makan minum, sekarang bertarung untuk hayat terakhir. Ayahanda maklumkan lagi, perubahan ketara boleh nampak pada bonda dan bila2 masa akan meninggalkan kami sekeluarga. Kami hanya di beritahu oleh ayahanda bersiap sedia segala kemungkinan berlaku dan kami kena berada di sisi bonda untuk kali terakhir. Inilah peluang terakhir kami untuk menjaga dan melihatnya, mungkin inilah ramadan terakhir kami sekeluarga sambut bersama bonda. Untuk sambut hari raya bersama tidak tahu sempat atau tidak lagi. Kami belum bersedia untuk berpisah dengan bonda tercinta tapi kami redha jika inilah takdir Allah terhadap bonda "Pergi Takkan Kembali".

Bonda anakanda amat menyesal kerana tidak balik menaiki pesawat tapi sebaliknya anakanda balik menaiki bas. Andai anakanda balik dengan pesawat tentu anakanda sempat berada disisimu untuk kali terakhir. Bonda maafkan anakmu.

Bonda pada hari kematianmu, anakanda menelefon kepada kekanda sebaik tiba di Banda Kuala Terengganu untuk menanya kabarmu dan kekanda mengatakan ibu tengah nazak. Sedang anakanda mencari taxi untuk balik ke kampung, kak long menalifon mengata bonda telah kembali ke rahmatullah dan pergi takkan kembali buat selamanya detik jam 5.00 pagi hari isnin 14hb September 2009. Masa itulah air mata ini berderai keluar dan anakanda menangis seadanya bonda. Anakanda kehilangan bonda buat selamanya dan hilangnya tempat bergantung serta tempat anakanda bermanja, mendapat kasih sayang. Bondalah orang yang paling rapat dengan anakanda dan menuruti segala kemahuan anakanda tapi anakanda tidak sempat menunaikan hajat bonda untuk kali terakhir. Bonda anakanda amat merindui belaian kasihmu.

Bonda disaat anakanda sampai ke rumah jam 6.00 pagi, dirimu sudah terbujur kaku, diselimuti dengan kain semuanya dan tidak bernafas lagi. Disisi dirimulah anakanda menangis dan sedekahkan ayat2 suci al-quran untuk rohmu dan orang2 kampunglah memujuk anakanda supaya bersabar dan menerima ketentuan Allah kerana Allah terlebih dahulu menyayangimu. Anakanda menyesal kerana tidak berada disisimu buat kali terakhir. Ayahandalah orang yang paling sedih kerana bonda meninggal disisi ayahanda. Ayahanda dengan sabar menjaga dirimu semasa hayatmu sakit, memandikanmu. Walaupun ayahanda mengawal air mata dari mengalir tapi anakanda melihat ada airmata di kelopak mata ayahanda. Dalam masa yang sama kekanda semua sedang sibuk memaklumkan kepada orang kampung dan saudara mara dari Terengganu dan Kelantan. Orang kampung datang bergilir2 menziarahimu buat kali terakhir dan berbincang segala urusan memandikan, mengkafankan, menyembahyangkan jasabmu dan pengkebumianmu.

Bonda walaupun anakanda tidak sempat berada disisimu untuk kali terakhir tapi anakanda berbangga dapat menunaikan kewajipan dan tanggungjawap anakanda untuk kali terakhir. Anakanda masih ingat lagi, tangan inilah telah mengangkat jasadmu untuk dimandikan. Tangan yang telah engkau pegang, pimpin semasa kecil dan besar inilah menjadi saksi, yang telah memandikanmu dari dada ke kepala dan menyirami air ke seluruh tubuhmu dengan dibantu oleh Kak Long, Kak Dek dan beberapa orang kampung. Anakanda masih ingat disaat bonda hendak dimandikan, kecoh seketika. Dengan lantang anakanda menghalau kakak dari rumah turun kebawah kerana tidak mahu memandikanmu untuk kali terakhir. Air mata ini berderai mengalir bonda. Anakanda dinasihatkan bersabar dan jangan bersifat kebudak-budakan tapi anakanda tak boleh sabar dan tahan bonda.

Anakanda juga sempat menunaikan tanggungjawap anak menyembahkanmu dan mengangkap kerandamu ke kubur serta mengkebumikanmu detik jam 12.00 tengah hari pada hari dan tarikh yang sama.

Bonda anakanda masih ingat lagi 3 minggu sebelum bonda meninggal dunia, semasa bonda telantar di hospital. Bonda memeluk anakanda, mencium anakanda dan menangis disisi anakanda. Anakanda juga membalas segala pelukanmu, menciummu dan menangis disisimu. Bonda minta ampun maaf dengan anakanda dan sebaliknya. Walaupun anakanda sempat mohon ampun dan maaf pada dirimu tapi anakanda tidak sempat memenuhi hasrat dan permintaanmu semasa terlantar kat hospital untuk melihat anakanda berumahtangga dan supaya ada orang menjaga anakmu.

Seminggu sebelum bonda meninggal dunia, bonda sempat berkata "bonda sudah hendak mati","anakanda tidak sayangkan bonda tapi bonda amat sayangkan anakanda" sambil bonda menangis disisi anakanda dan bonda juga menderita kesakitan. betapa sayu dan sedihnya anakanda. bonda juga tidak berselera untuk makan minum. Walaupun bonda sakit, anakanda melihat bonda sempat juga bergurau senda dengan ayahanda. Anakanda dan kekanda senyum riang melihat telatah bonda dan ayahanda. Itulah kali terakhir anakanda melihat bonda semasa hidup.

Ayahanda memaklumkan 3-4 hari sebelum bonda meninggal dan sedang nazak dengan tidak makan minum. Bonda bertanyakan kabar anakanda dan ayahanda menasihati bonda lupakan segala hal dunia, ingat pada Allah sebanyak2nya dan mengucap kalimah syahadah. Bonda juga beritahu, bonda akan pergi dahulu dari ayahanda dan tidak boleh bersama ayahanda lagi. Bonda juga meminta ayahanda membaca surah yasin dan ayat suci al-quran yang lain. Ayahanda memenuhi permintaan bonda sehinggalah bonda menghembuskan nafas terakhir disisi ayahanda.

Kini bonda telah pergi takkan kembali, meninggalkan anakanda, ayahanda dan keluarga buat selamanya. Bonda sejak bonda meninggalkan kami, anakanda meratapi kematian bonda, hidup anakanda jadi tak menentu arah bonda. anakanda hilang selera makan, anakanda duduk dikerusi tempat bonda meninggal sambil termenung dan mengalir airmata. hajat bonda untuk meninggal di rumah dan segala urusan jenazah bonda buat di rumah menjadi kenyataan. Ke mana anakanda pergi teringatkan bonda sambil menangis.

Bonda ketahuilah olehmu, anakmu ini amat merinduimu, meratapi permergianmu, menyesali segala perbuatannya padamu dan juga tidak sempat memenuhi hajatmu yang terakhir. Walaupun anakanda sempat memenuhi hasratmu dan ayahanda untuk menunaikan fardu haji tahun 2008 bersama dapat ditunaikan. Banyak kisah2 bonda ayahanda di Tanah Sudi kawan2 anakanda bercerita dan gambar bonda ayahanda di tanah suci jadi pengubat hati anakanda.

Bonda hari ini tanggal 4hb Oktober 2009 merupakan ulangtahun kelahiranmu tapi kita tidak dapat sambut bersama.

Al-Fatihah untuk arwah bondaku KALSOM BT DAUD dan juga arwah kakakku yang meninggal semasa lahir, semoga rohnya dicucuri rahmat dan bersama dikalangan orang2 beriman dan beramal soleh, amin.

Tentang Bondaku :

Nama : Kalsom Bt Daud
Lahir : 4hb Oktober 1946 di Kg Meranti Pasir Mas Kelantan.
Meninggal : 14hb September 2009 di Sungai Tong Setiu Terengganu.
Usia : 63 Tahun
Usia Bernikah : 14 Tahun
Anak : 9 Orang - 8 Perempuan, 1 Lelaki dan seorang dah meninggal dunia semasa lahir. Ada sepasang anak kembar perempuan lelaki.

Suami : Mohamed Zain Bin Yusoff
Usia : 65 Tahun
Lahir : 22hb Jun 1944 di Kg Perol Jenerih P.Mas Kelantan.
Usia Bernikah : 16 Tahun

Nukilan Rasa
Mohammad Nakhaie Bin Mohamed Zain (naim)
Tarikh : 4hb Oktober 2009
Jam : 5.00 Petang

http://riwayat- hidupku.blogspot .com/2009/ 10/di-pusara- bonda.html

()"" ' )
( ,'o' )") Nakhai’e
(,,)(")(") "
Hari ini adalah PEMBERIAN, manfaatkanlah sebaik-baiknya kerana semulia-mulia hamba ialah yg paling tinggi TAQWAnya. Semalam adalah SEJARAH maka beristighfarlah utknya dan bersyukur atas kurniaan HIDAYAH dari-NYA kerana sebaik-baik ZIKIR adalah ISTIGHFAR dan sebaik2 DOA adalah ALHAMDULILLAH. Esok adalah MISTERI yg pada-NYA terletak angan2 dan sebijak2 manusia ialah yg sentiasa mengingati kematiannya lalu mempersiapkan diri menghadapi kehidupan yg kekal abadi selamanya. Wassalam sahabat group semua, semoga kita semua dibawah rahmat Allah selalu, Amin.
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Al-Fatihah utk arwah ibuku"

Catat Ulasan