Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Rabu, 8 Jun 2011

Mengenali MBT PT-91 Malaysia


PT-91M Pendekar

PT-91M sedang beraksi

Pada Mac 2002 Malaysia telah mengumumkan untuk membeli 48 buah PT-91M yang dimodenkan berserta 15 buah kenderaan sokongan buatan Poland, dan ianya menelan belanja lebih kurang USD 370 juta. Kesemua kereta kebal tersebut telah dihantar sepenuhnya pada tahun 2009.

Penggunaan Main Battle Tank atau Kereta Kebal Utama adalah masih baru di Malaysia sebelum ini Malaysia hanya pernah mengoperasikan light tank jenis Scorpion. PT-91 Pendekar adalah kereta kebal buatan Poland hasil daripada variasi PT-91 Twardy berasaskan kepada tank jenis T-72, dan ianya dibina dan dikeluarkan oleh FTE Bumar Labedy.

PT-91M Pendekar akan melengkapkan sebahagian permodenan Rejimen ke-11 Kor Armor Diraja yang telah mencecah usia 51 tahun penubuhannya didalam mengukuhkan pertahanan negara. Pemilikan PT-91 Pendekar ini akan memberikan kelebihan kepada Tentera Darat dari segi mobiliti, pencegahan, sokongan dan kuasa tembakan yang menggerunkan didalam menghadapi era pertempuran konvensional disamping sokongan dari kenderaan-kenderaan perisai yang telah dimiliki oleh ATM.

Sebelum Pt-91M Pendekar beroperasi sepenuhnya didalam negara, ianya terlebih dahulu telah menjalani ujian dan penilaian awal yang dijalankan oleh Tentera Darat pada tahun 2000 dibeberapa lokasi. Tentera Darat telah mencadangkan beberapa perubahan dan penambahbaikan kepada PT-91 supaya ianya lebih bersesuaian dengan persekitaran dan rupa bentuk muka bumi negara dan keperluan Tentera Darat. Diantara perubahan yang dilakukan adalah penukaran enjin daripada 850HP kepada enjin diesel PZL-Wola S-1000 yang berkuasa 1000HP, serta beberapa penambahkan seperti keupayaan elektronik juga telah ditambah dan ini menjadikan PT-91M Pendekar antara kereta kebal generasi ke 3 yang lebih moden dan lebih sesuai bagi menghadapi perperagan dalam abad ke 21.

Spesifikasi PT-91M Pendekar

Ciri-ciri umum

* Krew: 3 orang
* Dimensi: 10.03 x 3.7 x 2.19 meter
* Berat tempur: 45.5 tan

Prestasi

* Enjin: S-1000R (diesel), 1,000 hp
* Transmisi: Renk/SESM ESM 350
* Kelajuan
o Jalan raya: 60km/j
o Jalan desa: 45km/j

Persenjataan

* Meriam utama: 125mm Konstrukta 2A46-MS
* Mesingan sepaksi: 1x 7.62 x 51mm FN MAG 57T
* Mesingan anti udara: 1x 12.7mm FN Browning M2 HB di turet
* Sistem pengurusan pertempuran: Sagem Epsilon
* Sistem kawalan tembakan: Sagem SAVAN-15, giro cincin laser Sagem SIGMA 30
* Pembidik panaromik: Sagem VIGY 15
* Perlindungan: Erawa-2 ERA, 4x sistem amaran laser PCO SSP-1 Obra-3, 24x pelancar bom asap Wegmann

read more...

Kereta kebal gagah beraksi

SebAhAGiAN anggota Rejimen ke-11 Kor Armor Diraja pada majlis ulang tahun ke-58 di Kem Tuanku Syed Sirajuddin Gemas.
Sebahagian anggota Rejimen ke-11 Kor Armor Diraja pada majlis ulang tahun ke-58 di Kem Tuanku Syed Sirajuddin Gemas.

DERUMAN enjin puluhan kereta kebal tempur utama (MBT) PT-91M atau lebih dikenali sebagai Pendekar yang menyertai perbarisan di Kem Tuanku Syed Sirajuddin, Gemas, menimbulkan perasaaan gerun kepada tetamu awam yang hadir.

Agak meremangkan bulu roma apabila barisan kereta kebal yang kelihatan sangat angkuh dan gagah melakukan formasi 'berjalan lalu' di depan khemah tetamu sambil kru berdiri di atasnya memberi tabik hormat kepada Panglima Tentera Darat (TD), Jeneral Datuk Zulkifeli Mohd Zin serta pegawai kanan TD lain.

Lebih membanggakan apabila barisan puluhan kereta kebal pertama negara itu melakukan formasi 'mara menghadap'- bergerak ke hadapan dengan garang dan megah, seakan-akan memberitahu dunia supaya tidak memandang rendah keupayaan pertahanan darat negara.
Paling menarik apabila Pendekar melakukan demonstrasi kuasa tembakan yang mengegarkan kawasan sekitar dengan dentuman yang sangat kuat membuktikan keupayaan bedilannya yang hebat dan mampu menghancurkan apa saja sasaran dengan mudah.

Perbarisan 44 unit aset persenjataan berat darat terbaru TD itu dengan diiringi beberapa kereta perisai Adnan serta 21 pegawai dan 370 anggota pangkat lain dipamerkan pada Majlis Sambutan Hari Ulang Tahun Kor Armor Diraja ke-58 dan Pengisytiharan Pengoperasian Rejimen ke-11 Kor Armor Diraja, baru-baru ini.

Pengisytiharan Pengoperasian Rejimen ke-11 itu bermakna, rejiman yang ditubuhkan sejak 30 tahun lalu namun dilucutkan status operasi pada 2003 disebabkan rombakan TD, diisytiharkan beroperasi sepenuhnya semula, kali ini dengan kekuatan lebih mantap.

Panglima TD, Jeneral Datuk Zulkifeli Mohd Zin, berkata dengan pengoperasian sepenuh itu, rejimen berkenaan sudah bersedia menggerakkan seluruh aset persenjataan berat darat miliknya bagi tujuan operasi pada bila-bila masa.

"Sebelum ini, aset kita hanya kereta kebal ringan Scorpion 90 dan Stormer yang digunakan sejak lebih dua dekad lalu dengan keupayaan terhad untuk tujuan operasi serta taktikal dan penerimaan Pendekar melengkapkan kita sebagai sebuah rejimen mantap.

"Status operasi sepenuhnya bermakna segala aspek termasuk sistem, kelengkapan, kemahiran, latihan dan kecekapan berada pada tahap terbaik dan kita sudah bersedia digerakkan untuk sebarang keadaan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyaksikan majlis sambutan berkenaan yang turut dihadiri Timbalan Panglima TD, Leftenan Jeneral Datuk Zulkifli Zainal Abidin; Panglima Medan TD, Leftenan Jeneral Datuk Seri Ahmad Hasbullah Mohd Nawawi dan Pengarah Kor Armor Diraja, Brigidier Jeneral Datuk Adnan Abu Bakar.

Mengulas lanjut, Zulkifeli berkata, TD sudah menerima hampir semua daripada 62 kereta kebal Pendekar yang disifatkan terbaik di rantau ini yang dibeli melalui kontrak kerajaan dari syarikat pengeluar kereta kebal Poland, FTE Bumar Labedy dengan kos RM1.4 bilion pada 11 April 2003.

Beliau berkata, sehingga kini, lebih 50 unit sudah tiba di negara ini dengan beberapa unit lagi masih berada di Poland untuk digunakan bagi tujuan latihan pegawai dan anggota TD yang dihantar ke negara itu.

Katanya, Pendekar seberat 45 tan mampu bergerak pada kelajuan maksimum 70 kilometer sejam dan berkeupayaan menembak sasaran yang berada sejauh 27 kilometer menggunakan meriam 125 milimeter.

Selain itu, ia mampu membedil dalam keadaan bergerak serta boleh mengesan ancaman tembakan yang dihalakan kereta kebal musuh kepadanya dan memusingkan meriamnya terhadap musuh secara automatik dalam beberapa saat saja.

Kereta kebal tempur pertama negara itu juga mampu bergerak dalam air dan dilengkapi sistem pertahanan dan perlindungan yang membolehkannya bertahan walaupun diserang dengan senjata berat musuh, katanya.

Mengenai latihan, Zulkifeli berkata, pihaknya mempunyai barisan jurulatih tempatan berkemampuan mengendalikan latihan di tempat sendiri selepas dihantar menjalani latihan dan kursus di Poland dan beberapa negara lain.

Sementara itu, beliau berkata, pihaknya kini sedang mengkaji untuk menaik taraf rejimen berkenaan kepada Briged pada masa depan selaras dengan kekuatan dan kelengkapannya ketika ini.
read more...

Selasa, 7 Jun 2011

Persediaan Tentera Darat Malaysia - Memusnahkan Kereta Kebal



Sebagai sebuah negara yang berdaulat, sememangnya Tentera Darat Malaysia (TDM) adalah merupakan tonggak kepada sistem pertahanan negara. Secara khusus infantri dan pasukan mekanise adalah merupakan juzuk pertahanan yang paling utama dan dalam apa jua peperangan, baik konvensional mahupun bukan, kelibat seorang anggota infantri di atas kubu atau markas musuh kerap dijadikan sebagai epilog kepada satu kemenangan dalam sesuatu kempen peperangan darat. Seperti juga peperangan terdahulu dari Perang Dunia Pertama, Kedua, Perang Korea, konflik Asia Barat, Lubnan sehinggalah Iraq dan Afghanistan, peranan infantri dalam menghentikan kemaraan pihak musuh di medan tempur adalah kritikal.
Dalam peperangan moden ini kerap bermakna kemampuan anggota infantri dengan kelengkapan ringan yang mampu dipikul dibahunya untuk ke medan tempur bagi menghadapi kemaraan musuh yang lazimnya akan menggunakan kenderaan bermotor atau kereta kebal.

Sejak mula diperkenalkan sehingga ke hari ini, peranan kereta kebal dalam strategi peperangan moden tetap tidak berubah. Ianya digunakan sebagai senjata kejutan untuk membolosi bagi tujuan kemaraan am, pergerakan rusuk, mengepung musuh atau sebagai tindakan mengharus garis pertahanan mereka. Sifat daya mobiliti, kuasa tembakan dan pertahanan yang jitu menjadikan kereta kebal sebagai antara ancaman paling utama yang mesti ditumpaskan dalam peperangan. Untuk melaksanakan tugas ini infantri diberikan beberapa jenis sistem persenjataan atau kelengkapan yang membolehkan beliau menghadapi ancaman tersebut. TEMPUR ingin membawa pembaca untuk melihat dan menilai perkembangan sistem persenjataan anti-kereta kebal yang digunakan oleh pasukan infantri, para dan mekanise TDM dan menilai keberkesanannya.

Hari ini fokus banyak pihak dilihat lebih tertumpu kepada perolehan dan penggunaan sistem-sistem atau platform yang canggih terutamanya sistem kereta kebal dan peluru berpandu. Selain itu masyarakat umum pula lebih berminat untuk mengetahui apakah sistem dan kelengkapan yang digunakan oleh pasukan-pasukan khas, sama ada bagi tentera darat seperti Grup Gerak Khas, mahupun dari cabang lain seperti PASKAL dan PASKAU. Ini mungkin kerana pasukan-pasukan khas ini adalah kumpulan atau unit ‘berjenama’ yang kerap dipaparkan oleh media dan dikaitkan dengan pelbagai kemampuan luar-biasa, walaupun kadang-kala ia tidak benar-benar berasaskan kepada fakta tetapi lebih kepada perang psikologi terhadap pihak musuh.

Ini bukanlah bermakna TEMPUR meragui akan kemampuan operasi yang jauh lebih mantap oleh anggota pasukan khas berbanding infantri, begitu juga dengan pelbagai kelengkapan khas dan persenjataan yang diguna pakai. Namun dengan jumlah keanggotaan yang terhad, pasukan-pasukan khas akan hanya digunakan untuk mencapai objektif yang dianggap paling kritikal, membantu melaksanakan pelan operasi yang paling sukar untuk menyumbang kepada pencapaian objektif utama peperangan. Contoh terbaik ialah ketika Perang Falkands, apabila kedua-dua pasukan khas pihak Argentina dan juga British digunakan untuk menawan lokasi-lokasi khusus pada permulaan kempen sebelum operasi utama dilancarkan. Setelah operasi ‘pembuka jalan’ ini berjaya dilakukan, barulah pasukan am seperti infantri di atur gerak untuk melaksanakan tugas mereka, iaitu menawan objektif utama dan menewaskan musuh secara total. Ini bermakna peranan infantri sebenarnya adalah amat penting dan bakal menentukan menang atau kalahnya sesebuah negara apabila ia berhadapan dengan tentera musuh. Sebuah pasukan khas tentera darat mana-mana negara pun mampu melaksanakan operasi sulit di garis belakang dan mencapai kejayaan dengan memusnahkan pelbagai infrastruktur strategik musuh seperti depo bekalan serta stesen radar. Tetapi dalam sejarah peperangan tidak ada sebuah negara pun yang menang perang hanya semata-mata kerana pasukan khasnya. Keadaan ini akan hanya tercapai apabila pasukan infantri, lazimnya disertai oleh armor atau pasukan mekanise secara bersepadu berjaya memusnahkan kekuatan lawan yang sama dan mampu menapak masuk ke negara musuh dan menguasai kesemua lokasi strategik dan infrastruktur lawannya.

Sebagai satu unit yang paling mikro dalam sistem pertahanan TDM, anggota infantri adalah nukleas kepada sistem tersebut dan pada peringkat paling asas, iaitu sebuah seksyen yang mengandungi lapan anggota, komposisi persenjataan anggota bagi seksyen ini dilihat terus mengalami evolusinya tersendiri. Jika pada suatu masa dahulu sebahagian dari mereka membawa sistem pelancar roket tembak buang seperti C-90, hari ini ia digantikan dengan sistem RPG-7. Ini adalah suatu perkembangan yang mungkin memperlihatkan kehendak persekitaran pertempuran moden serantau yang menyaksikan pemilikan sistem kereta kebal dan kenderaan berarmor yang semakin canggih. Menurut pemerhatian TEMPUR ketika diadakan Pertunjukan Kuasa Tembakan yang merupakan acaran tahunan di Lapang Sasar Bersepadu di Gemas, TDM masih lagi dalam proses membentuk ciri-ciri kelengkapan dan doktrin penggunaannya di medan tempur. Ia juga memperlihatkan bahagaimana kuasa tembakan unit seksyen infantri TDM bertambah mantap bersesuaian dengan doktrin dan taktik yang bakal diguna pakai di medan pertempuran. Selain unit infantri, unit pasukan payung terjun atau 10 Briged Para dan unit Mekanise TDM juga dilihat telah mengorak langkah sama dalam proses memantapkan kemampuannya untuk menghadapi ancaman armor dan kereta kebal di rantau ini. Perolehan sistem-sistem persenjataan anti-armor seperti ERYX, METIS-M dan BAKHTAR SHIKAN adalah antara langkah yang dilihat amat bersesuaian bagi menghadapi ancaman tersebut.

Seksyen Infantri dan kemampuannya menentang kereta kebal

Bagi pihak infantri, seksyen yang mengandungi lapan anggota yang diketuai oleh seorang Sarjan adalah unit yang paling kecil dan bakal ditugaskan untuk berhadapan dengan kekuatan utama musuh. Seperti yang dijelaskan oleh TEMPUR, doktrin infantri di negara ini sedang mengalami evolusinya tersendiri, dan paling terkini tentunya untuk mengasimilasikan operasi dan doktrin pertempuran yang bakal melibatkan penggunaan infantri dalam operasi bersama kereta kebal PENDEKAR, aset kereta kebal utama yang paling terkini diperolehi oleh TDM.

Dalam menghadapi peperangan anti armor, khususnya kereta kebal, senjata utama sebuah seksyen TDM adalah merupakan sistem RPG-7 yang diperolehi dari Pakistan. Sistem RPG-7 adalah merupakan sistem yang mungkin boleh dianggap sebagai senjata yang paling ‘terkenal’ di seluruh dunia. Ini kerana ia adalah senjata yang telah sekian lama wujud dalam inventori bukan sahaja angakatan tentera berdaulat, tetapi juga oleh organisasi gerila dan militia, terutamanya yang mempunyai perhubungan dan sokongan dari bekas negara-negara Pakatan Warsaw. Tamatnya Perang Dingin menyaksikan sistem persenjataan ini tersebar begitu meluas. Apa yang meyebabkan ia popular ialah sistemnya yang boleh dianggap sebagai kalis-bodoh atau (fool-proof) yang membawa maksud mana-mana anggota atau individu boleh dilatih untuk menggunakan sistem tersebut dengan mudah dan dalam masa yang singkat. Walaupun kemahiran penggunaan yang tinggi bakal memerlukan latihan yang komprehensif untuk menjadikan penggunaan sistem lebih efektif dan efisyen, namun bagi organisasi seperti kumpulan gerila ini tidak begitu diberikan perhatian. Kos sebuah roket grened yang boleh dilancarkan dari RPG-7 yang dianggap amat murah serta sumber bekalan yang tersebar luas di peringkat pasaran global berbanding sistem peluru berpandu menjadikan latihan kepakaran tidak begitu diambil berat sepertimana sepatutnya.

Bagi sebuah seksyen infantri TDM, dua dari anggota dibekalkan dengan sistem RPG-7, manakala bagi unit Mekanise, hanya seorang anggota sahaja dilengkapkan dengan sistem tersebut. Sepanjang pendedahan sistem RPG-7 kepada pihak umum atau media oleh pihak TDM, TEMPUR hanya dapat melihat bahawa sistem roket grened yang digunakan adalah merupakan sistem kaliber 82mm anti-kereta kebal yang tentunya juga dibekalkan oleh pihak Pakistan bersama-sama sistem pelancar yang digunakan. Apakah TDM juga bakal atau telahpun membekalkan anggota seksyen infantri dengan siostem roket grened selain dari yang sistem anti-kereta kebal atau peluru HEAT tradisional adalah sesuatu yang hanya diketahui oleh TDM sendiri. TDM dirasakan perlu menggunakan sistem pelancar RPG-7 pada tahap penggunaan operasi yang maksima dan tidak hanya berpuas hati dengan, contohnya menggunakan sistem roket grened anti-kereta kebal sahaja. Ini kerana sejak diperkenalkan pada tahun 60an, sistem RPG-7 telah melalui pelbagai proses peningkatan bersesuaian dengan ancaman atau peningkatan sistem armor pada kenderaan berperisai dan juga kereta kebal.

Sebagai sistem pelancar roket grened anti-kereta kebal tidak berpandu, sememangnya ada pihak yang menyatakan bahawa ketepatan sistem RPG yang tidak dapat dijangka arah halatujunya sekiranya terdapat tiupan angin lintang yang kuat adalah kelemahan utama sistem tersebut. Selain itu jarak efektif pada tahap 300 meter (maksima 500 meter) untuk sasaran kereta kebal menggunakan sistem pejera optik dianggap terlalu dekat. Kesemua faktor ini sememangnya boleh dianggap sebagai satu kelemahan terutamnya jika kita mengambil kira senario operasi di kawasan terbuka seperti di padang pasir. Namun bagi senario operasi di negara ini baik di pendalaman, kampung mahupun di pekan atau kota raya, jarak tembakan 300 meter dianggap sudah lebih dari memadai. Malah jika disingkap kembali sejarah pertembungan antara kereta kebal dengan infantri (atau lebih tepat lagi artileri) di negara ini, iaitu ketika Perang Dunia Kedua, jarak antara kedua-dua seteru adalah kurang dari 100 meter, seperti yang berlaku di Muar. Pada ketika itu tentera Australia yang menggunakan sistem meriam ringan, berjaya memusnahkan beberapa buah kereta kebal Jepun yang menjadi pasukan peninjau hadapan. Kereta kebal tersebut dipaksa berhenti dengan halangan berupa pokok kayu yang ditumbangkan secara sengaja bagi menghalang jalan utama, sebelum bedilan dilakukan secara langsung.

Keadaan yang sama dijangka akan berulang dengan kemungkinan jarak pertempuran antara kereta kebal dan infantri akan menjadi bertambah jauh akibat pemodenan infrastruktur dan jalan utama. Jalan-jalan utama hari ini adalah lebih lebar dan kawasan simpanan di kiri dan kanan jalan juga adalah lebih luas, namun demikian apabila melalui kawasan berbukit-bukau atau dipendalaman, jarak tersebut akan mengecil dengan mendadak. Dari segi doktrin operasi di kawasan sepanjang laluan yang boleh diguna pakai oleh kereta kebal utama, ia tidak banyak berbeza dengan jalan-jalan utama yang telah wujud sejak dari dahulu lagi, atau jalan-jalan yang kini lebih sinonim dengan nama ‘jalan lama’. Perbezaan ketara ialah kewujudan lebuhraya-lebuhraya baru yang lebih besar yang sebelum ini tidak wujud. Sememangnya lebuhraya berkemampuan untuk digunakan oleh pihak yang memiliki armor dan pasukan mekanise untuk mara dengan pantas sama ada ke utara mahupun ke selatan. Sebahagian besar dari lebuhraya ini walaubagaimanapun melalui atau merentasi kawasan atau laluan di kawasan pendalaman, sama ada di celah-celah kawasan ladang kelapa sawit, ladang getah, sawah padi mahupun kawasan hutan. Ini bakal menyebabkan konvoi mudah di serang hendap di lokasi-lokasi tertentu. Selain itu kewujudan jambatan yang merentasi gaung atau kawasan lereng bukit bakal memudahkan pasukan yang bertahan untuk menghentikan kemaraan konvoi dengan memusnahkan infrastruktur seperti jambatan-jambatan utama. Kesemua faktor yang disebutkan ini menjadikan jarak maksima 500 meter yang dimiliki oleh sistem RPG-7 adalah lebih dari memadai. Selain itu berat yang tidak seberapa serta sistem roket grened yang ringan turut menyumbang atau merupakan satu faktor kekuatan kepada sistem persenjataan tersebut.

Apa yang perlu dilakukan oleh seksyen infantri TDM hari ini ialah dengan memberikan nilai tambah kepada sistem RPG-7 yang dimilikinya. Seperti yang disebutkan sebelum ini, apa yang dapat dilihat ialah anggota yang menggunakan sistem RPG-7 hanya menggunakan sistem roket grened anti-kereta kebal sahaja. TDM perlu mempelbagaikan sistem roket grened dalam inventorinya dengan memperolehi pelbagai jenis sistem grened. Faktor ini membuatkan musuh bimbang dengan kewujudan sistem sedemikian kerana tahu bahawa kepelbagaian sistem roket bermakna infantri akan berada dalam keadaan yang lebih bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Ianya ialah kerana RPG-7 tidak mempunyai had terhadap kaliber sistem roket grenednya, memandangkan bahagian kepala peledak berada di luar laras. Ini berbeza contohnya dari sistem Carl Gustav, mahupun sistem pelancar tembak buang C-90 yang juga diguna pakai oleh infantri TDM. Selain itu komposisi bahan letupan atau kepala peledak pada grened boleh dipilih mengikut kesesuaian sasaran yang mahu dimusnahkan. Ini termasuklah sama ada sasaran kereta kebal biasa, kereta kebal yang mempunyai sistem blok reaktif, infantri di kawasan terbuka mahupun yang berada di dalam kubu dan struktur bangunan tertutup. Rusia contohnya telah menawarkan empat jenis sistem roket grened yang berbeza kepada pengguna sistem RPG-7. Ianya adalah sistem roket grened PG-7VL, PG-7VR, TBG-7V dan OG-7. Sistem PG-7VL adalah sistem peluru dengan kepala peledak jenis bahan letupan berbentuk biasa, manakala PG-7VR pula ialah untuk memusnahkan keretakebal yang lebih moden dilengkapkan dengan sistem blok reaktif selain dari anggota musuh yang berlindung di dalam kubu terlindung atau bunker. TBG-7V adalah sistem roket grened yang mempunyai kesan pelbagai, iaitu letupan kuat, serpihan dan juga pembakaran. Kesan pembakaran menggunakan konsep ‘thermobaric’ atau tekanan dan haba mampu memusnahkan anggota dan peralatan di dalam struktrur tertutup. Roket grened OG-7V pula direka khas untuk memusnahkan anggota dan kenderaan berperisai ringan. Kaliber roket grened tersebut adalah berbeza dengan sistem PG-7VL berdiameter 93mm, PG-7VR dan TBG-7V berdiameter 105mm, manakala OG-7V adalah 40mm.

Lebih memudahkan TDM ialah oleh kerana kesemua sistem pelancar RPG-7 yang dihasilkan oleh negara-negara global adalah sistem yang dikeluarkan mengikut piawaian sifat fizikal yang sama, maka kemampuan untuk mendapatkan bekalan roket grened dari mana-mana pengeluar adalah mudah dan tidak memerlukan sebarang pengubah-suaian. Contohnya walaupun TDM memperolehi sistem pelancar dari Pakistan, namun mana-mana roket grened yang dihasilkan oleh negara seperti Rusia, China, Serbia, Poland, Mesir dan sebagainya boleh dipadankan dengan RPG 7 tersebut. Disinilah kekuatan sebenar RPG.

Selain dari menggunakan pejera besi, sistem RPG-7 juga boleh dilengkapkan dengan sistem pejera optik pandangan malam. Seperti juga jenis peluru, maklumat mengenai sama ada sistem RPG-7 TDM turut diperolehi dengan sistem pandangan malam adalah tidak diketahui, namun setakat yang diketahui pihak Pakistan tidak pernah menawarkan sistem pandangan malam kepada sistem RPGnya, baik yang digunakan oleh angkatan tenteranya mahupun yang dieksport ke luar. Sekali lagi kelebihan sistem RPG-7 yang mempunyai sifat piawaian sama membolehkan pelbagai jenis sistem pejera buatan pelbagai negara disangkutkan pada tapak landasan sistem pejera sedia ada pada laras pelancar. Pihak Rusia menghasilkan sistem-sistem pandangan malam seperti 1PN93-2 dan 1PN93-5. Keduanya adalah sistem pandangan malam generasi kedua yang akan membolehkan kedua-dua sistem optik diguna pakai pada pelancar RPG-7 dengan menggunakan pencahayaan dari bintang mahupun bulan. Apabila dipasangkan pada pelancar, ia akan membolehkan pengendali mengesan individu yang berada di dalam kegelapan malam sehingga pada jarak 400 dan 500 meter. Bagi sebuah kenderaan seperti kereta kebal yang sedang bergerak di jalan atau lorong tertentu, tentunya tidak akan timbul sebarang masalah untuk melakukan pengenalan dan tenangan.

Kemampuan untuk beroperasi di waktu malam adalah sesuatu yang perlu diambil kira oleh pihak infantri TDM. Kelemahan atau ketidak mampuan anggota untuk mengoperasikan sistem persenjataan pada waktu malam, walaupun ianya adalah sistem yang diperakui sebagai efektif pada siang harinya, adalah kelemahan yang kerap digunakan oleh musuh untuk merebut semula inisiatif pertempuran. Contoh yang konflik paling terkini mengenai bagaimana faktor ini dieksploitasikan ialah ketika konflik di Lubnan pada tahun 2006. Gerila Hezbollah yang menggunakan pelbagai sistem pelancar anti-kereta kebal dari peluru berpandu seperti Malyutka dan Metis kepada sistem pelancar tanpa kawasan iaitu RPG-29 dan RPG-7V telah berjaya memperlahankan atau menghentikan kemaraan pasukan armor tentera rejim Yahudi pada waktu siang. Namun sebahagian besar dari sistem pelancar anti-kereta kebal mereka tidak dilengkapkan dengan sistem teropong atau optik pandangan malam. Apabila menyedari akan keadaan ini, pihak armor Israel mula melaksanakan pergerakan armor dan mekanisenya hanya pada waktu malam sahaja, manakala meminimakan pergerakan aset dan anggota pada siang hari agar tidak terdedah kepada ancaman. Malah kelemahan dari sudut ketiadaan atau kurangnya kemampuan pada platform dan aset persenjataan yang boleh diguna pakai dengan efektif pada waktu malam di pihak gerila, baik di Iraq mahupun Afghanistan adalah antara sebab kenapa pihak Amerika dan NATO kerap menggunakan waktu malam untuk melaksanakan pergerakan penghantaran anggota dan serbuan ke kubu musuh mereka. Kemampuan ini semestinya dimiliki oleh pihak infantri tentera darat dan bukan setakat pada sistem gogel pandangan malam bagi tujuan bergerak dan menggunakan raifal sahaja. Apa yang lebih penting ialah sistem persenjataan anti-kereta kebal juga harus mempunyai keupayaan yang sama.

Tanggungjawab & Bekalan roket grened untuk seksyen infantri

Sebagai sebuah unit yang paling kecil dan berada di garis hadapan, kemampuan setiap anggota infantri untuk mengendalikan senjata dengan cekap adalah satu kriteria yang amat penting. Bagi seksyen infantri TDM (sepertimana yang dipamerkan ketika pertunjukan kuasa tempur), kedua-dua anggota yang membawa sistem pelancar RPG-7 turut membawa bersama sistem raifal tempur individu masing-masing. Ini adalah sesuatu yang mungkin unik kepada TDM kerana sebahagian besar dari angkatan tentera global yang menggunakan RPG-7 atau sistem yang seumpamanya, meletakkan tanggungjawab pengendali pelancar tersebut sebagai satu tugas khusus atau ‘specialist’. Ini bermakna selain dari sistem pelancar roket grened yang dibawa, beliau akan hanya membawa sistem senjata pertahanan diri sahaja, iaitu sama ada sistem pistol atau submesingan.

Salah satu sebab kenapa pengendali RPG-7 tidak dibekalkan dengan sistem raifal tempur peribadi ialah kerana beliau mempunyai tugas yang khusus untuk mempastikan bahawa sebarang ancaman armor, kenderaan berperisai mahupun kereta kebal boleh ditangani dengan segera. Oleh yang demkian tumpuan dan pengkhususan ini perlu dikekalkan sepanjang masa sewaktu operasi. Sekiranya anggota pengendali turut diberikan raifal individu, kebimbangan ialah beliau akan turut sama ‘bertempur’ dengan senjata ringan dan mungkin hilang tumpuan dalam penugasan utamanya, iaitu mencari dan memusnah kereta kebal. Perbandingan boleh dibuat dengan anggota penembak tepat atau sniper yang mempunyai tugas khusus untuk mencari dan memusnahkan musuh secara tersembunyi dan senyap. Oleh kerana sifat penugasannya, beliau tidak akan diberikan selaras sistem raifal tempur selain dari raifal penembak tepat yang disandangnya. Satu lagi sebab kenapa ialah beban yang terpaksa dipikul oleh beliau sekiranya raifal tempur turut dibawa bersama ke kawasan operasi. Ini bermakna pengendali RPG-7 selain memikul berat pelancar dan roket grened tambahan, akan terpaksa memikul raifal peribadi serta pelurunya sekali. Beban yang berlebihan ini dikuatiri akan mendatangkan masalah kepada mobiliti seksyen terbabit terutamanya apabila melalui kawasan mukabumi yang sukar atau jauh.

Apakah TDM mempunyai doktrin yang berbeza dalam hal ini tidak dapat diketahui, namun ia bukanlah sesuatu yang benar-benar membebankan anggota pengendali mahupun seksyen yang terbabit sekiranya taktik dan perintah tetap bagi penggunaannya mampu dilaksanakan dengan baik. Sememangnya dalam mana-mana pertempuran, kemampuan ketua seksyen untuk mengaplikasikan taktik yang sesuai, mengawal tingkah-laku anggotanya disamping disiplin tembakan yang baik oleh setiap anggota seksyen bakal membuahkan hasil. Memandangkan sistem roket grened RPG-7 tidak terlalu berat dan bersaiz kecil, setiap anggota dalam seksyen mampu membawa roket, sekurang-kurangnya sebuah roket bagi setiap individu. Ini bermakna dari segi kuasa tembakan anti-armor dan bunker, penggunaan sistem RPG-7 adalah lebih praktikal berbanding sistem roket tembak buang C-90.

Walaupun kini jarang sekali dipertontonkan kepada umum hari ini namun senjata utama anti-armor bagi infantri TDM sejak sekian lama adalah sistem Carl Gustav M2 yang mempunyai kemampuan yang amat digeruni dan merupakan sistem anti armor yang mempunyai keupayaan tinggi. Apa yang mungkin menjadikan sistem ini kurang digemari oleh pengendalinya ialah ia mempunyai berat pelancar yang agak keterlaluan, iaitu kira-kira 15kg keseluruhan dengan kaki duanya, ini berbanding sistem pelancar RPG-7 yang mempunyai berat 7kg, iaitu lebih separuh dari berat M3. Walaupun demikian terdapat versi pelancar Carl Gustav M3 yanhg mempunyai berat pelancar 8kg, namun ia tidak digunakan oleh TDM yang masih mempunyai sejumlah besar sistem M2 dalam inventorinya. Seperti juga sistem RPG-7, pelancar M3 boleh menggunakan pelbagai jenis sistem peluru bagi tugasan khas dari anti-kereta kebal, kepada letupan kuat terhadap anggota dan struktur sehinggalah kepada suaran atau pencahayaan.

10 Briged Para

Bagi kumpulan lintas udara atau 10 Briged Para, mereka telah sekian lama menggunakan dua sistem berbeza bagi tujuan operasi anti-kereta kebal. Sistem pertama ialah sistem meriam tanpa anjalan 106mm yang dipadankan di atas tenggekan kenderaan pacuan 4x4 G-Wagon manakala sistem kedua ialah sistem peluru berpandu ERYX yang digunakan dari tapak pelancar ringan dibawa oleh pengendalinya.

Seperti yang telah dijelaskan pada Rencana I, penggunaan sistem meriam tanpa anjalan seperti meriam 106mm kini dianggap sebagai semakin berkurangan di kalangan angkatan tentera global. Salah satu sebab utama ialah berat senjata, kaliber yang dianggap besar dan tanda pengenalan yang agak jelas, terutamanya apabila senjata ditembak di kawasan yang mempunyai pasir atau debu. Dengan jarak maksima menjangkau sehingga lebih tujuh kilometer, ia sebenarnya mempunyai kesan tembakan yang mungkin hampir sama dengan meriam howitzer 105mm yang digunakan oleh pihak artileri (jarak maksimanya 10km). Pasukan 10 Briged Para, dalam pertunjukan kuasa tembakan beberapa tahun yang lalu mengoperasikan sistem meriam tersebut menggunakan dua cara, iaitu dari atas tenggekan meriam yang dipasang pada kenderaan pacuan 4x4 dan dari tapak pelancar ringan. Namun sejak kebelakangan ini ia tidak lagi dipamerkan, menandakan kemungkinan besar bahawa ia tidak lagi diguna pakai atau kini dalam proses digantikan dengan sistem yang lebih berkemampuan atau yang lebih praktikal dan efisyen.

Penggunaan sistem meriam tanpa anjalan untuk memusnahkan kereta kebal adalah sesuatu yang telah sekian lama dipraktikkan, namun dengan kemunculan sistem pelancar grened dan peluru berpandu, tugasan tersebut dilihat semakin tidak releven. Ini ditambah pula dengan beberapa faktor lain, umpamanya berat yang keterlaluan (219kg bagi sistem meriam yang diguna pakai oleh pasukan 10 Briged Para) dan kemampuan tugasan anti-kereta kebal yang terhad jaraknya. Walaupun jarak maksima senjata adalah tujuh kilometer, namun bagi tujuan tembakan secara langsung (direct fire) untuk memusnahkan kereta kebal, jarak efektif adalah kurang dari 1,000 meter. Ini menjadikan sistem tersebut lebih sesuai untuk digunakan sebagai sistem senjata bantuan dari jarak jauh untuk kesan tembakan mengharu dan bukan tembakan secara langsung. Berat yang berlebihan juga bermakna ia tidak praktikal untuk dibawa oleh anggota ke garis hadapan bagi tujuan operasi anti-kereta kebal dan jumlah peluru yang mampu dibawa oleh anggota juga adalah terhad.

Sistem anti-keretakebal kedua yang digunakan oleh unit lintas udara ini adalah sistem ERYX buatan Perancis yang pada pandangan TEMPUR sebagai antara sistem pelancar anti-kereta kebal jarak dekat yang terbaik di dunia. Apa yang menjadikan sistem ini sebagai amat berkesan bagi tujuan memusnahkan kereta kebal ialah ciri-ciri pengoperasian yang mudah, jangkauan jarak operasinya serta diameter dan kemampuan sistem peledaknya. Sistem ini hanya mengandungi dua komponen utama, iaitu tapak pelancar dan juga tiub peluru berpandu. Memandangkan kedua-dua sistem adalah bersaiz kecil dan kompak, ianya boleh diturunkan ke kawasan operasi tanpa memerlukan persediaan yang rumit berbanding, contohnya sistem meriam tanpa anjalan 106mm. Sistem Eryx boleh diancarkan sama ada dari aras bahu atau dari tapak pelancar. Ia dikawal ke sasaran menggunakan sistem panduan wayar data dengan pantauan sasaran menggunakan sistem optik. Kawalan ialah secara SACLOS dengan bahagian belakang peluru berpandu mengandungi sistem mata arah inframerah menghasilkan isyarat denyutan yang boleh dikesan oleh pengendali dari sistem penderia optik unit pelancar.

Apabila peluru berpandu berada di udara setelah dilancarkan, isyarat pembetulan penerbangan akan dihantar kepada peluru berpandu melalui wayar data yang terungkai dari bahagian belakangnya. Kawalan arah dilaksana menggunakan sistem tujahan vektor yang amat efektif walaupun ketika peluru berpandu terbang pada kelajuan rendah. Ini adalah kritikal dan membolehkan sistem ERYX dilancarkan dari kawasan tertutup seperti dari bilik atau kubu yang kecil tanpa membahayakan pengendalinya dari letupan atau balikan haba ketika pelancaran. Setelah dilancarkan, pengendali hanya perlu menetapkan titik tenangan tepat pada sasaran sepanjang masa dan peluru berpandu akan melakukan hentaman terhadap sasaran secara automatik. Walaupun mempunyai jarak operasi yang terhad, iaitu 600 meter ia dianggap sebagai sistem peluru berpandu jarak dekat berkemampuan tinggi kerana mempunyai sistem peledak berkaliber 137mm dengan sistem perobek armor bercirikan letupan berganda dengan kuasa perobekan mampu menembusi sehingga 900mm besi waja dibelakang armor blok reaktif atau 2.5 meter struktur konkrit. Dengan berat sistem pelancar 4.5kg dan keseluruhan sistem sebelum pelancaran adalah kurang dari 13kg sistem ini sememangnya mudah dibawa bersama oleh pengendali.

Seperti juga sistem RPG-7, sepanjang pertunjukan kuasa tembakan yang dilaksanakan oleh pihak TDM sejak beberapa tahun mahupun pada pemeran-pameran lain, sistem ini tidak pernah dipamerkan dengan sistem pejera optik pandangan malamnya. Ini menimbulkan persoalan apakah TDM mempunyai sistem pandangan malam yang membolehkan sistem tersebut dioperasikan ketika pertemputan pada waktu malam. Sekali lagi pengalaman dari medan tempur terkini di Lubnan dan juga Iraq serta Afganistan dapat memberikan TDM bayangan mengenai bagaimana pentingnya kemampuan untuk beroperasi pada waktu malam. Sistem ERYX boleh dipadankan dengan sistem pandangan malam pengimejan haba Mirabel yang dihasilkan oleh Thales Optronique, Perancis serta AlliedSignal Aerospace dari Kanada. Sistem Mirabel boleh terus dipadankan dengan sistem optronik ERYX yang sedia ada pada pelancar dan tidak memerlukan sebarang pelarasan semula. Sistem ini mempunyai kemampuan untuk mengenal sasaran sehingga pada jarak 600 meter. Kemampuan sistem ERYX sememangnya diperakui dan pemilihan sistem tersebut oleh unit 10 Briged Para adalah amat tepat dan sesuai dengan corak pertempuran jarak dekat di negara ini. Malah pihak tentera Perancis sendiri memperakui bahawa sistem ini bakal terus kekal releven dalam inventori mereka untuk satu tempoh jangkamasa panjang. Ini terbukti apabila pada Disember 2006 satu perjanjian ditandatangani oleh Kementerian Pertahanan Perancis dan MBDA untuk membekalkan sistem ERYX kepada tentera darat Perancis dan sebahagian kecil kepada pasukan Komando Marin mereka antara tahun 2008 hingga 2011. Ini bermakna tentera darat Perancis sendiri memperakui akan keberkesanan sistem ini dan bakal terus menjadikan ia sebagai sistem peluru berpandu jarak dekat utama infantrinya sehingga tahun 2020.

Kompeni Bantuan & Mekanise

Dua lagi sistem persenjataan anti-kereta kebal atau lebih tepat lagi sistem peluru berpandu anti-kereta kebal ialah sistem Metis-M dan juga Bakhtar Shikan. Sistem peluru berpandu Metis-M adalah merupakan kesinambungan dari sistem Metis 9P151. berbanding sistem Metis, Metis M mempunyai kemampuan yang lebih baik, terutamanya dari segi kuasa pemusnah. Sistem Metis mempunyai kaliber peluru berpandu berdiameter 94mm, manakala Metis M pula adalah 130mm. Begitu juga dengan jangkauan operasinya, Metis M mempunyai jarak maksima menjangkau 1,500 meter manakala versi Metis pula hanya 1000 meter. Bagi sebuah kompeni bantuan infantri, sistem peluru pelancar Metis M dipasangkan pada tenggekan kenderaan G-Wagon dengan dikendalikan oleh tiga anggota. Setiap sebuah kenderaan dipercayai mampu membawa sehingga lima peluru berpandu dan dalam operasi, antara tiga ke empat peluru berpandu mampu dilancarkan terhadap sasaran dalam masa seminit. Sistem Metis M mempunyai sistem arahan dan kawalan SACLOS yang menggunakan sistem wayar data untuk memacu peluru berpandu ke sasarannya.

Kemampuan sistem Metis M telah terbukti, terutamanya ketika konflik Lubnan yang menyaksikan sejumlah kecil sistem tersebut diguna pakai oleh gerila Hezbollah dalam konflik yang berlarutan dari 12 Julai hingga 14 Ogos tahun 2006. Kenyataan ini mungkin mengundang pandangan sinis dari beberapa pihak yang kurang bersetuju malah ‘mencemuh’ sistem persenjataan ini dalam inventori TDM dan mempertikaikan kemampuannya (sila rujuk rencana berjudul ‘blog’ dalam keluaran ini). Apapun jika dilihat kepada kemampuan sistem tersebut ketika pertunjukan kuasa tembak, ia memperlihatkan keupayaan yang amat baik dengan kuasa robekan terhadap armor menggunakan sistem bahan letupan berganda ialah kira-kira 850mm dibelakang blok armor reaktif. Sistem ini juga kompak dan mampu dilancarkan dari atas bahu sekiranya diperlukan, namun dalam keadaan sedemikian kemahiran yang tinggi diperlukan oleh pengendali untuk memusnahkan sasarannya, terutama dari jarak jauh.

Bakhtar Shikan pula adalah sistem peluru berpandu anti-armor atau kereta kebal yang kini dipasangkan di atas kenderaan ADNAN. Sistem buatan Pakistan ini sejhingga artikel ini diterbitkan adalah sistem anti-kereta kebal yang mempunyai jangkauan jarak operasi yang paling jauh dalam inventori TDM. Ia adalah sistem peluru berpandu generasi kedua dengan mengaplikasikan sistem SACLOS. Sistem dibahagikan kepada empat sub-sistem yang boleh diceraikan dan dipikul oleh infantri sekiranya diperlukan. Ianya adalah tiub yang mengandungi peluru berpandu, sistem goniometer infra-merah (alat untuk mengukur sudut dan jarak objek) , sistem panduan dan arahan serta sistem tripod darimana sistem peluru berpandu akan dilancarkan. Penggunaan sistem ini tidak banyak berbeza dengan sistem-sistem peluru berpandu SACLOS lain yang dimiliki oleh pihak TDM. Apa yang dilakukan oleh pengendali ialah melihat melalui kanta sistem goniometer dan melepaskan tembakan. Sebaik peluru berpandu dilancarkan, beliau akan meletakkan garisan tenangan pada sasaran dan isyarata akan dihantar kepada peluru berpandu melalui sistem wayar data untuk mengikuti arah halatuju titik tenangan sehinggalah iamengenai sasaran. Dengan diameter 120mm, kuasa robekan Bakhtar Shikan mampu mencapai sehingga 800mm dan ujian yang telah dilaksanakan mendapati bahawa kuasa robekan ini masih mampu mencapai 180mm menembusi besi waja padu walaupun peluru berpandu mengenai sasaran pada sudut 68 darjah. Keseluruhan sistem tiub peluru berpandu mempunyai berat 25kg dengan berat peluru berpandu sahaja setelah dilancarkan adalah 11.2kg. bahagian hadapan peluru berpandu berbentuk lonjong menandakan sistem bahan letupan berganda yang mampu menembusi kereta kebal yang dilengkapkan dengan sistem blok armor reaktif. Setiap sebuah kenderaan ADNAN Bakhtar Shikan dipercayai membawa sejumlah lapan peluru berpandu siap untuk digunakan. Sehingga kini TEMPUR belum pernah menyaksikan anggota-anggota mekanise menggunakan atau melancarkan peluru berpandu ini dengan menggunakan sistem tripod atau kaki tiga. Keupayaan ini adalah merupakan satu ciri yang amat berguna dan pasukan mekanise seharusnya berkemampuan untuk berbuat demikian. Ini disebabkan mungkin terdapat keadaan bilamana penggunaan sistem ADNAN untuk membawa sistem Bakhtar Shikan menghampiri musuh adalah sukar dilaksanakan atas sebab-sebab taktikal. Contohnya apabila penguasaan ruang udara secara mutlak telah dapat dicapai oleh musuh, atau pihak Grup Artileri pertahanan Udara TDM atau GAPU tidak mampu memberikan perlindungan udara kepada pergerakan ADNAN ke kawasan garis hadapan, selain anggota mekanise mahu mengekalkan faktor kejutan bagi menyerang hendap konvoi armor musuh dari posisi strategik yang tidak dapat dilalui oleh kenderaan ADNAN seperti di tebing curam atau kawasan yang dipenuhi pokok.

Merangka doktrin & mempertingkat keupayaan

Dalam penggunaan sistem-sistem pelancar roket grened dan peluru berpandu anti-kereta kebal TDM, seperti yang telah diperjelaskan dengan kesemua sistem persenjataan, sistem optik pengimejan haba mahupun pandangan malam tidak pernah dipertontonkan kepada umum mahupun pihak media. Keupayaan pengoperasian pada waktu malam adalah satu faktor yang dirasakan perlu bagi kesemua sistem anti-armor yang dimiliki oleh pihak TDM. Adalah kurang bijak untuk mengatakan bahawa peperangan pada masa hadapan sekiranya ia berlaku di kawasan persempadanan negara akan hanya berlaku pada waktu siang. Malah pemikir doktrin dan taktikal TDM tentunya arif bahawa jika musuh mengetahui akan ciri-ciri kemampuan sistem persenjataan seperti sistem anti-armor hanya boleh diguna pakai dengan efektif pada siang hari sahaja, maka musuh tentunya akan cuba mempergunakan kelemahan tersebut bagi mencapai hasrat atau niat buruknya. TDM harus belajar untuk mengadaptasikan doktrin peperangan moden dengan menganalisa serta mengkaji doktrin peperangan darat pihak-pihak yang terlibat dengan pelbagai konflik di serata pelusuk global, terutamanya di kawasan-kawasan yang mempunyai cuaca, bentuk muka bumi dan flora yang dilihat tidak banyak berbeza dengan keadaan di negara ini. Contohnya adalah seperti konflik di Afrika tengah, bahagian Amerika tengah dan selatan serta di beberapa kawasan pasifik. Selain itu kajian juga mestilah melibatkan doktrin armor dan anti-armor yang diguna pakai oleh negara-negara kuasa besar dunia mahupun negara serantau, selain dari kumpulan-kumpulan militia dan juga gerila. Umpamanya sejak tahun 90an, pihak infantri atau tentera darat Amerika Syarikat telah memberikan lebih tumpuan terhadap kemampuan untuk melaksanakan operasi di waktu malam. Malah jika satu perkataan yang sesuai untuk melambangkan kemampuan ini, ianya adalah ‘We Own The Night’. Cogan kata ‘We Own The Night’ atau ‘malam adalah milik kami’ merupakan istilah yang telah diadaptasikan oleh tentera darat Amerika bagi menjelaskan tumpuan utama operasi-operasi darat hari ini dan juga masa hadapan mereka.

Dengan menggunakan kelebihan penggunaan sistem pandangan malam atau pengimejan haba pada anggota, kenderaan, dan juga persenjataan, ia akan membolehkan infantri melaksanakan operasi secara besar-besaran sepertimana yang dilakukan pada siang hari. Kelebihan beroperasi pada waktu malam terhadap musuh yang tidak mempunyai keupayaan sama adalah ibarat berperang dengan sibuta. Faktor kejutan, daya mobiliti dan kemampuan memusnah musuh yang seakan tidak mempunyai mata akan memberikan kelebihan dan inisiatif pertempuran kepada pihak Amerika. Bagi satu kumpulan tentera yang tidak dilengkapkan dengan sistem sedemikian, serangan oleh pihak tentera Amerika secara tiba-tiba dalam kegelapan malam dengan tidak diketahui bilangan dan arahnya akan membuatkan keadaan menjadi kelam-kabut dan tidak menentu. Anggota kumpulan itu juga juga akan mempunyai semangat juang yang rendah kerana gagal mengetahui kedudukan sebenar musuh mereka dan berkemungkinan besar tertembak sesama sendiri akibat kekeliruan.

Bagi merealisasikan objektif ‘memiliki malam’, tentera darat Amerika hari ini telah memperuntukkan sejumlah besar dari bajet mereka kepada memperolehi sistem-sistem pandangan malam atau pengimejan haba yang lebih canggih berbanding suatu masa dahulu. Jika pada suatu masa dahulu sistem pandangan malam kurang diberikan perhatian, melainkan untuk pasukan khas, hari ini jika dilihat kelengkapan infantri Amerika Syarikat di Afghanistan dan Iraq, hampir kesemua infantri tentera daratnya mempunyai helmet atau topi keselamatan yang boleh diselitkan dengan sistem pandangan malam. Ini membuktikan bagaimana doktrin tersebut kini dipraktikkan secara meluas. Kini tentera darat Amerika Syarikat mempunyai kira-kira 300,000 gogel pandang malam dan jumlah ini walaupun mungkin dianggap sebagai besar bagi umum, masih belum memenuhi kehendak mereka yang menetapkan jumlah sepatutnya adalah 416,000 dengan setiap gogel dianggarkan mempunyai kos USD2,500. Selain itu firma-firma pertahanan Amerika Syarikat yang bekecimpung dalam bidang alat pandang malam dan pengimejan haba sedang berusaha untuk memperkenalkan satu sistem pandang malam yang bakal menggabungkan sistem pengumpulan pencahayaan dari cahaya bulan dan bintang bersama-sama sistem inframerah. Sistem baru ini dikenali sebagai ENVG atau ‘Enhanced Night Vision Goggle’. Setiap satu dianggarkan bakal menelan belanja sekurang-kurangnya USD8,000. Kos perolehan yang tinggi dan sekatan-sekatan tertentu yang dikenakan terhadap produk berkaitan pertahanan yang boleh diperolehi oleh Malaysia di pasaran terbuka adalah sesuatu yang menyukarkan perolehan peralatan seperti gogel pandang malam kepada pihak infantri. Satu lagi kekangan ialah sikap pemikir-pemikir polisi ketenteraan di negara ini yang dilihat lebih memberikan fokus kepada perolehan-perolehan mega dan tidak berminat atau mungkin tidak mempunyai pengetahuan yang sepatutnya untuk melihat bagaimana perolehan mikro juga adalah apa kritikal kepada pertahanan negara.

Selain dari kemampuan untuk ‘memiliki malam’, corak peperangan anti-kereta kebal dan armor juga dilihat telah melalui proses evolusi yang amat menarik. Salah satu pengajaran yang paling berguna dari konflik di Lubnan, Iraq dan Afganistan ialah bagaimana doktrin peperangan konvensional yang diguna pakai untuk menentang atau memusnahkan sistem kereta kebal adalah kurang efektif jika dibandingkan dengan doktrin peperangan tidak simetri atau gabungan antara keduanya. Jika di Iraq dan Afghanistan, penggunaan sistem periuk api atau jerangkap samar bahan letupan (IED) adalah amat efektif. Malah jika diteliti dari kesemua rekod pertempuran kereta kebal-kereta kebal yang berada dari tangga teratas hingga kebawah dalam senarai Forecast International (iaitu kereta kebal yang pernah diuji pengggunaannya di medan pertempuran hakiki), kesemuanya telah pernah mengalami kemusnahan keseluruhan atau kerosakan teruk mahupun kematian kepada krew disebabkan oleh penangan periuk api dan IED. Memandangkan sebahagian besar dari kereta kebal hari ini adalah versi yang telah dipertingkatkan bahagian armornya, bukan sahaja di bahagian turet tetapi juga di lantai, maka sistem periuk api anti-kereta kebal tradisioanl juga mungkin sudah tidak lagi memadai. Untuk mendapatkan kemusnahan keseluruhan kereta kebal, kombinasi beberapa periuk api atau yang digabungkan dengan peluru artileri atau bahan letupan lain perlu digunakan.

Di Lubnan, gerila Hezbollah menggunakan taktik yang agak sama tetapi mempunyai perbezaannya tersendiri. Memandangkan gerila Hezbollah mempunyai sistem persenjataan yang lebih mantap, maka mereka akan menggunakan sistem IED sebagai senjata utama untuk menghentikan kemaraan musuh. Sebaik kereta kebal utama paling hadapan dimusnahkan, konvoi tersebut akan dihujani dengan pelbagai jenis sistem atau peluru berpandu anti-kereta kebal dari kedudukan statik yang tersembunyi. Selain itu pasukan mortar akan turut membedil kawasan persekitaran di mana kereta kebal musuh yang rosak berada bagi tujuan menghalang anggota infantri dari membantu atau membawa keluar krew kereta kebal yang mendapat kemalangan jiwa. Apakah infantri TDM bakal turut sama mengikut jejak gerila Hezbollah dalam usahanya untuk menghentikan pembolosan sejumlah besar kereta kebal musuh hanyalah diketahui oleh mereka sendiri. Jika ini mahu dilaksanakan maka TDM perlu mencari jalan yang terbaik untuk mencapai objektif tersebut, terutamanya dengan memperolehi sistem periuk api yang terkini dan efektif terhadap kereta kebal-kereta kebal yang wujud dalam inventori serantau mahupun global. Pemilihan doktrin dan taktik yang tepat disamping sistem persenjataan yang releven adalah kunci kepada keupayaan pasukan infantri dalam menangani masalah kereta kebal. Asimilasi ataupun integrasi unit-unit infantri, mekanise dan armor dalam menghadapi ancaman kereta kebal turut memainkan peranan dalam apa juga doktrin dan taktik pertempuran yang akan dipraktikkan oleh TDM. Perkara sama turut diperlukan dari cabang-cabang laut dan udara yang sudah pasti terlibat sama sekiranya konflik yang dihadapi negara adalah merupakan ancaman dari kuasa luar.

Sumber : Tempur
read more...

Teknologi Kereta Kebal & Sistem Persenjataan Anti-Kebal Infantri



PT-91M Pendekar

PT-91M sedang beraksi

Salah satu aset utama dalam peperangan moden hari ini adalah kereta kebal. Sejak ia diperkenalkan pada Perang Dunia Pertama, ia terus dianggap sebagai satu platform yang mampu mendominasi medan tempur. Mobiliti, kuasa tembakan dan sistem pertahanan armornya kerap menimbulkan keresahan kepada pihak infantri, apa lagi sekiranya mereka tidak mempunyai sistem persenjataan yang mampu menangani atau memusnahkan kereta kebal.


Sejarah Ringkas

Kewujudan kereta kebal sebenarnya adalah satu idea untuk menghasilkan sejenis platform khas yang bakal dapat merungkai masalah paling utama di hadapi oleh pihak British dan Perancis dalam usaha mereka untuk menewaskan tentera Jerman ketika Perang Dunia Pertama. Masalah tersebut ialah untuk merungkai kebuntuan atau ‘stalemate’ antara kedua pihak yang telah bertindak menggali perparitan dan berkubu menghadap bala tentera masing-masing. Operasi serangan dan pertahanan dilakukan oleh kedua pihak berulang-kali tanpa dapat benar-benar mengubah atau memperluaskan kawasan penguasaan mereka.

Kereta kebal yang diperkenal bertujuan untuk mempunyai ciri-ciri keupayaan kuasa tembakan artileri dan mesingan yang akan menjadi paksi kepada serbuan ke arah kawasan musuh. Pada masa sama plaform ini bakal dapat memberikan perlindungan kepada anggota atau krew yang mengoperasikan sistem persenjataan kenderaan. Objektif taktikal kereta kebal pula ialah untuk memberikan ruang pembolosan bagi infantri yang akan menawan kawasan sepanjang garis tersebut agar satu pasukan susulan yang merupakan pasukan kavalri yang bergerak pantas akan bergerak di belakang garis perparitan tentera Jerman dan seterusnya menyerang dan menghancurkan kedudukan musuh dari arah belakang.

Walaupun kereta kebal adalah sebuah kenderaan yang sinonim dengan tentera darat, namun kredit sejarah awal kewujudannya dan penciptaannya harus diberikan kepada tentera laut! Ini kerana apabila isu untuk membangunkan sebuah kenderaan kereta kebal mula diketengahkan kepada pihak tentera darat British, ia mendapat sambutan dingin. Idea awal pada tahun 1914 ialah untuk melengkapkan sebuah kenderaan berantai atau runut yang diguna pakai bagi tujuan pertanian dengan sistem persenjataan memandangkan sistem kenderaan tersebut mampu bergerak walaupun dalam keadaan permukaan bumi yang becak, tidak rata serta berlumpur – senario persekitaran yang sama didapati di medan hadapan sistem kubu perparitan perang di Eropah. Dengan gesaan Winston Churchill, pihak tentera laut Britain telah menaja beberapa ujian dan penyelidikan yang mengkategorikan sistem kenderaan tersebut sebagai sebuah kapal darat atau ‘land-ship’. Pada 1915 apabila kenderaan telah berjaya dihasilkan ia dihantar ke Perancis untuk dioperasikan di garis hadapan. Bagi mengelirukan puhak Jerman serta agensi perisikan mereka, ‘kenderaan-kenderaan’ ini di hantar dengan kapal laut dan dilabelkan sebagai tangki air yang akan dihantar ke Rusia. Sememangnya sepintas lalu, bentuk kereta kebal pertama lebih mirip kepada sebuah tangki air yang diberbuat dari besi, dengan sitem rivet yang komprehensif serta ketiadaan sistem turet atau tenggekan meriam di atasnya. Inilah juga bakal merupakan nama yang terus kekal sehingga ke hari ini dalam istilah Bahasa Inggeris untuk kereta kebal, iaitu ‘tank’ atau terjemahan langsungnya sebagai ‘tangki’. Selain itu istilah-istilah maritim atau kapal juga turut diguna pakai dalam menamakan juzuk-juzuk utama kereta kebal seperti seperti ‘hatch’ (pintu), hull (badan), bow’ dan ‘ports’ (lubang senjata) mengaitkan ia dengan program pertama penciptaan kereta-kebal oleh pihak tentera laut.

Sejak kemunculan kereta kebal di medan tempur ketika Perang Dunia Pertama di Eropah, ia terus menjadi salah satu ancaman yang paling digeruni oleh infantri. Pada awalnya infantri tidak mampu menghadapi kemaraan kereta kebal, sistem raifal dan mesingan mereka gagal menembusi armor bahagian hadapan kereta kebal yang tebal dan jitu. Memandangkan masalah yang dihadapi infantri ini, kebanyakan pihak yang terlibat mula menghantar meriam medan atau artilerinya ke garis hadapan agar ia dapat memusnahkan kereta kebal dengan tembakan secara langsung atau secara terus. Sememangnya tembakan dari meriam adalah tepat kerana sasaran boleh dilihat oleh jurumeriam. Malangnya membawa selaras meriam ke garis hadapan dalam medan tempur yang penuh berparit bukanlah sesuatu yang mudah, malah jika ia berjaya dilaksanakan, meriam dan krew tentu sahaja bakal terdedah kepada tembakan balas pihak musuh, baik secara langsung dari senjata ringan infantri atau tidak langsung seperti dari bateri artileri musuh.

Potensi penggunaan kereta kebal pada peringkat awal penggunaannya dianggap tidak begitu berjaya. Ini disebabkan oleh beberapa isu tertentu, dua darinya ialah kekurangan tempoh penyesuaian di medan antara kenderaan baru ini dan infantri serta sikap pesimistik pegawai-pegawai tentera darat mengenai kemampuan dan penggunaan kereta kebal di garis hadapan. Memandangkan program kereta kebal ini diangggap sebagai satu rahsia, maka tidak ramai pegawai kanan tentera darat mengetahui mengenainya dan apabila ia muncul buat pertama kalinya, pegawai dan anggota-anggota infantri tidak diberikan latihan yang secukupnya mengenai bagaimana beroperasi secara bersama dalam pertempuran dalam usaha mencapai objektif yang sama. Akibatnya walaupun beroperasi di medan sama, namun kereta kebal dan infantri tidak menyokong pergerakan satu sama lain dan kesannya walaupun mencapai kejayaan memecahkan garis hadapan pertahanan musuh pada peringkat awal, pihak Jerman yang menyerang balas akhirnya mampu menghentikan kemaraan tentera British secara berasingan.

Penggunaan kereta kebal secara besar-besaran ketika pertempuran berlaku buat pertama kalinya sewaktu Perang Dunia Pertama di Cambrai, perancis pada 1917. Kira-kira 400 kereta kebal British telah mara secara berkumpulan dan berjaya menawan kawasan seluas tujuh batu lebar dan enam batu ke hadapan dari posisi asal. Malangnya kejayaan ini tidak mampu diteruskan kerana pihak infantri tidak memberikan sokongan yang diperlukan mahupun dapat mengekalkan penguasaan terhadap kawasan yang baru ditawan. Kejayaan kedua berlaku pada tahun berikutnya, iaitu 1918 apabila 600 kereta kebal menyerang kawasan Amiens yang dianggap sebagai satu malapetaka oleh pihak pemerintah tertinggi Jerman. Belajar dari kekurangan ketika pertempuran di Cambrai, pihak Jerman telah mencipta kereta kebal mereka sendiri tidak lama kemudian. Kenderaan ini dikenali sebagai A7V dan mempunyai saiz yang jauh lebih besar berbanding kereta kebal British, mempunyai berat 30 tan dan mempunyai krew seramai 18 individu. Pertempuran antara kereta kebal dengan kereta kebal yang pertama dalam sejarah pula berlaku pada April 1918 di Villers-Bretonneux, namun tidak ada pemenang atau yang kalah dalam pertempuran tersebut.


Era di antara dua perang dunia menyaksikan bagaimana kereta kebal mula mendapat perhatian yang sewajarnya sebagai satu platform peperangan darat yang amat penting. Beberapa inovasi dari sudut pembinaan kereta kebal, penggunaan sistem persenjataan dan mobiliti telah diperkenalkan. Namun demikian strategi integrasi antara infantri dan unit kereta kebal dalam satu kempen pertempuran atau peperangan masih lagi belum matang sepenuhnya dan sehingga 1939, kewujudan sebuah ketumbukan atau divisyen armor dikaitkan secara langsung sebagai sekumpulan kereta kebal dalam sebuah organisasi khusus beroperasi secara autonomi yang tidak melibatkan cawangan atau cabang-cabang lain. Kesemuanya berubah selepas tercetusnya Perang Dunia Kedua apabila kesemua pihak mula melengkapkan kumpulan atau unit kereta kebal dengan unit-unit sokongan dan bantuan yang turut sama mempunyai daya mobiliti serta perlindungan yang baik. Menjelang 1943, kebanyakan tentera darat terus membangunkan unit-unit khas yang dapat mengiringi pasukan kereta kebal ke medan hadapan bagi memberikan perlindungan selain bantuan tembakan kepada unit kereta kebal. Anggota-anggota infantri yang mengiringi unit yang kemudiannya diklasifikasikan sebagai mekanise, turut mempunyai kenderaan yang diberikan perlindungan armor. Selain itu pasukan sokongan unit kereta kebal turut sama dibekalkan juga dengan kenderaan-kenderaan khusus bagi membantu operasi bersama. Ini termasuklah seperti kenderaan pemusnah kereta kebal atau ‘tank destroyers’ dan juga meriam atau senjata anti-kereta kebal sepertimana yang dipraktikkan oleh tentera Jerman, Soviet Union dan juga Amerika. Perang Dunia Kedua juga memperlihatkan kematangan sistem teknologi kereta kebal dalam masa yang amat singkat. Antara peningkatan yang dimaksudkan adalah sistem pertahanan armor yang lebih tebal, sistem pendorongan yang lebih baik dan kekuatan serta kemampuan tembakan yang jitu. Ketiga-tiga peningkatan ini, iaitu daya pertahanan atau armor, daya pergerakan atau mobiliti serta daya tembakan yang jitu (protection, mobility & firepower) terus kekal menjadi sifat utama yang menjadi penilai atau penanda aras mengenai kemampuan sesebuah kereta kebal sehingga kehari ini dan masa akan datang.

Menghentikan ancaman keretakebal

Sejak ia mula dijadikan sebagai platform senjata, sebuah kereta kebal adalah merupakan ancaman yang dianggap paling merbahaya kepada anggota infantri. Ini kerana ketika Perang Dunia Kedua, anggota infantri hanya dibekalkan dengan selaras raifal dan mungkin juga beberapa butir bom tangan. Dengan penggunaan besi tebal pada dinding kereta kebal, tembakan dari selaras raifal medan, malah mesingan, tidak akan dapat menembusi dinsing armor kenderaan tersebut. Lebih memburukkan keadaan ialah kenderaan tersebut mempunyai sistem meriam dan mesingannya tersendiri dan bentuk persekitaran yang lazimnya akan menyebabkan kenderan automotif lain terkandas atau rosak, tidak akan menjadi satu masalah kepada sebuah kereta kebal. Satu-satunya peluang yang ada ialah dengan menghampir kereta kebal secara nekad dan mencari sebarang tingkap atau pintu yang terbuka dan memasukkan bom tangan atau grened ke dalam kenderaan. Ia nampak mudah, terutamanya dalam siri filem atau cerita di TV, hakikatnya dalam pertempuran sebenar ia hampir mustahil dilakukan terutamanya dengan kereta kebal moden hari ini. Bagi infantri, usaha untuk mencari jalan yang paling mudah dan paling efektif untuk memusnahkan kereta kebal telah menjadi satu kewajipan yang berkekalan, selagimana platform tersebut terus digunakan oleh pasukan tentera dalam peperangan.

Istilah peperangan anti kereta kebal atau ‘anti-tank warfare’ melambangkan apa jua usaha yang dilakukan bagi menghenti atau memusnahkan ancaman dari kenderaan berarmor yang termasuklah kenderaan berperisai serta kereta kebal. Terdapat tiga jenis kerosakan am yang boleh dilakukan terhadap sebuah kereta kebal oleh seorang atau sekumpulan anggota infantri. Ianya adalah, kemusnahan daya mobiliti (mobility kill), kemusnahan daya tembak (firepower kill) dan akhir sekali kemusnahan menyeluruh (catasrophic kill). Kemusnahan daya mobiliti membawa maksud apa jua usaha yang berjaya menyebabkan sistem pendorongan kenderaan gagal berfungsi dan ia tidak lagi boleh bergerak sebelum kerja-kerja pembaikan atau penggantian dilaksanakan. Cara yang paling baik untuk melaksanakan kemusnahan daya mobiliti adalah dengan memutuskan rangkaian atau runut. Selain itu pembinaan tunggul konkrit dan penggalian sistem perparitan dalam turut memungkinkan daya mobiliti kereta kebal terganggu. Kemusnahan daya mobiliti juga bermakna bahawa hanya kemampuan kereta kebal untuk bergerak ke hadapan atau belakang atau ke kiri dan kanan sahaja yang terganggu, manakala keupayaan kuasa tembakan kekal dan sistem turet serta meriam terus kekal berupaya untuk berfungsi. Ini bermakna walaupun tidak dapat bergerak ia masih merupakan satu ancaman kepada infantri di sekitarnya kerana memiliki kemampuan untuk meneruskan pertempuran secara statik. Selain itu kemusnahan ini adalah bersifat sementara kerana krew kereta kebal serta tim logistiknya mampu mengganti atau memasang semula runut yang tercabut atau terputus. Apabila selesai diperbaiki, kereta kebal akan pulih beroperasi seperti sedia kala.

Kemusnahan kuasa tembak pula bermaksud kehilangan keupayaan sama ada keseluruhan atau sebahagian dari kemampuan kereta kebal untuk melaksanakan penembakan efektif, sama ada menggunakan sistem meriam utamanya mahupun mesingan sekunder. Ini mungkin dapat dilakukan dengan merosakkan bahagian laras meriam atau sistem penderia elektroniknya. Kemusnahan daya mobiliti juga kadangkala akan menyebabkan berlakunya juga kemusnahan sebahagian dari kemampuan kuasa tembaknya, terutamanya jika kereta kebal berada pada posisi tidak stabil dan pergerakan turetnya terhad akibat terhalang oleh objek atau bangunan. Kemusnahan menyeluruh pula ialah kemusnahan yang paling baik iaitu memusnahkan kereta kebal secara fizikal, mahupun memusnahkan bahagian dalaman atau krewnya. Ini dilakukan dengan melepaskan tembakan ke arah kereta kebal dengan sistem berkemampuan tinggi. ia mampu merobek atau menembusi armor yang digunakan dan sebahagian atau keseluruhan daya impak letupan, serpihan mahupun haba tinggi akan membunuh krew serta merosakkan kelengkapan dalaman kereta kebal dan menyebabkannya tidak lagi boleh digunakan. Kemusnahan menyeluruh juga bermakna kereta kebal tidak akan dapat di bawa ke garis belakang untuk pembaikan dan dianggap lupus.

Taktik dan teknik untuk memusnahkan kereta kebal juga kadang-kala digandingkan bagi mendapatkan objektif akhir iaitu kemusnahan menyeluruh. Umpamanya sebuah kereta kebal terlebih dahulu lumpuhkan daya mobilitinya, sama ada dengan periuk api atau jerangkap samar yang memutuskan runutnya. Sebaik ini berlaku, tim penembak tepat dengan menggunakan sistem raifal anti-material akan mula melepaskan tembakan ke arah cermin atau sistem penderia elektro-optik untuk mengurangkan keupayaan juru meriam dan komander dari mampu melepaskan tembakan dengan tepat. Jika ini berjaya, maka tim pemusnah armor akan merapati kereta kebal dan melancarkan sistem seperti pelancar roket grened atau peluru berpandu anti-armor untuk memusnahkan kereta kebal tersebut.

Sistem pemusnah anti-armor

Sewaktu Perang Dunia Pertama, infantri dibekalkan dengan sistem raifal anti-kereta kebal bagi tujuan memusnahkan kenderaan tersebut. Sistem raifal anti-kereta kebal yang perlu dibawa oleh infantri mempunyai sifat yang unik berbanding raifal biasa, iaitu dari segi saiz dan kaliber. Tentunya untuk merobek armor kereta kebal dari jarak jauh bakal memerlukan sejenis peluru berkuasa tinggi dan berkaliber besar. Larasnya juga adalah lebih panjang dan tendangan ke belakang yang dihasilkan setelah setiap tembakan dilepaskan memerlukan pengendali yang bertubuh sasa. Kejadian anggota patah tulang selangka sewaktu membuat penembakan dengan raifal anti-kereta kebal bukanlah satu fenomena yang mengejutkan dan menjadikan senjata tersebut tidak disenangi oleh anggota infantri yang diarah menggunakannya. Selain itu pengendali juga harus berada hampir dengan kereta kebal untuk mendapatkan tenangan dan tembakan yang baik untuk menembusi armor. Sasaran utama lazimnya adalah kompartmen pemandu, iaitu pada dinding bahagian belakang lubang pandangan pemandu. Membunuh pemandu akan menjadikan kenderaan hilang kawalan dan terbabas yang mungkin juga menyebabkan krew terbunuh atau cedera.

Ketika awal Perang Dunia Kedua, sistem raifal anti-kereta kebal terus digunakan dengan efektif tetapi ia tidak kekal lama apabila kesemua pihak yang bertelagah mula mempertingkatkan ketebalan armor, terutama di bahagian hadapan kenderaan. Antara sistem raifal anti-kereta kebal yang diguna pakai adalah Lahti L-39 (Finland), M-35 (Poland), Panzerbuchse 38 dan 39 (Poland), PTRD dan PTRS 41 (Rusia), BOYS (Britain) dan Type-97 (Jepun). Taktik peperangan kereta kebal dan armor yang mula melalui evolusi yang pantas ketika peperangan berlaku, turut mempercepatkan jangkahayat raifal anti-kereta kebal sebagai tidak lagi dianggap sebagai senjata yang benar-benar berkesan. Kereta kebal pihak Jerman umpamanya melalui tiga proses peningkatan keupayaan dalam tempoh jangkama singkat. Pada awal peperangan meraka menggunakan kenderaan Pamzerkampfwagen atau Panzer I dan II yang merupakan kereta kebal kategori ringan seperti mana yang banyak digunakan oleh pihak British dan Soviet Union. Selepas kempen peperangan di Perancis, batalion kereta kebal Jerman sebahagian besarnya mula dilengkapkan dengan jenis Panzer II dan IV yang mempunyai sistem armor lebih jitu. Pada 1941 apabila mereka menghadapi kereta kebal berat dari jenis T-34 dan KV-1 yang digunakan oleh pihak Soviet Union, maka Jerman turut sekali lagi mempertingkatkan kemampuan kereta kebalnya dengan menghasilkan kereta kebal Panther (Panzer V) dan Tiger (Panzer VI).

Satu lagi jenis sistem persenjataan adalah bom tangan atau grened anti kereta kebal. Pada awalnya sistem grened ini hanyalah merupakan sebuah bekas atau objek yang diisikan dengan bahan letupan yang akan dibaling ke arah kereta kebal. Tidak lama kemudian sistem bahan letupan berbentuk atau ‘shaped charge’ digunakan. Untuk mendapatkan sudut paling optima bilamana mekanisma robekan armor yang paling baik dapat dicapai, sudut antara grened dan dinding kereta kebal mestilah bersudut tepat. Oleh yang demikian beberapa jenis grened mempunyaisistem ‘pelekat’ yang mungkin dalam bentuk magnet atau gam khas yang akan melekat pada kereta kebal sebaik bom terkena dindingnya. Walaupun nampak mudah, namun membaling bom menggunakan kuderat tangan semata-mata tentunya memerlukan pengendali bom berada pada jarak yang amat dekat dengan kereta kebal tersebut dan merupakan tugas yang amat merbahaya. Tambahan pula jika kereta kebal di iringi oleh pasukan infantri dari jarak dekat. Taktik serangan dari jarak dekat sebegini dilihat lebih sesuai digunakan sewaktu serangan hendap di kawasan penempatan bilamana kehadiran pembaling bom sukar dikesan atau berada pada kedudukan yang sukar dimusnahkan, contohnya dari bangunan bertingkat.

Tidak lama kemudian sistem grened yang mempunyai sistem peledak bahan letupan berbentuk dan diluncurkan dari laras raifal dicipta oleh pihak British iaitu sistem grened No.86 AT. Jerman turut membekalkan anggota payung terjunnya dengan sistem GR.38 HI/A. Namun ia kurang berkesan kerana jarak efektif serta jumlah bahan peledak yang mampu diisikan dalam sistem sedemikian adalah amat terhad. Rentetan dari itu beberapa sistem pelancar yang lebih berkemampuan dicipta, antaranya adalah pelancar PIAT (British), Bazooka (Amerika Syarikat), Panzerschreck (Jerman) dan Panzerfaust (Jerman). Sistem anti-kereta kebal PIAT meluncurkan pelurunya dengan menggunakan cas belerang letupan dan juga spring, sistem Bazooka dan Panzerschreck pula menggunakan sistem roket, manakala sistem Panzerfaust mengaplikasikan sistem tanpa anjalan. Apa yang menyebabkan sistem letupan bahan berbentuk lebih popular ialah kerana mekanisma perobekan armornya tidak bergantung kepada kederasan anak peluru, sebaliknya lebih kepada jumlah bahan letupan serta bagaimana impak anak peluru terhadap sasaran. Pihak Jerman juga adalah negara pertama yang memperkenalkan peluru meriam yang menggunakan sistem letupan berbentuk pada 1940, iaitu sistem peluru 7.5cm Gr.38 yang digunakan oleh kereta kebal Panzer IV serta artileri bergerak Stug-III.

HEAT

Akronim HEAT adalah kependekan kepada ‘High Explosive Anti Tank’ ataupun ‘letupan tinggi anti-kereta kebal’. Ia adalah merupakan akronim kepada sistem peluru yang digunakan untuk merobek dinding armor kereta kebal mahupun kenderaan berperisai. Konsep bagaimana peluru HEAT mampu menembusi besi waja yang tebal kerap disalah tafsir. Memandangkan akronim HEAT yang juga bermaksud haba, banyak pihak menganggap bahawa kemampuan perobekan besi waja adalah akibat dari semburan jet logam cair yang mempunyai suhu amat tinggi sebaik letupan berlaku yang di tolak ke hadapan kearah sasaran. Selain itu beberapa jenis bahan letupan khas turut diperkenalkan yang mempunyai konsep letupan berbentuk bagi menangani tugas-tugas khas. Pihak komando Jerman telah menggunakan cas yang sedemikian apabila menyerang dan memusnahkan kubu meriam di garisan kubu Eben-Emael yang dianggap amat kukuh.

Mekanisma asas kepada peluru HEAT adalah mudah. Ia berbentuk seakan sebutir peluru biasa dengan menirus di hadapan. Walaupun begitu, berbeza dengan peluru biasa, bahagian hadapan peluru adalah kosong. Bahan letupan pula berada di bahagian belakang anak peluru dengan satu kepingan logam, berbentuk kon berada di antara bahan letupan serta ruang kosong. Mekanisma peletup pula akan berada di belakang bahan letupan dan akan diaktifkan, sama ada secara mekanikal, mahupun elektrik. Apabila peletup diaktifkan ketika bahagian muncung anak peluru mengenai sasaran, Letupan kuat akan menghasilkan tenaga kinetik tinggi akan mencairkan kon logam dan sifat dinamik letupan yang bermula di belakang akan mewujudkan satu daya tolakan yang amat kuat terhadap kon yang berubah bentuk dari pepejal kepada cecair. Daya penolakan ini akan tertumpu pada satu titik di hujung anak peluru dengan cairan logam mencapai sifat yang dipanggil ‘superplasticity’, berubah bentuk menjadi seakan bentuk panah kecil bersuhu tinggi dan bergerak pada kelajuan melampau sehingga 1,500 ke 2,000 meter sesaat dan menghancurkan apa saja yang berada melintang di hadapannya.. Aplikasi ini dipanggil sebagai ‘kesan Newman’. Kesan tenaga ini walau bagaimanapun mempunyai syarat dan sifatnya tersendiri yang akan memberikan kesan terhadap kemampuannya untuk merobek armor besi waja dengan optima. Ini termasuklah jarak tertentu antara kubah logam dan permukaan sasaran ketika letupan berlaku, cairan panah logam yang bergerak laju tidak tertepis atau di tolak ke sudut selain dari 90 darjah oleh mekanisma-mekanisma khusus serta cairan tersebut juga tidak berputar sewaktu bergerak mengenai sasaran. Selain itu kederasan dan kemampuan robekan peluru HEAT juga berlaku dalam tempoh yang amat singkat. Kesemua faktor tersaebut mempunyai kesan sampingan terhadap keberkesanan kuasa robekan pada armor sasaran.

Pasca Perang Dunia Kedua

Pengalaman Perang Dunia Kedua telah memberikan satu pengajaran kepada kesemua kuasa ketenteraan global bahawa tidak seperti Perang Dunia Pertama, sebuah kereta kebal kini mampu dimusnahkan oleh hanya seorang infantri. Malah jika beliau memiliki kepakaran pengendalian sistem yang berkemampuan, seorang anggota mampu memusnahkan beberapa buah kereta kebal dalam jangkamasa singkat. Bagi mengatasi masalah ini unit-unit kereta kebal mula bergerak bersama infantri atau unit mekanise dalam apa yang dipanggil ‘combined arms’ atau pasukan bersepadu yang menggabungkan unit kereta kebal bersama unit-unit infantri yang bermobiliti tinggi. Dalam keadaan begini tim anti-kereta kebal musuh mungkin berkemampuan untuk melancar atau melepaskan hanya satu tembakan terhadap sekumpulan kereta kebal sebelum posisi mereka dikenal pasti dan di serang oleh pihak infantri sama ada secara tembakan senjata kecil atau senjata bantuan, selain dari diserang secara fizikal oleh unit-unit pemburu dan pemusnah atau peninjau yang dikhususkan tugasnya untuk mencari dan memusnah tim-tim infantri anti-kereta kebal. Taktik ini selain dari mampu memusnahkan, akan turut memaksa tim anti-kereta kebal untuk berrpecah dan berundur secepat mungkin selepas melepaskan tembakan, menjadikan mereka tidak begitu efektif sebagai satu kumpulan bagi mencapai objektif yang mahu dicapai.

Keadaan ini memaksa penciptaan sejenis senjata yang mampu melepaskan tembakan peluru anti-kereta kebal dari jarak yang jauh namun masih berkemampuan dibawa oleh sekumpulan kecil atau seorang anggota infantri. Ini bermakna sistem artileri atau meriam tradisional tidak begitu sesuai kerana saiz, berat serta komponen utamanya memerlukan satu unit khusus mengendalikannya, iaitu unit artileri. Amerika Syarikat dan Soviet Union mempelopori penggunaan sistem meriam tanpa anjalan atau ‘recoilless gun’ yang mempunyai banyak persamaan dengan sistem Panzerfaust yang digunakan oleh Jerman ketika Perang Dunia kedua. Perbezaannya ialah sistem meriam tanpa anjalan adalah lebih besar dan berkemampuan tinggi dalam kaliber 75, 73, 82, 90, 106 dan 110mm. Meriam tanpa anjalan yang melebihi 106mm lazimnya akan dipasangkan pada tenggekan khusus di atas kenderaan ringan atau kenderaan berperisai. Apa yang menjadikan meriam tanpa anjalan lebih mudah dioperasikan ialah kerana ianya lebih ringan kerana ia tidak mempunyai sistem serap hentak atau laras tebal yang wujud pada meriam atau howitzer tradisional. Ini juga membuatkan jarak jangkauan efektif pelurunya juga adalah lebih dekat, namun memadai bagi tujuan operasi anti-kereta kebal moden. Tahap penggunaan sistem merian tanpa anjalan yang mungkin dianggap paling ekstrim ialah sistem meriam 120mm WOMBAT yang digunakan oleh pihak tentera darat British pada tahun 1950an.

Pada penghujung tahun 50an dan awal 60an, peningkatan dalam teknologi telah menghasilkan sistem peluru berpandu kawalan jauh menggunakan wayar. Sistem ini dikatakan adalah lebih efektif memandangkan jarak jangkauannya adalah lebih jauh dari mana-mana sistem lain yang mampu dibawa oleh anggota infantri ketika beroperasi secara berjalan kaki. Antara sistem yang paling awal adalah sistem peluru berpandu Malkara yang merupakan sistem dihasilkan bersama oleh pihak British dan Australia pada 1958. Menjelang tahun 1960an, negara-negara kuasa utama ketenteraan global, khususnya di Eropah Barat dan Timur berlumba-lumba menghasilkan sistem peluru berpandu anti-kereta kebal. Pihak Soviet Union umpamanya telah mempamerkan sistem peluru berpandu anti-kereta kebal pertamanya, iaitu sistem 9K 11 Malyutka pada 1963, manakala Amerika Syarikat pula memperkenalkan sistem peluru berpandu anti-kereta kebal pertamanya iaitu TOW pada 1970.

Evolusi peluru berpandu anti-kereta kebal

Kejayaan menghasilkan sistem peluru berpandu adalah satu evolusi yang dianggap amat penting dalam sejarah peperangan kereta kebal. Ini kerana jika menggunakan meriam tanpa anjalan dan pelancar grened, pengendali tidak akan mempunyai kemampuan untuk mengubah arah hala tuju peluru yang telah dilepaskan pada kereta kebal yang sedang bergerak, dengan sistem persenjataan baru ini, ia mampu dilaksanakan. Selain itu kemampuan kawalan juga bermakna sistem peluru yang dilancarkan akan bergerak dengan lebih perlahan jika dibandingkan dengan peluru meriam dan ini turut memberikan kelebihan kepada penggunaan sistem peluru HEAT terhadap sasaran.

Proses evolusi peluru berpandu anti kereta kebal kini dianggap telah mengalami tiga proses kritikal yang dikaitkan dengan sistem panduannya dengan setiap perubahan memberikan kelebihan kepada pengendali. Peluru berpandu paling awal seperti sistem Malyutka dianggap sebagai peluru berpandu generasi pertama dan mempunyai sistem arahan dan kawalan dengan akronimnya MCLOS (Manually Command Line Of Sight) atau bermaksud pengawalan insani mengikut garis pandangan terus. Pada sistem sebegini sebaik dilancarkan, peluru berpandu memerlukan agar pengendali yang dibekalkan dengan sistem kawalan, lazimnya sistem tuas kawalan yang berupa seperti ‘joystick’ untuk ‘memandu’ peluru ke sasaran. Isyarat panduan ini dihantar dari tuas kawalan kepada peluru dengan sistem wayar. Walaupun tepat, kelemahan sistem ini ialah pandangan pengendali tuas kawalan mestilah sentiasa dapat melihat kereta kebal sasarannya selama mana peluru berpandu berada di udara untuk memacunya. Ini bermakna kedudukan beliau juga adalah terserlah. Selain itu beliau juga mesti berada dalam keadaan statik dan benar-benar mahir dalam pengendalian tuas kawalan, sebarang pergerakan mengejut (mungkin akibat letupan berhampiran atau berlindung dari tembakan raifal musuh) pada bahagian tangan atau jari pengendali dan peluru mungkin akan terbabas dari kawalannya.

Peluru berpandu generasi kedua pula adalah sistem SACLOS (Semi-Automatic Command Line Of Sight) atau sistem panduan mengikut garis pandangan separa-automatik. Sistem ini adalah kini sistem yang paling meluas penggunaannya dalam angkatan tentera global. Setelah dilancarkan oleh pengendali beliau hanya perlu melihat melalui sistem penderia optiknya dan mempastikan bahawa titik atau garis tenangan sentiasa berada tepat di atas kereta kebal yang mahu dimusnahkan. Apa yang berlaku ialah isyarat pengawalan pacuan peluru berpandu yang berada di udara akan dihantar melalui wayar atau isyarat radio atau sistem pancaran laser mahupun kamera TV secara automatik. Sistem ini dianggap lebih mudah dan efektif kerana pengendali tidak lagi memerlukan kemahiran yang tinggi untuk memacu peluru ke arah sasaran, sebaliknya ia dilakukan oleh sistem penderia elektro-optik yang menjadikan titik tenangan pengendali sebagai panduan arah halatujunya. Namun demikian seperti juga sistem pertama, pengendali perlu berada dalam keadaan statik dan terserlah untuk mengekalkan titik tenangan pada sasaran. Antara sistem yang mengaplikaiskan sistem sedemikian adalah sistem TOW, Milan, Bakhtar Shikan dan 9K 111 Fagot.

Sistem generasi ketiga adalah sistem yang paling terkini yang mempunyai sistem panduan yang bergantung sepenuhnya kepada sama ada sistem laser, imej elektro-optik mahupun sistem pencarian berasaskan sistem radar di bahagian muncung peluru berpandu. Sistem ini mengaplikaskan apa yang dipanggil sebagai sistem ‘fire and forget’ atau ‘tembak dan lupakan’. Ia membawa maksud pengendali hanya perlu melihat dan mengenalpasti sasarannya. Sebaik sasaran positif adalah kereta kebal musuh umpamanya, pengendali hanya perlu melancarkan peluru ke sasaran dan tugas arahan serta kawalan akan dilaksanakan secara autonomi oleh peluru berpandu sendiri tanpa apa-apa input dari pengendali yang bebas bergerak atau mencari posisi dan sasaran baru. Sistem ini amat mudah untuk dikendalikan dan anggota juga tidak terdedah kepada risiko tembakan balas musuh. Kelemahan sistem ini berbanding sistem MACLOS dan SACLOS ialah, ia lebih mudah di umpan atau isyarat elektroniknya di ganggu ketika dalam penerbangannya ke sasaran. Jenis-jenis sistem peluru berpandu ‘Fire-and-Forget’ adalah seperti Javelin dan Spike.

Walaupun telah wujud sejak dari awal tahun 1960an lagi, keupayaan sebenar sistem peluru berpandu anti-kereta kebal atau akronimnya ATGW (Anti Tank Guided Weapon – peluru berpandu anti-kereta kebal) benar-benar membuktikan kemampuannya pada peperangan Oktober atau Yom Kippur pada 1973. Dalam pertempuran tersebut, tim-tim infantri khas tentera Mesir yang dilengkapkan dengan sistem Malyutka telah memusnahkan kemaraan pasukan kereta kebal Israel yang dalam peperangan sebelumnya kerap dianggap sebagai mustahil untuk dihentikan. Ramai menganggap bahawa peperangan tersebut telah membuktikan kematangan teknologi peluru berpandu berbanding sistem-sistem lain seperti meriam, pelancar grened dan meriam tanpa anjalan dalam usaha infantri mahu memusnahkan ancaman kereta kebal.

Apa yang berlaku selepas Yom Kippur hanyalah merupakan peningkatan dan percambahan teknologi seterusnya dalam pelbagai aspek. Ini termasuklah sistem kuasa pendorongan, sistem tenangan dan elektro-optik serta sistem kawalan dan sistem kepala peledak. Beberapa ketika selepas peperangan tersebut bukan sedikit pihak yang mula percaya bahawa era keagungan kereta kebal sebagai raja di garis hadapan telah tiba di penghujungnya.

Keupayaan kereta kebal

Dengan masa hadapan kereta kebal yang dilihat semakin pudar, beberapa pihak mula melaksanakan penyelidikan dan pembangunan sistem kereta kebal yang mampu menghadapi cabaran penyebaran sistem-sistem peluru berpandu anti-kereta kebal yang dilihat semakin meluas. Dua perkara yang paling asas dilakukan ialah dengan membina sistem kereta kebal yang bersaiz lebih besar serta menukar jenis lapisan armor yang digunakan pada kereta kebal itu sendiri untuk cuba mengatasai ancaman dari pihak infantri. Dengan membina kereta kebal yang lebih besar dan mempunyai keupayaan armor yang lebih baik, ia memaksa penggunaan sistem meriam atau peluru berpandu yang mempunyai bahan peledak yang juga lebih besar. Ini menjadikan anggota infantri tidak lagi mampu untuk membawa sistem pelancar atau meriam tanpa anjalan kerana ia juga mempunyai saiz atau kaliber besar dan berat bahan peledak yang harus dibawa juga bertambah. Malahan sistem meriam seperti 106 dan 120mm terpaksa dipasangkan pada kenderaan berasingan dan tidak lagi dipikul oleh infantri.

Jenis lapisan armor yang baru turut dipasangkan pada kereta kebal yang mempunyai kesan untuk meminimakan kuasa perobekan ‘panah logam cair’ terhadap dinding kenderaan. Seperti yang telah disebutkan sebelum ini, cairan logam bersuhu dan berkelajuan melampau ini mempunyai daya robekan yang baik sekiranya bahan logam yang menjadi sasaran adalah berbentuk pepejal sepenuhnya. Untuk mendapatkan kuasa robekan oprtima dengan jumlah bahan letupan yang diisikan dalam peluru, jarak antara kon logam dan dinding armor mestilah pada jarak tertentu mengikut perkiraan khas. Sekiranya jarak tersebut berjaya di ubah, umpamanya untuk peluru meletup lebih awal sebelum kon berada pada jarak yang sepatutnya, maka prestasi cairan kon logam akan terganggu dan berkemungkinan besar tidak akan dapat menembusi dinding kereta kebal. Contoh bagaimana ini dapat dilakukan ialah dengan memasang beberapa halangan yang berupa jaring logam atau besi yang mempunyai petak jaringan lebih kecil dari diameter peluru berpandu atau roket yang dipercayai diguna pakai oleh pihak musuh. Apabila roket atau peluru berpandu HEAT dilancarkan kearah kenderaan yang mempunyai sistem jaring keselamatan, sebelum muncung peluru impak pada dinding kenderaan, ia bakal tersangkut pada jaring terdahulu dan letupan akan berlaku sebelum jarak optima dicapai. Kadang-kala roket atau peluru berpandu akan pecah akibat hentakan pada jaring tanpa mengaktifkan letupan secara yang sepatutnya apabila mengenai dinding turet atau badan kereta kebal.

Satu lagi alternatif ialah dengan mempelbagaikan kompoisi armor pada kereta kebal dan tidak hanya bergantung kepada besi waja semata-mata sebagai bahan dinding kenderaan. Contohnya armor yang diperbuat dari campuran bahan seramik dan komposit mampu menyebabkan pergerakan logam cair terganggu dan berubah bentuk yang secara langsung akan mengurangkan daya robekannya pada armor. Selain itu sistem armor khas yang mempunyai ruang di antaranya juga dikatakan dapat mengurangkan keberkesanan pergerakan logam cair sistem HEAT mahupun sistem anak peluru biasa memandangkan letupan berlaku di bahagian luar armor penampan dan menembusinya, namun selepas itu ia melalui ruang kosong yang akan mengurangkan kesan ‘neumann’ atau cairan logam, bersuhu dan berkelajuan tinggi sebelum impak terhadap dinding kereta kebal yang sebenar. Impak kedua ini walaubagaimanapun tidak akan menjadi begitu efektif lagi dan gagal menembusi armor sepertimana yang sepatutnya. Sistem ini telahpun diguna pakai sejak dari Perang Dunia Kedua lagi dalam bentuk satu lapisan atau plat logam yang di pasang di hadapan atau di sekeliling turet.

Dua lagi sistem yang dilihat mampu mencorak keupayaan kereta kebal untuk mengatasi sistem persenjataan pemusnah armor ialah sistem armor reaktif dan juga sistem pintasan aktif. Sistem armor reaktif adalah merupakan blok-blok khas yang dipasangkan secara rivet atau skru pada badan kereta kebal menutupi bahagian-bahagian utama atau kritikal badan kereta kebal yang terdedah kepada ancaman senjata anti-kereta kebal. Blok-blok ini mengandungi sejenis bahan peletup yang peka kepada suhu amat tinggi dan akan hanya meledek apabila terdedah kepada suhu yang sedemikian. Ia tidak sensitif kepada projektil atas anak peluru dari raifal mahupun meriam ringan. Apabila sistem peluru HEAT mengenai blok, sistem bahan peledak akan meletup dan mempunyai ciri letupan yang dihalakan kekuatannya ke arah luar atau bertentangan dengan dinding kenderaan. Gelombang letupan yang bersifat sedemikian akan bertemu dengan cairan logan HEAT yang sedang cuba bergerak ke hadapan untuk menembusi dinding armor. Pergerakan dua gelombang dan cairan dari dua arah yang bertentangan ini akan memperlahankan dan memesongkan pergerakan cairan logam agar tidak lagi berada pada sudut 90 darjah seterusnya menjadikannya sebagai kurang berkesan. Walupun teknologi ini telahpun dicipta dan dikaji sejak dari akhir tahun 1940an, hanya pada tahun 80an barulah ia diguna pakai secara praktikal, iaitu oleh pihak Rusia dan juga Israel pada kereta kebal masing-masing.

Sistem pintasan aktif pula adalah sistem yang paling terkini dengan membekalkan sistem kereta kebal dengan sejenis sistem penderia yang dapat mengenal pasti bahawa musuh mungkin sedang mengesan, memantau atau telahpun melancarkan sistem peluru berpandu mahupun roket terhadap kenderaan. Sistem penderia ini bakal menentukan arah atau sudut ancaman dan pada jarak tertentu ia akan mengaktifkan pula sistem pertahanannya yang mungkin berupa sistem halangan penglihatan bagi sistem penderia ataupun sistem penembakan projektil yang akan memusnahkan peluru berpandu sewaktu ia sedang terbang di udara mendekati sasaran. Kedua-dua sistem ini dianggap sebagai paling terkini, namun ianya perlu diguna dengan mengambil kira keadaan persekitaran. Umpamanya apabila berhadapan dengan tembakan dari musuh, kereta kebal haruslah bergerak di kawasan yang bebas dari infanti pasukan sahabat pada jarak tertentu. Ini kerana letupan dari blok reaktif atau penembakan sistem pertahanan aktif bakal menghasilkan haba dan serpihan ke arah kawasan di sekeliling kereta kebal (bergantung kepada dari arah mana datangnya ancaman). Ini boleh mencedera atau membunuh anggota infantri atau tim anti-kereta kebal yang bergerak seiring dengan kenderaan.
read more...

Pendekar PT-91M: Igauan kepada musuh negara

PT-91M Pendekar

PT-91M sedang beraksi

PEMBELIAN 48 buah kereta kebal utuma (MBT) PT-91M berserta sembilan kenderaan sokongan lain dari Poland pada 2003 telah mengubah landskap pertahanan negara khususnya bagi tentera darat.

Perolehan aset tersebut turut memberi penggandaan kuasa dan meningkatkan kuasa tembak yang belum pernah dirasai oleh Kor Armor Diraja sebelum ini.

Kereta kebal itu seterusnya dinamakan Pendekar, sesuai dengan peranannya sebagai mata dan hujung tombak ketumbukan tentera darat sama ada ketika melakukan operasi ofensif mahu pun semasa bertahan.

Penggandaan kuasa itu lahir kerana Pendekar mempunyai kemampuan mobiliti, kuasa tembak dan perlindungan armor yang sesuai dengan persekitaran muka bumi negara.

Paling menggerunkan, kuasa tembak daripada meriam Smoothbore 2A46MS berkaliber 125 milimeter buatan Slovakia dengan peningkatan ketepatan tembakan sehingga 23 peratus berbanding meriam asal. Ia mampu memusnahkan semua jenis kereta kebal yang ada di dunia pada hari ini sehingga jarak lima kilometer.

Kemampuan itu sudah pasti menjadi igauan ngeri kepada pihak yang berniat untuk mengganggu-gugat kedaulatan negara. Apatah lagi, sistem kawalan tembakan PT-91M menggunakan teknologi Savan 15 FCS ciptaan Perancis yang turut dipakai oleh kereta kebal moden mereka, AMX-56 Leclerc.

Gabungan teknologi Slovakia dan Perancis itu membolehkan meriam utama Pendekar memuntahkan sehingga 10 tembakan seminit bagi semua jenis peluru sama ada APFSDS, HEAT dan HE tanpa sebarang masalah - tidak kira ketika sedang bergerak laju atau dalam keadaan pegun.

Kegagahan PT-91M bukan hanya terletak pada meriam utamanya tetapi turut disokong dengan sistem navigasi SIGMA 30 dan blok armor reaktif ERAWA-2 pada bahagian hadapan, bumbung dan sisi hadapan. Ia bertujuan mengurangkan impak hentaman daripada sistem peluru berpandu anti-armor dan juga perobek armor.

Bagi tujuan meningkatkan daya pengesanan terhadap ancaman peluru musuh pula, Pendekar dilengkapkan dengan sistem penderia pancaran laser dan ia diintegrasikan pula dengan sistem grened asap.

Sebelum perolehan PT-91M dibuat, tentera darat bergantung sepenuhnya pada kereta kebal ringan Scorpion yang dipasang dengan meriam Cockerill 90 milimeter dalam melatih dan merangka doktrin peperangan kereta kebal yang sesuai.

Walaupun digelar sebuah kereta kebal ringan, prestasi mobiliti, kuasa tembak dan perlindungan Scorpion jauh ketinggalan berbanding Pendekar PT-91M.

Kini semua Pendekar PT-91M sudah diterima oleh Rejimen 11, Kor Armor Diraja yang berpangkalan di Kem Syed Sirajuddin, Gemas, Negeri Sembilan.


Sejarah pengoperasian kereta kebal

British dianggap sebagai negara pertama yang mencipta dan menggunakan kereta kebal iaitu pada Perang Dunia Pertama. Tetapi pada era tersebut, kereta kebal tidak mempunyai turet. Konsep turet buat pertama kali diperkenalkan oleh Perancis melalui kereta kebal jenis FT-17 pada tahun 1917.

Penggunaan kereta kebal pada masa itu hanya terhad bagi tujuan merempuh halangan seperti kawad berduri dan sistem perparitan bagi membuka jalan kepada pasukan infantri untuk menyerang dan menguasai pertahanan musuh.

Bagaimanapun, doktrin dan taktik penggunaan kereta kebal di medan tempur moden mula diperkenalkan oleh Jerman melalui taktik blitzkrieg (serangan kilat). Taktik ini menyaksikan Jerman mengoperasikan ketumbukan kereta kebal secara bersepadu dengan unit artileri dan infantri bagi membolosi sistem pertahanan musuh.

Taktik serangan itu ternyata berjaya menghalang bekalan logistik, memutus sistem komunikasi menyebabkan sistem arahan dan kawalan berada dalam keadaan kucar kacir.

Pada era pasca Perang Dunia Kedua dan perang dingin pula menyaksikan teknologi pembuatan kereta kebal, sistem persenjataan terus berkembang.

Ketika itu ia lebih tertumpu terhadap usaha mempertingkatkan sistem sedia ada termasuklah daripada segi penjanaan kuasa, jenis dan kaliber meriam utama serta pelbagai jenis penderia elektro-optik bagi membolehkan ia beroperasi siang dan malam.

Sementara itu, dalam konteks Malaysia, penggunaan kereta kebal di negara ini bermula pada 1957 ketika Jepun melancarkan kemaraan untuk menakluk Malaya. Ketika itu ramai pemikir ketenteraan berpendapat kereta kebal tidak sesuai diatur gerak di negara ini memandangkan keadaan tanah yang lembut.

Walaupun kurang mendapat liputan, pengoperasi kereta kebal di negara ini mempunyai signifikan tersendiri kerana setiap kemaraan tentera Jepun, didahului oleh unit kereta kebal mereka terlebih dahulu bagi mengasak pertahanan British.


PT-91M evolusi T-72

Sebenarnya pada peringkat awal perolehan Pendekar, ramai pemerhati ketenteraan termasuk bekas anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang mempertikaikan keputusan kerajaan. Mereka menyifatkan PT-91M yang merupakan kesinambungan kereta kebal T-72 yang mudah 'diratah' oleh kereta kebal moden lain.

Pandangan-pandangan serong itu dibuat dengan mengambil contoh Perang Teluk 1991, Operasi Desert Storm serta Perang Chechen-Rusia yang menyaksikan ratusan kereta kebal T-72 menjadi mangsa tembakan daripada MBT seperti M1A1 Abrams dan Challenger 2 selain peluru anti kereta kebal dan RPG-7.

Namun, menggunakan persekitaran perang di Iraq dan Chechen bagi membandingkan kemampuan PT-91M dan T-72, ia adalah sesuatu yang tidak adil memandangkan persekitaran dan bentuk muka bumi negara berbeza dengan negara tersebut.

Di Iraq, Tentera Bersekutu yang diketuai Amerika Syarikat (AS) mudah meratah unit armor Saddam Hussien kerana mereka telah menguasai sepenuhnya ruang udara Iraq dan ditambah lagi dengan versi T-72 yang dikeluarkan secara berlesen dengan nama Asad Babil tidak secanggih T-72 asal.

Manakala di Chechen pula, kemusnahan yang menimpa unit armor Rusia adalah disebabkan kesilapan taktik ekoran sikap terlalu yakin sehingga komander Rusia mengarahkan serbuan dibuat di kawasan perbandaran tanpa perlindungan daripada unit udara.

Akibatnya berpuluh-puluh kereta kebal dan perisai Rusia musnah dalam masa sehari selepas diserang hendap oleh pejuang Chechen dengan menggunakan senjata utama RPG-7.

Bagaimanapun bagi tentera darat, perolehan kereta kebal dibuat setelah kajian teliti dilakukan daripada pelbagai aspek. Salah satu aspek kritikal yang diberi perhatian ialah bentuk muka bumi negara yang diliputi oleh pokok, baik yang diusahakan sebagai ladang komersial mahupun hutan semula jadi.

Bagi kawasan yang mempunyai banyak hutan, pokok dan belukar seperti di negara ini, penggunaan kereta kebal juga tertakluk pada persekitaran muka buminya. Aplikasi penggunaan kereta kebal secara besar-besaran seperti yang dilakukan AS semasa menakluk Iraq tidak dapat dilakukan dengan sewenang-wenangnya di negara ini.

Malah Pendekar yang diperoleh tentera darat berbeza dengan versi asal PT-91A milik Poland kerana ia telah melalui transformasi intensif sehingga menjadikan ia setanding dengan kereta kebal 2A4 Leopard yang dimiliki oleh Singapura.


Doktrin dan taktik paling optimum bagi tentera darat

Perang Iraq, Chechen dan Lebanon merupakan pengajaran terpenting bagi tentera darat dalam menggubal doktrin yang berbentuk cairan atau fleksibel agar ia memberi kelebihan secara optimum kepada PT-91M sekiranya tercetus perang dengan negara luar.

Bagi tujuan itu, fokus tentera darat kini tertumpu pada usaha menggemblengkan pelbagai aset dan platform yang telah diperoleh agar ia dapat disepadukan menjadi satu angkatan yang berkemampuan dalam usahanya mempertahankan kedaulatan negara.

Hasrat itu lebih mudah apabila tentera darat kini telah mempunyai Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD) yang mengoperasikan pesawat Agusta LUH-109 bagi tujuan peninjauan dan penyerang ringan.

Ia penting bagi memberi pendedahan awal kepada PUTD mengenai operasi bersama unit armor sebagai satu ketumbukan, sementara menanti perolehan helikopter penyerang yang sejati.

Kesepaduan antara unit armor dan pasukan sokongan udara penting bagi memberi perlindungan kepada pasukan kereta kebal daripada ancaman MBT, pasukan artileri dan anti armor musuh.

Pada masa yang sama juga, Kor Armor Diraja akan sentiasa seiringan dengan pasukan mekanise dan infantri dalam setiap operasi yang dilancarkan bagi memberi elemen sokongan kepada pasukan MBT.

- Utusan Malaysia

read more...