Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Khamis, 10 Mei 2012

Khas buat Kakakku telantar sakit di hospital




Puisi 1 : Dirimu Umpama Bidadari Kayangan

Air mata
Teman sejatiku
Sejak kecil
Tika manusia meminggirkan
Tika manusia menghina
Tika manusia mencaci maki
Hanya air mata
Penawar mujarab hati

Di kala hatiku penuh amarah
Ia jadi tak keruan
Tiada mampu kutahan sendirian
Saat itulah
Kau hadir membawa ketenangan

Kau mendengar setiap luahan
Penuh kesabaran
Kau menyapu setiap titisan
Penuh kelembutan
Kau memegang erat tanganku
Penuh keyakinan
Kau mendakap tubuh longlaiku
Penuh kecintaan

Saat itu
Kurasakan dirimu umpama bidadari
Yang turun dari kayangan
Diutus Tuhan
Membawa pergi semua kedukaan
Yang menghimpit hati
Dalam dakapanmu
Kurasakan kasih sayang seorang ibu kepada anaknya
Dalam dakapanmu
Kurasakan cas-cas ketenangan
Dialirkan dari tubuhmu ke tubuhku

Kakakku
Kau anugerah Tuhan buat diriku
Walau Tuhan mengujimu
Dengan ujian-ujian
Yang lebih hebat berbanding aku
Namun
Kau bisa melupakannya sebentar
Dan mengalihkan perhatianmu kepadaku
Sungguh kuterharu
Kerana saat ini
Kaulah yang pertama melakukan itu
Bersaksikan penduduk langit dan bumi
Aku amat mencintaimu
Kerana Tuhan amanahkan
Agar aku mencintai mereka
Yang tulus mencintai diriku

Puisi ini ku nukilankan khas untuk kakak-kakakku terutama Kak Lah (Along) merupakan orang paling aku sayangi, kasihi dan sangat rapat denganku sejak dariku lahir hingga sekarang. Sejak kematian arwah ibu, beliaulah yang menjaga, menasihati kami adik beradik semua.

Pada pagi khamis 10hb Mei, Kak Lah telah dikejarkan ke Hospital Sultanah Nur Zaharah Kuala Terengganu kerana penyakit misteri belum dikenalpasti lagi.

Selama hidupku, beliaulah tempat aku mengadu masalah, minta pendapat dan nasihat. Tempat aku bermanja, menangis kenangkan nasib hidup kami sekeluarga. Dua minggu lepas kami berbual dalam telefon sambil menangis kenangkan apa berlaku dalam keluarga kami. Kenangkan juga nasib anak beliau yang sakit. Anaknya yang sakit berkata " Ma, aizi dah nak mati ma, aizi dah tak lama lagi hidup, aizi sakit ma, lepas ni dah tak jupa lagi, kesian ma abah sedih dansusah kerana aizi". Dari adik beradik, ibubapa dan termasuk anak Kak Lah pun ada penyakit. Masalah macam-macam. Arwah ibu meninggalkan kerana sakit. Sekarang ayah pun sakit, kerap sangat sakit termasuk diriku sampai sekarang. Kak Lah, Kak Ngah, Kak Teh, Kak Dek, Kak Ma ada masalah dan penyakit mereka sendiri.

Tempoh hari semasa aku berada di kampung aku dengar ayahku berkata "Ya Allah, apa yang terjadi pada anak-anakku ya Allah, pastu satu-satu masalah melanda"... ayahku berkata begitu disaat beliau tengah sakit, airmata ini mengalir. Disaat aku karang luahan hati ini, airmata ini tak berhenti tumpah sejak dengar berita kakakku masuk hospital, masa anak buahku telefon. Aku dengar anak buahku menangis. Dah la sekarang ni anak Kak Lah sakit telantar dirumah. Sakit sejak lahir lagi setiap bulan berulang alik ke hospital, kadang kala setiap minggu.

Ya Allah nasib malang apa yang menimpa keluarga kami dari dulu sampai sekarang, hidup kami miskin Ya Allah. merempat di tanah orang. Sejak dulu hidup kami cukup-cukup makan, semua kakak-kakakku pelajaran sekolah rendah saja. Tidak macam nasib adik-beradik ayahku, hidup senang, anak-anak mereka berpelajaran tinggi. Aku sendiri segan dan malu dengan sepupu-sepupuku Ya Allah. Selama ini susah senang kami sendiri.

Dua hari lepas baru selepas aku bercakap dengan Kak Lah dalam telefon pasal wasiat telah aku buat atas nama beliau. Beliau nak aku cerita tentang sakitku pada ayah. Aku tak nak susahkan ayahku yang dah susah. Biar susah senang aku sendiri. Akak kata " mana tau kak lah dulu mati dari koie, perancang Allah siapa tahu, tak usah bersedih dik, dah ini nasib keluarga kita" aku tak mampu mengawal airmataku.

Ya Allah, andai Kau selamatkanlah kakakku, beliau ada keluarga dan anak-anak masih kecil perlukan kasih sayang dan perjagaan dari beliau, jangan Kau ambil nyawanya, panjangkanlah usianya. Biarlah aku jadi penggantinya. Aku tiada apa-apa, aku tiada keluarga sendiri (isteri dan anak-anak). Aku kasihkan kakak. Jika hidup pun tiada erti apa-apa untuk aku jika kakakku pergi dulu dari. Tiada tempat aku nak menumpang kasih, bermanja.

Ya Allah, aku bersyukur padaMu. Dalam ada insan bernama manusia pernah hina, keji dan perli aku. Masih ada insan yang sudi menerima dan kasihkanku. Ya Allah, bukanku tidak hargai mereka semua tapi aku tidak mahu susahkan sesiapapun untuk hidup bersama aku, aku tau ada yang bersedih dan menangis. Sebaliknya aku satukan mereka dengan teman-teman baikku. Kejam sangat ke aku Ya Allah. Aku tahu aku tak mampu dan tidak layak untuk mereka semua. Niatku baik Ya Allah, biarlah mereka membenci aku, apakan mereka bahagia dan hidup sempuna. Memang betul jangkaanku mereka bahagia dan hidup senang. Ya Allah, pada Kak Lah dan Ayah lah tempatku mengadu, memang adik-beradikku marah dengan tindakkanku, marah kerana mereka kesiankan orang yang sayangkanku hubungi mereka bagitau apa telah ku lakukan.

Ya Allah, lapangkan dada dan hati kami, luahkanlah rezeki kami yang Kau jangka, tidak kami jangka halal lagi berkat. Berikanlah kami sekeluarga kesihatan yang baik. Tabahkan hati kami sekeluarga untuk menerima ujian dan dugaanMu Ya Allah. Rahmati, berkati dan sejahterakan kami sekeluarga. Ya Allah, sempena malam jumaat ini. Ku mohon, Kau ampunkanlah dosa arwah ibuku, Kau cucurilah rahmat ke atas rohnya, tempatkanlah ibuku dikalangan orang beriman dan beramal soleh. Amin ya rabbal alamin.


Ibu.... telah 3 tahun ibu meninggalkan kami semua. Kami merinduimu ibu... Ibu... anakmu ini merindui belaian kasih sayangmu. Masakkanmu ibu.... Anakmu sedih dan kecewa sangat bu... Ibuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.... kenapa nasib kita macam ni bu... Jahat sangat ke anakmu ni ibu.... Niat baik anakmu disalahertikan, dipandang serong tanpa usul periksa. Biarlah semua tu bu.. Allah maha mengetahui apa yang benar dan betul. Biar Allah hitungkannya suatu hari nanti kerana Dia Maha Mengetahui. Ibu anakmu teringat firman Allah yang ayah bacakan..

Ibu... selamat hari ibu yang ke 66 tahun... Ibu... telah 3 tahun kau berada di sisi penciptamu..

Allah swt berfirman : “Wahai orang2 yang beriman! Jauhilah kebanyakkan daripada sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu adalah dosa!”. Surah Al-Hijarat : Ayat 12, “Dan sesungguhnya Aku yang amat memberi ampun kepada orang2 yang bertaubat serta beriman dan beramal soleh, kemudian dia tetap teguh menurut petunjuk yang diberikan kepadanya!” Surah Thaha : Ayat 82

Puisi 2 : Buatmu Ibu

Ibu? bergenang airmataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tidak pun kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu telah terkorban
Tak dapat ku balasi
Akan semua ini
Semoga Tuhan membekati kehidupanmu ibu?

Ibu? kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amat aku harapkan
Kerana di situ letak syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang kau berikan

Ibu? kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amat aku harapkan
Kerana di situ letaknya syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah, Tuhan?
Ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahagia ibu di dunia dan di akhirat sana
Moga bahagia ibu di dunia dan di akhirat sana

Puisi 3 : Jasa bonda

Di saat kau lena dia berjaga
Kau bersenang dia bekerja
Untuk mu tiada terbatas
Memberi tidak minta dibalas
Ingin dibinanya untuk mu
Kehidupan yang sempurna
Punya kekuatan jiwaPunyai maruah

Leterannya dari rasa luhur
Menegur sebelum terlanjur
Itulah yang diwarisi
Pesan ibu terpahat di hati
Beringat-ingatlah berpesan pesan
Untuk kebaikan
Marah bukan kebencian
Tapi tanda sayang

Engkau semakin dewasa
Berjiwa merdeka
Sedang dia semakin tua
Membilang usia
Di saat kau berjaya
Dia tiada berdaya
Semoga kau tak lupa
Jasa bonda

Puisi 4 : Kau Kakak Terbaikku

Setiap hari yang berlalu
Kujalani tanpa henti
Adakalanya
Ku ditinggalkan sendiri
Mengharungi cabaran hidup

Ramai sahabat seumur denganku
Punya keluarga sendiri
Masing-masing melupakan diri ini
Seolah-olah tidak pernah wujud
Nama ku dalam hidup mereka

Maafkan aku Tuhan
Andai aku bersu'uszhon
Tapi ini hanyalah luahan sekeping hati
Yang sering disakiti
Oleh tingkah manusia sendiri

Ada masa aku kesepian
Menyuap nasi ke mulut pun
Kadang-kala keseorangan
Tanpa teman
Namun siapa sangka
Dalam kesepian yang menguasai diri
Ada yang hadir sudi menemani
Dia seorang kakak
Yang aku kenali

Dia kakak yang sangat baik hati
Dia kakak yang sangat lembut
Yang pernah kutemui
Kata-katanya mencairkan
Mana-mana hati yang mendengarnya
Ucapannya memujuk hati yang sedang berduka
Dia membuatku hidup dari kesepian ini
Berdamping dengannya
Membuatku bahagia
Dan lebih mengenali diri

Kakakku
Kelembutanmu membelai jiwaku
Yang sering diasak kepiluan
Kau teman yang baik
Saat diri ini memerlukan
Kau sahabat yang baik
Saat diri ini kesusahan
Tiadakan dapat membalas kebaikanmu
Selain Tuhan
Kuharap akukan terus menjadi adikmu
Hingga ke hujung nyawaku
read more...

Rabu, 9 Mei 2012

ATM : PAMERAN PELANCARAN RTC KOTA BHARU, KELANTAN

Angkatan Tentera Malaysia (Tentera Darat Malaysia, Tentera Laut Diraja Malaysia dan Tentera Udara Diraja Malaysia), Jabatan Latihan Khidmat Negara, Jabatan Hal Ehwal Veteran dan Persatuan Hal Ehwal Bekas Angkatan Tentera telah menyertai Pameran Pelancaran RTC Kota Bharu, Kelantan yang telah berlangsung bermula dari 3 Mei 2012 sehingga 5 Mei 2012. Pelancaran RTC Kota Bharu telah dilaksanakan pada 4 Mei 2012 oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak. Turut menyertai pelancaran tersebut ialah Panglima Angkatan Tentera Malaysia, Jeneral Tan Sri Dato' Sri Zulkifeli bin Mohd Zin.

read more...

TLDM : LAWATAN ULUNG PANGLIMA ARMADA KE MAWILLA 1

Kuantan, 4 Mei – Yang Berbahagia Panglima Armada, Laksamana Madya Dato’ Abd Hadi bin A. Rashid telah mengadakan lawatan ulung ke Markas Wilayah Laut 1 (MAWILLA 1) sejak memegang tampuk pemerintahan Armada TLDM sejak 1 Mac 12 yang lalu. Aturcara lawatan dimulakan dengan Upacara Perbarisan yang telah diadakan di Padang Kawad MAWILLA 1. Sejumlah 8 platun segak berbaris bagi memberi penghormatan kepada Panglima Armada yang tiba seawal jam 8.30 pagi. Pada ucapan ringkas, beliau menyatakan rasa bangga dan teruja kerana dapat meluangkan masa mengadakan lawatan ke salah sebuah Markas Formasi yang berada di bawah naungan Markas Armada TLDM. Beliau amat berharap agar semua warga MAWILLA 1 akan terus maju dan meningkatkan mutu produktiviti sejajar dengan visi Markas iaitu ‘Menjadi Markas Pilihan Nombor 1.

Beliau seterusnya telah diiringi oleh Panglima Wilayah Laut 1, Laksamana Muda Dato’ Pahlawan Mohamad Roslan bin Mohamad Ramli ke Bilik Mesyuarat bagi mendengar taklimat terkini berkenaan Markas ini. Selesai taklimat, beliau telah dibawa melawat beberapa kawasan yang telah ditambahbaik demi menjamin kesejahteraan warga MAWILLA 1. Antaranya adalah Galeri MAWILLA 1, Kompleks Jangkar, Wisma Gebeng, Wisma Gelang, Wisma Tanjung, Kompleks Sukan, CafĂ© One dan Shoppe One. Beliau berasa kagum dan gembira dengan peningkatan taraf kemudahan serta penginapan di MAWILLA 1 yang boleh dijadikan sebagai contoh kepada Markas atau unit-unit lain. Diharapkan agar seluruh warga MAWILLA 1 akan terus cemerlang dan maju jaya seiring dengan peningkatan tahap kesejahteraan yang tinggi.


read more...

TLDM : 20,000 PENGUNJUNG MELAWAT HARI TERBUKA ARMADA PTKK

Kota Kinabalu, 5 Mei – Satu lagi lakaran sejarah yang berjaya telah berjaya dilakukan oleh Pangkalan TLDM Kota Kinabalu (PTKK) apabila menerima lebih 20,000 pengunjung yang melawat Hari Terbuka Armada (HTA) di PTKK. Penganjuran pada kali ini yang terbesar pernah dianjurkan telah berjaya mendapat para tetamu yang hadir dari segenap pelusuk negeri dibawah bayu ini. Para pelawat yang telah hadir dari seluruh negeri Sabah dan Sarawak ini telah berjaya mencatatkan satu jumlah angka yang besar bagi seluruh Navy People disini.

HTA yang berkonsepkan Sua Rasa Tamu Armada (STA) ini telah bermula pada jam 0830 dan terdapat sebanyak 75 booth untuk dilawati. Antara peserta yang telah menyertai pameran pada kali ini ialah ini ialah Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Bomba dan Penyelamat, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM), Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Maxis, Celcom dan berbagai-bagai lagi.

Upacara Perasmian yang telah dilakukan oleh Panglima Wilayah Laut 2, Laksamana Muda Dato’ Pahlawan Mohammad Rosland Omar. Turut hadir bagi memeriahkan majlis adalah Panglima 5 Briged Sabah, Brigadier Jeneral Dato’ Abdul Halim bin Haji Jalal dan Ketua Penguatkuasa Wilayah Sabah, Laksamana Pertama Maritim Karunanithi AL Munusamy.

Program yang telah diadakan untuk para pelawat yang hadir adalah seperti pertandingan memancing, pertandingan karaoke, pameran kerjaya dan berbagai-bagai lagi pameran yang telah disediakan.

Turut menarik perhatian para pengunjung adalah penyertaan Inventori TLDM yang terbaru iaitu KD TUN RAZAK. Para pelawat yang hadir amat berpuas hati apabila dapat melihat dengan lebih dekat kapal selam yang menjadi aset strategik negara. Para pengunjung yang datang rata-rata menyatakan bahawa kedatangan mereka adalah didorong perasaaan ingin tahu akan kemampuan Angkatan Kapal Selam ini. Selama ini mereka hanya mampu melihat dari kaca mata televisen dan media massa yang sering memaparkan akan aset ini, tetapi penganjuran STA pada kali ini telah berjaya membawa pelawat untuk melihat sendiri akan aset ini.

Acara penutup telah diadakan pada sebelah malam. Para pelawat yang hadir telah dihiburkan dengan persembahan kebudayaan dan artis tempatan Nera AF, Felix AF, Zero Raja Lawak dan Gema Lautan.

Sumber : Perhubungan Awam Markas Wilayah Laut 2
Artikel : Lt Mohd Shahrizan Bin Zainal TLDM
Jurufoto : LK I PBS Mubin Bin Mohd Salim

read more...

Jom tonton kuch kuch hota hai malam ni

kuch kuch hota hai Ruined By Kuch Kuch Hota Hai!

Malam ni ada citer Kuch Kuch hota Hai di TV2 jam 10:00 malam.. citer popular penghujung 90an ... tak sabar untuk menontonnya... Citer Hindustan merupakan citer kegemaranku sejak kecil lagi selain citer aksi, dramatik, military dan kartun paling aku suka... hahaha... masih teringat zaman kecil dulu setiap kali balik kampung nenek di pasir mas Kelantan, mesti siaran hindustan dan kartun aku tengok.

Citer kuch kuch hota hai memang sedih jika kita hayati betul-betul jalan cerita dan watak setiap pelakon. Pengorbanan dalam cinta, cinta tidak kesampaian. Ia juga untuk mengubat hatiku yang terluka tika frust menonggeng kerana sukakan seseorang tapi cinta tak terbalas... huhuhu :(

Sejak akhir-akhir ni juga aku mengalami masalah kesihatan, dah 3 minggu terasa sakit. 2-4 kali seminggu berulang alik ke Klinik. Semalam baru lepas jumpa Dr... Hujung bulan lepas baru Dr X-Tray tulang belakang dan pinggul... perutku sangat sakit sekarang ni... nak makan keluar balik.. jika makan pun, dpt masuk ke perut.. keluar balik.. dah la tak habis makan, pastu cirit birit sakit perut.. muntah-muntah, pening kepala. Ya Allah sihatkan tubuh badanku.. amin

Tv rumah sewaku

Jom kita berhibur dengan citer kuch kuch hota hai.. setiap malam tonton TV seorang diri. time larat dan rajin masak.. malam ni takde selera nak makan... tadi makan sikit dah sakit perut habis.. tenaga dah kurang.. Esok kwn datang ziarah ke rumah... bestnya ada teman hujung minggu ni... :)

read more...

Selasa, 8 Mei 2012

9 Jenis syaitan



UMAR AL-KHATTAB R.A berkata, terdapat 9 jenis Syaitan yang merupakan sekutu Iblis Laknatullah dengan tugas2 khas mereka untuk merosakkan iman dan amal manusia serta cuba untuk menyesatkan kita agar menjadi teman mereka di dalam Neraka…na’uzubillah!!

1. ZALITUUN
Duduk di pasar2 dan kedai2 supaya manusia hilang sifat jimat cermat dan menjadi boros. Menggoda manusia supaya berbelanja lebih, membazir dan membeli yang tidak perlu serta kedekut pula untuk bersedekah..

2. WATHIIN
Pergi kepada orang yang mendapat musibah dan yang sedang berdukacita supaya bersangka buruk terhadap Allah dan berputus asa dari rahmat Allah SWT..

3. A’AWAN
Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan, kekayaan dan kemewahan sehingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ‘alim ulama..

4. HAFFAF
Berkawan dengan kaki botol (pemabuk). Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat dan pesta2 yg melalaikan (contoh: konsert2, disko, kelab malam & tempat yang ada wanita penghibur dan minuman keras)..

5. MURRAH
Merosakkan dan melalaikan orang yang sukakan muzik, nyanyian dan tarian sehingga lupa untuk mengingati Allah. Termasuklah komposer, penulis lirik dan artis (penyanyi, pemuzik dan penari dll). Mereka ini diusahakan oleh syaitan2 ini supaya tenggelam dalam keseronokan, glamour, kemegahan, kemewahan hasil rezeki yang tidak halal dan lain-lain..

6. MASUUD
Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan kata2 tidak elok, lucah dan cabul, menipu, fitnah, gosip, kejian (mengutuk), umpatan dan apa sahaja penyakit yang mula dari kata-kata mulut..

7. DAASIM
Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, syaitan ini berusaha agar berlaku suasana tidak aman dan keruntuhan rumah tangga, anak2 bergaduh, suami isteri berkelahi, suami bertindak ganas dgn ahli keluarganya, isteri menuntut cerai, suami isteri jadi bercerai berai, anak-anak didera dan terabai serta pelbagai bentuk kerosakan di dalam institusi keluarga..

8. WALAHAAN
Menimbulkan rasa was-was dan tidak yakin dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk, mandi junub, solat dan lain2 ibadah sehingga menjejaskan amal soleh yang kita lakukan..

9. LAKHUUS
Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api dan matahari..

Syaitan yang manakah sering mengganggu anda? Lihat dan perhatikan pada diri anda sendiri..Adakah syaitan WALAHAAN menyebabkan anda was-was untuk menyebarkan maklumat ini ? anda sendiri jawab..
FEEL FREE TO TAG LIKE & SHARE…INSYALLAH
read more...

Perginya insan bernama Bie mengadap Ilahi kerana sakit kanser


Salam Naim, kak Rofiah sekadar ingin memaklumkan bahawa Nur Nabihan tlh kembali ke rahmahtullah pada hari Jumaat jam 10.10 pgi, 23 Julai 2010 bersamaan 11 syaaban 1431,smga roh beliau dicucuri rahmat..Al Fatihah



----- Forwarded Message ----
From: Rofiah Sulaiman ;
Sent: Monday, July 2010 15:29:52
Subject: Ampunkan segala salah silap bie..

Salam...

Buat insan2 yg bie sayangi..mungkin ketika kalian menerima emel ini,bie tlh pn pergi menemui Ilahi..Ini semua janji kami,tidak akan tercepat atau terlewat walau sesaat pn..redhakanlah pemergian bie ini..sesungguhnya inilah takdir utk bie..ujian utk kalian dalam menghadapi kehilangan bie..mungkin kehilangan bie x kn menjejaskan ape2pn terhadap kalian ttpi jadikanlah ia sebgai muhasabah diri yg kalian jua akan turut sprti bie suatu hari nti...

Untuk ibu ayah..ampunkan segala salah silap bie,terkasar bahasa dan perbuatan bie..halalkan segala yg telah ibu ayh berikan utk bie,terlalu besar kasih sayang dan pengorbanan yg ibu ayah berikan utk bie xmampu bie balas d dunia dan akhirat...bie bersyukur dikurniakan seorg ibu yg sabar dan tabah dalam memenuhi keperluan bie yg seringkali mencabar kesabaran ibu...ibu terpaksa berkorban utk bie,terpaksa cuti tanpa gaji semata2 utk menemani bie yg kerap menyusahkan ibu..ampunkan bie ibu...bie tahu semua yg ibu lakukan atas keikhlasan seorg ibu,tpi bie seringkali berasa berdosa krn kerap menyusahkan hati ibu...hanya doa yg mampu bie pohonkan agar ibu dberi kekuatan hati dan ketabahan dlm melalui perjalanan kehidupan ibu..semoga Allah memberi kesihatan yg baik,dimurahkan rezki ibu,melapangkan fikiran dan hati ibu dri kekusutan d beri petunjuk dan hidayah agar trs kekal dalam keimanan,d rahmati d dunia dan akhirat serta semoga Allah sentiasa menyayangi ibu seperti mane ibu memelihara bie semasa kecil hingga nafas terakhir bie...Insyaallah. ..Amin.

Buat Ayah yg tersayang,ampunkan dosa2 bie,ayah byk berhabis utk bie..halalkan semuanya ayh...sebab bie xmampu balas jasa ayah...xsempat bie gembirakan hati ayah dgn hasil titik peluh bie...xsempat bie raih kejayaan yg bie idamkan...ampunkan bie ayah...bie selalu berdoa agar kasih sayang ayah trs kekal ade utk bie walaupan bie tidak ada lagi di dunia ini..bie sayang ayah...sayang sgt2...tpi bie xmampu memandang wajah ayah..setiap kali bie cuba menatap wajah ayah...bie terlalu sebak..terlalu sayu..xmampu bie tahan airmata bie...bie tahu ayah terlalu takut utk kehilangan bie...tpi ayah kene redhakan pemergian bie ini...bukankah bie hanya pinjaman...ingat tu ayah...ayah selalu bgi tau bie bila bie tya knpe bie xsempat menatap wajah arwah ibu...sbb ayah kata ibu juga Allah hanya pinjamkan seketika buat ayah...Ayah. .ampunkan bie,ampunkan salah silap bie,terkasar bahasa bie,terlanjur perbuatan bie.halalkan segala kos perubatan bie...Ayah.. tapak rmh yg ibu tinggalkan utk bie,bie tlh tukarkan nama pemiliknya kepada nama ayah...itu milik ayah,ttg simpanan bie,ASB bie pohon pertolongan ayh utk sedekahkan pada anak2 yatim...bie doakan ayah sentiasa sihat dan Allah memberi kesihatan yg baik utk ayah..dan Allah sentiasa menyayangi ayah spti mner ayah menyayangi bie selama ini...

Buat adk2 akk yg tersyg...bljr sungguh2..akk syg semuanya..ingat akk selalu..ampunkan salah silap akk jika akk tanpa sedar prnh buat adk2 terasa hati...dgr pesan ibu dan ayah...

Buat Umairah sahabat yg bie sanjungi..ampunkan bie.mungkin sepanjang persahabatan kita bie pernah menguris perasaan mai...trm ksh krn berkongsi pengalaman hidup...jdilah isteri yg baik...taatlah perintah suami...jgn sesekali membelakangkan mertua krn mrk juga keluarga mai...sama daulatnya dgn keluarga sendiri...malah marah mertua kita xtahu sampai mner...sdgkan marah ibu kandung xkn sampai ke hati...derhaka jika membelakangkan suami dan keluarganya. .bie doakan agar mai berbahagia dan diperkekalkan jodoh mai d dunia dan akhirat...Amin. .

Buat keluarga LT Kol Mohd Mansor Bin Hj Mohd Sharip dan Pn Aishah Ahmad,trm ksh krn sudi berkongsi kesedihan bie,memberi sedikit harapan dan keperihatinan. ..kata semangat dan sokongan xkn mampu bie balas hanya Allah shj yg membalas segala kebaikkan kalian...buat kak Aishah..maafkan dan ampunkan bie kerana mungkin sikap bie menimbulkan syak di hati akk..percayalah suami akk seorg yg jujur dan ikhlas..amat menyayangi seisi keluarganya, bie doakan agar akk dan suami berbahagia dan berkekalan hingga ke syurga..sentiasa d beri kesihatan yg baik,dipermudahakan dalam segala urusan,diberi kekuatan hati dan tabah menjalani dugaan kehidupan...

Buat abg *****.... trma ksh krn byk mengajar bie ttg hidup...bie bersyukur atas nikmat Allah..trm ksh krn sudi menganggap bie sbagai adk abg...trm ksh byk2..semoga abg berjaya dalam setiap bidang yg abg ceburi..jgn lupakan TTS..."Berpesan- pesan sesama insan"...

Akhirkata semoga insan2 yg bie sayang ini sentiasa mendapat rahmat dan hidayah Allah..jga dri bebaik...hati2 selalu...bie sayang semua..wslm. .

Al-Fatihah buat adikku....Moga dicucuri rahmat..mohon sahabat grop sekalian, tolong hadiah alfatihah buat arwah...tq


()"" ' )
( ,'o' )")
(,,)(")(") "
Hari ini adalah PEMBERIAN, manfaatkanlah sebaik-baiknya kerana semulia-mulia hamba ialah yg paling tinggi TAQWAnya. Semalam adalah SEJARAH maka beristighfarlah utknya dan bersyukur atas kurniaan HIDAYAH dari-NYA kerana sebaik-baik ZIKIR adalah ISTIGHFAR dan sebaik2 DOA adalah ALHAMDULILLAH. Esok adalah MISTERI yg pada-NYA terletak angan2 dan sebijak2 manusia ialah yg sentiasa mengingati kematiannya lalu mempersiapkan diri menghadapi kehidupan yg kekal abadi selamanya. Wassalam sahabat group semua, semoga kita semua dibawah rahmat Allah selalu, Amin.
read more...

Jemaah kita berdepan larangan ke Makkah

Patutlah sampai sekarang MoFa tak dapat lagi untuk buat E-No bagi urusan proses permohonan visa umrah d kedutaan Saudi. Key-in maklumat dah seminggu lebih.


KUALA LUMPUR: Penganjur perhimpunan BERSIH 3.0 perlu bertanggungjawab jika jemaah Malaysia tidak dibenarkan menunaikan haji dan umrah, kata Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata, pihak keselamatan Arab Saudi memandang serius tindakan peserta BERSIH yang mengadakan perhimpunan haram berunsur politik di negara berkenaan.

“Arab Saudi cukup sensitif berhubung demonstrasi atau sebarang perhimpunan haram yang dilakukan di negaranya. “Dulu ada rakyat sebuah negara Islam mengadakan demonstrasi di Makkah dan Madinah bagi tujuan mendemokrasikan politik di negara itu dan Arab Saudi tidak mengizinkan jemaah dari negara berkenaan menunaikan haji dan umrah bagi tempoh tiga tahun,” katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran konvoi bermotosikal sempena sambutan Hari UMNO Ke-66 di sini, semalam.

Ahmad Zahid berkata, penganjur perlu bertanggungjawab dan bersedia membayar harga yang tinggi jika Arab Saudi mengenakan sekatan terhadap jemaah negara ini.

“Saya cukup khuatir sensitiviti Arab Saudi tidak diketahui penganjur yang berpotensi menjejaskan jemaah haji dan umrah kita, adakah ini cara yang baik untuk menuntut perubahan kerana kita juga perlu mematuhi undang-undang negara lain termasuk Arab Saudi.

“Saya tidak fikir Arab Saudi akan mendiamkan diri ekoran gambar yang dikeluarkan melalui YouTube dan laman sosial facebook.

“ Kita perlu ingat risikan tentera mereka cekap kerana sering berdepan situasi sedemikian yang membabitkan negara luar,” katanya.

Menurut laporan media, pihak berkuasa Arab Saudi menjalankan siasatan terhadap penganjuran perhimpunan itu di Makkah dan Madinah pada 28 April lalu.

Ahmad Zahid yang juga Naib Presiden UMNO berkata, demonstrasi jalanan bukan acuan politik yang sesuai untuk negara ini

Pada majlis itu, Ahmad Zahid mengetuai konvoi bermotosikal berkenaan yang akan menjelajah ke Negeri Sembilan, Melaka dan Pahang sebelum berakhir di Kuala Lumpur.

Konvoi lima hari itu dijangka menamatkan jelajah di Stadium Nasional Bukit Jalil Jumaat depan dan dijadual disambut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. – BERNAMA
read more...

Pijak, Lenyek dan Bakor - Kereta Kebal vs Kereta Sport

read more...

Islam tak dapat diukur berdasarkan tingkah laku ummah

Soalan: Negara umat Islam, khususnya di Timur Tengah, yang dihuni ramai bijak pandai Islam khasnya ulama-ulama besar, masih menerima pakai undang-undang dan peraturan manusia yang diistilahkan 'man made law' seolah-olahnya wajar berbuat demikian dan tidak bercanggah dengan Islam. Mengapa di Malaysia tidak boleh mengikut sedemikian? Mengapa perlu kepada undang-undang Islam? - MOHAMAD KHALID, Bukit Beruntung

Jawapan: Islam sebenar tidak boleh diukur dengan apa yang orang Islam hari ini lakukan.

Jika Islam hendak diukar dengan tingkah laku umat Islam hari ini, maka akan rosaklah Islam itu.

Lihatlah pada orang Islam yang melancong ke merata dunia. Apa yang mereka lakukan? Sikap dan pakaian mereka yang tidak melambangkan budaya Islam yang sebenar.

Oleh kerana itu, apa dilakukan di negeri-negeri umat Islam di Timur Tengah, tidak semestinya melambangkan Islam sebenar.

Semua orang tahu sama ada orang Arab atau bukan Arab, tidak boleh menjadi cermin kepada Islam. Kelakuan ramai orang Islam hari ini, kebanyakannya jauh menyimpang daripada tuntutan Islam sebenar.

Demikian juga dengan negara umat Islam sama ada di Timur atau di Barat. Keadaannya sama sahaja. Selagi negara tidak melaksanakan Islam dengan sebaik-baiknya, selama itu negara-negara itu tidak boleh dianggap Negara Islam yang sebenar.

Perlu kita fahami bahawa, negara umat Islam suatu ketika dahulu, semuanya patuh dan tunduk kepada Islam, sejak zaman Nabi Muhammad s.a.w. memerintah Madinah.

Maka berubahlah negara Madinah, Makkah dan seluruh Semenanjung Tanah Arab menjadi Islam sehingga ke hari ini.

Kedudukan negara Arab yang lainnya, sebuah demi sebuah menjadi negara Islam. Maka tertubuhkan kerajaan Islam pada zaman sahabat, tabiin yang digelar Khulafa ur-Raashidin, Daulah Umaiyah, Daulah Abasiyah sehingga kepada kerajaan Islam terakhir Khilafah Uthmaniyah yang tamat pada tahun 1924.

Semuanya kerajaan-kerajaan ini melaksanakan pemerintahan berasaskan hukum-hukum Islam.

Pada 1924, berlaku tragedi di mana musuh-musuh Islam dapat mengatasi dan menguasai kekuasaan Islam, seterusnya menukarkannya kepada pemerintahan sekular.

Dasar sekular tidak memberikan ruang penting kepada agama untuk menjadi asas pemerintahan, undang-undang Islam diketepikan dan undang-undang ciptaan manusia diterima pakai.

Berlaku perang dunia pertama dan kedua, yang berakhir dengan kemenangan pihak Barat yang memusuhi Islam. Umat dan negara Islam dijadikan harta rampasan Barat.

Wilayah umat Islam difaraidkan sesama kuasa Barat, di antara mereka, Indonesia dijajah oleh Belanda, Tanah Melayu dijajah British, demikian juga negara Arab, kebanyakannya jatuh kepada kuasa Barat.

Penjajah yang menguasai negara Islam menukar keseluruhan sistem pemerintahan dan undang-undang kepada sistem mereka.

Sejak daripada itu, meskipun negara umat Islam yang dijajah sudah merdeka kini, termasuk negara-negara Arab, pengaruh penjajahan masih menebal.

Barat tidak akan memerdekakan sebuah negara umat Islam, melainkan dipastikan dahulu, negara tersebut mesti berkiblat dan berundang-undangkan Barat.

Pelbagai tekanan dan ugutan dilakukan ke atas pemerintah baru negara umat Islam, supaya mereka ditabdir dengan kehendak Barat dengan tidak mengembalikan perundangan Islam asal.

Buktinya jelas. Misalnya Algeria yang suatu ketika dimenangi oleh Parti Penyelamat Islam (FIS) pada pilihan raya umum, tetapi dibatalkan oleh pemerintah yang disokong Barat.

Palestin, di mana Hamas yang menang dalam pilihan raya secara bebas dan demokrasi, tetapi dinafikan Barat, khususnya Amerika Syarikat. Kuasa memerintah dan ekonomi disekat.

Justeru umat Islam perlu memahami dan bangun bersatu di bawah perjuangan Islam bagi membolehkan Islam yang syumul dilaksanakan seperti yang dikehendaki Allah SWT.

Kayu ukur sebenar untuk mengukur Islam dilaksanakan atau tidak, adalah menerusi al-Quran dan as-Sunnah. Selagi kehendak kedua-dua ini tidak dilaksanakan, maka selagi itulah Islam yang sebenar belum terlaksana.

Dalam satu hadis, Rasulullah s.a.w. menyebut (mafhumnya): "Pada suatu zaman nanti, umat Islam akan berhadapan dengan pelbagai percanggahan yang banyak, ingatlah ketika itu, pemerintah dengan al-Quran akan berpisah dan janganlah kamu berpisah daripada al-Quran."

Ertinya Nabi pernah memberi peringatan bahawa pada suatu zaman selepas baginda, pemerintah tidak lagi berpegang kepada al-Quran dan as-Sunnah, hukum al-Quran terpisah dan diketepikan oleh pemerintah.

Nabi mengingatkan kita, jangan sesekali kita terpisah daripada al-Quran, kerana itu maka, perjuangan untuk mendaulatkan Islam menjadi suatu keperluan untuk diperjuangkan sehingga akhirnya. Wallahu a'lam

Dato' Dr Haron Din

read more...