Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Sabtu, 4 September 2010

Media Indonesia palu gendang perang

DENGAN bersongkok hitam, berbaju batik merah terang berjalur ungu, Presiden Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) kelihatan segak dan tenang ketika menyampaikan pidato menyatakan pendirian Kerajaan Indonesia dalam hubungannya dengan Malaysia.

Dalam ucapan selama 18 minit tanpa ada sekalipun nadanya bertukar tinggi atau melenting, beliau tegas dan yakin menyatakan keakraban hubungan yang terjalin dengan Malaysia – dari sudut politik, ekonomi dan diplomatik – tidak dapat dipisahkan.

Satu persatu rasional di sebalik keputusan yang dibuat pemerintah terhadap isu berbangkit antara Indonesia dan Malaysia diperjelaskan SBY. Tiada langsung perkataan ganyang, perang atau konotasi jahat terbit daripada mulut pemimpin itu, melambangkan kebijaksanaan bekas jeneral berkenaan menghadapi dan menguruskan hubungan luar.

Beliau juga meminta warga Indonesia menjauhi segala tindakan kekerasan dalam menghadapi isu hubungan Indonesia-Malaysia kerana menganggap ia akan mengusutkan lagi keadaan.

“Saya mengerti keprihatinan dan emosi yang saudara (rakyat) rasakan. Apa yang dilakukan pemerintah sekarang juga cermin daripada keprihatinan kita. Saya mengajak untuk menjauhi tindakan berlebihan seperti aksi kekerasan kerana ia hanya akan menambah masalah yang ada.

“Kekerasan akan memacu kekerasan yang lain. Harapan saya agar perkara ini diselesai dengan cepat dan tepat tanpa aksi kekerasan,” katanya dalam ucapan disiarkan secara langsung ke seluruh Indonesia.

Mungkin dalam minda pemimpin utama Indonesia itu, rayuan dan gesaannya dapat diterima rakyat, namun apa yang mengejutkan ialah reaksi media cetak dan elektronik negara itu yang keesokannya menyiarkan laporan menyifatkan pidato SBY sebagai tidak tegas, mendatar dan lesu.

Akhbar dan televisyen swasta di Indonesia secara total menyelar kandungan ucapan berkenaan dan melabel pemerintah Indonesia sebagai lemah, mengikut telunjuk Malaysia serta menjatuhkan maruah bangsa dan negara. Sepanjang malam, disiarkan pula laporan dan segmen komentar penganalisis politik, pemimpin rakyat dan pakar hubungan antarabangsa yang juga menjurus ke arah menghentam SBY.

Ada penganalisis lantang menuntut Indonesia tidak lagi berlembut dengan Malaysia, sebaliknya mengambil langkah luar biasa, termasuk melancarkan perang.

Segmen disiarkan kerap mengulang tayang video menggambarkan kekuatan Angkatan Bersenjata Republik Indonesia (ABRI) dan membandingkannya dengan kemampuan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), manakala penganalisis melontarkan pendapat penuh unsur emosi dan mendorong supaya Malaysia diajar menghormati Indonesia dengan jalan berperang.

Majalah politik mingguan turut mengambil kesempatan membuat laporan negatif terhadap Malaysia sambil menyelitkan fakta mengelirukan dengan harapan untuk melihat hubungan kedua-dua negara terus keruh tanpa kesudahan.

Antara isu dibangkitkan ialah kenangan kempen Ganyang Malaysia dipelopori Presiden Sukarno pada 1960-an, isu Ambalat, penderaan pembantu rumah Indonesia di Malaysia dan terbaru, penahanan tiga pegawai perikanan Indonesia.

Segala-gala yang boleh mencetuskan konflik antara kedua-dua negara dijaja dan dieksploitasi sepenuhnya. Pasti tujuannya amat jelas untuk memberi imej jahat kepada Malaysia, manakala Indonesia pula digambarkan sebagai mangsa kejahatan itu sehingga sanggup memalukan pemimpin utama mereka sendiri.

Secara tiba-tiba juga diterbitkan dalam surat khabar kononnya hasil kaji selidik menunjukkan kadar sokongan kepada SBY terus merosot dan kaitannya tidak lain tidak bukan kerana pendirian pemimpin itu yang dituduh lemah dalam menangani isu hubungan dua hala Indonesia-Malaysia.

Kandungan pidato SBY turut dijadikan alasan oleh kumpulan tunjuk perasaan untuk mengadakan demonstrasi dan melakukan aksi sweeping rakyat serta segala kepentingan Malaysia di Indonesia.

Kumpulan yang selalunya berjumlah kurang 50 orang itu terus mengapi-apikan sentimen anti-Malaysia, Ganyang Malaysia dan sweeping, tetapi anehnya aksi mereka tidak begitu mendapat sambutan majoriti rakyat Indonesia, khasnya di Jakarta.

Malah, majoriti rakyat Indonesia sendiri mencemuh aksi agresif sedemikian, lantaran rapat umum atau tunjuk perasaan yang didalangi kumpulan terbabit pantas menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk dalam tempoh lama, kadang-kadang berlanjutan sehingga tengah malam.

Penulis sempat mendapatkan reaksi pemandu teksi, peniaga di Mangga Dua, pelayan hotel, pengawal keselamatan, polis malah gelandangan yang semuanya percaya Indonesia dan Malaysia saling memerlukan atas dasar serumpun, berkongsi bangsa dan bahasa, malah lebih penting satu iman.

Bagi mereka, kumpulan yang mengadakan tunjuk perasaan adalah orang gila yang tidak tahu mencari kerja bagi menyara kehidupan.

“Ini semua kerja gila pak, hanya menyusahkan orang lain, merosakkan hubungan malah memalukan rakyat Indonesia. Kita negara serumpun... punya satu bahasa, bangsa dan satu iman. Perang hanya kerja gila, yang penting kita perlu meneruskan hidup dengan aman tanpa perang,” kata Jufry, pemandu teksi syarikat Bluebird.

Sejauh mana hubungan akrab ini dapat bertahan, bergantung kepada kebijaksanaan pemimpin kedua-dua negara menangani konflik yang timbul serta kepintaran mereka dalam berdepan cabaran global yang ada kala dicetuskan pihak ketiga yang sengaja mahu melaga-lagakan dua negara berjiran dan mungkin beroleh keuntungan di sebalik pertelingkahan itu.
read more...

Misi BENDERA tidak hanya Ganyang Malaysia

HUBUNGAN akrab Malaysia dan Indonesia diuji lagi. Kembali kedengaran ayat Ganyang Malaysia dari seberang. Aksi agresif gerakan itu sehingga ke tahap membaling najis manusia dan membakar Jalur Gemilang di Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, kononnya Malaysia sering menghina kedaulatan Indonesia. Kempen membenci itu dimulakan Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (BENDERA) dan dibalas oleh Majlis Belia Malaysia (MBM) yang menggantung semua hubungan antara belia kedua-dua negara. Koordinator BENDERA, Mustar Bona Ventura Manurung meluahkan pendirian mereka kepada wartawan Edisi Mingguan, Ahmad Naim Tahir.

Boleh saudara jelaskan dasar perjuangan BENDERA sebenarnya, adakah hanya fokus kepada Malaysia atau turut merangkumi hal-hal lain.

Perjuangan kami tidak tertumpu kepada Ganyang Malaysia semata-mata, sebaliknya turut memperjuangkan banyak lagi isu. Kalau di Indonesia, kami mahukan pembaharuan yang mendahulukan kepentingan rakyat, adil kepada masyarakat. Contohnya, isu berkaitan petani, rampasan tanah dan perdagangan. Malah, kami bukan badan aktivis yang baru muncul... sudah lama sebenarnya. Saya sendiri pernah terbabit dalam gerakan reformasi pada 1998. Matlamat utama kami ialah untuk mencapai reformasi total di Indonesia. Dalam konteks isu berbangkit membabitkan hubungan Indonesia-Malaysia juga, sehingga kini kami belum melihat ada sebarang perkembangan baru. Kami tidak melihat wujudnya satu konsep penyelesaian konkrit, semuanya retorik... hanya harapan dan angan-angan.

Berhubung protes dan tunjuk perasaan dilancarkan terhadap Malaysia. Adakah saudara berasakan hanya itu saja caranya untuk mencapai matlamat perjuangan saudara.

Kami ingin mencuba dulu... kita boleh mencuba benda yang baru walaupun pilihan yang kami buat itu tidaklah baru. Kami ingin mencuba gagasan baru itu, jadi jangan diperdebatkan cara itu... lihat saja dulu. Selama ini, apa yang kita lihat setiap kali timbul isu di antara kedua-dua negara ialah Presiden SBY (Susilo Bambang Yudhoyono) bertemu PM (Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak), kemudian hantar wakil pula untuk hadiri satu lagi pertemuan dan selepas itu akan ada lagi beberapa siri pertemuan lain pula. Tetapi kalau SBY mahu berdialog saja (dengan Malaysia), silakan... mungkin pemerintah masih percaya dan menganggap hanya itu pilihannya. Bagi kami, SBY sedang memperjudikan martabat bangsa dan negara Indonesia dengan ringgit. Memperjudikan martabat atas nama pelaburan, perdagangan, hubungan saling menguntungkan kononnya. Bagi kami, itu sikap oportunis, bukan sikap seorang ketua negara... SBY sebenarnya sedang berbisnes.

Boleh saudara jelaskan mengenai dakwaan bahawa BENDERA diupah atau dibayar pihak tertentu untuk melancarkan rusuhan ini.

Saya ingin membuat penjelasan... apa yang diperkatakan itu tidak benar. Saya melihat ada dua kemungkinan timbulnya dakwaan itu. Pertama ia mungkin dicipta oleh pemerintah Malaysia atau Indonesia dan kedua, ia digembar-gemburkan oleh pihak perisikan kerana cara yang paling berkesan untuk meredakan ketegangan ialah dengan menggunakan wang. Bagi kami, isu diupah ini sudah basi, isu murahan... kenapa? Kerana kami tak mungkin boleh dibeli dengan harga 30,000 rupiah (RM10)... buat malu saja. Kami bergerak kerana ada kesedaran, kerana cintakan bangsa. Walaupun BENDERA belum diisytiharkan secara rasmi, kami sudah mampu mengumpul lebih 10,000 ahli. Berapa juta atau berapa bilion rupiah yang mahu dibayar kepada kami kerana gerakan ini turut disertai orang kebanyakan, bukan ahli BENDERA saja.

Tidakkah BENDERA berasakan ‘perang’ yang dilancarkan terhadap Malaysia boleh menjejaskan rakyat Indonesia yang begitu ramai mencari rezeki di Malaysia.

Kami bergerak, kami memprotes bukan tanpa dasar, bukan tanpa tujuan. Kami sudah pertimbangkan dua juta rakyat Indonesia di Malaysia, semuanya sudah difikirkan. Ini saatnya kami sudahkan momentum yang dimulakan, bahawa ia juga untuk kebaikan dan kepentingan rakyat Indonesia di Malaysia. Jika mahu mencari rezeki, apa kata dicuba dulu sendiri dan tidak bergantung kepada negara lain... itu baru dinamakan negara merdeka, semua boleh membangun. Kita bawa dua juta pekerja itu pulang, kita paksa pemerintah membuka peluang pekerjaan di Indonesia. Masih boleh (wujudkan peluang pekerjaan) kerana Indonesia adalah bumi bertuah, hasil buminya melimpah, apa saja yang dilempar ke bumi akan tumbuh... jadi, kenapa tak percaya kepada diri sendiri. Kalau ada masalah pekerjaan, pemerintah punya kewajipan untuk membuka peluang pekerjaan. Dua juta yang ada di Malaysia itu pulang saja, bekerja di sini kerana di Malaysia pun kerja mereka hanya sebagai buruh kontrak, menjaga kebun, menjadi amah... di Indonesia pun boleh jadi buruh, jaga kebun dan amah.

Beberapa hari lalu, SBY sudah memohon supaya rakyat Indonesia tidak terlalu emosional dalam isu berkaitan hubungan dua hala Kuala Lumpur-Jakarta. Apa pendapat saudara.

Kami akan teruskan (rusuhan)... tak akan berhenti. Kami akan tetap lanjutkan perjuangan kerana dari awal lagi kami sudah maklumkan diplomasi tidak akan selesaikan masalah. Perlukan cara begini (agresif), mahu dicuba apa (cara) lagi. Isu seperti ini sudah berulang kali, sudah bertahun, tetapi belum ada penyelesaian konkrit baik dari sebelah Indonesia atau Malaysia, semua yang diperkatakan hanyalah untuk kepentingan politik... sampai bila ini akan berterusan? Jadi, kami akan meneruskan cara ini... tak akan berubah
read more...

Rakyat kita bukan bangsa mudah melenting tak tentu fasal

MBM disifatkan badan bukan kerajaan (NGO) paling berani apabila menggantung hubungan dengan pertubuhan belia Indonesia? Apakah yang mendorong MBM berbuat demikian?

Sebelum MBM menyatakan pendirian tegas ini, kami sudah menghantar surat kepada pihak Kedutaan Besar Indonesia untuk menyatakan rasa dukacita serta bantahan terhadap peristiwa penghinaan ini. Surat bantahan sama turut dihantar ahli badan gabungan MBM sebanyak 40 pertubuhan di peringkat kebangsaan serta negeri. Maknanya, seluruh rakyat Malaysia sudah menyatakan bantahan serta rasa dukacita terhadap insiden ini. Namun, tindakan kami bersifat diplomatik, mengikut saluran yang betul dan adab serumpun etika perhubungan antara dua negara berdaulat seolah-olah tidak diambil peduli. Keadaan menjadi semakin runcing dan menyakitkan. Tidak cukup Jalur Gemilang dibakar dan dipijak, ia dilumur najis manusia. Sebagai orang Timur, kita amat memahami erti najis yang menjadi simbol penghinaan paling dahsyat. Rasa terhina ini dirasai setiap rakyat Malaysia apatah lagi kita sedang menyambut kemerdekaan ke-53. Apa semua ini? Adakah ini yang dijadikan pegangan lebih 200 juta penduduk negara yang selama ini dikatakan memegang jati diri terpuji, apatah lagi majoritinya adalah umat Islam yang seharusnya memahami pengertian Ramadan; iaitu bulan paling mulia yang seharusnya diisi dengan perbuatan baik dan diharamkan atas orang Islam menumpahkan darah atau melakukan peperangan. Apa yang berlaku adalah sebaliknya dan provokasi agresif ini juga diiringi oleh penyertaan meluas media negara yang membandingkan kekuatan ketenteraan. Ini tidak termasuk laman blog serta media sosial yang menghamburkan penghinaan. Sebagai gelombang ketiga masyarakat, kami mahu semua pihak memahami isu ini bukan boleh dibuat main-main. Justeru itu dalam konteks hubungan dua negara ini, MBM melihat tanggungjawab ini perlu dimainkan kerajaan Indonesia serta dibantu NGO di sana. MBM berharap rakan kepemimpinan di Komite Nasional Pemuda Indonesia (KNPI) dapat membantu serta mengambil tanggungjawab meredakan keadaan ini.

Bagaimana reaksi rakan belia di sana, termasuk pendirian mereka berhubung kempen anti-Malaysia ini? Apakah mereka berpendirian sama seperti kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat Malaysia (BENDERA)

Saya menerima beberapa e-mel rakan penggerak belia Indonesia yang menyatakan rasa kesal akan kejadian ini. Namun ia bukanlah suara rasmi yang mampu menzahirkan ketegasan untuk menangani masalah ini. Saya tidak pernah sekali-kali menyatakan bahawa rakan di KNPI bersekongkol dengan kumpulan BENDERA kerana kami cukup mengenali KNPI sebagai rakan NGO yang begitu diplomatik serta prihatin berkaitan masalah bersama. Ini terbukti apabila dalam sesi Dialog MALINDO yang diadakan di Kuala Lumpur beberapa tahun dulu kami dapat mencapai kata sepakat berkaitan beberapa isu besar yang melingkungi kedua-dua negara. Saya sekali lagi ingin menyatakan bahawa sebenarnya rakan NGO Belia di sana seperti KNPI amat mampu mengubah situasi ini. KNPI dianggotai gabungan NGO hebat seperti Pemuda Muhammadiyah, Persatuan Pemuda Tani, Persatuan Pemuda Masjid malah pertubuhan-pertubuhan belia di setiap wilayah yang membabitkan bilangan ahli yang ramai. Misalnya, Pertubuhan Pemuda Tani saja ada keahlian melebihi 10 juta orang. Mereka ada tenaga amat kuat bagi mempengaruhi kumpulan BENDERA ini.

Setiap kali isu ini tercetus, Malaysia yang menjadi mangsa hanya terpaksa bersabar dengan tindak-tanduk provokasi mereka. Apakah wajar kita harus bersikap berdiam diri dan memerhatikan perkembangan itu berlaku di depan mata?

Inilah ujian kematangan bagi rakyat Malaysia. Saya bersyukur dan menyanjung tinggi akhlak rakyat Malaysia yang begitu tenang menghadapi situasi ini. Tanpa mengira latar belakang dan ideologi, kita sama-sama menyerahkan mandat ini kepada barisan kepemimpinan negara diterajui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, untuk menanganinya secara diplomasi. Keadaan lebih buruk jika kerajaan diberi tekanan dan isu ini dijadikan modal pihak tertentu bagi mendapatkan publisiti atau sokongan. Soal hubungan dua hala Malaysia-Indonesia saling memerlukan dan mempunyai sejarah yang amat kuat ini bukan boleh diselesaikan secara mudah. Biarpun yakin dengan kebijaksanaan pemimpin dua negara ini, penyelesaiannya ada di tangan saudara kita di Indonesia. Kita rakyat Malaysia bukan bangsa yang mudah melenting tak tentu fasal walaupun sampai dianggap pengecut oleh segelintir rakyat Indonesia. Kita bukan bangsa pembalas dendam. Malah kalau kita mahu, kita boleh menjadikan isu seorang bayi yang mati di tangan seorang pembantu rumah di Selangor dua hari lalu sebagai bahan untuk membalas tindakan mereka tetapi inilah kehebatan rakyat Malaysia. Kita berpandangan jauh dan tidak mudah dibuai oleh emosi.

Persoalannya, sampai bila Malaysia perlu dicaci dan Jalur Gemilang dipijak setiap kali mereka berasa tidak puas hati?

Ini hanya mampu dijawab oleh rakyat Indonesia. Sekiranya mereka benar-benar ikhlas dan mempraktikkan istilah yang sering dilaungkan ‘silaturahim atas nama serumpun,’ maka saya menuntut agar ia dizahirkan dengan penuh wibawa. Janganlah Malaysia dijadikan ‘kambing hitam’ setiap kali wujud masalah dalaman di negara itu. Menuding pihak lain memang mudah tetapi ia adalah satu tindakan tidak bijak dan penuh hina. Apatah lagi ia mampu memecah belahkan rakyat dan penghinaan kepada negara lain yang berdaulat. Perlu difahami bahawa peperangan besar dunia termasuk peperangan di antara beberapa negara sejak dulu banyak disebabkan konflik di antara negara tetangga. Ia bermula dengan isu kecil diperbesarkan sehingga menjadi konflik di antara dua negara. Lebih buruk, ia mengundang pembabitan pihak ketiga atas nama mempertahankan kepentingan ekonomi dan keselamatan. Dalam konteks Malaysia-Indonesia saya yakin semua pihak memahaminya betapa kita amat penting untuk kestabilan rantau ASEAN. Malah kita berkongsi ruang maritim yang paling sibuk di dunia memiliki impak ekonomi yang penting iaitu Selat Melaka.

Apakah tindakan diplomasi atau lemah lembut kerajaan Malaysia ini berbaloi dengan penghinaan yang kita terima? Apakah tindakan sewajarnya yang perlu diambil?

Tindakan kerajaan Malaysia adalah berasaskan kebijaksanaan untuk jangka panjang. Tidak ada dalam sejarah negara moden di mana peperangan dan tindakan fizikal atau kekerasan yang membawa manfaat kepada sesuatu negara. Membalas tindakan yang sama oleh kumpulan BENDERA hanya membawa kepada situasi ‘menang jadi arang, kalah jadi abu.’ MBM masih percaya kepada saluran diplomatik dan peruntukan undang-undang antarabangsa. MBM sentiasa membuka pintu rundingan, namun syaratnya hentikan dulu tindakan penghinaan serta ancaman kepada rakyat Malaysia
read more...

Indonesia negara bodoh - Dide


DIDE (hadapan) meminta agar pemerintah negaranya bersikap lebih tegas.


KONFLIK antara Indonesia dan Malaysia dipandang berat oleh pemuzik Indonesia. Salah seorang daripadanya ialah Dide, vokalis grup Hijau Daun yang menyatakan Indonesia tidak bersalah dalam situasi ini tetapi negara kelahirannya itu terlalu lemah untuk mengatasi masalah tersebut

"Indonesia tidak salah, tapi kita yang terlalu lemah. Kita cintakan kedamaian tapi terlalu memberi kelonggaran kepada negara tetangga," ujarnya kepada laman web kapanlagi.com.

Dide mengungkapkan kekesalannya seraya meminta pemerintah bersikap tegas dalam mengambil keputusan.

"Saya mahu pemerintah lebih tegas kerana kita sudah banyak kehilangan pulau. Kita tidur di tanah yang kaya tetapi masyarakatnya mencari pekerjaan di negara lain. Akhirnya kita harus lihat rakyat kita diperlecehkan tetapi negara diam sahaja.

"Itu kebodohan negara sendiri," ujarnya yang pernah datang dua kali ke Malaysia dengan Hijau Daun.

Sewaktu ditanya adakah dia akan membuat persembahan di Malaysia lagi, ujarnya: "Saya mahu agar muzik itu membawa perdamaian dan jika diundang saya setuju. Sebenarnya kita jauh lebih berkembang daripada Malaysia terutama dari segi muzik."

read more...

Tentera Jepun kena 'dera'




TENTERA Jepun memang kejam. Mereka memancung kepala, menyuruh minum air sabun, menikam dengan bayonet, mengerah menjadi buruh paksa dan membakar hidup-hidup sesuka hati.

Itu sudah biasa kita dengar kala berbicara tentang keganasan tentera Jepun ketika menjajah Tanah Melayu lebih enam dekad lalu. Sehinggakan frasa 'penampar Jepun' pun masih melekat hingga hari ini.

Namun, sekejam-kejam tentera Jepun, ada juga dalam kalangan mereka yang pengsan apabila giliran mereka pula 'didera'.

Cerita sejarahwan, Tan Sri Prof. Emeritus Dr. Khoo Kay Kim, apabila Jepun mengaku kalah dan tentera British kembali ke Tanah Melayu, tentera Jepun yang ditawan telah dipaksa membersihkan kawasan bandar dan ada juga yang dihukum berlari.

Di Teluk Intan, Perak misalnya, tentera Jepun yang ditawan telah dipaksa oleh tentera British untuk mengutip sampah di bandar itu dan diarah berlari sejauh 42 kilometer dari Teluk Intan ke Bidor.

"Masa itu umur saya lapan tahun. Tentera Jepun sudah mengaku kalah dan akan berundur.

"Sementara menunggu detik untuk dibawa pulang ke tanah air mereka, tentera British telah 'mengenakan' mereka.

"Saya nampak puluhan tentera Jepun dipaksa kutip sampah dan berlari begitu jauh. Sampai ada yang pengsan.

"Mereka yang pengsan kemudian dicampak ke dalam lori," kata Kay Kim, 73, kepada Jurnal saat diminta mengimbas peristiwa Jepun mengaku kalah pada 1945.

September ini, genap 65 tahun berakhirnya derita penduduk Tanah Melayu daripada cengkaman Jepun dan tamatnya polemik militari global, Perang Dunia Kedua amnya.


UPACARA serah kuasa Jepun kepada British yang berlangsung di Victoria Institution, Kuala Lumpur 65 tahun lalu.


Kapal Amerika Syarikat, USS Missouri menjadi saksi usainya perang itu apabila Jepun memeterai dokumen mengaku kalah di atas kapal itu pada 2 September 1945.

Victoria Institution

Gugurnya bom atom yang meranapkan bandar Hiroshima dan Nagasaki beberapa minggu sebelum itu memberi tekanan kepada Negara Matahari Terbit itu dan mendorong kepada kekalahannya.

Di Tanah Melayu, Jepun mengaku kalah secara rasminya pada 12 September 1945 apabila dokumen serah diri Jepun ditandatangani di Victoria Institution, Kuala Lumpur. Upacara yang sama turut berlangsung di Singapura.

Sambung Kay Kim, pada masa itu, penduduk Tanah Melayu kebanyakannya kanak-kanak berkumpul di jalanan untuk melihat tentera Jepun membersihkan bandar.

Tentera-tentera British pula yang kebanyakannya dari India mengagih-ngagihkan coklat dan gula-gula kepada kanak-kanak.

"Seluruh Tanah Melayu menyambut berita kekalahan Jepun dan kembalinya British dengan jiwa yang gembira.

"Ini kerana, selain menderita hidup dijajah Jepun, hakikat bahawa Jepun tidak melakukan apa-apa untuk kemajuan Tanah Melayu cukup mengecewakan.


BANDAR Hiroshima yang musnah dibom oleh tentera Amerika Syarikat pada 6 Ogos 1945.


"Ekonomi negara ini sangat teruk semasa Jepun menjajah sehingga harga barang terlampau mahal.

"Duit Jepun iaitu 'duit pisang' juga seperti tidak ada nilai kerana ia dicetak sesuka hati," katanya. Kay Kim dilahirkan di Kampar dan dibesarkan di Teluk Intan.

Bercerita tentang tentera Jepun, Kay Kim mengakui kekejaman mereka. Beliau dan keluarga bahkan pernah melarikan ke dalam hutan untuk menghindari tentera Jepun.

Beliau juga menyifatkan tentera Jepun kuat, menggunakan peralatan senjata setanding Barat, berstrategi rapi dan setia kepada maharaja.

Pedang

"Mereka mungkin kejam dan kasar kerana mereka tentera. Orang Jepun yang datang ke negara kita bukan orang awam.

"Mereka kasar dan ganas kerana mereka memang dilatih sebagai tentera.

"Mereka juga kuat. Kalau mereka tak kuat macam mana mereka boleh tenggelamkan dua kapal perang British, HMS Prince of Wales dan HMS Repulse? Mereka menakluk negara kita hanya dalam masa dua bulan.

"Apabila Jepun kalah dan maharaja Jepun arahkan mereka serah kalah, mereka mengaku kalah atau bunuh diri dengan melakukan harakiri iaitu menikam perut sendiri dengan pedang samurai mereka," kata Kay Kim.

Beliau turut menjelaskan penjajahan Jepun ke Asia Tenggara juga adalah berikutan tindakan Barat menyekat bekalan minyak ke Jepun yang telah bergelar negara industri sejak akhir abad ke-19 lagi.

Ditanya apakah impak yang dapat dilihatnya selepas Jepun berundur dari Tanah Melayu, Kay Kim berkata:

"Dulu, bila saya hendak main bola sepak, padang-padang tiada pacat. Lepas Jepun datang, padang-padang sudah berpacat.

"Mungkin sebab banyak tanaman ubi kayu ditanam di padang-padang pada masa Jepun memerintah.

"Masa Jepun berkuasa, penduduk Tanah Melayu susah nak jumpa nasi, banyak makan ubi kayu sebab beras terlalu mahal," tambahnya.

Pelawak veteran berasal dari Klang, Selangor, Hamid Gurkha atau nama sebenarnya, Abdul Hamid Abdul Rahman turut berkongsi kisah peristiwa Jepun menyerah kalah itu.


BASIKAL yang digunakan oleh tentera Jepun.


Seingatnya, pada masa itu, penduduk Tanah Melayu sedang menyambut Hari Raya Aidilfitri.

"Tak silap saya, ia berlaku beberapa hari selepas Aidilfitri. Penduduk Tanah Melayu menyambut berita gembira pengunduran Jepun dalam suasana kesyukuran merayakan Aidilfitri.

"Pada masa itu, tiba-tiba saya lihat tentera Jepun sudah lesap. Selalunya nampak mereka berkawal di jalan-jalan.

"Apabila tentera British kembali, mereka disambut oleh orang ramai dengan berkumpul di tepi-tepi kedai dan jalan.

"Saya lihat tentera British yang mendarat dari Pelabuhan Klang berjalan kaki di pekan Klang sambil disambut gembira penduduk tempatan pelbagai kaum," kata Hamid, 78.

Berdasarkan akhbar lama, suasana yang sama juga dapat dilihat di Seremban, Negeri Sembilan. Bahkan, satu sambutan yang disifatkan terbesar dalam sejarah negeri itu telah berlangsung bagi meraikan kekalahan Jepun dan mengalu-alukan kedatangan British.

Pengumuman

"Penduduk Tanah Melayu gembira kerana mereka membayangkan kehidupan yang lebih baik bersama British.

"Zaman Jepun, hendak makan pun susah. Belacan zaman British dulu, harga 5 sen sekati, zaman Jepun RM250 sekati!" dakwanya.

Berkongsi cerita tentang keperitan hidup semasa penjajahan Jepun yang pernah dilaluinya, Hamid berkata, sekolahnya telah dibom dalam serangan udara Jepun.

Beliau juga pernah ditempeleng oleh tentera Jepun gara-gara tidak tunduk hormat kepadanya.

"Kanak-kanak pun kena bagi tunduk hormat kalau jumpa tentera Jepun.

"Masa itu saya manalah tahu kena tunduk hormat kat dia. Kalau orang dewasa tak tunduk hormat, mereka kena hukum junjung batu tengah panas," ujarnya.

Jurnal turut menemui sepucuk surat lama pengumuman kekalahan Jepun kepada penduduk Tanah Melayu yang bertulisan jawi di Arkib Negara Malaysia yang antara lain menyatakan: Tentera-tentera Jepun di serata tempat telah mengaku kalah. Tenteranya telah dihapuskan oleh tentera British yang ke-14 di Burma. Tenteranya yang lain yang mempertahankan tanah airnya dari Ayujima dan Okinawa telah dikalahkan jua oleh tentera Amerika.

Sementara itu, Tan Sri Abdul Majid Ismail, 89, juga mempunyai kisah tersendiri berkenaan peristiwa pengunduran Jepun dan kedatangan British.

Beliaulah antara yang membuat pengumuman memberitahu British kembali di stesen radio Kuala Lumpur pada masa itu.

Sebagai individu berpendidikan yang boleh berbahasa Melayu dan Inggeris, beliau diserap menjadi pegawai penerangan oleh Pentadbiran Militari British.


SURAT pengumuman kekalahan Jepun kepada penduduk Tanah Melayu.


Selain membuat pengumuman di radio, Abdul Majid juga pergi membuat pengumuman di kampung-kampung sekitar Kuala Lumpur sehingga Melaka.

Memandangkan cara hebahan maklumat pada zaman dahulu tidak secanggih sekarang, maklumat terpaksa disebarkan dengan cara begitu selain melalui surat.

"Saya buat pengumuman dari kampung ke kampung dengan menaiki jip. Selama tiga bulan diperlukan untuk melunaskan tugas itu.

"Dalam jip itu siap ada askar untuk keselamatan dan tukang masak! Saya membuat pengumuman termasuk tentang maklumat cari kerja kepada orang awam," katanya.

Saat diminta berkongsi apa yang dilaluinya semasa penjajahan Jepun, Abdul Majid yang merupakan anak kelahiran Kuala Lumpur pantas berkata: "Saya tidak mahu mengingatinya."

Mungkin peristiwa Jepun yang mengebom dan menyerang kolejnya sehingga 14 rakan sekelasnya terkorban cukup berbekas dalam ingatannya.

Pada masa itu, beliau sedang menuntut di King Edward VII College of Medicine, Singapura. Lebih menyedihkan apabila mayat-mayat yang sedang diuruskan jenazah mereka turut diserang dengan bom.

read more...

Ramadan ibarat pesta


SESAK... umat Islam berpusu-pusu mengerjakan tawaf sunat selepas solat sunat tarawih.


Bagaikan pesta. Itulah gambaran menyambut Ramadan di Tanah Haram. Baik di Mekah atau Madinah setiap inci ruang di dalam Masjidil Haram dan Masjid Nabawi sentiasa dipenuhi oleh umat Islam dari serata pelosok dunia.

Semuanya berkumpul untuk beribadat kepada Allah Yang Maha Esa dalam bulan yang penuh keberkatan ini.

Pendek kata, jika lewat ke masjid, jangan harap dapat masuk ke ruang solat. Sebaliknya, solatlah di dataran putih atau kawasan luar kedua-dua masjid berkenaan.

Demikian indah dan meriahnya Ramadan di negeri kelahiran Nabi Muhammad SAW dan juga di tempat baginda berhijrah dan dimakamkan di Madinah.

Kesesakan di Masjidil Haram semasa Ramadan bukanlah perkara yang luar biasa. Antara sebabnya, kebanyakan sekolah negara Islam di Asia Barat bercuti selama tiga bulan mulai Ramadan.

Kesempatan itu digunakan sepenuhnya oleh mereka menziarahi saudara mara di Mekah sekali gus beribadat di Masjidil Haram, tempat paling suci bagi umat Islam.

Sebab itu, ada antara jemaah rombongan berkata, bilangan yang ada di Mekah pada Ramadan menyamai jumlah yang menunaikan haji.

Malah, pada 10 hari terakhir Ramadan, jumlahnya dikatakan mengatasi jemaah haji dari seluruh dunia.

Demikianlah antara keberkatan hasil doa Nabi Ibrahim selepas selesai mendirikan Kaabah bersama anaknya, Nabi Ismail agar Mekah yang menempatkan Baitullah itu sentiasa dikunjungi oleh umat Islam saban masa dan ketika.

Akhirnya Nabi Ibrahim berdoa pula: "Oh Tuhan kami, sesungguhnya aku menempatkan anak keturunanku di lembah yang tak mempunyai tumbuh-tumbuhan (Mekah), di sekitar Rumah Engkau (kaabah) yang suci. Oh Tuhan, agar mereka mendirikan sembahyang. Jadikanlah tempat ini menjadi tempat orang tawaf, iktikaf, rukuk dan sujud. Jadikanlah hati manusia tertarik kepada mereka. Berilah rezeki kepada mereka berupa buah-buahan (makanan dan minuman), mudah mudahan mereka menjadi orang yang bersyukur. Oh Tuhan kami, bangkitkanlah di antara mereka seorang Rasul dari golongan mereka, yang akan membacakan kepada mereka akan ayat-ayat-Mu, dan yang akan mengajarkan kepada mereka kitab dan hikmah, serta yang akan membersihkan mereka, kerana sesungguhnya Engkau Maha Gagah, Maha Bijaksana."

Apa tidaknya, sudahlah Allah janjikan pahala sunat bulan Ramadan ini diberi ganjaran pahala wajib dan perkara wajib digandakan 70 kali, solat di Masjidil Haram pula adalah 100,000 kali lebih baik berbanding solat di masjid lain.

Semua ini memberi semangat dan pemangkin kepada umat Islam seluruh dunia mengunjungi Baitullah dan beribadat di sana pada bulan Ramadan.

Kebanyakan jemaah datang pada waktu subuh dan terus beriktikaf sehingga berbuka puasa. Ada yang terus beriktikaf sehingga selesai solat sunat tarawih barulah kembali ke hotel atau ke rumah masing-masing.

Sepanjang beriktikaf, mereka membaca al-Quran. Penat mengaji, mereka tidur sekejap atau solat sunat. Demikianlah 'aturcara' sepanjang berada di Masjidil Haram. Tidak hairanlah, sepanjang di sini, kita boleh mengkhatamkan al-Quran sekurang-kurangnya sekali.

read more...

Rujuk pejabat, majlis agama sebelum belajar agama

URUN 5 Sept. - Orang ramai yang ingin belajar agama perlu merujuk dahulu kepada pejabat agama daerah atau majlis agama Islam negeri mengenai sesuatu tempat belajar bagi mengelak terjebak dalam kumpulan ajaran sesat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, ini bagi memastikan tempat yang mereka pilih untuk belajar agama itu mempunyai tauliah untuk mengajar agama.

Beliau berkata, niat mengajar agama itu sememangnya baik tetapi orang ramai perlu memastikan tempat yang mereka pilih itu adalah tempat yang sepatutnya dan bukan mengajar ajaran sesat.

"Tempat ajaran sesat adanya unsur-unsur khayalan dan menyeronokkan yang menyebabkan orang mudah terpedaya. Ia macam satu tawaran yang menarik... orang yang banyak buat silap dan rasa berdosa mahu membersihkan diri dan apabila adanya cara mudah, mereka akan terpedaya,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan zakat dan bantuan Hari Raya Aidilfitri kepada orang miskin dan masjid-masjid dalam kawasan Dewan Undangan Negeri Gurun di sini hari ini. - Bernama

read more...

Budaya balik kampung

BEBERAPA hari lagi, ribuan kereta akan kelihatan di lebuh-lebuh raya bumper to bumper menghala ke kampung halaman masing-masing.

Mari kita fikirkan hal-hal berkaitan balik kampung. Pertama, bajet pasti akan melambung, kereta perlu dibaik pulih, bahagian-bahagian yang belum perlu ditukar kena ditukar, malah bila masuk ke bengkel, ada saja perkara baru yang timbul dan pihak bengkel akan menakut-nakutkan kita akan ‘bahaya’ kalau tak tukar. Jadi, kereta saja akan menelan belanja beratus-ratus ringgit.

Itu belum masuk duit minyak, tol dan sebagainya.

Sampai di kampung, kereta-kereta dari bandar ini akan menyebabkan kesesakan lalu lintas di pekan-pekan kecil dan bandar-bandar ibu negeri, menimbulkan kemarahan orang tempatan dan memeningkan kepala anggota-anggota polis yang terpaksa tidak berhari raya disebabkan kemalangan dan jenayah kecil.

Namun apa yang paling menyedihkan ialah bilangan orang Melayu yang akan terkorban di jalan-jalan raya, kadang-kadang seluruh keluarga tak sempat bertemu dengan ibu bapa dan kaum keluarga.

Bila ada kematian, kesan-kesan sosio-ekonominya juga teruk, ibu di kampung yang hanya bergantung kepada anak menghantar wang tiap bulan, sekarang anak tidak ada lagi, dan macam-macam lagi. Kesimpulannya ialah budaya balik kampung ini amat membimbangkan dan menyedihkan kerana ramai orang Melayu akan mati di jalan-jalan raya.

read more...

Pulanglah - Kami tidak mahu dihina

SERUAN koordinator Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (Bendera) agar 2 juta rakyat Indonesia yang berada di Malaysia pulang demi mempertahankan kehormatan serta kedaulatan negara mereka. Kemarahan juga membabitkan pembantu-pembantu rumah yang di dera sehingga mati oleh majikan dan kononnya majikan tidak dikenakan tindakan.

Saya merasakan ini adalah satu-satunya seruan yang paling logik untuk rakyat Indonesia yang berada di negara ini. Pulanglah ke negara asalmu. Itu bukan permintaan kami, tapi permintaan rakyat kamu sendiri.

Jika kamu datang untuk mencari rezeki secara halal, kepulanganmu kami iringi doa agar kamu peroleh pekerjaan di negara kamu kelak. Andai kata kamu tidak punya pekerjaan, Bendera punya banyak kekosongan dalam mengisikan agenda demonstrasi mereka dan mereka perlukan lebih banyak anggota untuk meneruskan demonstrasi dan agenda mereka.

Cuma ingin saya ingatkan kepada koordinator Bendera, kenapa hanya 2 juta sahaja yang diundang untuk pulang? Jutaan lagi yang datang tanpa diundang, atau lebih sopan, yang datang secara haram tidak mahu dijemput pulang?

AKU ANAK MALAYSIA

Keramat Permai, Kuala Lumpur

read more...

Kita Wajar Bertindak

SAYA berasa begitu pelik dan hairan kenapa mereka melakukan tindakan sedemikian rupa walhal masalah yang timbul adalah kecil. Mungkin mereka cemburu dengan kemajuan yang dikecapi oleh Malaysia agaknya?

Tindakan mereka melempar najis ke dalam kawasan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta membuatkan saya kurang selera dan membatalkan niat untuk membeli makanan dan minuman yang dijual oleh warga Indonesia.

Apa yang amat mendukacitakan, kenapa stesen-stesen radio kerajaan (RTM) dan swasta masih lagi memutarkan lagu-lagu dan rancangan Indonesia? Hanya Radio Muzik FM saja yang tidak memutarkannya. Adakalanya saya pelik memikirkan kita seolah-olah tidak sensitif dengan tindakan biadap mereka.

NAJIS BUKAN PERMAINANKU

Ayer Tawar, Perak

read more...

I.Dalang, motif dan konspirasi

KEMPEN anti Malaysia yang digerakkan oleh beberapa badan bukan kerajaan (NGO) di Indonesia nampaknya belum reda. Demonstrasi jalanan masih berterusan dan kenyataan pemimpin beberapa NGO seperti Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera) dan Laskar Merah Putih (LMP) semakin keras. Selain kedutaan kita di Jakarta, kepentingan dan rakyat Malaysia sudah menjadi sasaran nyata.

Awal minggu ini, rumah seorang jurutera Malaysia dibaling objek. Beberapa rakyat Malaysia mengadu diganggu dengan kata-kata hinaan. Bahkan, dua cawangan bank milik Malaysia iaitu CIMB Niaga dan Bank Internasional Indonesia (Maybank) di Makassar dilaporkan diserbu penunjuk perasaan sehingga memaksa premis itu ditutup, Isnin lalu. Semalam, di sebatang jalan, ahli-ahli Bendera menghentikan kenderaan mencari rakyat Malaysia untuk diusir pulang (sweeping Malaysia). ‘Diplomasi No, Perang Yes’ adalah antara sepanduk yang direntang.

Lebih memburukkan keadaan, media tertentu di republik tersebut terutamanya TV One, Metro TV dan 8TV serta akhbar Media Indonesia dan Suara Pembaharuan mensensasikan isu-isu sensitif dengan laporan yang menyemarakkan kebencian ke atas Malaysia.

Selain dangkal, perspektif laporan begitu songsang. Seolah-olah apa yang berlaku antara Malaysia dan Indonesia lebih buruk daripada bencana tsunami dan bagaikan Indonesia sudah ditawan musuh.

Sebenarnya terlalu banyak persoalan yang berlegar di sebalik isu kempen anti-Malaysia. Siapa yang menjadi dalang, siapa yang bersubahat dan apa motif mereka? Inilah yang menarik perhatian Awang. Setelah berbual dengan beberapa diplomat Indonesia di Jakarta dan pemimpin NGO yang pro Malaysia, Awang mendapat gambaran lebih jelas. Isu tersebut semakin kompleks dan ia mempunyai kaitan dengan banyak pihak di negara itu.

Ada pihak seperti Bendera dan LMP yang terang-terang penglibatannya. Ada yang secara baling batu sembunyi tangan dan ada pula yang bermain wayang seolah-olah mahu mententeramkan keadaan tetapi sebenarnya menangguk di air keruh. Semuanya dilakukan atas pertimbangan dan percaturan politik masing-masing, menutup kelemahan pihak tertentu dan mengalih isu domestik. Penyakitnya bukan di Malaysia tetapi di Indonesia itu sendiri.

read more...

II.Dalang, motif dan konspirasi

AWANG hairan mengapa Bendera yang dipimpin oleh tiga etnik Batak beragama Kristian agresif mahu ganyang Malaysia. Perkara pertama terlintas di benak Awang ialah apakah mereka ada agenda agama mahu melihat dua negara Islam bermusuhan?

Tindakan ahli Bendera yang bagaikan orang dirasuk termasuk menggunakan najis memperlihatkan, ia bukan sekadar berdemonstrasi kerana diupah sebagaimana lazim. Ia dipercayai ada kaitan dengan agenda tersirat.

Sesungguhnya banyak fakta tidak tepat dan dikelirukan oleh NGO berkenaan. ketiga-tiga pemimpin Bendera Batak Kristian ini juga dikatakan menjadi alat PDIP, parti pembangkang pimpinan bekas Presiden, Megawati. Kini semua orang tahu bahawa Megawati sedang berusaha menundukkan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) agar tidak bertanding semula bagi penggal ketiga dalam pilihan raya umum 2014 menerusi pindaan perlembagaan. Usaha PDIP mendapat dokongan daripada Parti Golkar yang dipimpin oleh Abu Rizal Bakrie, yang juga pemilik TV One. Seorang lagi tokoh berpengaruh Golkar ialah Surya Paloh yang memiliki MetroTV selain menguasai Kumpulan Media Indonesia. Maka kita boleh faham mengapa media berkenaan ghairah mengeksploitasi isu sensitif Malaysia-Indonesia seperti tarian Pendet, lagu Rasa Sayang, pembantu rumah dan pertikaian mengenai tuntutan Ambalat. Ramai melihatnya sebagai strategi Golkar untuk menjuarai kepentingan rakyat dan menyemarakkan nasionalisme bagi mencari pengaruh di samping mahu menggugat kepimpinan SBY.

Dalam pada itu, SBY dilihat ada kalanya cuba bermain tarik tali untuk menjaga kepentingan politiknya. Beliau dituduh tidak cukup berusaha untuk menghalang sentimen anti-Malaysia kerana dikatakan mahu mengalihkan perhatian daripada isu-isu dalaman seperti rasuah, toleransi agama dan peningkatan kos hidup rakyat. Banyak lagi yang menjadi tanda tanya apakah kempen anti-Malaysia turut melibatkan badan inteligen dan Tentera Nasional Indonesia (TNI). Mungkinkah juga ia ada kaitan dengan negara tertentu atas percaturan ekonomi dan faktor lain yang kita semua tidak tahu. Yang pasti Malaysia tidak sudah-sudah menjadi kambing hitam. Memualkan.

read more...

III. Dalang, motif dan konspirasi

AWANG agak terkejut apabila ada NGO dan pihak di Malaysia mengaitkan portal berita pro-pembangkang, The Malaysian Insider dengan tiga pemimpin Benteng, NGO yang menggerakkan kempen ganyang Malaysia.

Ketiga-tiganya Mustar Bona Ventura, Adian Napitulupu dan Serdi Semaun adalah orang Batak Kristian. Menurut Ahli Parlimen Bayan Baru, Zahrain Mohamed dan Yang Dipertua Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah, trio itu mempunyai hubungan baik dengan Ketua Pegawai Eksekutif The Malaysian Insider, Jahabar Sadiq.

Ekoran pendedahan itu banyak pihak mahu pihak berkuasa menyiasat perkara tersebut. Tetapi Awang lebih teruja dengan maklumat yang diperolehi daripada diplomat Indonesia yang percaya kempen anti-Malaysia mendapat motivasi sejak ketua pembangkang, Anwar Ibrahim menanamkan kebencian ke atas kerajaan Malaysia.

Menurut mereka, Anwar selalu memburuk-burukkan imej Malaysia selepas beliau dipecat daripada kerajaan pada 1998. Anwar diketahui telah lama membina jaringan dengan ramai tokoh di republik itu. Beliau juga mempunyai hubungan baik dengan sebahagian syarikat media termasuk Kompas dan Jakarta Globe. Sebab itu, beliau selalu ke Jakarta dan menonjolkan imejnya sangat prihatin terhadap kepentingan Indonesia terutama kebajikan pekerja di Malaysia. Menurut seorang diplomat, dia mendengar cerita bahawa Anwar mendapat kemudahan dan layanan khas seperti kereta rasmi, penggunaan bilik kenamaan di lapangan terbang malah kawalan keselamatan badan inteligen nasional dan polis pengiring bermotosikal.

Perbuatan memburuk-burukkan Malaysia di luar negara terutama di Indonesia turut dilakukan oleh anaknya, Nurul Izzah. Sehari selepas insiden penangkapan tiga penguatkuasa Indonesia, Ahli Parlimen Lembah Pantai itu berkunjung ke Indonesia dan menemui Kompas dan Jakarta Globe. Beliau membuat pelbagai dakwaan termasuk kononnya kapal selam Malaysia tidak boleh beroperasi sedangkan ia adalah fitnah. Dia bukan mahu meredakan keadaan sebaliknya mencurah minyak ke api.

Persoalannya apa motif Anwar dan Nurul Izzah? Apakah mereka mahu mendapatkan sokongan pihak asing bagi menyokong aspirasi politik PKR yang semakin ditolak oleh rakyat di tanah air sendiri? Apakah Anwar juga mahu mengalihkan perhatian daripada isu sebenar kepincangan PKR, kes liwat kali keduanya di mahkamah serta kemarahan orang Melayu atas pengkhianatannya? Awang sekadar lontarkan dan biarlah jawapan itu dicari bersama.

read more...

Indahnya merdeka bertemu Ramadan

ALANGKAH bahagianya jika hari merdeka bertemu Ramadan atau bulan puasa buat selama-lamanya. Melihat kepada sambutan merdeka ke 53 baru-baru ini, sejuk hati, cukup beradab sopan, beridentiti, sederhana dan sesuai dengan norma-norma budaya kita 1Malaysia. Inilah sambutan yang kita idam-idamkan, sambutan mengikut acuan kita tanpa berlebih-lebihan dan tidak terlalu dipengaruhi dengan budaya hedonisme. Jika sambutan itu berakhir sekitar pukul 12 tengah malam, dengan teriakan merdeka, merdeka dan merdeka, tanpa diteruskan dengan program hiburan alangkah indahnya merdeka kita yang disambut saban tahun.

Ini kerana mengikut budaya kita, pukul 12 tengah malam, adalah sudah terlalu lewat. Remaja-remaja kita tidak sepatutnya bebas atau masih berada di luar rumah. Pukul 12 tengah malam ke atas, adalah persiapan untuk tidur bagi mencari kekuatan di awal paginya setelah mengerjakan sembahyang subuh.

Saya cukup bimbang andainya hari merdeka tahun depan bertembung dengan bulan syawal, keadaan sambutan mungkin berlainan. Sebab dalam pemikiran segelintir masyarakat kita, bulan Ramadan bulan ibadat, bulan Syawal dan seterusnya bulan berjahat. Cara berfikir sebegini perlu berubah. Allah SWT menjadikan setiap hari, minggu dan bulan, adalah kita melaluinya dengan penuh kebaikan dan kesyukuran, tanpa diselang-seli dengan perkara yang merosakkan. Logiknya mudah, Islam diturunkan oleh Allah adalah satu cara hidup. Maknanya, setiap hari kita mesti menjadi manusia baik yakni tunduk dan sujud kepada Pencipta, bukannya ada hari-hari tertentu kita perlu jadi baik, dan hari-hari seterusnya tidak.

Apapun sambutan yang dilakukan, cubalah mengambil kira waktu maghrib. Kerana mengikut perkiraan kalendar Cina dan Islam, waktu maghrib adalah tanda berakhirnya satu hari dan bermulanya satu hari yang baharu. Maka tidak hairanlah kita selalu mendengar kata-kata baliklah ke rumah apabila menjelang maghrib atau senja, sebab hari sudah sampai kepada penghujungnya.

Cuba kita bandingkan sebentar cara kita menyambut tahun baru hijrah. Doa akhir tahun dan doa awal tahun dibaca sebelum dan selepas azan maghrib. Selepas itu diikuti dengan solat, doa selamat atau bacaan Yassin dan solat isyak berjemaah. Selepas isyak, beberapa program yang Islamik atau berbudaya diadakan dan tamat sebelum pukul 12 tengah malam. Kemudian, program disambung keesokan harinya dengan perarakan dan anugerah tahun baru hijrah.

Tidakkah kita boleh mengulangi sambutan tahun baru hijrah, sama seperti kita menyambut hari merdeka dan tahun baru Masehi? Kenapa kita begitu ghairah menghitung hari tahun Masehi, apabila sampai kepada detik 12 malam dengan kira 6,5,4,3,2,1...yahoo kita sudah merdeka atau berada dalam tahun baru.

Mungkin ada yang sinis dengan cadangan saya ini dengan mengatakan sambutan selepas 12 tengah malam, atau tahun baru Masehi atau mungkin juga hari kekasih (Valentine Day), bukanlah punca kepada peningkatan gejala sosial masa kini atau gejala pembuangan bayi.

Saya tidak mengatakan sambutan- sambutan ini semata-mata yang menyebabkan peningkatan gejala sosial, selagi kajian rapi tidak dibuat. Namun, saya tidak menafikan ia turut menyumbang. Janganlah terlalu menuding jari bahawa gejala ini hanya berlaku di kalangan umat Melayu Islam, seolah-olah masyarakat lain tidak ada.

Baru-baru ini saya ketawa kecil apabila membaca pendapat seorang penulis bukan Melayu dalam laman web Malaysiakini, yang mengatakan gejala sosial seperti pembuangan bayi tidak berlaku dalam kalangan masyarakat bukan Islam kerana mereka dikatakan mementingkan moral dan pandai menjaga maruah keluarga.

Terus terang, bangsa lain juga tidak kurang hebatnya. Jika mereka tidak memakai alat pencegah hamil, sudah tentu bilangan mereka juga ketara. Seks bebas hari ini sudah menjadi kebiasaan kepada segolongan manusia, seolah-olah kita sudah tidak lagi diikat dengan agama.

Justeru, sudah sampai masanya setiap hari kebesaran disambut mengikut acuan agama ataupun cara hidup budaya 1Malaysia berlandaskan agama. Kita tidak boleh terikut-ikut sangat dengan cara sambutan Barat. Sedangkan kita tahu bahawa cara hidup barat yang keterlaluan telah menghancurkan sistem nilai kehidupan mereka. Kini, Barat telah bangun semula dan mementing kehidupan beragama (Kristian). Sila baca buku beberapa buku Zig Ziglar (2000) akan kepentingan hidup beragama di kalangan orang Barat.

sokongan

UMNO tidak ada pilihan hari ini. Jika UMNO mahukan sokongan orang Melayu dan mendapat keredaan Allah SWT, UMNO mesti dapat dilihat kecenderungannya mahu atau kembali kepada Islam. Saya tidak mengatakan UMNO tidak cenderung kepada Islam, kecenderungannya ada, tetapi masih ada ruang-ruang kosong yang boleh diisi bagi mengelakkan dicerobosi musuhnya. Semakin Islam UMNO, semakin ia mendapat sokongan dan sambutan. Itulah cara UMNO mahu menandingi Pas. Mursyidul Am Pas pernah berkata, mereka akan bubarkan PAS dan menyertai UMNO, jika UMNO mahu atau menukar dasar kepada Islam.

Pada hemat saya, UMNO perlu memikirkan secara serius cadangan Pas ini. Pas pun tahu bahawa perjuangan Islam mereka tidak akan diterima dalam Pakatan Rakyat, apatah lagi bersama ultra kiasu kerana mereka memang anti-Islam. Kedudukan Pas ibarat ditelan mati emak, diluah mati bapak dalam pakatan.

Adalah tidak sukar bagi UMNO untuk menukar perjuangan daripada Melayu kepada Islam kerana Melayu itu mesti Islam mengikut perlembagaan. Mempertahankan Islam juga mempertahankan Melayu. Pi mai pi mai tang tu juga.

Pas pula janganlah terlalu ghairah, bila sebut sahaja Islam, mesti melaksanakan hudud. Real politik Malaysia perlu difahami. Hudud tidak dapat dilaksanakan jika perlembagaan tidak dipinda. Meminda perlembagaan pula memerlukan majoriti dua pertiga.

Hari ini kita perlu bergerak bersama melaksanakan undang-undang dan nilai-nilai Islam dalam lingkungan yang dibenarkan perlembagaan terlebih dahulu. Selepas itu, barulah kita merancang untuk pergi lebih jauh daripada itu. Ini tidak, kita asyik tuduh menuduh dan ada yang sanggup kafir mengkafir.

Misalnya sambutan merdeka, dan hari kebesaran (perayaan) lain. Sebenarnya kita mampu untuk menyambut hari kebesaran ini mengikut acuan kita kerana nilai-nilai kita turut dikongsi oleh agama lain. Program-program hiburan keterlaluan yang berlanjutan hingga ke awal pagi hendaklah dihentikan.

Semua program tersebut mesti ada garis panduan agar tidak terkeluar daripada nilai-nilai moral dan tata susila, seperti sambutan merdeka baru-baru ini. Jakim dan badan-badan perundingan agama lain, boleh dijadikan rujukan untuk memantau semua program yang dijalankan.

read more...

Pilih jalan perpaduan

Sejarah manusia penuh dengan tragedi. Sejak kedua anak Adam as bertarung bagi mendapatkan saudaranya sendiri sebagai isteri, tragedi dan sengketa menyebabkan salah seorangnya terkorban. Sikap ganas yang membuak-buak atas keinginan memiliki sesuatu menjadikan sejarah kehidupan manusia seterusnya semakin penuh dengan tragedi.

Dalam sejarah Islam, tragedi turut menjadi sebahagian latar yang bukan sahaja menyebabkan kehidupan manusia penuh sengketa dan konflik. Sejak Islam diturunkan sebagai "agama terakhir", Nabi Muhamad SAW tidak diterima secara mudah oleh masyarakat Arab. Nabi Muhamad SAW bukan sahaja ditentang oleh kaumnya sendiri malah sanak saudarnya turut menyanggah apa yang disampaikan oleh baginda itu sebagai permulaan konflik dan berlawanan dengan tradisi atau keyakinan mereka.

Dengan hemah dan kecekalan, Nabi Muhamad S.A.W akhirnya semakin diterima sehingga agama yang dibawa baginda mencapai tahap keyakinan yang tinggi oleh bangsa Quraisy. Namun, penyebaran Islam seterusnya mendapat tentangan hebat dari kelompok agama yang berasaskan wahyu, iaitu Kristian dan Yahudi atas kelainan asal-usul keturunan. Yahudi tidak dapat menerima Nabi Muhamad S.A.W kerana baginda dilahirkan dalam Bani Ismail sedangkan kebanyakan nabi-nabi yang diturunkan adalah dari Bani Israel. Israel menjadi semakin bongkak dan sombong kerana menganggap bangsa merekalah yang menjadi pilihan Tuhan, maka apabila Muhamad diutuskan menyatukan seluruh manusia, bukan sedikit ancaman yang dilaksanakan.

Namun yang lebih mendukacitakan ialah ancaman dalam bentuk pemikiran yang kemudiannya terus diasak ke dalam tatacara kehidupan Islam. Umat Islam diasak dan disesakkan dengan pemikiran baru yang berasaskan lojik akal sehingga boleh menjejaskan keyakinan penganutnya. Serangan dalam bentuk akidah itu adalah bertujuan memurtadkan orang Islam, dan kejayaan tersebut merupakan sesuatu yang dinanti-nantikan.

ilmu

Penguasaan ilmu pengetahuan dalam bentuk akliah akhirnya membentuk teori faham agama dan ritual agama adalah dua aktiviti yang berlainan. Mereka terus mengabsahkan bahawa keyakinan beragama adalah milik personal dan bersifat individu, maka kepentingan ummah semakin terhakis. Hakikat itu seterusnya dipersimpangkan secara dikotomi bahawa telah berlaku krisis akidah kerana manusia mula mengganggap apa yang menyebabkan seseorang itu berjaya adalah atas usaha gigihnya sendiri. Hakikat rahmat dan berkat rezeki yang diberikan oleh Allah SWT sudah menjadi sesuatu yang berbaur rasa bersalah dan amat skeptical.

Penularan fahaman itu menyebabkan Islam menjadi terpisah dengan akar fitrah manakala "atas urusan Tuhan" hanyalah bersifat ibadah dan ritual semata-mata. Susunatur kehidupan sosial dan ekonomi ditentukan oleh manusia sendiri. Dalam penentuan tersebut, faham falsafah kebendaan menjadi kerangka pemikiran yang semakin kuat dan berpengaruh. Nilai-nilai moral hanyalah penting ketika seseorang itu menghampiri saat kematiannnya, manakala di masa-masa yang lain ukuran pencapaian semakin menuntut kepada ukuran kuantitatif dan sandaran lojik akal.

Berdasarkan desakan dan tuntutan tersebut, semakin maju manusia dalam mengatur corak kehidupannya, maka semakin bercelaru tindakan manusia dalam mengisi perjalanan sejarahnya. Sebagai memenuhi keperluan hidup, manusia mula membuka langkah berhadapan dengan pelbagai cabaran termasuk mencetuskan tragedi, kerana mereka yang mampu melonjakkan kedudukanya adalah mereka yang sanggup menukarkan bentuk aktivitinya dan mampu mengharungi tragedi.

Antara damai dan perang, manusia lebih banyak memilih jalan peperangan kerana kemenangan pertarungan itu memberikan impak yang besar. Meneruskan jalan damai merupakan satu langkah yang kurang bermoral kerana ia jarang menunjukkan kekuatan dan potensi keupayaan sebenar. Dalam hal ini, kita sering memahami bahawa sengketa menyebabkan manusia lebih sombong dan tidak berperikemanusiaan.

Apa yang menyedihkan ialah sejak Nabi Adam AS menjadi manusia pertama penghuni dunia, kemunculan manusia pengkhianat silih berganti. Tidak pernah muncul solidariti yang benar-benar padu hatta dalam kelompok tertentu, mesti ada yang bakal mencabar dan menentangnya sehingga menyebabkan kelompok itu berpecah dan akhirnya musnah sama sekali. Saat kelompok itu pertama bersatu, ia menunjukkan kekuatan yang besar tetapi setelah menghampiri ke kemuncaknya, pusingan kehidupan menyebabkan ada sahaja golongan yang baru muncul berhasrat merampas kuasa.

Sejarah ramainya utusan Allah SWT dimartabatkan sebagai membimbing manusia, maka kemunculannya tidak terlepas dari belennggu pengkhianatan dari dalam kelompok itu sendiri. Demikian juga pada di peringkat awal dakwah Nabi Muhammad SAW sehinggalah kewafatannya. Amat ramai pengkhianat bukan sahaja terdiri dari kalangan kaum munafik atau yahudi tetapi juga di kalangan orang-orang Islam itu sendiri.

Kemunculan golongan ini telah membawa kepada kelahiran satu fenomena politik dalaman yang berselindung di sebalik agama untuk mengkhianat negara sendiri dengan pelbagai tipu daya.Tercetusnya perang saudara antara sesama muslim seperti Perang Jamal dan Siffin adalah disebabkan penyusupan masuk golongan pengkhianat dalam kedua pihak yang bermusuhan. Begitu juga dalam perkembangan falsafah Islam selepas kewafatan Nabi Muhamad SAW dan tamatnya tempoh pemerintahan Khalifah ar-Rasyidin.

Kemunculan Muawiyyah menyebabkan tersungkurnya Khalifah Ali bin Abi Talib. Dengan wafatnya khalifah keempat itu, kelompok Islam semakin berpecah dengan menjadikan mereka yang mempertahankan Ali bin Abi Talib sebagai pemimpin utama mereka membentuk satu kelompok yang kini semakin menjadi faktor perbalahan dan sengketa sesame Islam.

read more...

Isu dua hala agenda utama lawatan Menteri Luar Indonesia

KUALA LUMPUR Sept. 5 - Menteri Luar Negeri Republik Indonesia Dr. R.M Marty M. Natalegawa akan melakukan lawatan kerja dua hari ke Malaysia bermula esok dengan agenda utama untuk membincangkan isu-isu dua hala termasuk perkara berbangkit ekoran insiden penahanan tujuh nelayan Malaysia dan tiga pegawai Perikanan Indonesia pada 13 Ogos lepas.

Menurut kenyataan Wisma Putra, Natalegawa dan delegasinya dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, Sabah pagi esok sebelum dijadual mengadakan mesyuarat empat mata dengan Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman bagi membincangkan isu berkenaan serta isu-isu dua hala lainnya.

Ini diikuti mesyuarat delegasi Malaysia-Republik Indonesia sebelum kedua-dua Menteri Luar itu mengadakan sidang akhbar bersama pada kira-kira pukul 3 petang esok.

Pada sebelah malamnya, Natalegawa dan anggota delegasinya akan diraikan di dalam satu majlis berbuka puasa dan makan malam yang dihoskan oleh Anifah.

Menurut kenyataan itu lagi, lawatan tersebut juga akan mempertingkatkan dan memperkukuhkan lagi hubungan dua hala Malaysia dan Indonesia.

Natalegawa dan delegasi dijadual berlepas pulang dari Kota Kinabalu ke Indonesia hari berikutnya. - Bernama

read more...

Alam ada penciptanya

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL BAKRI

SYED Qutub berkata: "Surah ini merupakan satu contoh yang jelas dari sifat-sifat juzu' Amma itu. Pada seni kata ayat-ayatnya terdapat paluan yang keras yang sesuai dengan jenis pemandangan, jenis irama, bunyi kata-kata dan saranan makna-maknanya. Di antara pemandangan-pemandangannya ialah bintang yang muncul di waktu malam, bintang yang cahayanya menembusi angkasa raya, air mani yang memancut, hujan yang turun dan tumbuh-tumbuhan yang tumbuh. Di antara persoalannya ialah pengawasan Allah di atas setiap jiwa."

Firman Allah SWT yang bermaksud: Demi langit dan "At-Taariq" dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui apa Dia "At-Taariq" itu? (At-Taariq) ialah bintang yang menembusi (sinaran cahayanya), tiada sesuatu diri juapun melainkan ada malaikat yang menjaga (Keadaannya serta menyimpan catatan mengenai segala bawaannya).

Firman Allah SWT: Demi langit dan "At-Taariq" Syeikh al-Maraghi berkata: "Kebanyakan sumpah yang dilakukan oleh Allah SWT dalam al-Quran menggunakan lafaz: Demi langit, matahari, bulan dan malam. Ini disebabkan keadaan benda-benda tersebut bentuknya, peredarannya, terbit dan tenggelamnya merupakan keajaiban yang menakjubkan. Bagi orang yang mahu merenung dan memikirkannya menjadi bukti bahawa benda-benda tersebut nescaya ada yang menciptakannya dan mengaturnya yang tiada sekutu dengan sesiapa pun dalam mencipta dan mengadakannya."

Firman Allah SWT: Dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui apa Dia "At-Taariq" itu? (At-Taariq) ialah bintang yang menembusi (sinaran cahayanya)

Qatadah dan juga yang lain mengatakan: "Disebutnya bintang dengan sebutan Taariq kerana bintang itu hanya dapat dilihat pada malam hari dan sembunyi (tidak terlihat) pada siang hari. Hal ini ditegaskan dengan apa yang disebutkan dalam hadis sahih yang bermaksud: "Seorang lelaki dilarang mengetuk pintu rumah isterinya, yakni mendatangi mereka secara mendadak pada malam hari".

Ibnu Abbas berkata: "Al-Thaqib bermaksud yang bercahaya."

Firman Allah SWT: Tiada sesuatu diri juapun melainkan ada malaikat yang menjaga (Keadaannya serta menyimpan catatan mengenai segala bawaannya).

Syed Qutub berkata: "Dalam ungkapan ini terdapat satu penegasan yang kuat iaitu tiada satu jiwa pun melainkan ada penjaga yang mengawasi, memerhati dan memeliharanya. Ia ditugaskan dengan perintah Allah supaya menjaganya. Allah menyebut "jiwa", kerana jiwalah tempat simpanan rahsia dan fikiran manusia dan pada jiwa itu dihubungkan amalan dan balasan. Di sana tidak ada kacau-bilau dan keadaan tidak menentu."

Manusia yang hidup di bumi ini tidak dibiarkan bebas tanpa penjaga. Mereka tidak dilepaskan begitu sahaja dalam liku-liku kehidupan tanpa pengawal. Mereka tidak ditinggalkan bebas boleh membuat apa sahaja tanpa pengawasan, malah kegiatan hidup mereka dirakamkan dengan teliti dan hisab, malah mereka kelak adalah diasaskan di atas catatan yang berhemat dan secara langsung.

Penutup

Ayat-ayat ini menyatakan saranan-saranan hebat dan membuatkan seseorang itu merasakan bahawa dia tidak pernah keseorangan. Andainya dia keseorangan akan diawasi oleh penjaganya. Di sana ada pengawas yang memerhatinya apabila ia berada seorang diri atau jauh daripada segala mata atau berada di tempat yang aman kesibukan.

Di sana tetap ada penjaga dan pemerhati yang dapat membukakan segala penutup dan menembusi segala yang tersembunyi sama seperti cahaya bintang yang dapat menembusi tabir kegelapan malam. Ciptaan Allah itu serupa sahaja sama ada pada jiwa manusia atau pada kejadian yang lain di seluruh alam.

Semoga kita menjadi umat Muhammad yang sentiasa menjunjung titah perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya. Amin.
read more...

Umrah Ramadan jadi pilihan ramai

Oleh Mohd. Radzi Mohd. Zin

Umrah pada bulan Ramadan semakin popular di kalangan umat Islam negara ini. Malah, ada yang memilih untuk berada di Mekah sepanjang sebulan Ramadan dan hanya kembali ke tanah air selepas 1 Syawal.

Antara sebabnya adalah ganjaran pahala yang besar sebagai mana dijanjikan kepada mereka yang mengerjakan umrah pada bulan Ramadan.

Nabi Muhammad SAW bersabda yang maksudnya: Sesungguhnya mengerjakan umrah di bulan Ramadan sama seperti mengerjakan satu haji atau mengerjakan haji bersamaku. (riwayat Bukhari)

Umrah menjadi pilihan kerana peluang untuk mengerjakan haji kini agak lewat berikutan sistem kuota yang diperkenalkan oleh kerajaan Arab Saudi.

Bagi mereka yang berkemampuan, adalah menjadi impian untuk menikmati Ramadan di Mekah walaupun cuacanya lebih panas berbanding negara kita.

Untuk mereka yang berada di Tanah Suci, jangan difikirkan panas cuaca di Mekah tetapi ingatlah betapa besar dan banyaknya ganjaran kepada mereka yang beribadat di Masjidil Haram.
read more...

Hati2 upah maid Indonesia

Maid on the run caught during job interview

KUALA LUMPUR: An Indonesian maid wanted in connection with the murder of a baby had no qualms about going for a job interview in Ampang.

The 25-year-old woman pretended to be in distress and told the businessman interviewing her that she was physically abused and underpaid by her previous employer.

The businessman was sympathetic, but had the feeling he had seen her somewhere before.

Then, it struck him – the picture of the Indonesian woman had been published in several local newspapers because she was wanted by the police over the death of a 15-month-old baby.

The 40-year-old businessman excused himself from the interview and quickly called the police at noon yesterday.

“The woman had claimed she fled her previous employer’s home in Puchong because she was afraid for her safety,” said Ampang police chief Asst Comm Abdul Jalil Hassan.

At 12.30pm, a police team arrived at the businessman’s home and picked up the maid.

She was handed over to Serdang district police headquarters, who are investigating the death of the suspected abused baby as murder.

On Friday, a relative found baby Tan Jin Yang unconscious in his Pusat Bandar Puchong home at 4pm.

The maid had earlier called Jin Yang’s father to tell him that his son had fallen ill and was unconscious.

The father, a businessman, asked the relative who lived nearby to rush his son to a private hospital.

However, the baby was pronounced dead upon arrival.

Results of the post-mortem done at the Serdang Hospital revealed several elements of foul play.

The child had strangulation marks on his neck, suffered internal brain haemorrhage and had bruises believed to be from being kicked or stepped upon as well as lung infection.

The maid from Majalingka in Java had been working with the family for nearly two years.

Pembantu di jalankan tertangkap saat wawancara kerja

KUALA LUMPUR: Seorang pembantu Indonesia ingin berhubung dengan pembunuhan bayi tidak keberatan tentang pergi untuk wawancara pekerjaan di Ampang.

Wanita 25 tahun pura-pura dalam marabahaya dan wawancara kepada pengusaha bahawa dia diseksa secara fizikal dan dibayar oleh majikan dahulu.

Pengusaha itu bersimpati, tetapi merasa ia pernah melihatnya di suatu tempat sebelum ini.

Kemudian, ia merasa - gambar wanita Indonesia telah diterbitkan di beberapa surat khabar tempatan kerana ia ingin oleh pihak polis atas kematian bayi 15-month-old.

Pengusaha 40 tahun minta diri dari wawancara dan cepat menelefon polis pada siang hari terakhir.

"Wanita itu mengaku ia lari rumah majikan sebelumnya di Puchong kerana dia takut untuk keselamatan dirinya," kata Ketua Polis Ampang Asst Comm Abdul Jalil Hassan.

Pada 12.30, pasukan polis tiba di rumah pengusaha tersebut dan mengambil pembantu.

Dia diserahkan ke pejabat polis daerah Serdang, yang sedang menyiasat kematian bayi yang dipercayai disalahgunakan sebagai pembunuhan.

Pada hari Jumaat, yang ditemui relatif bayi Tan Jin Yang tak sedarkan diri di rumahnya di Pusat Bandar Puchong di 04:00.

Pembantu itu sebelumnya disebut ayah Jin Yang mengatakan kepadanya bahawa anaknya jatuh sakit dan tak sedarkan diri.

Sang ayah, seorang pengusaha, bertanya kepada kerabat yang tinggal di dekatnya buru-buru anaknya ke rumah sakit swasta.

Namun, bayi itu dinyatakan meninggal pada saat kedatangan.

Keputusan-pos mortem dilakukan di Rumah Sakit Serdang mendedahkan beberapa elemen permainan kotor.

Anak itu tanda cekikan di lehernya, menderita perdarahan otak dalaman dan memar dipercayai dari ditendang atau menginjak serta jangkitan paru-paru.

Pembantu dari Majalingka di Jawa telah bekerja dengan keluarga selama hampir dua tahun.


read more...

Keistimewaan Melayu adalah hak

Oleh DR. SHAMRAHAYU ABD. AZIZ

Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan mengiktiraf hak istimewa orang-orang Melayu. Ia hendaklah ditafsir menurut sejarah dan falsafah yang ada di sebalik kewujudannya. Ini kerana peruntukan itu wujud dengan nilai, sejarah dan falsafah yang tertentu. Mungkin ada pembaca yang tidak bersetuju dengan apa yang saya katakan ini. Mereka mungkin berkata, perubahan masa dan keadaan menuntut perubahan kepada budaya, keadaan sosial dan falsafah Perlembagaan negara. Walau apa pun, saya amat yakin bahawa majoriti masyarakat Melayu menganggap keistimewaan ini sebagai hak dan mereka inginkan nilai, sejarah dan falsafah kewujudan Perkara 153 diambil kira dalam membuat tafsirannya.

Amat menyedihkan apabila orang Melayu yang mendapat manfaat daripada Perkara 153 sendiri telah mentafsir peruntukan ini dengan menafikan "hak" orang Melayu. Atas apa alasan sekalipun ulasan atau tafsiran terhadap Perkara 153 dibuat, ia amat tidak adil kepada orang Melayu.

Hakikatnya, Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, yang menjadi asas kepada kedudukan istimewa orang Melayu telah dikategorikan sebagai perkara sensitif. Mempersoalkan kedudukannya sehingga mencadangkan supaya ia dilupuskan daripada Perlembagaan secara perundangannya dikategorikan sebagai satu hasutan. Peristiwa berdarah 1969 juga mempunyai kaitan dengan Perkara 153. Atas alasan kestabilan negara, perkara berkaitan keistimewaan Melayu diberi perhatian serius dan diklasifikasi sebagai perkara sensitif. Walaupun pendakwaan jarang sekali dilakukan berkaitan perbuatan mempersoalkannya, peruntukan berkaitan amat jelas wujud di dalam Akta Hasutan.

Keistimewaan yang diberikan kepada orang Melayu bukan perkara baru. Ia adalah antara menu utama dalam pembentukan asal negara ini.

Istilah keistimewaan Melayu bermula sejak campurtangan British di Tanah Melayu. Ketika pemerintahan British, keistimewaan orang Melayu dijaga melalui polisi di dalam pentadbiran British. Polisi keistimewaan Melayu diiktiraf British kerana rungutan dan permintaan para raja Melayu.

Disebut di dalam laporan Suruhanjaya Reid bahawa keputusan untuk memasukkan peruntukan berkaitan keistimewaan Melayu ke dalam Perlembagaan Persekutuan tidak mendapat tentangan yang menyerlah walaupun tindakan untuk menambahkan lagi keistimewaan tersebut mendapat reaksi negatif banyak pihak. (lihat Perenggan 165)

Suruhanjaya Reid juga menyebut mengenai pertembungan antara kehendak prinsip kesamarataan antara rakyat yang berbilang bangsa. Walaupun begitu, Suruhanjaya berpendapat, peruntukan mengenai keistimewaan Melayu amatlah diperlukan bagi menjaga kedudukan bangsa Melayu. Selain daripada itu, keistimewaan Melayu juga diperlukan bagi menjamin kedudukan Melayu dalam proses integrasi antara kaum-kaum di negara ini setelah prinsip "common nationality" diperkenalkan oleh Perlembagaan Persekutuan 1957 (lihat Perenggan 165). Apa yang dapat dihujahkan daripada kenyataan Laporan Suruhanjaya Reid ini ialah proses integrasi antara pelbagai bangsa yang ada di Tanah Melayu akan mengambil masa yang agak panjang. Pada andaian Suruhanjaya Reid sekiranya proses integrasi antara pelbagai kaum di negara ini menjadi bertambah baik, ia akan seterusnya dapat mengurangkan atau menghapuskan keistimewaan Melayu. Apa yang dapat difahami daripada kenyataan Suruhanjaya Reid ini adalah, selagi mana integrasi antara pelbagai kaum belum mencapai tahap matang, kedudukan istimewa Melayu harus dikekalkan.

Sehingga 53 tahun merdeka integrasi antara pelbagai bangsa di negara ini masih menjadi agenda utama negara. Perkara berkaitan perpaduan atau integrasi antara kaum kekal menjadi isu sensitif. Ada yang berpandangan bahawa perpaduan di kalangan rakyat Malaysia agak rumit kerana negara kita tidak menjalankan proses asimilasi yang mahukan semua pihak melenyapkan identiti bangsa masing-masing dengan menerapkan satu identiti sahaja.

Semua kaum di Malaysia masih mengekalkan identiti kaum masing-masing. Seorang cendekiawan mengibaratkan perpaduan di kalangan rakyat Malaysia yang pelbagai bangsa seperti beberapa batang besi yang diikat bersama. Batang-batang besi tersebut akan terlerai sekiranya tali pengikat yang menggabungkannya terputus. Batang-batang besi tersebut tidak dilebur dan dibekukan untuk menjadi satu batang besi yang lebih besar dan tegap. Batang-batang besi yang dilebur dan dikeraskan ini tidak akan terlerai sekiranya tali pengikatnya terputus.

Walaupun bersetuju dengan cadangan Parti Perikatan mengenai kedudukan istimewa Melayu, Suruhanjaya Reid mencadangkan supaya keistimewaan Melayu disemak semula selepas 15 tahun. Kenapa 15 tahun? Adakah jangkamasa 15 tahun ini satu jangkamasa yang substantial? Jawapan kepada persoalan ini tidak dijelaskan oleh Suruhanjaya Reid.

Jangkamasa 15 tahun adalah andaian Suruhanjaya Reid. Hakikatnya, hanya masyarakat Malaysia selepas merdeka yang menentukan. Secara prinsipnya, kenyataan Suruhanjaya Reid ini bukanlah sesuatu yang mengikat. Sejauh manakah Suruhanjaya Reid dapat menentukan integrasi kaum di Malaysia akan berjalan lancar dan boleh mencapai objektifnya hanya dalam masa 15 tahun. Hatta negara-negara yang tamadunnya beratus-ratus tahun masih lagi mempunyai masalah berkaitan perkauman dan ia kekal sampai ke hari ini. Pengajarannya ialah jangkamasa 15 tahun cuma jangkaan Suruhanjaya Reid. Ia tidak semestinya benar dalam realiti.

Walaupun mencadangkan jangka masa 15 tahun untuk disemak semula peruntukan ini, Laporan Suruhanjaya Reid juga menyebut bahawa, ia terpulanglah kepada keputusan kerajaan yang memerintah, sama ada untuk mengekal, atau mengurang atau melupus keistimewaan tersebut. Keputusan kerajaan tersebut tertakluk kepada keadaan masyarakat Melayu semasa semakan tersebut dilakukan (lihat Perenggan 167).

Hakikatnya keputusan sama ada keistimewaan Melayu perlu diteruskan ataupun tidak bergantung kepada keadaan dan status orang Melayu. Sekiranya integrasi antara pelbagai kaum tidak mencapai tahap matang seperti andaian Suruhanjaya Reid, kemungkinan untuk kerajaan meneruskan status quo Perkara 153 menjadi jelas. Selain daripada itu, sekiranya kedudukan ekonomi Melayu masih belum mencapai tahap yang boleh dianggap mampu bersaing dengan kaum bukan Melayu, Perkara 153 ini masih diperlukan. Atau, selagi orang Melayu fikir mereka masih memerlukan keistimewaan seperti yang termaktub, ia harus dikekalkan di dalam Perlembagaan.

Perlembagaan

Perkara 153 adalah di bawah tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong. Perlembagaan memberi kuasa kepada Raja-raja Melayu untuk menjaga kedudukan istimewa orang Melayu. Perlembagaan tidak memberikan Parlimen kuasa penuh untuk meminda Perkara 153. Peruntukan ini hanya boleh dipinda sekiranya mendapat perkenan Raja-Raja Melayu. Selain daripada itu, apa juga polisi yang diperkenalkan berdasarkan Perkara 153 tidak boleh diubah kecuali mendapat perkenan Raja-Raja Melayu.

Majoriti ahli Suruhanjaya Reid mencadangkan supaya Yang di-Pertuan Agong menjalankan tanggungjawab menjaga keistimewaan Melayu atas nasihat Jemaah Menteri. Justice Abdul Hamid, ahli Suruhanjaya Reid dari Pakistan, dalam nota kecualiannya menyatakan bahawa kuasa Yang di-Pertuan Agong dalam hal ini adalah kuasa budi bicara. Baginda boleh menjalankan kuasa berkaitan keistimewaan Melayu di atas keputusan sendiri tanpa mendapatkan nasihat Jemaah Menteri.

Keadaan ini amat kukuh untuk dihujahkan bahawa keistimewaan Melayu di bawah Perkara 153 adalah satu "hak" dan bukanlah hanya keistimewaan dalam kata harfiahnya.

Saya perlu nyatakan bahawa Pekara. 153 adalah sebahagian daripada hak asasi. Pengiktirafan sebegini juga diamalkan di negara-negara lain. Hak asasi ini diiktiraf oleh kebanyakan negara untuk menjaga kestabilan sosial supaya sesuatu kaum tidak terpinggir dan keadilan dapat dicapai dengan memberi peluang kepada semua. Hak asasi ini boleh dikatakan sebagai pengecualian kepada dasar kesamarataan menggunakan prinsip diskriminasi positif atau juga dikenali sebagai affirmative action.

Di negara seperti Amerika Syarikat, dasar affirmative action ini tidak disebut di dalam Perlembagaan. Ia hanyalah polisi pentadbiran negara. Negara kita mengiktiraf keistimewaan Melayu di dalam Perlembagaannya. Ini menjadikan kedudukan istimewa ini lebih "istimewa" berbanding amalan di Amerika Syarikat.

Perkara 153 diperkenalkan bukan kerana sifat rendah diri atau inferiority complex orang Melayu sebagaimana anggapan sesetengah pihak. Ia bukan tongkat kepada Melayu. Ia merupakan pengiktirafan yang diberikan oleh Perlembagaan kepada orang Melayu kerana asal negara ini adalah "Tanah Melayu". Ia tiada kaitan dengan kedudukan kaum lain yang telah lama berada dan menyumbang kepada negara ini.

Objektif Perkara 153 bukan juga untuk mempersoalkan kehadiran kaum bukan Melayu di negara ini. Kaum bukan Melayu tidak harus merasa bimbang dengan kekalnya Perkara 153 di dalam Perlembagaan.

Apa yang ingin saya sampaikan adalah penghormatan harus diberikan kepada kaum Melayu dan penghormatan tersebut sebenarnya di iktiraf oleh Perlembagaan. Walauapa pun, saya tidak fikir keistimewaan Melayu ini satu diskriminasi, walau dikatakan sebagai diskriminasi positif. Ia adalah satu struktur sistem yang telah dicipta untuk kestabilan negara ini.

Oleh itu prinsip keluruhan Perlembagaan atau ketinggian Perlembagan harus sentiasa diberi perhatian sewajarnya. Keistimewaan yang diberikan kepada kaum Melayu di dalam Perkara 153 adalah satu hak yang diiktiraf oleh Perlembagaan dan tidak harus dipertikaikan.

Ingin saya tegaskan di sini bahawa Perkara 153 di dalam Perlembagaan Persekutuan tidak menyekat kedudukan kaum bukan Melayu di negara ini. Walaupun peruntukan telah wujud sepanjang 53 tahun lepas, ia tidak menjadi penghalang yang besar kepada bangsa bukan Melayu untuk memakmurkan kedudukan sosial dan ekonomi mereka di negara ini. Perkara 153 tidak menafikan kedudukan kaum bukan Melayu. Sebenarnya tiada hujah yang konkrit untuk dikatakan kuota Melayu menerusi Perkara 153 ini telah menafikan kedudukan kaum bukan Melayu sehingga menjadikan kaum bukan Melayu merempat di negara ini. Malah, apa yang kita saksikan dengan nyata ialah, kaum Melayu, atas apa sebab sekalipun, masih lagi di belakang kaum bukan Melayu dalam aspek kedudukan ekonomi. Tiada kemudaratan yang dilahirkan oleh Perkara 153 walaupun ia seringkali dijadikan alasan amalan ketidaksamarataan antara rakyat pelbagai kaum di negara ini.
read more...

Rancangan terbitan Malaysia diminati rakyat Indonesia

JAKARTA: Rancangan kanak-kanak Upin dan Ipin dilihat sebagai duta terbaik Malaysia di Indonesia ketika hubungan dua negara jiran itu tegang, lapor akhbar di sini semalam.

Upin & Ipin disiarkan Televisi Pendidikan Indonesia (TPI) pada sebelah pagi dan petang, tujuh hari seminggu dan pada saluran Disney Channel Asia.

Ia mengisahkan kembar Melayu berusia lima tahun perihal kawan, sikap toleransi dan gelagat mereka di tadika.

Rancangan itu menjuarai senarai program paling popular di Indonesia Januari lalu apabila menarik hampir 25 peratus penonton, menurut data agensi penarafan, Nielsen, kata Viny Felasiani, pegawai TPI.

Pada masa ini, ia di kedudukan kedua program TPI paling digemari tetapi nombor satu bagi rancangan pendidikan kanak-kanak.

Rancangan itu mula ditayangkan di Indonesia pada 2009 dan ia bukan hanya popular di kalangan kanak-kanak, malah dewasa.

Hanny Kamarga tidak pernah terlepas satu episod. Profesor berusia 54 tahun dari Universiti Pendidikan Indonesia Bandung itu berkata:

Saya fikir rancangan itu ada nilai moral yang tinggi. Kanak-kanak mudah belajar daripada cerita tanpa merasa mereka dileteri, katanya.

Beliau membandingkan rancangan itu dengan siri boneka kanak-kanak Indonesia, Unyil yang disiarkan pada 1981 hingga 1993 dan disiarkan di stesen tempatan
TVRI, rancangan itu berkisar kepada seorang pelajar tahun lima.

Saya juga suka Unyil, namun dia terlalu sempurna, terlalu baik. Upin dan Ipin sedikit nakal dan kelihatan lebih realistik kerana semua kanak-kanak memiliki kenakalan itu, kata Hanny.

Nuniek Sabriani, seorang lagi penonton dewasa menghargai asas moral cerita Upin dan Ipin selain tertarik dengan loghat Malaysia dibawa watak itu. Malah, kakak dan teman lelakinya, yang pada mulanya skeptikal, kini menjadi peminat.

Nuniek membandingkan kartun manga Jepun, Doraemon yang popular di Indonesia, dan berkata beliau tertarik bagaimana kembar itu dan teman mereka mengikut imaginasi mereka.

Upin dan Ipin tinggal bersama kakak mereka, Ros dan nenek, Opah di sebuah rumah kayu di Kampung Durian Runtuh, di pinggir Malaysia.

Setiap episod kaya dengan pengajaran moral mensasarkan untuk mendidik kanak-kanak mengenai tanggungjawab, jujur dan setia, lapor Jakarta Globe.

Siri itu dicetuskan pada 2007 oleh Les Copaque Productions dan kali pertama disiarkan di saluran TV9 sebagai enam episod khas sempena Ramadan untuk mengajar golongan kanak-kanak pentingnya bulan Islam. Agensi
read more...