Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Sabtu, 4 September 2010

I.Dalang, motif dan konspirasi

KEMPEN anti Malaysia yang digerakkan oleh beberapa badan bukan kerajaan (NGO) di Indonesia nampaknya belum reda. Demonstrasi jalanan masih berterusan dan kenyataan pemimpin beberapa NGO seperti Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera) dan Laskar Merah Putih (LMP) semakin keras. Selain kedutaan kita di Jakarta, kepentingan dan rakyat Malaysia sudah menjadi sasaran nyata.

Awal minggu ini, rumah seorang jurutera Malaysia dibaling objek. Beberapa rakyat Malaysia mengadu diganggu dengan kata-kata hinaan. Bahkan, dua cawangan bank milik Malaysia iaitu CIMB Niaga dan Bank Internasional Indonesia (Maybank) di Makassar dilaporkan diserbu penunjuk perasaan sehingga memaksa premis itu ditutup, Isnin lalu. Semalam, di sebatang jalan, ahli-ahli Bendera menghentikan kenderaan mencari rakyat Malaysia untuk diusir pulang (sweeping Malaysia). ‘Diplomasi No, Perang Yes’ adalah antara sepanduk yang direntang.

Lebih memburukkan keadaan, media tertentu di republik tersebut terutamanya TV One, Metro TV dan 8TV serta akhbar Media Indonesia dan Suara Pembaharuan mensensasikan isu-isu sensitif dengan laporan yang menyemarakkan kebencian ke atas Malaysia.

Selain dangkal, perspektif laporan begitu songsang. Seolah-olah apa yang berlaku antara Malaysia dan Indonesia lebih buruk daripada bencana tsunami dan bagaikan Indonesia sudah ditawan musuh.

Sebenarnya terlalu banyak persoalan yang berlegar di sebalik isu kempen anti-Malaysia. Siapa yang menjadi dalang, siapa yang bersubahat dan apa motif mereka? Inilah yang menarik perhatian Awang. Setelah berbual dengan beberapa diplomat Indonesia di Jakarta dan pemimpin NGO yang pro Malaysia, Awang mendapat gambaran lebih jelas. Isu tersebut semakin kompleks dan ia mempunyai kaitan dengan banyak pihak di negara itu.

Ada pihak seperti Bendera dan LMP yang terang-terang penglibatannya. Ada yang secara baling batu sembunyi tangan dan ada pula yang bermain wayang seolah-olah mahu mententeramkan keadaan tetapi sebenarnya menangguk di air keruh. Semuanya dilakukan atas pertimbangan dan percaturan politik masing-masing, menutup kelemahan pihak tertentu dan mengalih isu domestik. Penyakitnya bukan di Malaysia tetapi di Indonesia itu sendiri.


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "I.Dalang, motif dan konspirasi"

Catat Ulasan