Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Sabtu, 4 September 2010

Misi BENDERA tidak hanya Ganyang Malaysia

HUBUNGAN akrab Malaysia dan Indonesia diuji lagi. Kembali kedengaran ayat Ganyang Malaysia dari seberang. Aksi agresif gerakan itu sehingga ke tahap membaling najis manusia dan membakar Jalur Gemilang di Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, kononnya Malaysia sering menghina kedaulatan Indonesia. Kempen membenci itu dimulakan Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (BENDERA) dan dibalas oleh Majlis Belia Malaysia (MBM) yang menggantung semua hubungan antara belia kedua-dua negara. Koordinator BENDERA, Mustar Bona Ventura Manurung meluahkan pendirian mereka kepada wartawan Edisi Mingguan, Ahmad Naim Tahir.

Boleh saudara jelaskan dasar perjuangan BENDERA sebenarnya, adakah hanya fokus kepada Malaysia atau turut merangkumi hal-hal lain.

Perjuangan kami tidak tertumpu kepada Ganyang Malaysia semata-mata, sebaliknya turut memperjuangkan banyak lagi isu. Kalau di Indonesia, kami mahukan pembaharuan yang mendahulukan kepentingan rakyat, adil kepada masyarakat. Contohnya, isu berkaitan petani, rampasan tanah dan perdagangan. Malah, kami bukan badan aktivis yang baru muncul... sudah lama sebenarnya. Saya sendiri pernah terbabit dalam gerakan reformasi pada 1998. Matlamat utama kami ialah untuk mencapai reformasi total di Indonesia. Dalam konteks isu berbangkit membabitkan hubungan Indonesia-Malaysia juga, sehingga kini kami belum melihat ada sebarang perkembangan baru. Kami tidak melihat wujudnya satu konsep penyelesaian konkrit, semuanya retorik... hanya harapan dan angan-angan.

Berhubung protes dan tunjuk perasaan dilancarkan terhadap Malaysia. Adakah saudara berasakan hanya itu saja caranya untuk mencapai matlamat perjuangan saudara.

Kami ingin mencuba dulu... kita boleh mencuba benda yang baru walaupun pilihan yang kami buat itu tidaklah baru. Kami ingin mencuba gagasan baru itu, jadi jangan diperdebatkan cara itu... lihat saja dulu. Selama ini, apa yang kita lihat setiap kali timbul isu di antara kedua-dua negara ialah Presiden SBY (Susilo Bambang Yudhoyono) bertemu PM (Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak), kemudian hantar wakil pula untuk hadiri satu lagi pertemuan dan selepas itu akan ada lagi beberapa siri pertemuan lain pula. Tetapi kalau SBY mahu berdialog saja (dengan Malaysia), silakan... mungkin pemerintah masih percaya dan menganggap hanya itu pilihannya. Bagi kami, SBY sedang memperjudikan martabat bangsa dan negara Indonesia dengan ringgit. Memperjudikan martabat atas nama pelaburan, perdagangan, hubungan saling menguntungkan kononnya. Bagi kami, itu sikap oportunis, bukan sikap seorang ketua negara... SBY sebenarnya sedang berbisnes.

Boleh saudara jelaskan mengenai dakwaan bahawa BENDERA diupah atau dibayar pihak tertentu untuk melancarkan rusuhan ini.

Saya ingin membuat penjelasan... apa yang diperkatakan itu tidak benar. Saya melihat ada dua kemungkinan timbulnya dakwaan itu. Pertama ia mungkin dicipta oleh pemerintah Malaysia atau Indonesia dan kedua, ia digembar-gemburkan oleh pihak perisikan kerana cara yang paling berkesan untuk meredakan ketegangan ialah dengan menggunakan wang. Bagi kami, isu diupah ini sudah basi, isu murahan... kenapa? Kerana kami tak mungkin boleh dibeli dengan harga 30,000 rupiah (RM10)... buat malu saja. Kami bergerak kerana ada kesedaran, kerana cintakan bangsa. Walaupun BENDERA belum diisytiharkan secara rasmi, kami sudah mampu mengumpul lebih 10,000 ahli. Berapa juta atau berapa bilion rupiah yang mahu dibayar kepada kami kerana gerakan ini turut disertai orang kebanyakan, bukan ahli BENDERA saja.

Tidakkah BENDERA berasakan ‘perang’ yang dilancarkan terhadap Malaysia boleh menjejaskan rakyat Indonesia yang begitu ramai mencari rezeki di Malaysia.

Kami bergerak, kami memprotes bukan tanpa dasar, bukan tanpa tujuan. Kami sudah pertimbangkan dua juta rakyat Indonesia di Malaysia, semuanya sudah difikirkan. Ini saatnya kami sudahkan momentum yang dimulakan, bahawa ia juga untuk kebaikan dan kepentingan rakyat Indonesia di Malaysia. Jika mahu mencari rezeki, apa kata dicuba dulu sendiri dan tidak bergantung kepada negara lain... itu baru dinamakan negara merdeka, semua boleh membangun. Kita bawa dua juta pekerja itu pulang, kita paksa pemerintah membuka peluang pekerjaan di Indonesia. Masih boleh (wujudkan peluang pekerjaan) kerana Indonesia adalah bumi bertuah, hasil buminya melimpah, apa saja yang dilempar ke bumi akan tumbuh... jadi, kenapa tak percaya kepada diri sendiri. Kalau ada masalah pekerjaan, pemerintah punya kewajipan untuk membuka peluang pekerjaan. Dua juta yang ada di Malaysia itu pulang saja, bekerja di sini kerana di Malaysia pun kerja mereka hanya sebagai buruh kontrak, menjaga kebun, menjadi amah... di Indonesia pun boleh jadi buruh, jaga kebun dan amah.

Beberapa hari lalu, SBY sudah memohon supaya rakyat Indonesia tidak terlalu emosional dalam isu berkaitan hubungan dua hala Kuala Lumpur-Jakarta. Apa pendapat saudara.

Kami akan teruskan (rusuhan)... tak akan berhenti. Kami akan tetap lanjutkan perjuangan kerana dari awal lagi kami sudah maklumkan diplomasi tidak akan selesaikan masalah. Perlukan cara begini (agresif), mahu dicuba apa (cara) lagi. Isu seperti ini sudah berulang kali, sudah bertahun, tetapi belum ada penyelesaian konkrit baik dari sebelah Indonesia atau Malaysia, semua yang diperkatakan hanyalah untuk kepentingan politik... sampai bila ini akan berterusan? Jadi, kami akan meneruskan cara ini... tak akan berubah

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Misi BENDERA tidak hanya Ganyang Malaysia"

Catat Ulasan