Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Selasa, 12 Mac 2013

Pertahankan kedaulatan negara



INSIDEN yang kita hadapi sekarang iaitu pencerobohan kumpulan bersenjata terdiri hampir 200 orang Islam dari selatan Filipina dan mendakwa sebagai tentera Kesultanan Sulu mempunyai sejarah tersendiri yang relevan dan berkait rapat dengan penubuhan Malaysia serta pembentukan negara Filipina moden.

Sebelum Malaysia diwujudkan pada 16 September 1963, Sabah yang dikenali sebagai Borneo Utara British merupakan sebuah wilayah di bawah pemerintahan kolonial Inggeris. Kedudukan Borneo Utara British yang begitu hampir dengan selatan Filipina menjadikan sempadannya, seperti dikatakan banyak pihak, bolos atau mudah ditembusi.

Pada ketika itu, seolah-olah tiada sempadan yang kukuh memisahkan kedua-dua wilayah itu. Hanya Laut Sulu yang menjadi sempadan. Keadaan geografi yang sedemikian memudahkan penduduk dari selatan Filipina memasuki Borneo Utara British sehingga menyebabkan masyarakat yang berasal dari Sulu menjadi kumpulan etnik ketiga terbesar di negeri itu selepas kaum Kadazandusun dan Cina. Malah, majoriti umat Islam di Sabah hari ini berasal dari selatan Filipina. Itu memang fakta sejarah.

Era Filipina sebagai sebuah republik yang bebas dan merdeka bermula pada 1946. Sebelum itu, negara berkenaan dijajah oleh kuasa-kuasa Barat iaitu Sepanyol (1565-1821) dan Amerika Syarikat (1898-1946). Saya pernah terbaca dalam sebuah buku yang menyatakan Manila yang kini menjadi ibu negara Filipina pernah diperintah oleh seorang sultan.

Mungkin sistem kesultanan yang diamalkan oleh wilayah-wilayah lain di Filipina sebelum kepulauan itu dijajah Sepanyol bukan terhad di kawasan selatan sahaja.

Namun, hanya Kesultanan Sulu yang masih lagi wujud dan kawasannya meliputi Sulu, Basilan, Palawan dan Tawi-Tawi. Dalam situasi yang kita hadapi sekarang, waris-waris Kesultanan Sulu mendakwa mereka mempunyai hak yang sah ke atas Sabah dan berhasrat menjadikannya sebahagian daripada kawasan di bawah naungan kesultanan itu.

Hasrat menggabungkan Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Borneo Utara British dan Sarawak disuarakan oleh Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj, ketika berucap dalam satu majlis yang dianjurkan Persatuan Wartawan Asing Asia Tenggara di Singapura pada 1961. Indonesia dan Filipina menunjukkan reaksi yang agak cepat dan keras terhadap idea tersebut. Indonesia yang pada ketika itu di bawah pentadbiran Presiden Sukarno menuduh penubuhan Malaysia sebagai penjajahan bentuk baharu atau neokolonialisme.

Pentadbiran Presiden Diosdado Macapagal dari Filipina pula tidak bersetuju kerana pada pandangannya, pemerintah Filipina yang mewakili Kesultanan Sulu mempunyai hak ke atas Borneo Utara British. Bantahan itu diasaskan kepada satu perjanjian yang ditandatangani antara Kesultanan Sulu dan Syarikat Borneo Utara British pada 1878.

Berdasarkan perjanjian itu, Borneo Utara British adalah sebahagian daripada wilayah Kesultanan Sulu. Terdapat kemungkinan kerajaan Filipina telah dihubungi waris-waris Kesultanan Sulu dan mereka meminta Macapagal menyuarakan tuntutan mereka terhadap Borneo Utara British secara terbuka serta menjadikan tuntutan itu sebahagian daripada dasar luar Filipina terhadap penubuhan negara Malaysia.

Pengisytiharan penubuhan Malaysia yang dianggotai Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak pada 16 September 1963 disahut dengan konfrontasi oleh Indonesia. Beberapa rundingan tiga penjuru antara Tunku Abdul Rahman, Macapagal dan Sukarno diadakan di beberapa lokasi termasuk di Bangkok dan Tokyo namun tidak meredakan tentangan kedua-dua negara itu.

Pungutan suara yang dianjurkan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pada masa itu mengesahkan majoriti penduduk di Sabah dan Sarawak mahu merdeka daripada pemerintahan kolonial British menerusi penyertaan dalam Malaysia.

Macapagal terpaksa menerima keputusan pungutan suara itu tetapi sehingga sekarang, kerajaan Filipina masih belum menarik balik tuntutannya terhadap Sabah.

Ketegangan antara Filipina dan Malaysia nampaknya seperti sudah reda tetapi sebenarnya belum reda lagi. Bagi Indonesia, dasar konfrontasi tamat dengan berakhirnya pemerintahan Sukarno pada 1965.

Apabila Ferdinand Marcos menjadi Presiden Filipina mulai 1965 hingga 1986, tuntutan ke atas Sabah dihangatkan semula. Pendekatan Marcos yang bersifat autokratik itu tidak sama dengan Macapagal yang lebih mengutamakan diplomasi.

Marcos kelihatan menggalakkan waris Kesultanan Sulu menuntut Sabah dan sikap Marcos ini menimbulkan masalah dalam hubungan antara dua negara. Dipercayai, waris Kesultanan Sulu meneruskan tuntutan ke atas Sabah selari dan sehaluan dengan dasar luar kerajaan Filipina.

Semasa pentadbiran Marcos, tuntutan waris Kesultanan Sulu turut membabitkan tentera Filipina dalam projek-projek tertentu. Salah satu projek yang mereka laksanakan ialah Operasi Merdeka pada 1967. Operasi ini semacam mirip dengan insiden yang berlaku di Lahad Datu. Tentera Filipina telah melatih sekumpulan pemuda etnik Tausug dan Sama di selatan Filipina yang beragama Islam bagi membentuk satu pasukan komando yang objektifnya adalah untuk menimbulkan suasana kacau-bilau dan tidak stabil di Sabah. Tujuan operasi itu adalah untuk menunjukkan kononnya rakyat Sabah tidak suka dengan Malaysia, justeru membuktikan pungutan suara oleh PBB adalah tidak betul.

Namun, sebaik sahaja mendarat di Sabah, pasukan itu sedar mereka telah diperalatkan untuk menentang sebuah kerajaan di Sabah yang ditadbir oleh orang Islam. Ketika itu, Ketua Menteri Sabah ialah Tun Datu Mustapha Harun. Pemuda-pemuda Tausug dan Sama terbabit berpatah balik ke Filipina. Malangnya, mereka kemudiannya telah dibunuh oleh tentera Filipina bagi mengelakkan insiden ini terbongkar. Insiden pembunuhan antara 50 hingga 60 pemuda malang itu dinamakan sebagai Pembunuhan Corregidor dan orang Tausug menamakannya Pembunuhan Jabidah.

Jadi, bagi saya, pencerobohan terbaharu oleh kumpulan bersenjata yang menggelarkan diri mereka tentera Kesultanan Sulu di Lahad Datu ini semacam ulangan terhadap insiden Operasi Merdeka yang berlaku pada 1967. Walaupun dalam bentuk dan skala yang berlainan, Operasi Merdeka mempunyai latar belakang yang sama dengan insiden di Lahad Datu sekarang.

Saya hairan mengapa sehingga kini, kerajaan Filipina masih belum menggugurkan tuntutan terhadap Sabah sedangkan ada beberapa sebab yang mewajarkan mereka berbuat demikian. Pertama, pungutan suara oleh PBB telah mengesahkan kehendak majoriti penduduk Sabah untuk bergabung di dalam Malaysia. Kedua, kerajaan Filipina sendiri sudah tidak mengiktiraf kewujudan wilayah Kesultanan Sulu.

Setelah Sultan Sulu terakhir yang diiktiraf Manila iaitu Sultan Mahakutta Mohamad Kiram mangkat pada 1986, kerajaan Filipina tidak melantik waris baginda sebagai Sultan Sulu yang baharu. Sultan Mahakutta Mohamad Kiram mempunyai tiga waris terdekat iaitu Sultan Jamalul Kiram III yang kini menetap di Manila; Sultan Ismail Kiram di Jolo dan Raja Muda Agbimuddin di Simunu, Pulau Tawi-Tawi. Perlu diingat, kerajaan Filipina di bawah pentadbiran Marcoslah yang telah menghidupkan semua Kesultanan Sulu apabila secara rasmi melantik Mahakutta Mohamad Kiram sebagai Sultan Sulu pada Mei 1974. Mungkin, pentadbiran Marcos mengambil tindakan itu bagi merancakkan lagi tuntutan kerajaan Filipina ke atas Sabah.

Memajakkan

Seperkara lagi, merujuk kepada perjanjian yang dibuat antara Sultan Jamalul Alam dan Syarikat Borneo Utara British pada 1878, Kesultanan Sulu bersetuju memajakkan Sabah kepada syarikat tersebut dengan bayaran cession money sebanyak 5,000 ringgit setahun. Ia semacam bayaran ufti. Jika dilihat pada istilah cession yang digunakan, ia bermaksud penyerahan. Kerajaan Malaysia semacam masih mengiktiraf perjanjian ini kerana masih membayar ufti. Yang aneh bagi saya, perjanjian itu seperti telah digantikan dengan perjanjian yang dibuat oleh kerajaan Sepanyol sebagai kuasa yang menjajah Filipina atau lebih dikenali sebagai Protokol Madrid pada 1885. Menurut perjanjian yang dibuat bersama Britain dan Jerman itu, Sepanyol bersetuju melepaskan segala tuntutan Filipina terhadap Borneo Utara British.

Kemudian, setelah Amerika Syarikat menggantikan Sepanyol sebagai penjajah di Filipina, Perjanjian Carpenter telah ditandatangani antara kuasa kolonial itu dan Kesultanan Sulu pada Mac 1915. Di bawah perjanjian ini, tuntutan Kesultanan Sulu terhadap Borneo Utara British dianggap tamat sebaik sahaja Sultan Jamalul Kiram II menandatangani perjanjian tersebut dan menyerahkan kuasa politik kepada Amerika Syarikat.

Melihat kepada sebab-sebab yang dinyatakan tadi, saya tidak faham mengapa kerajaan Filipina tidak mahu menarik balik tuntutan terhadap Sabah. Walaupun kita kini saling bekerjasama di dalam semangat perpaduan ASEAN, tuntutan itu masih lagi wujud sejak era Macapagal sehingga era Presiden Filipina ketika ini, Benigno Aquino.

Saya fikir kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai waris Kesultanan Sulu kini dalam keadaan terdesak kerana konsep wilayah autonomi Bangsamoro tampak mengetepikan kepentingan kesultanan itu. Soal kewujudan Kesultanan Sulu tidak disentuh dalam gagasan tersebut sedangkan beberapa pulau di selatan Filipina termasuk Basilan, Palawan, Sulu dan Tawi-Tawi adalah wilayah mereka. Waris-waris Kesultanan Sulu semacam menyedari mereka tidak lagi mendapat sokongan daripada kerajaan Filipina seperti yang pernah berlaku di bawah pentadbiran Macapagal dan Marcos.

Selain itu, pada pandangan mereka, kerajaan Malaysia juga seperti tidak melayan tuntutan waris Kesultanan Sulu walaupun kita masih membayar ufti kepada mereka. Waris Kesultanan Sulu menganggap bayaran ufti itu seperti obor yang menyalakan seribu harapan atau impian. Dalam perspektif ini, mungkin mereka membuat tuntutan kini atas sebab ekonomi. Dalam hal ini, mereka mungkin hendakkan bayaran pampasan itu dibuat mengikut penilaian semasa.

Kesimpulannya dalam kalangan negara-negara ASEAN, Malaysia merupakan negara yang banyak bersempadan dengan negara lain. Kita bersempadan dengan Singapura, Indonesia, Filipina, Thailand dan Brunei. Sempadan maritim kita dengan negara-negara lain termasuk Filipina sememangnya agak panjang. Bagi saya, tugas mengawasi sempadan maritim sesebuah negara bukan kerja mudah. Sempadan maritim mudah dicerobohi, terutamanya jika mereka menyusup masuk dalam kumpulan kecil seperti menyamar sebagai nelayan. Jika tiada risikan awal, bukan mudah untuk mengesan penyusupan. Pakar strategi China purba, Sun Tzu dalam bukunya yang berjudul Seni Peperangan banyak menyebut tentang perlunya perisikan untuk memenangi peperangan.

Apa yang penting, tentera, polis dan pihak berkuasa maritim perlu mempunyai rangkaian perisikan yang lebar dan berkesan bagi mencegah pencerobohan sempadan maritim kita.

Oleh ABDUL RAHIM NOOR

read more...

KKK bantu banteras pencerobohan



 




BEGITU cemas dan gusar sekali rakyat Malaysia mengikuti perkembangan yang berlaku di pantai timur Sabah kerana begitu asing sekali bagi mereka berhadapan dengan senario yang begitu mencabar keselamatan dan kedaulatan negara.

Enam dekad telah berlalu di mana suasana getir yang pernah dilalui oleh rakyat Malaysia ketika tercetusnya apa yang digelar konfrontasi dan juga era darurat menentang ancaman komunis.

Sememangnya tidak boleh dipersalahkan rakyat Malaysia apabila mereka mempunyai perasaan cemas sedemikian rupa kerana sudah begitu sebati dengan kemakmuran yang dinikmati.

Ketika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan penubuhan Kawasan Keselamatan Khas (KKK) pada 7 Mac lalu, ramai yang tertanya-tanya apakah keadaan keselamatan sudah tidak terkawal sehinggakan memerlukan KKK diwujudkan meliputi kawasan dari Kudat ke Tawau, merangkumi Sandakan, Semporna, Lahad Datu dan Kunak dengan pusat operasinya di Lahad Datu.

Tetapi perlu ditekankan bahawa penubuhan KKK bukan sesuatu yang baru dan aneh bagi Malaysia kerana pada 1972 Kawalan Keselamatan Kawasan Rajang (Rascom) telah diwujudkan untuk menangani isu ancaman komunis.

Kawalan Rascom meliputi kawasan Sibu, Kanowit, Oya, Dalat, Bintagor, Sarikei, Julau, Song dan Kapit yang diisytiharkan sebagai Kawasan Keselamatan Istimewa (KKI) oleh Perdana Menteri ketika itu, Datuk Abdul Razak Hussein.

Strategi KKI melalui Rascom bukan sahaja berjaya mengekang pengaruh komunis di Sarawak tetapi juga memainkan peranan penting apabila berhadapan dengan era Konfrontasi dengan Indonesia.

Setelah lima dekad berlalu KKK diwujudkan dengan matlamat yang hampir serupa seperti mana KKI tetapi dengan beberapa pembaharuan mengikut kehendak semasa. Tidak dapat dinafikan bahawa dengan adanya KKK ini penambahan anggota keselamatan seperti polis dan tentera di kawasan terlibat akan meningkat dengan mendadak. Kehadiran anggota keselamatan dengan ketara adalah salah satu dasar asas KKK.

KKK kali ini tidak hanya melibatkan secara langsung dua kementerian utama iaitu Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Kementerian Pertahanan (Kementah) tetapi turut merangkumi kerjasama dengan beberapa agensi yang berada di luar kedua-dua kementerian tersebut.

Tidak syak lagi organisasi seperti Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) akan digunakan sebagai pertahanan barisan pertahanan ketiga. Begitu juga dengan Jabatan Pertahanan Awam (JPA) yang mempunyai pengalaman berhadapan dengan krisis bencana alam akan digunakan sebagai sebahagian daripada Unit Maklum Balas Krisis.

Tetapi intipati strategi KKK yang dikatakan paling menarik adalah penglibatan secara langsung oleh Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di seluruh Sabah dalam setiap aktiviti bagi menjamin kejayaan hasrat penubuhan KKK.

Penglibatan JKKK akan memastikan bahawa setiap keputusan dan strategi mengenai keselamatan akan dengan mudah dihayati dan dipraktiskan oleh penduduk tempatan yang terlibat.

Ini secara tidak langsung akan memastikan bahawa isu keselamatan tidak akan hanya dipikul oleh anggota keselamatan secara tersurat tetapi juga oleh rakyat setempat secara tersirat.

Bukan mudah untuk mengawal perairan pantai timur Sabah agar tidak dicerobohi walaupun banyak mana anggota keselamatan, kapal perang atau kapal terbang digunakan kerana penceroboh menyusup masuk dalam kumpulan yang kecil.

Sebab itu penduduk tempatan perlu memainkan peranan bersama-sama menjaga keselamatan dan kedaulatan negara dengan menjadi mata dan hati dengan melaporkan segala aktiviti mencurigakan kepada pihak berkuasa keselamatan. KKK melalui JKKK adalah kaedah terbaik merealisasikan cita-cita tersebut.

Memang benar senario kehidupan terutama sekali di pantai timur Sabah akan berubah akibat tindakan pengganas menceroboh dan mencabar kedaulatan negara. Penubuhan KKK bukan sahaja dianggap sebagai keputusan strategik tetapi yang lebih penting ia melibatkan tiga komponen yang penting iaitu polis, tentera dan orang awam.

Kerjasama di antara ketiga-tiga komponen ini bukan sesuatu yang janggal bagi kerajaan kerana konsep ini telah lama dipraktiskan dan ia merupakan salah satu asas Dasar Pertahanan Negara (DPN).

Secara spesifiknya kerjasama ketiga-tiga komponen dalam KKK adalah apa yang dikenali sebagai Pertahanan Menyeluruh atau dengan nama singkatannya HANRUH.

Konsep Hanruh seperti yang terkandung dalam KKK mula diperkenalkan di Malaysia sejak 1986 lagi dan negara seperti Denmark, Sweden dan juga Singapura begitu aktif mengamalkan konsep serupa terhadap rakyat mereka.

Perlu diungkitkan kembali iaitu ketika Eksesais Bersatu Aman dilancarkan pada 2 Julai 2008 lepas ramai rakyat yang terpinga-pinga dan mempersoalkan keperluan latihan bersepadu gabungan di antara Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan tentera Malaysia (ATM) khusus untuk mengawal keselamatan awam.

Kerjasama polis dan tentera adalah salah satu tumpuan utama Hanruh tetapi ia hanya melibatkan dua komponen sahaja.

Eksesais gabungan PDRM dan ATM tersebut sebenarnya banyak tertumpu kepada aspek penyelerasan arahan pemerintahan kerana kedua-dua organisasi tersebut mempunyai struktur pengurusan yang amat berbeza dan kerjasama dua organisasi keselamatan utama tersebut adalah antara tunggak penting Hanruh.

Sekarang adalah masa terbaik untuk menerapkan konsep Hanruh kepada seluruh rakyat Malaysia dan kewujudan KKK adalah satu permulaan yang baik.

Memandangkan pengamalan strategi Hanruh melalui KKK merupakan salah satu daripada tiang doktrin pertahanan negara, maka sewajarnya rakyat memberi sokongan tanpa berbelah bagi.

Walaupun Ops Daulat sudah hampir berjaya menumpaskan pengganas yang menceroboh, tetapi selepas ini rakyat Malaysia akan sentiasa berhadapan dengan cabaran yang lebih berat dan di sinilah kepentingan Hanruh dalam KKK supaya jati diri setiap rakyat Malaysia sentiasa kental dan berwaspada menghadapi ancaman.

PENULIS ialah Geostrategis Institut Geospatial dan Sekolah Perdana UTM.

read more...

Agong ucap takziah kepada keluarga Allahyarham Ahmad Hurairah

 

KUALA LUMPUR 12 Mac - Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Hajah Haminah hari ini menzahirkan ucapan takziah kepada anggota keluarga Allahyarham Prebet Ahmad Hurairah Ismail yang gugur sewaktu melaksanakan tugas Operasi Daulat di Lahad Datu, Sabah.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan Istana Negara, Seri Paduka amat berduka cita atas kehilangan pahlawan negara itu dan mendoakan rohnya dicucuri rahmat oleh Allah.

Baginda juga berharap agar setiap anggota keluarga Allahyarham Ahmad Hurairah di Kampung Bayu Lalang, Pasir Mas, Kelantan supaya sentiasa tenang serta tabah menghadapi ujian itu.


Allahyarham Ahmad Hurairah, 24, daripada Batalion Ke-7 Rejimen Askar Melayu Diraja, Tawau, Sabah terkorban dalam pertempuran lima jam dengan kumpulan pengganas di Sungai Nyamuk dekat Tanjung Batu, hari ini. - BERNAMA

read more...