Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Rabu, 22 September 2010

Huzaifah pengintip yang pintar

SEMASA Perang Khandak, tentera-tentera Islam terpaksa menghadapi serangan musuh yang ramai. Sementara tentera Islam menghadapi serangan kaum Musyrikin Mekah. Mereka juga terpaksa menghadapi ancaman daripada kaum Yahudi daripada Bani Quraizah di Madinah.

Tentera-tentera Islam sudah keluar dari bandar Madinah bagi mempertahankan kota itu. Ahli keluarga mereka terpaksa ditinggalkan bersendirian tanpa ketua keluarga.

Ini menyebabkan sebilangan daripada tentera-tentera Islam takut dan bimbang ahli keluarga mereka di apa-apakan oleh Bani Quraizah.

"Wahai Nabi Muhammad, saya rasa tidak sedap hati. Isteri dan anak-anak saya tinggal seorang diri di rumah. Saya takut Bani Quraizah membunuh ahli keluarga saya. Saya mahu pulang ke rumah," kata salah seorang tentera Islam yang menyertai perang Khandak itu.

Nabi Muhammad tidak menghalang dan berkata: "Pergilah kamu pulang ke rumah."

Seorang demi seorang meminta izin daripada Nabi Muhammad pulang ke rumah. Mereka khuatir keluarga mereka diancam oleh Bani Quraizah yang berada di Kota Madinah.

Pada malam itu, tentera yang lemah semangat pulang ke rumah. Keadaan malam gelap gelita. Angin bertiup kencang. Kini hanya tinggal cuma tiga ratus orang tentera Islam di tempat perkubuan mereka.

Pada malam itu, Nabi Muhammad pergi menziarahi setiap khemah tentera Islam bertanyakan khabar masing-masing.

Nabi Muhammad sampai di khemah Huzaifah. Huzaifah pada ketika itu tidak mempunyai pakaian dan senjata dan hanya mempunyai sehelai cadar milik isterinya yang dibawa bersama dalam perang Khandak itu. Cadar itulah yang digunakannya menutupi sebahagian badannya.

Semasa Nabi Muhammad berada di hadapannya, beliau masih berada dalam keadaan berlutut di lantai khemah. Lalu Nabi Muhammad bertanya: "Siapakah kamu?"

Huzaifah menjawab: "Saya ialah Huzaifah. Maafkan saya kerana tidak dapat berdiri melihat Nabi Muhammad kerana badan saya menggigil kesejukan dan saya malu kerana badan saya tidak berpakaian lengkap."

Nabi Muhammad berkata: "Bangun Huzaifah. Kamu perlu pergi ke khemah musuh. Kemudian kamu pulang dan beritahu saya berita mengenai pihak musuh."

Sebelum Huzaifah berangkat ke khemah musuh, Nabi Muhammad sempat berpesan: "Selepas kamu melihat apa yang dilakukan oleh pihak musuh, cepat-cepat kamu pulang ke khemah kita. Jangan kamu buat tindakan sendiri."

"Baiklah," jawab Huzaifah.

Selepas mendapat arahan itu, Huzaifah bangun dan terus menuju ke khemah musuh. Pada ketika itu Huzaifah tidak mempunyai kelengkapan senjata dan tidak berpakaian lengkap.

Semasa Huzaifah mahu pergi ke khemah musuh, Huzaifah terdengar Nabi Muhammad mendoakan keselamatannya. Selepas Nabi Muhammad berdoa, Huzaifah menjadi berani dan kesejukan badannya hilang serta merta.

Huzaifah mempercepatkan langkahnya menuju ke khemah musuh. Sampai sahaja di tempat musuh, beliau melihat tentera musuh sibuk memanaskan badan masing-masing kerana kesejukan malam. Tentera musuh mengelilingi unggun api.

Pada malam itu, angin bertiup kencang. Terdengar tentera musuh menjerit memberitahu "Lari..., lari..." Masing-masing di antara musuh itu berkemas dan mahu pulang.

Angin kencang menyebabkan batu-batu berterbangan dan binatang yang mereka bawa juga mati akibat terkena batu-batu itu. Khemah mereka juga turut musnah.

Pada masa itu juga, Huzaifah ternampak ketua panglima perang pihak musuh, iaitu Abu Sufian. Beliau asyik memanaskan dirinya bersebelahan unggun api.

"Ini peluang saya menghapuskan Abu Sufian," kata Huzaifah sambil tangannya memegang anak panah bagi memanah Abu Sufian.

Sedang Huzaifah menarik anak panah itu, Huzaifah teringat pesanan Nabi Muhammad tadi. Beliau tidak harus bertindak sesuka hati. Tiba-tiba, pihak musuh mengetahui bahawa ada penceroboh masuk ke kawasan khemah mereka. Pihak musuh berjaga-jaga selepas mendapat tahu ada pengintip datang ke tempat mereka.

Mereka diarahkan supaya memegang tangan orang di sebelah mereka bagi mengetahui siapakah sebenarnya pengintip itu. Pada ketika itu Huzaifah mendapat satu idea. Beliau segera memegang tangan musuh itu. Kemudian Huzaifah berkata kepada orang di sebelahnya: "Siapakah kamu?"

Musuh di sebelahnya menjawab: "Kamu tidak kenal kami berduakah? Kami berdua ini satu kumpulan dengan kamu juga." Huzaifah terselamat daripada diketahui oleh musuh bahawa beliau sebenarnya adalah pengintip.

Selepas itu, Huzaifah segera pulang ke khemah tentera Islam. Semasa dalam perjalanan pulang, Huzaifah terserempak dengan 20 orang. Semua memakai serban.

Mereka berkata kepada Huzaifah: "Sampaikan berita kepada Nabi Muhammad bahawa Allah membantu kamu semua mengatasi musuh. Kamu semua tidak perlu risau lagi dengan serangan musuh itu."

Huzaifah segera mendapatkan Nabi Muhammad di khemahnya. Sampai sahaja di khemah, Huzaifah melihat Nabi Muhammad bersembahyang. Ada selempang kecil menutupi sebahagian badannya.

Selesai Nabi Muhammad sembahyang, Huzaifah segera membuat laporan yang dilihatnya dari pihak musuh. Huzaifah juga menceritakan detik-detik cemas apabila pihak musuh mengetahui bahawa ada penceroboh mengintip kegiatan mereka.

Nabi Muhammad tersenyum lebar mendengar cerita Huzaifah. Selepas habis bercerita, Nabi Muhammad menyuruh Huzaifah baring bersebelahannya.

Inilah ketaatan Huzaifah kepada Nabi Muhammad. Segala arahan yang disuruh oleh Nabi Muhammad diikutinya tanpa bantahan. Oleh yang demikian kita juga seharusnya taat kepada perintah Allah dan Nabi Muhammad.

read more...

Amru al-As dan Sungai Nil

AMRU bin al-As ialah sahabat Nabi Muhammad yang berani dan cekap dalam menguruskan pentadbiran. Pada tahun 639 Masihi, gerakan menawan Mesir dilancarkan. Pada tahun 640 Masihi, tentera Islam berjaya menawan pintu masuk ke Mesir iaitu al-Farma.

Seterusnya Belbis, Babylon dan Iskandariah turut berjaya ditawan. Akhirnya Mesir berada di bawah kekuasaan Islam pada tahun 642 Masihi.

Semasa negeri Mesir ditawan oleh tentera Islam, Khalifah Umar al-Khattab melantik Amru al-As sebagai gabenor di Mesir.

Pada suatu hari datang seorang penduduk Mesir berjumpa Amru al-As. Orang itu berkata: “Nampaknya air sungai Nil bakal kering tidak lama lagi. Kami sebagai penduduk Mesir bimbang mengenai perkara ini. Air sungai Nil adalah sumber rezeki kami bertani dan bercucuk tanam.”

Amru berdiam diri mendengar penjelasan orang itu. Kemudian orang itu berkata lagi: “Kami bercadang mengorbankan seorang gadis cantik ke dalam air sungai Nil. Itu adalah upacara nenek moyang kami. Melalui cara itu, air sungai Nil bertambah banyak dan tidak kering lagi.”

Amru terkejut mendengar penjelasan penduduk Mesir itu. Beliau tidak berkata apa-apa sambil memikirkan cara terbaik bagi mengatasi masalah itu.

Orang itu berkata lagi: “Kami mahu gabenor bersetuju dengan cadangan kami ini. Upacara itu perlu dilaksanakan dengan segera.”

Kemudian Amru menjawab dengan tegas: “Upacara itu tidak harus dilakukan. Ia bertentangan dengan ajaran Islam.”

“Itu adalah cara yang kami lakukan sejak turun temurun. Kami harus mengorbankan seorang anak gadis cantik di sungai ini. Jika tidak, kami semua bakal mati kelaparan,” kata salah seorang penduduk di kawasan itu.

Puas Amru memikirkan cara terbaik bagi mengatasi masalah itu. Air sungai Nil kering sedikit demi sedikit. Kegiatan pertanian di Mesir tergendala. Malah penduduk Mesir bimbang situasi itu. Ada di antara mereka berpindah ke tempat lain bagi mencari rezeki.

“Kami tidak dapat tinggal di sini lagi. Kami harus berpindah ke tempat lain. Tempat ini sudah tidak berguna lagi. Kami perlu mencari rezeki di tempat lain,” kata beberapa penduduk yang sudah bersiap sedia membawa segala barang-barangnya berpindah.

“Ya, saya juga mahu meninggalkan tempat ini. Tempat ini tidak mendatang hasil kepada keluarga saya lagi,” kata seorang penduduk lagi.

Sedikit demi sedikit penduduk meninggalkan kawasan itu dan berpindah ke tempat lain. Amru al-As masih belum mendapat jalan penyelesaiannya.

“Bagaimanakah cara bagi saya mengatasi masalah sungai Nil ini? Hari demi hari air sungai Nil semakin kering. Penduduk mula meninggalkan tempat ini,” kata Amru seorang diri.

Keadaan sungai Nil itu membimbangkan Amru dan beliau tidak dapat mencari jalan penyelesaian. Penduduk Mesir semakin cemas. Kepada siapakah Amru mahu meminta pertolongan?

Kemudian Amru terfikir, bahawa beliau perlu meminta pertolongan daripada Khalifah Umar al-Khatab.

Akhirnya Armu memberitahu Khalifah Umar mengenai sungai Nil itu.

Beliau menulis sepucuk surat kepada Khalifah Umar al-Khattab meminta jalan penyelesaian yang terbaik.

Surat itu disampaikan kepada Khalifah Umar. Selepas Khalifah Umar menerima surat itu dan membacanya, beliau membalas surat itu, dan ditujukan khas kepada sungai Nil, dan bukan kepada Amru.

“Apakah isi surat ini? Mengapakah surat ini ditujukan kepada air sungai Nil?” soalan itu bermain di fikiran Amru al-As.

“Baik saya buka dan baca isi surat ini sebelum saya campakkan surat ini ke dalam sungai Nil,” kata Amru al-As.

Kemudian Amru al-As membuka sampul surat itu dan membaca isi surat tersebut. Satu demi satu ayat dalam isi surat itu dibaca oleh Amru al-As.

Antara isi surat itu berbunyi seperti ini: “Wahai sungai Nil, sekiranya air yang mengalir ini hanya kerana kuasa dari gerakkan kamu sendiri, kami semua tidak perlukan air ini lagi. Tetapi sekiranya air yang mengalir ini adalah kuasa dari Allah, maka teruslah mengalir dengan izin Allah juga.”

Seperti mana yang disuruh oleh Umar al-Khattab, Amru al-As mencampakkan surat itu ke dalam air sungai Nil. Kemudian beliau beredar meninggalkan sungai itu.

Pada malam itu, air sungai Nil terus naik sedalam empat puluh lapan kaki tingginya. Berkat kekuasaan Allah, air sungai Nil terus mengalir.

Penduduk Mesir bertambah gembira selepas mendapat tahu air sungai Nil sudah mula bertambah banyak. Mereka juga tidak percaya lagi dengan amalan karut marut nenek moyang mereka.

Mulai hari itu, penduduk Mesir tidak lagi mengamalkan upacara yang bertentangan dengan ajaran Islam. Mereka percaya bahawa Allah sentiasa membantu mereka apabila berada di dalam kesusahan.

read more...

Perbezaan pandangan

Perbezaan pandangan adalah merupakan lumrah biasa dalam kehidupan manusia. Secara asasnya, Islam membenarkan umatnya berbeza pandangan, asalkan ia tidak membawa kepada kerosakan akidah dan merosakkan hubungan persaudaraan.

Al-Quran mengajar, apabila berselisih dalam sesuatu perkara maka hendaklah dicari penyelesaiannya menerusi petunjuk al-Quran dan al Sunnah.

Ia sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada Ulil-Amri (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya (al-Nisa': 59).

Juga firman-Nya yang bermaksud: Dan (katakanlah wahai Muhammad kepada pengikut-pengikutmu): Apa jua perkara agama yang kamu berselisihan padanya maka hukum pemutusnya terserah kepada Allah; Hakim yang demikian kekuasaan-Nya ialah Allah Tuhanku; kepada-Nyalah aku berserah diri dan kepada-Nyalah aku rujuk kembali (al-Syura:10).

Dalam bahasa Arab perkataan ikhtilaf kebiasaannya digunakan untuk merujuk perbezaan yang baik dan diterima.

Ia berbeza dengan perkataan 'khilaf' di mana ia biasanya dirujuk kepada perbezaan yang tercela yang boleh membawa kepada perbalahan dan perpecahan.

Bagi mereka yang mengkaji, tentunya akan mendapati ulama-ulama berbeza pandangan dalam mengeluarkan hukum kepada sesuatu permasalahan.

Ikhtilaf atau berbeza pandangan bukanlah asing dalam dunia kajian dan pengeluaran hukum.

Kebebasan berfikir, mengkaji di samping galakkan berhujah dengan cara yang berhikmah benar-benar dapat diadaptasi dalam budaya kesarjanaan ulama-ulama dalam menyuarakan kebenaran.

Ikhtilaf dalam ijtihad berlaku apabila mujtahidin berbeza pendapat dalam perkara furu' (cabang) kerana perbezaan memahami dalil-dalil syarak

Bertitik-tolak dari situ, maka wujudlah kepelbagaian mazhab dalam Islam. Setiap mazhab mempunyai kaedah atau proses pengeluaran hukumnya yang tersendiri.

Namun, mereka tetap sepakat menjadikan al-Quran dan sunnah sebagai rujukan utama dalam berijtihad.

Walaupun para ulama mazhab mempunyai pandangan yang berbeza, ini tidaklah mengeruhkan hubungan mereka antara satu sama lain.

Bahkan, mereka tetap menghormati pandangan kedua atau ketiga yang dikeluarkan asalkan berpaksi kepada hujah kebenaran, bukannya nafsu semata-mata.

Keegoan dalam diri segera dikikis agar dapat menerima teguran untuk memperbetulkan kesilapan pandangan yang dikemukakan.

Bahkan, para ulama yang sejati akan merasa gembira sekiranya bertemu dengan kebenaran, walaupun kebenaran tersebut datang daripada pihak lain.

Sikap sangka buruk amat penting dijauhi agar pandangan ulama lain dilihat secara positif.

Cuba kita hayati peristiwa yang berlaku antara Imam Abdurrahman bin 'Amr Al-Awza'i (wafat 157H) dan seorang ulama yang bernama Imam Abdullah bin Mubarak (wafat 181H).

Suatu hari mereka bertemu dan Al-Awza'i bertanya kepada Ibn Mubarak: "Siapakah ahli bidaah yang sekarang ini sedang terkenal di Kufah, yang bernama Abu Hanifah itu?"

Ibn Mubarak tidak menjawab pertanyaan tersebut. Sebaliknya, dia cuba memulakan perbincangan tentang hukum-hukum fikah dan jawapan terhadap permasalahan fikah yang dikemukakan.

Al-Awza'ie begitu kagum dan mengetahui betapa tingginya ilmu yang diperolehi oleh Ibn Mubarak itu. Lalu beliau bertanya: "Siapakah pemilik fatwa-fatwa tersebut?"

Ibn Mubarak menjawab: "Pemiliknya ialah seorang ulama yang saya temui di Iraq".

Al-Awza'I lantas berkata: "Ulama ini semestinya merupakan pakar fikah yang tersangat hebat. Maka teruskanlah menuntut ilmu dengannya wahai sahabatku."

Ibn Mubarak lantas berkata: "Ulama tersebut bernama Abu Hanifah." Maka selepas itu berubahlah tanggapan Al-Awza'i terhadap Abu Hanifah.

Pernah beliau berkata kepada Ibn Mubarak tentang Abu Hanifah: "Aku terlalu cemburu dengan ilmu yang ada pada Abu Hanifah. Aku meminta ampun kepada Allah SWT atas tanggapan burukku kepadanya sebelum ini". (rujuk al-Khairat al-Hisan fi Manaqib al-Imam Abi Hanifah al-Nu'man, Imam Syihabudin Ahmad bin Hajar al-Haitami).

read more...

Sejarah Yahudi di Madinah


Bangsa Arab dan bangsa Yahudi masing-masing masih menyimpan perasaan curiga mencurigai sehingga hari ini. - Gambar hiasan


SEJARAH memberikan kita fakta bahawa Nabi Muhammad SAW, satu-satunya pemimpin yang berjaya menyatupadukan masyarakat majmuk antara kaum Arab dan Yahudi di Madinah.

Namun tugas itu sebenarnya bukan satu kisah kejayaan yang dicipta dalam masa sehari atau sebulan tetapi sepanjang masa.

Baginda sentiasa berusaha untuk menyatupadukan kedua-dua kaum itu supaya dapat hidup bersama dalam sebuah negara dan ia sangat sukar untuk dilakukan kerana setiap kaum itu mempunyai pelbagai kerenah dan tabiat-tabiat yang sukar untuk dikikis demi untuk hidup bersatu.

Tetapi dalam ruangan kali ini, mungkin kita perlu mengetahui dengan lebih jelas mengenai sejarah kedatangan Yahudi ke Yathrib atau Madinah.

Ini sebagaimana yang diceritakan oleh Mubarakfuri dalam buku Sirah Nabawiyyah yang menjadi rujukan utama untuk ruangan ini.

Mubarakfuri meletakkan kaum Yahudi Madinah sebagai kelompok kaum ketiga yang menetap di bandar itu.

Iaitu selepas kelompok bangsa Arab Muhajirin (penduduk Arab beragama Islam yang berhijrah dari Mekkah) dan kelompok bangsa Arab Ansar (penduduk Arab, penduduk asal Yathrib).

Pada asalnya orang Yahudi datang atau berhijrah ke Hijaz atau Semenanjung Arab semasa zaman penindasan oleh kerajaan Asyria dan Rom dahulu kala.

Pada hakikatnya mereka lebih tepat dikenali sebagai bangsa Ibrani dan setelah berada di Hijaz mereka mula melalui cara kehidupan seperti orang Arab dari aspek pakaian, bahasa dan peradaban.

Sehinggakan nama-nama kabilah dan individu mereka turut menggunakan bahasa Arab. Akhirnya mereka dapat menjalin hubungan perkahwinan dan persemendaan dengan bangsa Arab.

Akan tetapi mereka sangat berpegang dengan dengan keagungan sebagai bangsa Yahudi yang menyebabkan mereka tetap sombong dan bangga diri sebagai bangsa tersebut.

Iaitu fakta mengenai bangsa Yahudi yang tidak akan berubah yang sehingga hari ini menjadi identiti bangsa itu.

Justeru, mereka tidak menyerap ke dalam kehidupan seperti orang Arab secara total.

Ini kerana mereka menganggap bangsa Arab sebagai sangat lekeh sehingga mereka menggelarkan bangsa itu sebagai "masyarakat Ummi" yang bererti primitif dan sangat ketinggalan.

Malah lebih teruk lagi mereka turut menganggap bahawa harta benda orang Arab adalah harus untuk mereka. Atau lain perkataan boleh dirampas sesuka hati atau boleh mendapatkannya dengan apa cara sekalipun.

Ini sebagaimana yang diakui sebagaimana yang tercatat dalam al Quran yang bermaksud: "Tidak ada jalannya kami menanggung dosa mengenai orang-orang yang ummi (Al Imran ayat 75)."

Sebagaimana yang dipertahankan oleh Yahudi sehingga hari ini, bangsa Yahudi di Tanah Arab ketika itu juga tidak mempunyai kemahuan atau minat untuk menyebarkan agama yang menjadi pegangan dan kepercayaan mereka selama ini.

Al Mubarakfuri menyebutkan paling besar bekalan agama yang bangsa itu miliki hanyalah berkisar dalam konteks al-Fa'il (sempena baik), ilmu hitam atau sihir, meniup tali, jampi mentera dan seumpamanya.

Disebabkan itu mereka beranggapan dan mendabik dada bahawa merekalah, bangsa yang paling memiliki ilmu, kemuliaan, kepimpinan dan kerohanian yang tinggi.

Maka atas sebab itukah Yahudi sebagaimana hari ini adalah bangsa yang sangat mahir dalam soal pekerjaan dan kehidupan.

Tetapi sebagaimana sejak zaman sebelum kedatangan Islam itu lagi, bangsa Yahudi diakui sangat mahir dalam soal pekerjaan terutamanya perniagaan dan kehidupan mereka yang lain-lainnya.

Mereka menguasai perniagaan terutamanya bijirin, kurma, minuman arak dan tekstil atau pakaian.

Mereka sangat giat melakukan perniagaan dengan mampu mengimport masuk pakaian, biji-bijian dan arak selain mengeksport buah-buah kurma yang bermutu tinggi dari Yathrib.

Maka dalam dunia perniagaan bangsa Yahudi akan mengambil keuntungan daripada para peniaga dan pembeli terutama dari bangsa Arab secara berlipat kali ganda sebagai satu cara penindasan dari aspek ekonomi.

Bagi memburukkan lagi keadaan bangsa Yahudi mempelopori dan menjuarai perniagaan berasaskan riba.

Antara caranya, mereka memberikan kepada para pembesar-pembesar Arab dengan pinjaman wang dan harta benda supaya para ketua terutamanya ketua-ketua kabilah Arab tersebut mendapat sanjungan, penghormatan dan kemuliaan terutama di kalangan penyair dan mendapat nama baik di kalangan para pengikut.

read more...

Selasa, 21 September 2010

University Of Guelph rai Tuanku Mizan

TORONTO - Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin menghadiri majlis santapan malam yang diadakan oleh Presiden dan Naib Canselor University of Guelph, Dr. Alastair Summerlee di sini semalam.

Jamuan bagi meraikan baginda yang tiba di sini untuk melakukan lawatan tugas-tugas khas selama dua hari ke Toronto sebelum meneruskan lawatan empat hari ke Montreal sempena program Brain Gain.

Program Brain Gain, anjuran bersama Yayasan Diraja Sultan Mizan, Akademi Sains Malaysia dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi bertujuan meningkatkan rangkaian kerjasama antara penyelidik dan kakitangan akademik universiti-universiti di Malaysia dengan McGill University di Montreal dan University of Guelph. - Bernama

read more...

Penjelasan Kedudukan Perkahwinan Sultan Ismail Petra

1. Sukacita kami menegaskan di sini bahawa perkahwinan di antara Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra dan Cik Puan Elia Suhana Ahmad yang berlangsung pada 13 Zulhijjah 1428H bersamaan dengan 23 Disember 2007M adalah satu perkahwinan yang sah di sisi hukum syarak dan undang-undang.

2. Hasrat Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra untuk mengahwini Cik Puan Elia Suhana lahir daripada hati sanubari Baginda sendiri tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak sekalipun: Perkenalan di antara mereka bermula dari inisiatif Baginda sendiri manakala segala komunikasi di antara mereka berdua juga turut dibuat secara terus.

3. Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra amat menyayangi Cik Puan Elia Suhana kerana, selama mereka berkenalan dan berada di dalam alam perkahwinan, Cik Puan Elia Suhana menunjukkan ketulusan hati yang tinggi dan tidak pernah meminta sebarang apa pun dari Baginda, sama ada yang membabitkan harta, pangkat ataupun kedudukan.

4. Sepanjang tempoh perkahwinan di antara Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra dan Cik Puan Elia Suhana ini juga, Cik Puan Elia Suhana mahupun ahli-ahli keluarga beliau yang lain juga didapati tidak pernah menggunakan nama Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra untuk memperolehi apa-apa kelebihan dari mana-mana pihak.

5. Tindakan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra mengahwini Cik Puan Elia Suhana merupakan satu tindakan terpuji yang menggambarkan kesedaran tinggi Baginda untuk mengamalkan corak kehidupan yang dikehendaki oleh ajaran agama di samping turut menggambarkan keberanian Baginda mengambil risiko demi menegakkan kebenaran.

6. Adalah satu perkara yang telah menjadi rahsia umum (open secret) bahawa terdapat pihak yang menjadi histerikal apabila soal perkahwinan di antara Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra dan Cik Puan Elia Suhana diketahui sedangkan perkahwinan ini sepatutnya diterima dengan baik oleh semua pihak kerana ia merupakan satu sunnah.

7. Akibat tidak dapat menerima hakikat perkahwinan di antara Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra dan Cik Puan Elia Suhana ini, pihak ini telah berusaha untuk memisahkan pasangan suami isteri ini berdua melalui pelbagai cara, termasuklah dengan menghebahkan kononnya telah berlaku perceraian talak tiga di antara mereka berdua.

8. Kesedaran beragama yang tinggi di dalam diri Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra, kasih sayang mendalam Baginda terhadap Cik Puan Elia Suhana dan ketidakupayaan Baginda membuat keputusan sendiri sejak mengalami kegeringan bagaimanapun menjadikan perceraian talak tiga ini suatu perkara yang amat mustahil.

9. Di dalam keadaan kegeringan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra sekarang, semua pihak perlulah mengenepikan emosi masing-masing dan menumpukan seluruh perhatian mereka bagi memastikan kebajikan Baginda sentiasa berada pada tahap yang terbaik sekaligus bagi memungkinkan pemulihan Baginda berlaku dengan lebih cepat.

10. Termasuk di dalam perkara ini adalah kebajikan kasih sayang dari isteri-isteri Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra di mana Baginda tidak seharusnya dinafikan dari memperolehi kasih sayang kedua-dua isteri Baginda manakala Cik Puan Elia Suhana juga tidak seharusnya dinafikan haknya untuk mencurahkan kasih sayang kepada Baginda.

11. Di dalam keadaan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra tidak lagi berupaya untuk mencurahkan apa-apa harta, pangkat ataupun kedudukan, sementelahan pula Cik Puan Elia Suhana sendiri tidak pernah pun meminta-minta ke atasnya, beliau tidak seharusnya terus dizalimi dengan tidak dibenarkan untuk bertemu dengan suami yang tersayang.

12. Kami percaya, selaku seorang isteri yang telah terbukti baik, tiada apa lagi yang dikehendaki oleh Cik Puan Elia Suhana dari Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra melainkan untuk mencurahkan kasih sayangnya kepada Baginda di saat-saat Baginda amat memerlukan segala curahan kasih sayang dari semua pihak untuk kembali pulih.

13. Apakah kita tidak dapat menyelami betapa remuknya hati seorang suami yang, di dalam keadaan sudah tidak mampu untuk berbuat apa-apa, telah dinafikan haknya untuk memperolehi curahan kasih sayang daripada seorang isteri yang dipilih dan direstui sendiri olehnya untuk hidup bersamanya sewaktu beliau masih di dalam keadaan sihat?

14. Apakah kita tidak dapat menyelami betapa remuknya hati seorang isteri yang diasingkan dari suami yang tersayang sedangkan dia mengetahui suaminya masih menyayanginya? Seorang isteri yang baik akan merasa berdosa jika tidak dapat mencurahkan kasih sayang kepada suaminya tetapi tidakkah pihak yang menghalangnya dari berbuat demikian turut merasa berdosa sama?

15. Sekali lagi ingin ditegaskan bahawa perkahwinan di antara Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra dan Cik Puan Elia Suhana adalah satu perkahwinan yang sah di sisi hukum syarak dan undang-undang. Sehingga ia diisytiharkan sebagai tidak sah oleh mahkamah syariah maka hak-hak mereka sebagai suami isteri tidak boleh dinafikan oleh mana-mana pihak.

16. Kita selaku seorang hamba yang lemah perlu sentiasa menyedari bahawa kita tidak akan mampu untuk memastikan kita memperolehi setiap keinginan yang kita cita-citakan sebagaimana kita juga perlu sentiasa menyedari bahawa kasih sayang itu tidak akan mampu untuk dibeli melalui harta benda (malah melalui apa-apa amalan perbomohan pun).

17. Kepada semua pihak, sukalah diingatkan supaya, sebagaimana kita juga perlu menerima tindakan Cik Puan Manohara Odelia Pinot lari meninggalkan Tengku Temenggong Kelantan sebagai satu takdir, menerima hakikat perkahwinan di antara Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra dan Cik Puan Elia Suhana sebagai satu ketentuan dari Ilahi.

18. Firman Allah di dalam Surah al-Anfal (Ayat 63): “Dan (Dialah) yang menyatu-padukan di antara (perasaan) hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau membelanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara (perasaan) hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (perasaan hati) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”


Sumber - The Kelantan Insider

Posted By Topeng Perak® Unmasked to Perisik Rakyat® at 9/22/2010 01:02:00 PM
read more...

Profesional ke medan 'perang'


PARA pegawai Askar Wataniah yang mengikuti Kursus Ketua Kompeni (Sukarela) Siri 1/2010 bergambar bersama komandan dan jurulatih Pusat Latihan Askar Wataniah (Puswatan) Ipoh, Perak.


KEMARAAN tentera musuh yang dikesan datang dari arah Pengkalan Hulu, Gerik harus disekat. Musuh yang sebelum ini telah menewaskan Briged Ke-6 Infantri semakin mengasak untuk mara menghampiri Ipoh.

Menerusi maklumat perisikan, satu kumpulan peninjau musuh berkekuatan satu platun yang dilindungi tiga kereta perisai sedang mendahului kemaraan musuh itu berdekatan Kampung Gelok, Lenggong, Perak.

Sebagai pasukan paling hadapan, Kapten Nasran yang mengetuai Kompeni A dari Batalion ke-308 Askar Wataniah (AW) menerima arahan daripada pegawai atasannya agar menyekat kemaraan musuh itu sebelum operasi seterusnya dilakukan oleh pihak briged.

Berpandukan arahan tersebut, beliau menyiapkan pelan perkiraan keadaannya termasuk meninjau lokasi musuh di atas peta bagi memastikan rancangan tempur yang diaturnya membuahkan kejayaan.

Dengan keupayaan tempur pasukannya, Kapten Nasran merangka strategi paling berkesan termasuk mendapatkan bantuan pengeboman daripada pihak artileri.

Senario tersebut bukanlah pertempuran sebenar, tetapi gambaran sebuah operasi ketenteraan yang disimulasikan kepada para penuntut Kursus Ketua Kompeni (Sukarela) Siri 1/2010 yang diadakan di Pusat Latihan Askar Wataniah (Puswatan), Ipoh, Perak baru-baru ini.

Kursus selama dua minggu yang dihadiri oleh para pegawai simpanan sukarela itu bagi menguji kemahiran mereka terhadap taktik Peperangan Terbuka serta Operasi Melawan Insurgensi yang dilakukan secara Latihan Tanpa Terup.

Sepanjang tempoh tersebut, sebagai penuntut kursus, mereka bukan sahaja diuji taktik-taktik peperangan yang sesuai digunakan bagi sesuatu operasi, tetapi juga menilai keupayaan sesuatu pertempuran berpandukan kepada aset-aset persenjataan yang diberi.

Setiap hari, mereka perlu menyiapkan pelan perkiraan keadaan yang berbeza mengikut senario operasi yang diberi untuk dinilai oleh pegawai pemeriksa. Kegagalan merancang dengan betul boleh menyebabkan kecelakaan kepada pasukan sendiri.

Setiap rancangan perkiraan yang dikemukakan akan dinilai oleh pegawai pemeriksa selain ujian bertulis yang bakal menentukan prestasi mereka pada akhir kursus nanti.

Latihan di Puswatan itu merupakan fasa kedua kursus yang dijalankan mengikut modul Kursus Jarak Jauh Dibimbing (KJJD) setelah melalui fasa pertama selama dua minggu bersama pasukan masing-masing.

Ia merupakan kursus kerjaya yang wajib dihadiri para pegawai AW berpangkat Kapten seperti yang ditetapkan oleh Bahagian Pasukan Simpanan (BPS) Tentera Darat bagi memastikan pegawai-pegawai AW sentiasa terlatih dan didedahkan dengan ilmu peperangan terkini.

Penuntut bekerjaya profesional


SOO SIANG (depan, empat dari kiri) diumumkan Penuntut Terbaik Keseluruhan, manakala Rizal (depan, tengah) berjaya sebagai Penuntut Terbaik Akademik.


Bagi kursus kali ini, ia dihadiri seramai 34 pegawai AW dari pelbagai unit dan pasukan seperti Siri 500 Infantri, Kor Armor Diraja, Rejimen Artileri Diraja dan Pasukan Latihan Pegawai Simpanan (Palapes).

Mereka terdiri daripada pelbagai latar belakang kerjaya antaranya doktor, peguam, guru, pegawai pelbagai jabatan dan agensi kerajaan, ahli perniagaan serta wartawan.

Ini termasuklah tiga pensyarah universiti berstatus profesor madya dan seorang pengarah pusat pengajian.

Mereka ialah Kapten Profesor Madya Rashid Dollah dari Palapes Universiti Putra Malaysia, Kapten Profesor Madya Kamaruddin Kana (Palapes Universiti Malaysia Sarawak), Kapten Profesor Madya Yang Soo Siang (Palapes Universiti Malaysia Sabah) dan Kapten Dr. Halim Mokhtar (Palapes Universiti Malaya).

Turut serta ialah pasangan suami isteri, Kapten Rizal Rohim dan Kapten Mazliza Mohamad, kedua-duanya dari Rejimen Ke-505 (AW).

Biarpun berjawatan tinggi dan berstatus profesional, mereka berpendapat ia bukan halangan untuk memainkan tanggungjawab sebagai barisan pertahanan kedua pertahanan negara di dalam pasukan AW.

“Senario operasi yang berbeza memerlukan kami perlu cepat berfikir dan bertindak merangka strategi pertempuran.

“Walaupun ia hanyalah simulasi peperangan, tetapi situasi sebenar tidak mustahil boleh dihadapi sekiranya negara berhadapan dengan konflik,” tegas Rashid.

Menurut pensyarah pengurusan Fakulti Ekonomi UPM itu, sebagai pegawai AW, kursus tersebut dapat menajamkan lagi kemahiran ilmu peperangan dan taktik ketenteraan yang dimiliki.

Bagi Halim, pensyarah kanan Fakulti Perubatan di Universiti Malaya (UM) pula, pembabitan golongan profesional dalam bidang ketenteraan amat dialu-alukan.

“Dalam kursus ini misalnya, kami bukan sahaja diminta mengatur strategi, malah memastikan ia dapat diimplementasikan dengan baik serta membuat penilaian yang seimbang mengenai musuh dan pasukan sendiri.

“Apabila menyarung uniform tentera, secara automatik kami perlu berfikir dan bertindak seperti tentera.

“Namun yang menariknya, apa yang dipelajari ini juga boleh diaplikasikan dalam kerjaya seharian kami terutamanya dalam soal perancangan,” ujar Pengarah Pusat Sukan UM ini lagi.

Pada akhir kursus, Soo Siang diumumkan sebagai Penuntut Terbaik Keseluruhan, manakala Rizal sebagai Penuntut Terbaik Akademik.

read more...