Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Jumaat, 29 Julai 2011

Syahadah

Dari hati berbisik kalimah
Yang ku ucap yakin dengan lidah
Hanya di Kau Tuhan Maha Agung
Kau Pengasih Kau Maha Pelindung

Berikanlah ku petunjuk
Meniti hidup dalam cahayaMu

Lailaha illallah...
Muhammadur Rasulullah
Lailaha illallah...
Muhammadur Rasulullah

Diutuskan Muhammad yang mulia
Bawa rahmat menerangi dunia
Sempurnakan akhlak manusia
Menyinari jalanan gelita

Hapus segala sengketa
Kebenaranmu menghancur dusta

Lailaha illallah...
Muhammadur Rasulullah
Lailaha illallah...
Muhammadur Rasulullah

Hidup dan matiku hanyalah untukMu
Takkan goyah imanku pada Yang Satu
Tegarku mencari redha-Mu Yang Esa
Kugenggam teguh pedoman
Kukuh menjadi panduan ke akhirnya…

read more...

Hadis 1 : Fadhilat Ramadhan



Hazrat Salman r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda kepada kami pada hari terakhir dari bulan Sya'aban: ( Terjemahan )

'Wahai manusia! Telah datang kepada kamu satu bulan yang agung lagi diberkati. Satu bulan yang terdapat di dalamnya satu malam ( Lailatul- Qadr ) yang lebih baik daripada seribu bulan. Satu bulan yang Allah s.w.t. telah menjadikan puasa pada siang harinya sebagai satu amalan fardhu dan berdiri pada malamnya ( bertarawih ) sebagai satu amalan sunat. Sesiapa yang cuba menghampiri Allah padanya dengan mana-mana amalan sunat maka seumpama seorang yang telah menunaikan satu fardhu pada bulan-bulan yang lain dan sesiapa yang menunaikan satu fardhu di dalamnya adalah seumpama seseorang yang menunaikan 70 fardhu pada bulan-bulan lain.

Ia adalah bulan kesabaran dan ganjaran kesabaran adalah syurga. Ia adalah bulan simpati. Ianya bulan yang ditambahkan rezeki kepada orang-orang yang beriman. Sesiapa yang memberi seseorang yang berpuasa untuk berbuka, maka ia merupakan pengampunan untuk dosa-dosanya dan kelepasan dirinya dan neraka dan dia mendapat ganjara puasa orang tersebut tanpa mengurangkan sedikitpun dari ganjarannya. Sahabat-sahabat r.a. lalu berkata : 'Tidaklah setiap dari kami mempunyai sesuatu untuk diberi kepada orang yang berpuasa untuk berbuka'. Maka Rasulullah s.a.w. bersabda : 'Allah s.w.t. memberikan pahala itu kepada sesiapa yang memberikan walaupun sebiji tamar atau seteguk air ataupun sesisip susu kepada orang yang berpuasa untuk berbuka'.

Ia adalah satu bulan yang bahagian awalnya rahmat, pertengahannya keampunan dan akhirnya kelepasan dari api neraka. Sesiapa yang meringankan beban hamba-hambanya ( pekerja-pekerjanya ) pada bulan itu maka dia akan diampunkan oleh Allah dan akan dilepaskan dari azab api neraka.

Perbanyakkanlah pada bulan ini empat perkara. Kamu meredhakan Tuhan kamu dengan dua perkara dan dua perkara lagi yang tidak boleh tidak kamu memerlukannya. Ada pun dua perkara yang kamnu dapat meredhakan Tuhan kamu dengannya adalah penyaksian bahawa tiada Tuhan selain Allah s.w.t. dan kamu memohon istighfar daripada-Nya. Sementara dua perkara yang tidak boleh tidak kamu perlukannya ialah memohon syurga dari Allah dan meminta perlindungan dari api neraka.

Sesiapa yang memberi minum kepada mana-mana orang yang berpuasa maka Allah s.w.t. akan memberinya minum dari telagaku ( pada hari kiamat ), dengan sekali minum, dia tidak akan dahaga lagi sehingga dia masuk ke dlam syurga '.

Huraian ringkas :

Terdapat banyak perkara yang jika dihuraikan di sini, maka ia akan menjadi amat panjang sekali. Tetapi apa yang saya ingin huraikan satu perkara yang penting iaitu tentang ' sikap pengorbanan ' yang mesti ada dalam diri kita untuk membantu orang-orang Islam yang lain yang memerlukan pertolongan kita. Pertolongan dan pengorbanan ini mestilah kita berikan kepada masyarakat kita terutamanya yang menghadapi kesengsaraan hidup, sama ada si miskin, si fakir, anak yatim, balu-balu dan semua golongan yang tertindas. Mari kita mengambil ikhtibar dari kisah sahabat sebagai renungan dan panduan kita.

Abu Jahm r.a. berkata: ' Semasa peperangan Yarmuk, saya telah keluar untuk mencari saudara sepupu saya. Saya telah membawa bersama sebekas air kerana memikirkan kalau dia masih hidup, saya akan memberikannya air dan akan membasuh tangan dan mulutnya. Secara kebetulan saya telah menemuinya dalam keadaan terlantar. Saya telah bertanya jika beliau memerlukan air dan beliau telah memintanya dengan isyarat. Dalam pada itu seorang yang tercedera di sebelahnya telah mengerang kesakitan. Sepupu saya telah mengisyaratkan supaya saya pergi kepadanya sebelum beliau sendiri sempat minum. Saya telah pergi ke sisinya dan bertanya kepada beliau. Dalam pada waktu itu pula seorang yang berada di sebelahnya telah memberi isyarat. Sahabat yang kedua itu pun telah mengisyaratkan supaya saya pergi kepada sahabat yang ketiga sebelum beliau sendiri sempat minum air. Semasa saya tiba di sisinya, rohnya telah melayang. Saya kembali kepda sahabat yang kedua, beliau juga telah meninggal, lalu saya kembali kepada saudara sepupu saya dan mendapati beliau juga telah meninggal dunia'.

Semoga pengajaran dari kisah dan hadis ini dapat menjadikan kita seperti sifat ithar salafussolihin yang sanggup berkorban demi Islam dan muslim itu sendiri.
read more...

Jadual Harian Seorang Muslim Di Bulan Ramadhan




4.00 pagi Bangun

Berdoa kepad ALLAH dengan doa : Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan aku dan kepadaNYAlah aku akan dikembalikan. Berniatlah untuk melaksanakan sebanyak-banyak kebaikan hari itu. Mandi dan membersihkan diri. Mengambil wudhu dan memakai pakaian yang suci untuk beribadah, berwangi-wangian.

4.20 pagi

Solat Sunat Taubat

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat taubat 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat kedua selepasAl-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan memohon ampun kepada ALLAH. Menangislah menyesali dosa-dosa.
Solat Sunat Tahajjud

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat tahajjud 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan berdoa kepada ALLAH.
Solat Sunat Hajat

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat hajat 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Selepas Al-Fatihah rakaat pertama baca ayatul Kursi 1 kali. Selepas Al-Fatihah rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali. Ketika sujud terakhir baca 11 kali dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kita.

Solat Sunat Witir

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat witir 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Selepas salam, bangun lagi dan sembahyang witir 1 rakaat. Perbanyakkan berdoa kepada ALLAH dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri, meminta-minta, merintih-rintih, agar ALLAH ampunkan dosa-dosa kita, taubat kita, terima amalan kita, memperkenankan doa dan permintaan kita.

5.00 pagi Makan Sahur - Menggosok gigi dan membersihkan sisa-sisa makanan di mulut.
5.28 pagi Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau berselawat. Sembahyang sunat Subuh, sembahyang Subuh berjemaah. Selesaikan wirid harian di tikar sembahyang atau baca Al-Quran hingga terbit matahari.
7.00 pagi Membuat persiapan ke tempat kerja.

Melangkah ke tempat kerja dengan membaca Bismillah dan doa kepada ALLAHagar semua aktiviti kita diberkatiNYA. Sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW sama ada menyebutnya atau di hati. Banyakkan istigfar/meminta ampun. Melaksanakan kerja dengan bersemangat dan penuh bertanggungjawab. Datangkanrasa bahawa ALLAH sentiasa memerhati kerja-kerja yang di lakukan dan yakinlah DIA akan membalas segala kebaikan yang kita buat.

10.00 pagi Sembahyang Sunat Dhuha. Ia adalah sumber rezeki yg berkat kalau istiqamah diamalkan.

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat dhuha 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Penuhi masa rehat tengahari dengan menambah ilmu atau membaca Al-Quran. Elakkan sungguh-sungguh dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yg sia-sia.

Contoh dosa-dosa : mengumpat mengutuk, menyindir yang menyakitkan orang, bergaul bebas tanpa menjaga syariat seperti berbual dengan bukan muhrimmengenai perkara yang tiada sangkut paut dgn kerja.

12.45 tghr Bersiap untuk solat Zohor.

Menunggu waktu bersembahyang dengan berselawat. Solat Zohor berjemaah.Laksanakan juga solat sunat Rawatib Bersujud. Syukur setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yg memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.

4.15 ptg Bersedia untuk solat Asar.

Solat Asar berjemaah. Laksanakan juga solat sunat Qabliyah. Bersujud syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yg memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.

5.30 ptg Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur Tanpa berlebih-lebih. Ingatlah walaupun syaitan dirantai tetapi nafsu masih ada dlm diri kita !!!

6.30 ptg Memperbanyakkan doa sebelum berbuka. Kerana di waktu itu adalah masa yang mustajab doa. Ingatlah sabda Rasulullah SAW : "Ramai orang yang berpuasa, yang mereka dapat hanya lapar dan dahaga", merintihlah kepada ALLAH memohon agar amalan kita diterima.

Apabila masuk waktu magrib. Bacalah doa dan berbuka :
Wahai Tuhan, kerana Engkaulah aku berpuasa, kepada Engkaulah aku beriman dan dengan rezki engkaulah aku berbuka. Berbuka puasa dengan makanan manis seperti buah kurma dan meminum air, terus menunaikan solat maghrib berjemaah, setelah itu barulah makan makanan berat.

8.00 mlm Solat Isya' berjemaah dan diteruskan dengan solat Terawih. Cuba pertahankan solat terawih walau bagaimana keadaan sekalipun kerana fadhilatnya amat besar. Bacalah Al-Quran dengan penuh tawadhuk, seeloknya baca dengan bertadarus ( berkumpulan bergilir-gilir, seorang baca, yang lain menyemaknya) , cuba khatamkan membaca Al-Quran paling kurang satu kali sepanjang ramadhan. Kebanyakan imam-imam besar mengkhatamnya dua kali dalam sehari (60 kali sebulan Ramadhan)

11.00 mlm Memperbanyakkan istigfar sebelum tidur. Berniatlah utk puasa esok hari dgn berniat : Sahaja aku berpuasa hari esok untuk menunaikan puasa ramadhanyg wajib ke atasku , tahun ini kerana ALLAH Taala. ( JANGAN LUPA!!!) Tidur awal agar dapat bangun utk beribadah.

Bacalah doa sebelum tidur :

Dengan namaMU Ya ALLAH! Aku hidup dan mati. Ingatlah tidur adalah mati yg sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur.
read more...

Sejuta harapan



Sejuta harapan
Yang aku sandarkan
Seberkas cahayaMu
Untuk terangi jalanku

Tanpa rahmat ampunMu
Tanpa kasih sayangMu
Hampa terasa hidupku

Ku ingin bersamaMu
Dekat selalu denganMu
Bahagia bersamaMu



Ya Allah
Terangilah gelap hitam hatiku
Ya Allah
Sucikanlah hati ikhlas untukMu
read more...

Ku Sesali Segalanya


Tidak sesukar mana untuk aku fahami
Apa yang sedang cuba disampaikan
Badai bencana yang telah menimpa diri
Apakah mungkin hadir sebuah keinsafan

Dulu hidupku penuh dengan warna-warni
Dikurniakan Tuhan segala yang aku ingini
Dan aku hidup leka, hanyut dalam kelalaian
Sehingga semuanya hilang dan terus pergi..meninggalkan…

Oh inikah pembalasan yang perlu aku tanggungi
Di atas kesilapan yang tak pernah aku peduli
Tidak terdaya aku menghadapi semua ini
Terasa sungguh lemah dan naif diri ku ini

Seandainya bisa ku memutar kembali masa
Tidak sesekali akan ku lakukan semua itu
Ku menghamburkan tangis, kekesalan dirasa
Oh Tuhan, Kau ampunkanlah hamba-Mu
Ku sesali segalanya…..

Tekad ku menempuh hidup yang baru
Kerana ku yakin Tuhan ada bersamaku
Dia Pengampun, Maha Pengasih
Ku tunduk pada rahmat kasih sayang …
Rabbul Izzati….

read more...

ATM : Peluru berpandu di kapal peronda TLDM


kapal KD Kedah akan dilengkapi dengan lapan peluru berpandu anti kapal permukaan tahun depan.


KUALA LUMPUR 26 Julai - 'Taring' Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dijangka bertambah tajam mulai tahun depan, kerana dipercayai semua enam kapal ronda generasi baru (NGPV) dari jenis KD Kedah, akan dipasang dengan peluru berpandu anti kapal permukaan.

Sumber Pertahanan memberitahu Utusan Malaysia, bajet untuk pembelian peluru berpandu itu akan dimasukkan dalam pusingan kedua Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) bagi Kementerian Pertahanan, yang akan dibentang kepada Kabinet Oktober ini.

Difahamkan, dua jenis berpandu anti kapal sedang dipertimbangkan untuk dipasang iaitu jenis Exocet 40 Blok II, yang mampu memusnahkan kapal musuh sehingga jarak 70 kilometer (km) dan Naval Strike Missile (NSM), yang mempunyai jarak membunuh sejauh 180 km.

Namun, dipercayai TLDM telah memilih peluru berpandu NSM untuk dipasang pada kapal tersebut dan jika diluluskan oleh kerajaan, setiap satu kapal KD Kedah akan dilengkapi dengan lapan peluru berpandu anti kapal dari jenis itu, kerana saiznya lebih kecil berbanding Exocet.

"Kita memilih untuk memasang semua kapal ini dengan peluru berpandu anti kapal permukaan terlebih dahulu sebelum mempertimbangkan peluru berpandu pertahanan udara. Jika kita memilih untuk memasang kedua-dua jenis persenjataan ini, kosnya terlalu tinggi.

"Sebelum ini semua kapal dari jenis KD Kedah walaupun canggih tetapi hanya dilengkapi dengan meriam utama dan sekunder sahaja kerana konsep pembinaannya adalah 'fitted for but not with'. Jadi, kita fikir sudah sampai masanya kapal ini dilengkapkan dengan peluru berpandu.

"Keputusan untuk memasang peluru berpandu ini selaras dengan kehendak TLDM. Memandangkan semua kapal ini dipertanggungjawab untuk meronda perairan negara maka, menjadi keperluan untuk aset ini dibekal dengan peluru berpandu," katanya.

Kapal ronda dari kelas KD Kedah adalah lambang kepada usaha berdikari industri pertahanan Malaysia, yang dibina berasaskan kapal Meko A-100, hasil kerjasama antara syarikat pertahanan tempatan, Boustead Naval Shipyard dengan syarikat Jerman.

Kapal moden tersebut dibina dengan mengaplikasikan konsep modular, menyebabkan ia boleh ditingkat upaya pada bila-bila masa tanpa perlu mengambil masa yang lama.

read more...

PDRM : Arman berbakti 25 tahun dalam PGA


KETIKA menjalani latihan di Pusat Latihan Polis Jalan Semarak.


"Saya memilih kerjaya polis bukan kerana minat. Sebaliknya, saya menganggap bidang polis ini sebagai pilihan utama atas dasar tanggungjawab untuk menjaga keamanan negara dan ketenteraman rakyat."

Begitulah kata-kata Sarjan Arman Isa, 52, semasa ditemui Gaya Polis sebaik sahaja selesai menjalankan tugas hariannya sebagai Penolong Pegawai Penyiasat di Balai Polis Trafik Ampang, Selangor, baru-baru ini.

Walaupun bertugas lebih 13 jam namun beliau masih bertenaga dan tetap bersemangat untuk berkongsi pengalamannya sejak mula berkhidmat sebagai polis.

Anak kelahiran Kampung Gebok, Mantin di Negeri Sembilan itu berkhidmat dalam pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sejak tahun 1980.

Sepanjang bertugas dalam pasukan itu, pengalamannya banyak diperolehi sewaktu berkhidmat di Pasukan Polis Hutan yang kini dikenali sebagai Pasukan Gerakan Am (PGA).

Oleh sebab itu, beliau lebih banyak dan gemar menceritakan pengalamannya semasa bertugas di dalam PGA.

"Saya telah berkhidmat di dalam pasukan tersebut dalam tempoh 25 tahun sebelum bertukar ke bahagian trafik," katanya.

Beliau memberitahu, peranan utama PGA adalah membanteras semua jenis ancaman ke atas ketenteraman awam, keganasan dan pemberontakan bersenjata yang dilakukan oleh sesuatu pergerakan di negara ini.

"Pada dasarnya pasukan ini dibentuk untuk menjalankan peranan sebagai anggota keselamatan yang bertugas di hutan rimba, pantai, pulau-pulau, kawasan terpencil, luar bandar dan sempadan negara.

"Bagaimanapun kami turut membantu di bahagian penguatkuasaan lain sekiranya bantuan anggota PGA diperlukan," katanya.

Mereka akan ditugaskan untuk mengepung dan membanteras penjenayah yang bersembunyi di kawasan-kawasan seperti hutan belantara.

"Kami juga bertindak menghalang kemasukan secara haram ke negara ini bagi memastikan keselamatan rakyat terjamin," ujarnya lagi.

Beliau memberitahu, dia bertugas di Kompeni Infantri selama 12 tahun sejak tahun 1984 sebelum bertukar di cawangan unit risikan selama 13 tahun.

Menurut Arman, semasa berada di Kompeni Infantri, dia banyak menjalankan tugasan di kawasan hutan.

"Di hutan, saya bersama anggota yang lain berkhemah di dalam hutan tidak lebih tiga bulan bagi mengawasi keadaan, menjejaki dan mencari sekiranya terdapat unsur-unsur bahaya yang di bawa oleh anasir luar," katanya.

Selepas ditukarkan bahagian risikan, peranan Arman di PGA semakin mencabar apabila dia mula melakukan aktiviti penyamaran bagi menyiasat sesuatu kes yang melibatkan pendatang asing tanpa izin (PATI) mahupun sebarang aktiviti penyeludupan.

"Tugasan saya banyak kepada siasatan mengenai kemasukan PATI, penyeludupan dan sindiket pemalsuan dokumen," katanya.

read more...

TDM : 23 lagi kompeni AW bakal dilancar


BEBERAPA anggota tentera menaiki motosikal klasik sambil membawa bendera pasukan Askar Wataniah pada majlis pelancaran Kompeni Askar Wataniah Parlimen Permatang Pauh, Bagan, Kepala Batas, Tasik Gelugor, Jelutong dan Bukit Gelugor di Butterworth Pulau Pinang, semalam.


BUTTERWORTH 28 Julai - Sebanyak 23 lagi Kompeni Askar Wataniah (AW) bagi kawasan Parlimen akan dilancarkan secara berperingkat-peringkat di seluruh negara menjelang akhir tahun ini.

Panglima Latihan Tentera Darat, Mejar Jeneral Datuk Abdul Rahim Mohd. Yusuff berkata, ia selaras dengan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang ditetapkan oleh Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang mahu ia dilancarkan sebelum penghujung 2011.

Menurutnya, sehingga kini sebanyak 199 kawasan di seluruh negara memiliki Kompeni AW mereka sendiri dan hanya Kedah, Perak, Selangor dan Kuala Lumpur belum dilancarkan sepenuhnya.

"Pelancaran kompeni ini adalah bagi memupuk semangat cintakan negara dalam kalangan remaja di samping mempersiapkan diri bagi mempertahankan negara jika berlaku sebarang ancaman yang tidak boleh diramalkan.

"Penubuhan kompeni ini juga telah memberikan impak yang positif kepada rakyat termasuk penglibatan pelbagai lapisan masyarakat seperti selebriti, ahli sukan dan pemimpin setempat," katanya ketika berucap merasmikan pelancaran enam Kompeni AW di sini, hari ini.

Pelancaran enam Kompeni AW itu meliputi kawasan Tanjung, Jelutong, Bukit Mertajam, Permatang Pauh, Bagan dan Tasek Gelugor melibatkan 600 anggota.

Tambah Abdul Rahim, penyertaan tokoh dan selebriti dalam AW secara tidak langsung boleh mempromosikan pasukan tersebut kepada orang ramai serta meningkatkan kesedaran orang awam tentang fungsi dan tugas tentera melalui latihan, aktiviti dan program yang sama seperti anggota tetap.

Jelasnya, AW juga berupaya meniup semangat generasi baru untuk mencurahkan khidmat murni kepada negara serta menjadi penghubung antara tentera dengan rakyat jelata.

read more...

ATM - PDRM : Latihan polis dan tentera kemuncak kejayaan


SEBAHAGIAN pelatih tentera dan polis yang tamat latihan di Pusat Latihan Asas Tentera Darat (Pusasda) Port Dickson.


TELUK KEMANG - Pemikiran Strategi Laut Biru bakal memperlihatkan kesannya apabila kursus bersama melibatkan anggota polis dan tentera yang diadakan di Pusat Latihan Asas Tentera Darat (Pusasda) Port Dickson di sini tamat pada Sabtu ini.

Malah, majlis tamat latihan melibatkan 2,107 orang perajurit muda Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan 984 konstabel polis itu akan lebih bermakna apabila ia akan turut dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beberapa pelatih yang ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini memberitahu, latihan bersama ini memberikan dimensi baru serta perakuan bahawa polis dan tentera boleh menjadi satu entiti dalam tugas menjaga keamanan negara.

Perajurit muda, Gim Kuei Hoong, 19, berkata, pada awal latihan dia merasa janggal kerana perlu berkawad dengan konstabel polis.

"Cara 'hukuman' dan arahan ketika berkawad berbeza antara polis dan tentera. Namun selepas perbincangan dan latihan bersama, ia akhirnya dapat diatasi dengan semangat cintakan negara," katanya ketika ditemui menjelang beberapa hari sebelum majlis tamat latihan itu baru-baru ini.

Latihan bersama antara anggota ATM dan PDRM adalah lanjutan daripada Pelan Strategik Lima Tahun PDRM pada tahun 2007 untuk menambah bilangan anggotanya sehingga mencapai kekuatan 150,000 pada awal tahun 2011.

Menerusi latihan pertama ini, seramai 3,091 pelatih melibatkan anggota polis dan tentera menjalani latihan secara bersama di beberapa pusat latihan polis dan tentera.

Kuei Hoong berkata, program ini sesuatu yang unik dan tidak pernah dilakukan di negara lain, malahan Malaysia mendahului program keselamatan, latihan dan kursus bersama ini.

Rakannya, R. Aswini, 19, pula memberitahu, hubungan antara tentera dan polis yang dahulunya renggang kerana faktor ego dan kerahsiaan sendiri, kini menjadi lebih akrab dan saling hormat menghormati antara satu sama lain.

"Kini kami lebih memahami kehendak tugas seorang anggota polis dan mereka juga lebih memahami tuntutan tugas seorang anggota tentera," katanya.

Seorang lagi perajurit muda, Mohd. Nur Amirul Muntil, 20, menjelaskan, dia gembira kerana terpilih menjalani latihan bersama pasukan polis.

"Sebelum ini, saya hanya melihat dari jauh anggota polis bertugas dan dengan tamat latihan bersama ini, kami dapat membina disiplin bersama, memahani tugas masing-masing dan paling utama, negara ini dijaga dari segala bentuk ancaman," ujarnya.

Dalam pada itu, konstabel polis, Chee Seong Khoon, 24, memberitahu, hubungan rapat sewaktu latihan pastinya berkekalan sampai bila-bila.

"Program ini memberi impak positif dan satu hubungan berpanjangan. Saya optimis, anggota yang menjalani latihan bersama ini akan menjadi sahabat akrab selepas ini," katanya.

Seorang lagi konstabel, Md. Khairul Razee Ramli, 25, berkata, program ini satu perubahan yang bagus kerana ia membina kematangan dan keperibadian polis dan tentera secara serentak.

"Elemen ini satu subjek yang tidak terlintas di fikiran kita, tetapi direalisasikan melalui Pemikiran Strategi Laut Biru. Terima kasih kepada Perdana Menteri kerana menjadikan ia realiti," katanya.

read more...

Lafaz Niat Sebulan Ramadhan

Bulan Sya’ban dah hampir tiba ke penghujungnya dan 3 hari lagi umat Islam bakal menyambut kehadiran Ramadhan Al – Mubarak. Tahun ini juga tahun kedua kami sekeluarga tidak menyambut Ramadhann bersama bonda tercinta Kalsom Binti Daud, Allahyarhamah meninggal dunia pada 14hb September 2009 / 24 Ramadhan 1430 Hijrah, Hari Isnin Jam 5.00 pagi seminggu sebelum Hari Raya Puasa. Jadi sama-sama ingat kembali lafaz niat puasa ramadhan jika terlupa dan kelebihan-kelebihan yang bakal diperolehi oleh kita umat Islam di bulan Ramadhan nanti.

Lafaz niat untuk sebulan :

niat puasa sebulan

Ertinya : Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Ta’ala

Lafaz niat untuk harian :

niat harian puasa ramadhan

Ertinya : Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala

Lafaz doa ketika hendak berbuka :

lafaz doa berbuka di bulan ramadhan

Ertinya : Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.

Lafaz doa selepas berbuka puasa :

doa selepas berbuka puasa

Ertinya : Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.

Ramadhan merupakan bulan yang diberikan begitu banyak ganjaran dan nikmat oleh Allah S.W.T kepada hamba-hambanya.Setiap tahun hampir ketibaan bulan Ramadhan di perantauan memang aku perhatikan suasananya berlainan dan disambut meriah, serupa macam nak hari raya Aidilfitri. Biasanya setiap tahun aku sambut Ramadhan di rumah bujang bertiga, tahun ni sedikit berbeza sebab salah seorang geng bujang aku dah menikah 2 Julai 2011 lepas, setiap tahun jugalah aku beli makanan di Bazaar Ramadhan di Ampangan Seremban / Perkarangan Stadium Paroi dan waktu bersahur sekadar makan buah kurma dengan minum air kosong, pastu sambung tidur balik. Beginilah kehidupan bujangku setiap tahun, tengok kiri kanan jeles plak orang lain bawa isteri dan anak2. Apalah nasib badan JODOH belum sampai, jika ada pasangan pun macam2 dugaan yang ada sampai terputus tengah jalan.

Antara kelebihan-kelebihan bulan Ramadhan yang umumnya diketahui :

  • Bulan keampunan yang penuh berkat untuk hamba-hambaNya yang tidak pernah lari dari kesilapan dan dosa.
  • Diturunkan satu malam yang istimewa iaitu Lailatul Qadar dimana malam yang lebih baik daripada 1000 bulan. Digandakan pahala amalam pada malam tersebut.
  • Diturunkan petunjuk bagi manusia iaitu Al-Quran pada bulan Ramadhan.Oleh itu kita digalakkan untuk memperbanyakkan serta menggandakan bacaan Al-Quran beserta maksudnya di bulan Ramadhan nanti.
  • Ditutup pintu neraka dan dibukakan seluasnya pintu syurga.
  • Syaitan tidak dapat menghasut manusia pada bulan Ramadhan.Namun jika masih ada kejahatan yang dilakukan ia berpunca dari nafsu diri sendiri.Mohonlah keampunan Ilahi di bulan Ramadhan yang mulia itu.
  • Kegembiraaan orang yang berpuasa dengan ikhlas ketika Ramadhan ialah bila tiba waktu berbuka puasa kerana dia dapat menghalang dirinya daripada melakukan kejahatan.

Terdapat banyak lagi kelebihan di bulan Ramadhan nanti. Jika kita lihat maksud puasa di bulan Ramadhan itu sendiri ialah menahan diri daripada makan dan minum dari terbit fajar sehingga terbenam matahari serta perkara-perkara yang membatalkan puasa. Dianjurkan oleh umat Islam untuk tidak melakukan maksiat,tidak mengumpat serta lain-lain perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa itu sendiri walaupun kita tidak makan dan minum di siang hari.

Jadi sama-sama kita saling ingat-mengingati, memohon keampunan Ilahi atas dosa-dosa yang dilakukan sebelum ini. Jangan leka sangat dengan persiapan hari raya, raikan juga ramadhan ini sebaiknya.

Selamat menyambut ketibaan Ramadhan Al-Mubarak kepada seluruh umat Islam. :)

read more...

Khamis, 28 Julai 2011

Tazkirah Jumaat : Beberapa panduan amalan dalam mempertingkatkan iman kita


Persoalan iman dan amalan yang dilakukan oleh para ahli ibadat, tidak akan meningkat mutunya jika tidak disandarkan kepada kefahaman mendalam mengenai ilmu-ilmu Fardu Ain, malah seseorang itu perlu mengetahui sedalam-dalamnya maksud dan tujuan beribadat kepada Allah SWT, ia tidak lain agar hati-hati manusia menjadi lunak, lembut dan sentiasa berhubung dengan-Nya.


Berikut adalah antara pendekatan agama yang menjadi kemestian untuk diketahui, direnungi dan seterusnya diamalkan sebagai satu cara hidup beribadat kepada Allah :


1. Setiap muslim perlu mengetahui, bahawa Allah SWT amat gembira kepada hamba-Nya yang sentiasa memohon dan berhubung dengan-Nya.


2. Setiap muslim juga perlu mengetahui, bahawa segala apa yang menimpa diri adalah hasil dari dosa dan kesalahan yang dilakukan. Hal ini telah diperingatkan Allah menerusi ayat 79 surah an-Nisaa : Apa saja nikmat yang kamu perolehi adalah daripada Allah, dan apa saja bencana yang menimpamu adalah kesalahan diri kamu sendiri.


3. Semestinya setiap muslim tidak terlibat dalam dosa-dosa besar dan kecil yang berterusan, kerana ia boleh menjadikan seseorang itu jauh dari rahmat Allah dan sentiasa berwaspada dalam hubungan akidahnya dengan Allah.


4. Setiap muslim perlu mengetahui, bahawa dosa-dosa yang dilakukan itu mempunyai banyak rangkaian yang menjurus ke arah neraka, justeru perlu dia menjaga hati, roh dan meyakini bahawa segala kebaikan yang dilakukan mampu menyelamatkannya dari mememasuki api neraka, sehubungan ini, Allah SWT menjelaskan dalam ayat 81 surah al-Baqarah : Sebenarnya, sesiapa melakukan dosa dan dia telah dikuasai oleh dosanya, mereka itulah penghuni neraka dan kekal di dalamnya.


5. Perlu setiap daripada kita mengetahui, bahawa kita sebagai manusia, sentiasa terdedah kepada dosa dan maksiat, ini membuktikan kelemahan diri kita dan sekaligus membuktikan keagungan Allah, justeru kewaspadaan adalah senjata paling utama dalam menangkis segala kekurangan dari sifat-sifat mazmumah.


6. Dalam menjalani proses kehidupan sebagai muslim, kita berada antara dua keadaan, sama ada roh kita akan maju atau sebaliknya, perkara ini dijelaskan oleh Allah menerusi ayat 37 surah al-Muddathir : Iaitu bagi siapa yang ingin maju dengan peringatan atau mundur dengan menolak peringatan.


Faedah yang akan diterima oleh seseorang itu dalam mengamalkan ibadat yang disyariatkan:


1. Jenis ibadat : 12 rakaat solat sunnat rawatib (2 rakaat sebelum Subuh, 4 rakaat sebelum Zuhur, 2 rakaat selepasnya, dua rakaat masing-masing selepas Maghrib dan Isyak).


Faedah : Allah SWT membina bagi orang itu mahligai dalam syurga.


Dalil : Nabi s.a.w bersabda : Sesiapa yang melakukan 12 rakaat solat sunnat rawatib akan dibina baginya sebuah mahligai dalam syurga.


2. Jenis Ibadat : Solat 2 rakaat di waktu malam.


Faedah : Doa serta hajat akan terkabul dan dosa akan diampun.


Dalil : Nabi s.a.w bersabda : Allah SWT akan turun tiap-tiap malam ke langit dunia dan apabila sampai 1/3 malam Allah berfirman : Sesiapa yang berdoa kepada-Ku, pasti Aku perkenankan, sesiapa yang memohon kepada-Nya, akan Aku tunaikan dan sesiapa yang memohon keampunan-Ku, pasti Aku ampunkan dosanya.


3. Jenis Ibadat : Solat Dhuha 2 , 4 atau 8 rakaat, setengah jam selepas Syuruk dan setengah jam sebelum Zuhur.

read more...

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak


Para penumpang yang dihormati


Sebentar lagi pesawat Sya'aban Air dengan nombor penerbangan SA 1432 H akan mendarat di Bandar Barakah Ramadhan Al-Mubarak tepat pada pukul 1 Ramadhan.


Tetaplah duduk tafakur, tegakkan sandaran iman, kencangkan sabuk tawakal sampai jantung anda benar-benar berhenti dengan sempurna.


Jangan lupa kemasi bagasi amal soleh dan ibadah anda selepas meninggalkan pesawat kehidupan yang fana ini.

Terima kasih telah terbang bersama Sya'aban Air, selamat melanjutkan perjalanan anda ke bulan keampunan Allah SWT.

Kapten Mohammad Nakhaie a.k.a Naim Qlate beserta seluruh anak kapal mengucapkan


Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak...

Mohon Maaf ZAhir & Batin


From All Naim & Famili


Sampai jumpa pada penerbangan

Sya'aban Air berikutnya tahun depan, InsyaAllah.

read more...

Selasa, 26 Julai 2011

TUDM : Pesawat tempur pelbagai guna (MRCA) Eurofighter Typhoon


Eurofighter Typhoon



Kebanyakan reka bentuk asas yang Eurofighter adalah berasal dari BAE Systems Program Pesawat Experimental (EAP) dan projek-projek sebelumnya (P.106, P.110, TFK-90). Walau bagaimanapun, ada wujud beberapa perbezaan yang ketara antara Eurofighter semasa dan sepupu EAP. Sebagai contoh manakala EAP menggunakan susun atur cranked delta Eurofighter dan bukannya menggunakan konfigurasi delta standard. Perbezaan lain termasuk kemasukan senjata fiuslaj ceruk conformal, pengambilan yang luas melengkung yg tdk suka bicara dan jenis kanopi gelembung.

Tanggungjawab pembinaan bagi struktur ini dibahagikan di kalangan konsortium itu.
Bae mengeluarkan fiuslaj depan, canards, bagian kanan kapal selat sayap utama dan flaperons, sirip dan tiang tengah. Dasa membina pusat fiuslaj, Alenia bertanggungjawab bagi sayap pelabuhan, CASA dan Alenia membina fiuslaj belakang dan CASA dan Bae membina sayap sisi kanan. Setiap negara mengekalkan barisan pemasangan akhir itu memastikan masa penghantaran tempatan boleh dipenuhi tetapi pada peningkatan kos yang mungkin disebabkan oleh keperluan penghantaran empat hala.


Butiran Struktur

Dimensions - Single Seat
Panjang, m (ft,in) 15.96 (52,4)
Lebar sayap (buah Termasuk), m (ft,in) 10.95 (32,11)
Ketinggian, m (ft,in) 5.28 (17,3)
Kawasan Wing, m persegi (kaki persegi) 50 (538.2)
Nisbah aspek Wing 2.21
Desas-desus kawasan, m persegi (kaki persegi 2.4 (25.83)
Berat kosong, kg (lbs) 11,000 (24,200)
Beban bahan api, kg (lbs) 4996+ (10991+)
Max T / O berat badan, kg (lbs) 23,000 (50,700)
Eurofighter adalah padang yang tidak stabil, delta-desas-desus ekor kurang reka bentuk dengan sapu ke belakang tepi 53 ° terkemuka di sayap utama. Konfigurasi ini adalah untuk memberikan gabungan optimum lif dan ketangkasan. Dengan kawasan sayap sekitar 50sqm ia mempunyai beban yang kecil dalam keadaan pertempuran yang biasa yang membayangkan cara menggerakkan yang sangat baik. Ketidakstabilan Pitch menyebabkan pesawat ke titik hidung semasa penerbangan terus meningkatkan ketangkasan dan membantu untuk mengurangkan seretan.

Dengan ekor tidak foreplanes semua bergerak, atau canards menyebarkan padang dan kawalan roll yang digabungkan dengan flaperons sayap dan kemudi. Di samping itu canards boleh digunakan untuk memangkas pesawat melalui rejim penerbangan yang berlainan mengurangkan seretan. Canards juga boleh digunakan sebagai pasangan tambahan airbrakes apabila mendarat dengan menunjuk lurus ke bawah memaksimumkan seretan. Luar biasa yang canards telah dipasang lebih dekat hidung daripada yang biasanya dijumpai di dalam pesawat yang sama. Ini meningkatkan Sudut maksimum dicapai Serangan (AOA). Kelemahan ini adalah pandangan yang menurun ke kiri dan kanan juruterbang. Selat automatik adalah hadir pada sayap utama yang menuju pinggir yang memastikan kamber sayap yang betul dikekalkan di seluruh sampul surat penerbangan. A hidraulik udara-brek bersepadu di belakang kokpit, bergerak ke dalam kedudukan yang hampir tegak untuk memaksimumkan seretan apabila diperlukan.

Sejak projek itu bermula Taufan telah melalui beberapa peningkatan dalam berat dari 9750kg asal (£ 21450) 10995kg semasa (£ 24239). Seterusnya ini telah menyebabkan pesawat hilang berat akhir yang dimaksudkan dengan margin yang kecil, sekitar 20 hingga 30kg. Walau bagaimanapun ia telah menyebabkan di dalam pesawat yang jauh lebih tegar dengan keupayaan pelbagai peranan yang lebih baik. Ia juga telah dibenarkan jumlah bahan api dalaman dinaikkan oleh beberapa ratus kilo.

EF2000 Front Elevation : Click left mouse button for larger image [10.9kB]
Typhoon Front Elevation © WAPJ
EF2000 Plan Elevation : Click left mouse button for larger image [28.5kB]
Typhoon Plan View © WAPJ
EF2000 Side Elevation : Click left mouse button for larger image [11.6kB]
Typhoon Side Elevation © WAPJ

Intake udara diposisikan di bawah pesawat (ventral mounting) seperti F-16. Hal ini memastikan aliran udara terganggu ke mesin apa pun Angle Attack atau kecepatan. Intake sendiri berbentuk S panjangnya mereka, ini memastikan bahwa pisau mesin turbin tidak berada dalam tampilan frontal dari asupan, yang pada gilirannya menurunkan RCS frontal. Selain kotak asupan memiliki dasar bulat dengan sisi miring, meningkatkan aliran udara dan lebih lanjut mengurangi RCS. Asupan ini dilengkapi dengan posisi variabel rendah kerudung, maka kerudung atas adalah tetap.

Kombinasi khusus dan desain dari kedua kontrol permukaan dan FCS dikombinasikan dengan output dorong tinggi dari yang EJ200 menanamkan manuver yang sangat baik di seluruh amplop penerbangan. Menurut komentar dari BAE Systems, kinerja berputar pada kecepatan supersonik lebih unggul salah satu yang sezaman baik dari Barat atau Timur. Badan pesawat itu sendiri dirancang untuk jam 6000 terakhir setara dengan 30 tahun pelayanan. Pada September 1998 pengujian statis dari badan pesawat itu dilengkapi dengan 18.000 jam disimulasikan pada jam, atau tiga kali kehidupan yang diharapkan.
Struktur pendukung

Kemampuan untuk tetap di stasiun meningkatkan setiap kemampuan pesawat dan untuk mengaktifkan ini Topan ini dilengkapi dengan probe pengisian bahan bakar standar ditarik NATO. Sistem ini dipasang dalam kompartemen kanan kecil persis di bawah kanopi. Ini memberikan visibilitas percontohan yang sangat baik selama operasi pengisian bahan bakar. Dalam setiap bahan bakar darurat dapat disingkirkan melalui ekor yang dipasang ejektor pipa.

Salah satu persyaratan yang dikenakan pada Eurofighter adalah kemampuan untuk beroperasi dari arahan buru-buru disiapkan dan take-off strip. Untuk tujuan ini perhatian khusus perlu diberikan pada landing gear. Sistem yang digunakan dalam Topan ini dibangun oleh Aerospace Dowty. Gigi adalah jenis roda tiga yang relatif standar dengan roda tunggal pada setiap unit. Unit sayap menarik kembali ke dalam sementara ditarik hidung unit mundur. Setiap sayap, atau roda utama ukuran 28 "dengan 9,5" sedangkan roda hidung ukuran 18 "dengan 7.7". Kontrol aktual dari roda hidung ditangani sebagai fungsi sekunder oleh FCS. Selain itu kait arrestor darurat dipasang ke bagian belakang pesawat.


Materials
Construction of the Eurofighter Typhoon [33.5kB]
Cut-away of Eurofighter Typhoon structure © BAE Systems

Eurofighter manfaat dari kemajuan selama dua puluh tahun terakhir di bidang metalurgi, ilmu polimer dan komposit. Lebih dari 80% dari badan pesawat terdiri dari material modern. Hal ini membawa keuntungan tidak hanya dalam hal kekuatan untuk rasio berat badan, tetapi juga memiliki implikasi untuk siluman. Misalnya menyelesaikan permukaan halus yang jauh dapat diperoleh dibandingkan dengan struktur logam yang pada gilirannya dapat menjadi faktor signifikan dalam mengurangi bagian radar lintas pesawat terbang.

Bahan yang digunakan memiliki sebagai dengan semua bagian pesawat telah dikembangkan bersama oleh konsorsium, di sini EADS / CASA adalah pemimpin proyek. Selain itu bahan-bahan baru, metode baru yang handal dan efisien untuk fabrikasi dan ikatan mereka, seperti Super Plastik Pembentukan, Difusi Berikat (SPFDB) Titanium telah dikembangkan. Teknik-teknik baru tidak hanya kecepatan produksi mereka juga meningkatkan sifat bahan fisik dalam berbagai cara.

Sebagian besar shell pesawat,> 70% terdiri dari Karbon Komposit Serat (CFC), yaitu; pesawat luar, sayap (termasuk di-papan flaperons) dan kemudi. Selain itu proporsi yang signifikan dari anggota struktural juga dibangun dari CFC. Para canards, keluar-papan flaperons dan nozel mesin tunduk pada tekanan besar dan / atau suhu tinggi dan dengan demikian terbuat dari Titanium SPFDB. Proses SPFDB menghasilkan struktur yang jauh lebih kaku sehingga kekuatan ditingkatkan untuk rasio berat dibandingkan normal, Titanium mesin. Tepi terkemuka sayap, sirip terkemuka tepi, tepi trailing dan kemudi DASS / ECM sayap polong terbuat dari paduan aluminium menyampaikan Lithium-kekuatan yang unggul berat dari paduan aluminium standar. Selain itu daerah ini juga dilapisi dalam Bahan penyerap Radar (RAM). Segel mengelilingi kanopi dibuat dari paduan magnesium.

Radome ini terdiri dari sebuah struktur kompleks Serat Kaca berlapis Reinforced Plastic (GFRP) yang diproduksi menggunakan proses toleransi yang sangat tinggi otomatis. Karena bahan yang digunakan untuk membangun radome harus transparan untuk energi gelombang mikro ini merupakan sumber yang jelas dari Bagian Palang Radar (RCS) masalah pengurangan. Untuk mengatasi hal ini BASE,, Sistem British Aerospace dan Peralatan yang memasok struktur radome telah mengembangkan berbagai Frekuensi Permukaan Sselective (FSS) bahan yang telah kemudian dimasukkan untuk digunakan dalam radome dari Topan itu. Bahan FSS terdiri dari array tepat didefinisikan dari elemen logam yang terkandung dalam kerangka melakukan. Penggunaan bahan-bahan (ketika diletakkan dalam mode yang benar) menghasilkan pengurangan dalam transmisi semua keluar dari frekuensi band. Oleh karena itu radome dapat dirancang untuk menjadi transparan hanya pada frekuensi dan polarisasi yang digunakan oleh radar pesawat sendiri. Hal ini tentu saja harus mengarah pada pengurangan penampang pesawat radar, dari semua aspek frontal setidaknya.

Secara keseluruhan hanya 15% dari shell Eurofighter adalah logam, sementara 40% dari berat struktural terdiri dari CFC.

Reduced Observability

Eurofighter
Typhoon tidak boleh dan tidak dikelaskan sebagai pejuang stealth (lihat kotak sebenarnya). Walau bagaimanapun, konsortium itu telah mengambil langkah-langkah untuk mengurangkan keratan rentas radar pesawat. Ramai ini dapat dilihat Mengurangkan (RO) ciri-ciri telah diuji selama bertahun-tahun di BAE Systems meliputi pelbagai radar tandatangan di Bae Warton berhampiran Preston, NW England. Beberapa contoh reka bentuk ini termasuk; pengambilan yang dibentuk untuk menyembunyikan bilah pemampat enjin, sisi pengambilan curam, fiuslaj ceruk pelbagai senjata sederhana, penempatan hardpoint sayap dan reka bentuk, pembinaan radome, dll. Dalam Bahan tambahan Penyerap Radar (RAM) yang dikembangkan oleh kot EADS / dasa banyak reflectors yang paling penting, contohnya terkemuka pinggir sayap, pinggir pengambilan dan pedalaman, kemudi mengelilingi, strakes, dll.

Salib seksyen radar sebenar adalah kursus dikelaskan, Walau bagaimanapun, yang dibentangkan untuk RAF SR (A) -425. Menurut RAF Eurofighter, RCS lebih daripada melebihi keperluan ini. Lebih baru-baru ini komen dari BAE seolah-olah untuk menunjukkan pulangan radar kira-kira empat kali ganda kurang daripada Tornado. Semasa acara media baru-baru ini, BAE Systems yang dinyatakan bahawa Taufan itu RCS bettered hanya dengan F-22 di hemisfera frontal dan rantaian F-22 di beberapa sudut. Walaupun komen lewat sangat dipersoalkan, ia masih menunjukkan satu percubaan untuk mengurangkan tandatangan radar Taufan. Ini harus membolehkan juruterbang Eurofighter untuk kekal yang tidak dapat dikesan oleh musuh sehingga dia lebih dekat dengan ketara daripada orang selainnya mungkin dapat mencapai.


Isu-isu lain

Adalah penting untuk ingat terdapat lebih kepada yang diam-diam daripada sekadar mempunyai pesawat dengan RCS rendah. Set yang semasa radar dan radio misalnya boleh agak mudah dikesan oleh pesawat musuh menyokong langkah-langkah dan penerima amaran dan digunakan untuk kedudukan plot. Pada masa ini ECR-90 Eurofighter radar jatuh ke dalam kategori ini yang agak mudah untuk mengesan. Walau bagaimanapun, terima kasih kepada integrasi kedua-dua lembaga dalam dan luar-board sensor Taufan agak boleh memintas masalah ini. Daripada jumlah ini aset tunggal terbesar lanun dan pengesan Infra-Red yang sepenuhnya pasif dalam alam semula jadi dan dengan itu mustahil untuk mengesan. Sistem radio selamat serta datalink MIDS (menyediakan maklumat sasaran off-board) berkata kepada menggabungkan Kebarangkalian Pengesanan dan Eksploitasi (LPI) ciri-ciri yang rendah. Di samping itu pesawat ciri-ciri kawalan pelepasan automatik, atau EMCON. Walaupun ini langkah berjaga-jaga tidak menghalang pesawat lawan dari mengesan elektro-magnet (EM) pelepasan dari Taufan mereka harus menghadkan kemungkinan pemintasan atau penggunaan seterusnya.

Webmaster ingin mengucapkan terima kasih mereka kepada BASE dan terutamanya Koyak Chris untuk menyediakan maklumat pada radome.

Sources:

[1]: BAE Systems On-Line.
[2]: World Air Power Journal, Isu-isu Pelbagai
[3]: Janes Semua 1996/97 Pesawat sekalian alam
[4]: BAE Systems, UK
[5]: Airforces Bulanan, November 1997
[6]: John Turner, Bae tekan taklimat, Mac 3, 1999 (dilaporkan di Air Antarabangsa)
[7]: Sistem Aeroangkasa British dan Peralatan, Devon, United Kingdom
[8]: Flight International, 16-22 Jun 1999
read more...