Tanggungjawab pembinaan bagi struktur ini dibahagikan di kalangan konsortium itu. Bae mengeluarkan fiuslaj depan, canards, bagian kanan kapal selat sayap utama dan flaperons, sirip dan tiang tengah. Dasa membina pusat fiuslaj, Alenia bertanggungjawab bagi sayap pelabuhan, CASA dan Alenia membina fiuslaj belakang dan CASA dan Bae membina sayap sisi kanan. Setiap negara mengekalkan barisan pemasangan akhir itu memastikan masa penghantaran tempatan boleh dipenuhi tetapi pada peningkatan kos yang mungkin disebabkan oleh keperluan penghantaran empat hala.
Butiran Struktur
Dimensions - Single Seat | |
---|---|
Panjang, m (ft,in) | 15.96 (52,4) |
Lebar sayap (buah Termasuk), m (ft,in) | 10.95 (32,11) |
Ketinggian, m (ft,in) | 5.28 (17,3) |
Kawasan Wing, m persegi (kaki persegi) | 50 (538.2) |
Nisbah aspek Wing | 2.21 |
Desas-desus kawasan, m persegi (kaki persegi | 2.4 (25.83) |
Berat kosong, kg (lbs) | 11,000 (24,200) |
Beban bahan api, kg (lbs) | 4996+ (10991+) |
Max T / O berat badan, kg (lbs) | 23,000 (50,700) |
Dengan ekor tidak foreplanes semua bergerak, atau canards menyebarkan padang dan kawalan roll yang digabungkan dengan flaperons sayap dan kemudi. Di samping itu canards boleh digunakan untuk memangkas pesawat melalui rejim penerbangan yang berlainan mengurangkan seretan. Canards juga boleh digunakan sebagai pasangan tambahan airbrakes apabila mendarat dengan menunjuk lurus ke bawah memaksimumkan seretan. Luar biasa yang canards telah dipasang lebih dekat hidung daripada yang biasanya dijumpai di dalam pesawat yang sama. Ini meningkatkan Sudut maksimum dicapai Serangan (AOA). Kelemahan ini adalah pandangan yang menurun ke kiri dan kanan juruterbang. Selat automatik adalah hadir pada sayap utama yang menuju pinggir yang memastikan kamber sayap yang betul dikekalkan di seluruh sampul surat penerbangan. A hidraulik udara-brek bersepadu di belakang kokpit, bergerak ke dalam kedudukan yang hampir tegak untuk memaksimumkan seretan apabila diperlukan.
Sejak projek itu bermula Taufan telah melalui beberapa peningkatan dalam berat dari 9750kg asal (£ 21450) 10995kg semasa (£ 24239). Seterusnya ini telah menyebabkan pesawat hilang berat akhir yang dimaksudkan dengan margin yang kecil, sekitar 20 hingga 30kg. Walau bagaimanapun ia telah menyebabkan di dalam pesawat yang jauh lebih tegar dengan keupayaan pelbagai peranan yang lebih baik. Ia juga telah dibenarkan jumlah bahan api dalaman dinaikkan oleh beberapa ratus kilo.
Intake udara diposisikan di bawah pesawat (ventral mounting) seperti F-16. Hal ini memastikan aliran udara terganggu ke mesin apa pun Angle Attack atau kecepatan. Intake sendiri berbentuk S panjangnya mereka, ini memastikan bahwa pisau mesin turbin tidak berada dalam tampilan frontal dari asupan, yang pada gilirannya menurunkan RCS frontal. Selain kotak asupan memiliki dasar bulat dengan sisi miring, meningkatkan aliran udara dan lebih lanjut mengurangi RCS. Asupan ini dilengkapi dengan posisi variabel rendah kerudung, maka kerudung atas adalah tetap.
Kombinasi khusus dan desain dari kedua kontrol permukaan dan FCS dikombinasikan dengan output dorong tinggi dari yang EJ200 menanamkan manuver yang sangat baik di seluruh amplop penerbangan. Menurut komentar dari BAE Systems, kinerja berputar pada kecepatan supersonik lebih unggul salah satu yang sezaman baik dari Barat atau Timur. Badan pesawat itu sendiri dirancang untuk jam 6000 terakhir setara dengan 30 tahun pelayanan. Pada September 1998 pengujian statis dari badan pesawat itu dilengkapi dengan 18.000 jam disimulasikan pada jam, atau tiga kali kehidupan yang diharapkan.
Struktur pendukung
Kemampuan untuk tetap di stasiun meningkatkan setiap kemampuan pesawat dan untuk mengaktifkan ini Topan ini dilengkapi dengan probe pengisian bahan bakar standar ditarik NATO. Sistem ini dipasang dalam kompartemen kanan kecil persis di bawah kanopi. Ini memberikan visibilitas percontohan yang sangat baik selama operasi pengisian bahan bakar. Dalam setiap bahan bakar darurat dapat disingkirkan melalui ekor yang dipasang ejektor pipa.
Salah satu persyaratan yang dikenakan pada Eurofighter adalah kemampuan untuk beroperasi dari arahan buru-buru disiapkan dan take-off strip. Untuk tujuan ini perhatian khusus perlu diberikan pada landing gear. Sistem yang digunakan dalam Topan ini dibangun oleh Aerospace Dowty. Gigi adalah jenis roda tiga yang relatif standar dengan roda tunggal pada setiap unit. Unit sayap menarik kembali ke dalam sementara ditarik hidung unit mundur. Setiap sayap, atau roda utama ukuran 28 "dengan 9,5" sedangkan roda hidung ukuran 18 "dengan 7.7". Kontrol aktual dari roda hidung ditangani sebagai fungsi sekunder oleh FCS. Selain itu kait arrestor darurat dipasang ke bagian belakang pesawat.
Materials
Bahan yang digunakan memiliki sebagai dengan semua bagian pesawat telah dikembangkan bersama oleh konsorsium, di sini EADS / CASA adalah pemimpin proyek. Selain itu bahan-bahan baru, metode baru yang handal dan efisien untuk fabrikasi dan ikatan mereka, seperti Super Plastik Pembentukan, Difusi Berikat (SPFDB) Titanium telah dikembangkan. Teknik-teknik baru tidak hanya kecepatan produksi mereka juga meningkatkan sifat bahan fisik dalam berbagai cara.
Sebagian besar shell pesawat,> 70% terdiri dari Karbon Komposit Serat (CFC), yaitu; pesawat luar, sayap (termasuk di-papan flaperons) dan kemudi. Selain itu proporsi yang signifikan dari anggota struktural juga dibangun dari CFC. Para canards, keluar-papan flaperons dan nozel mesin tunduk pada tekanan besar dan / atau suhu tinggi dan dengan demikian terbuat dari Titanium SPFDB. Proses SPFDB menghasilkan struktur yang jauh lebih kaku sehingga kekuatan ditingkatkan untuk rasio berat dibandingkan normal, Titanium mesin. Tepi terkemuka sayap, sirip terkemuka tepi, tepi trailing dan kemudi DASS / ECM sayap polong terbuat dari paduan aluminium menyampaikan Lithium-kekuatan yang unggul berat dari paduan aluminium standar. Selain itu daerah ini juga dilapisi dalam Bahan penyerap Radar (RAM). Segel mengelilingi kanopi dibuat dari paduan magnesium.
Radome ini terdiri dari sebuah struktur kompleks Serat Kaca berlapis Reinforced Plastic (GFRP) yang diproduksi menggunakan proses toleransi yang sangat tinggi otomatis. Karena bahan yang digunakan untuk membangun radome harus transparan untuk energi gelombang mikro ini merupakan sumber yang jelas dari Bagian Palang Radar (RCS) masalah pengurangan. Untuk mengatasi hal ini BASE,, Sistem British Aerospace dan Peralatan yang memasok struktur radome telah mengembangkan berbagai Frekuensi Permukaan Sselective (FSS) bahan yang telah kemudian dimasukkan untuk digunakan dalam radome dari Topan itu. Bahan FSS terdiri dari array tepat didefinisikan dari elemen logam yang terkandung dalam kerangka melakukan. Penggunaan bahan-bahan (ketika diletakkan dalam mode yang benar) menghasilkan pengurangan dalam transmisi semua keluar dari frekuensi band. Oleh karena itu radome dapat dirancang untuk menjadi transparan hanya pada frekuensi dan polarisasi yang digunakan oleh radar pesawat sendiri. Hal ini tentu saja harus mengarah pada pengurangan penampang pesawat radar, dari semua aspek frontal setidaknya.
Secara keseluruhan hanya 15% dari shell Eurofighter adalah logam, sementara 40% dari berat struktural terdiri dari CFC.
Reduced Observability
Eurofighter Typhoon tidak boleh dan tidak dikelaskan sebagai pejuang stealth (lihat kotak sebenarnya). Walau bagaimanapun, konsortium itu telah mengambil langkah-langkah untuk mengurangkan keratan rentas radar pesawat. Ramai ini dapat dilihat Mengurangkan (RO) ciri-ciri telah diuji selama bertahun-tahun di BAE Systems meliputi pelbagai radar tandatangan di Bae Warton berhampiran Preston, NW England. Beberapa contoh reka bentuk ini termasuk; pengambilan yang dibentuk untuk menyembunyikan bilah pemampat enjin, sisi pengambilan curam, fiuslaj ceruk pelbagai senjata sederhana, penempatan hardpoint sayap dan reka bentuk, pembinaan radome, dll. Dalam Bahan tambahan Penyerap Radar (RAM) yang dikembangkan oleh kot EADS / dasa banyak reflectors yang paling penting, contohnya terkemuka pinggir sayap, pinggir pengambilan dan pedalaman, kemudi mengelilingi, strakes, dll.
Salib seksyen radar sebenar adalah kursus dikelaskan, Walau bagaimanapun, yang dibentangkan untuk RAF SR (A) -425. Menurut RAF Eurofighter, RCS lebih daripada melebihi keperluan ini. Lebih baru-baru ini komen dari BAE seolah-olah untuk menunjukkan pulangan radar kira-kira empat kali ganda kurang daripada Tornado. Semasa acara media baru-baru ini, BAE Systems yang dinyatakan bahawa Taufan itu RCS bettered hanya dengan F-22 di hemisfera frontal dan rantaian F-22 di beberapa sudut. Walaupun komen lewat sangat dipersoalkan, ia masih menunjukkan satu percubaan untuk mengurangkan tandatangan radar Taufan. Ini harus membolehkan juruterbang Eurofighter untuk kekal yang tidak dapat dikesan oleh musuh sehingga dia lebih dekat dengan ketara daripada orang selainnya mungkin dapat mencapai.
Isu-isu lain
Adalah penting untuk ingat terdapat lebih kepada yang diam-diam daripada sekadar mempunyai pesawat dengan RCS rendah. Set yang semasa radar dan radio misalnya boleh agak mudah dikesan oleh pesawat musuh menyokong langkah-langkah dan penerima amaran dan digunakan untuk kedudukan plot. Pada masa ini ECR-90 Eurofighter radar jatuh ke dalam kategori ini yang agak mudah untuk mengesan. Walau bagaimanapun, terima kasih kepada integrasi kedua-dua lembaga dalam dan luar-board sensor Taufan agak boleh memintas masalah ini. Daripada jumlah ini aset tunggal terbesar lanun dan pengesan Infra-Red yang sepenuhnya pasif dalam alam semula jadi dan dengan itu mustahil untuk mengesan. Sistem radio selamat serta datalink MIDS (menyediakan maklumat sasaran off-board) berkata kepada menggabungkan Kebarangkalian Pengesanan dan Eksploitasi (LPI) ciri-ciri yang rendah. Di samping itu pesawat ciri-ciri kawalan pelepasan automatik, atau EMCON. Walaupun ini langkah berjaga-jaga tidak menghalang pesawat lawan dari mengesan elektro-magnet (EM) pelepasan dari Taufan mereka harus menghadkan kemungkinan pemintasan atau penggunaan seterusnya.
Webmaster ingin mengucapkan terima kasih mereka kepada BASE dan terutamanya Koyak Chris untuk menyediakan maklumat pada radome.
Sources:
[1]: BAE Systems On-Line.
[2]: World Air Power Journal, Isu-isu Pelbagai
[3]: Janes Semua 1996/97 Pesawat sekalian alam
[4]: BAE Systems, UK
[5]: Airforces Bulanan, November 1997
[6]: John Turner, Bae tekan taklimat, Mac 3, 1999 (dilaporkan di Air Antarabangsa)
[7]: Sistem Aeroangkasa British dan Peralatan, Devon, United Kingdom
[8]: Flight International, 16-22 Jun 1999
0 ulasan: on "TUDM : Pesawat tempur pelbagai guna (MRCA) Eurofighter Typhoon"
Catat Ulasan