Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Sabtu, 11 Ogos 2012

Tazkirah Malam Lailatulqadar : Takdir yang baik





Kelayakan minimum
untuk mendapatkan lailatulqadar ialah menunaikan solat Maghrib, Isyak dan Subuh berjemaah tetapi kadar ganjaran diterima seseorang itu sudah pastinya tidak sama bergantung kepada ilmu, iman dan amal.

Setiap amalan perlu disokong oleh ilmu untuk melengkapkan iman dan seterusnya diterjemahkan melalui amalan.

Ti
ga elemen penting itu sukar untuk seseorang bertemu dan mendapat ganjaran disediakan Allah SWT kepada hamba-Nya yang sanggup berusaha iaitu bonus ibadat seribu bulan yang bersamaan 83 tahun.

“Ilmu itu ialah ilmu akidah, syariah dan akhlak yang memberi kesedaran kita adalah ‘kuli’ Allah dan bersedia melakukan apa saja diperintahkan tuannya. Oleh itu, tidak kira bila lailatulqadar, sebagai kuli kita akan sanggup bekerja untuknya.

“Pentingnya juga lailatulqadar kerana Allah ingin meningkatkan semangat hamba-Nya tatkala stamina makin berkurangan apabila tiba akhir Ramadan, Allah menjanjikan bonus 1000 bulan”.


Pada malam lailatulqadar 70,000 malaikat diketuai Jibril turun ke bumi dengan izin Allah untuk menjalankan tugas masing-masing termasuk menetapkan takdir seseorang termasuk rezeki, jodoh, maut, suka, duka yang disebut sebagai qada’ dan qadar.


Justeru, umat Islam
dinasihatkan membersihkan rumah mereka sebagai persediaan untuk menyambut kedatangan malaikat. Walaupun tidak semua malaikat akan berkunjung, sekurang-kurangnya jika malaikat rahmat singgah di rumah kita sudah memadai.

Bagi mendapatkan takdir yang baik seseorang itu perlu terlebih dulu memenuhi prasyarat iaitu menjadi baik dengan melakukan semua suruhan Allah.

Allah hanya akan menyambut dan memakbulkan semua doa serta hajat hamba-Nya dengan syarat mereka bertaubat.


“Bolehkah kita meminta kepada Allah tetapi suruhan Allah kita tidak patuh.
Sepatutnya jika kita hendak sesuatu yang baik kita terlebih dulu perlu berbuat baik. Jika kita banyak salah, bertaubat nasuha kerana orang yang bertaubat Allah pandang dengan belas kasihan”.

Mereka yang bertuah dan dapat ‘berjabat salam’ dengan Jibril pada malam itu akan meremang bulu roma dan gementar badannya tidak kira ketika itu mereka sedang bersolat, membaca al-Quran atau bermunajat kepada Allah.


Perasaan menjadi sayu dan mata berair mengingati akhirat, syurga, dosa serta dapat merasakan kemanisan ibadat. Hati bergetar atau berdebar seolah-oleh merasa rangsangan dan sentuhan istimewa.


Tanda fizikal untuk mengetahui sudah berlalunya malam lailatulqadar ialah apabila tiba waktu Subuh, malaikat akan naik semula ke langit dan suasana siang hari itu redup.


Mereka yang berjaya mendapat bonus kerohanian daripada malam lailatulqadar, hatinya menjadi kaya lalu tidak berasa lokek untuk melakukan semua perkara dengan ikhlas, sabar dan tenang.
read more...

Amaran, celaan sesiapa bangga buat dosa


Daripada Abu Hurairah katanya, “Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Setiap umatku akan dimaafkan melainkan orang yang menunjuk-nunjuk perbuatan dosa (supaya diketahui oleh orang lain).

Sesungguhnya antara perbuatan menunjuk-nunjuk itu ialah seseorang melakukan suatu perbuatan pada waktu malam kemudian berpagi-pagi dia bercerita sedangkan Allah menutupinya, tiba-tiba dia berkata, “Wahai fulan, semalam aku melakukan begini dan begini’. Orang itu semalaman ditutupi celanya oleh Allah, tetapi pagi-pagi dia membuka tutupan Allah ke atas dirinya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Amaran dan celaan daripada Rasulullah SAW terhadap orang yang menunjuk-nunjuk perbuatan dosanya kepada orang lain.



Orang Islam yang terlanjur melakukan dosa dilarang membuat hebahan supaya diketahui orang lain dan dinasihatkan bertaubat kepada Allah SWT.

Melakukan maksiat secara terang-terangan dan berbangga dengannya menunjukkan seseorang itu memandang remeh dan memperkecilkan agama, merendah-rendahkan hak Allah dan Rasulnya serta golongan salih.


Sementara itu, bagi mereka yang melakukan kejahatan, jangan pula kita menghina mereka seperti sabda Nabi SAW: “Apabila seorang hamba perempuan melakukan zina dan telah nyata zinanya maka sebatlah ia (dengan 50 kali sebatan) tetapi janganlah menghinanya (dengan kata-kata kesat), kemudian jika dia berzina lagi (buat kali keduanya), maka sebatlah dia tetapi janganlah menghinanya. Kemudian jika dia berzina lagi buat kali ketiganya, maka juallah dia sekalipun dengan seutas tali daripada bulu (haiwan).” (Riwayat Bukhari dan Muslim)


Islam mengajar umatnya tidak menghina seseorang sekalipun dia telah melakukan perbuatan yang buruk.


Kita disuruh memisahkan diri daripada golongan maksiat atau memulaukan mereka supaya tidak bergaul dan bermuamalat dengan mereka.

Daripada Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda: “Tiada menutup seseorang hamba akan keaiban seorang hamba di dunia melainkan Allah menutup keaibannya pada hari kiamat.” (Riwayat Muslim)


Islam mengajar umatnya tidak mendedahkan keburukan seseorang. Sesiapa yang menutup keburukan saudaranya nescaya Allah menutup keburukannya pada hari kiamat kerana ganjaran sesuai dengan amalan dilakukan.
read more...

Khamis, 9 Ogos 2012

Ramadhan hampir penghujung, kini persiapan Syawal

TIDAK berapa lama lagi iaitu dalam tempoh lebih dari seminggu sahaja lagi umat Islam seluruh dunia akan meraikan hari kemenangan iaitu Aidilfitri. Pada masa ini kita sedang memasuki fasa sepuluh malam terakhir Ramadan yang dijanjikan penuh dengan keberkatan bulan mulia ini.

Namun lazimnya sudah pasti juga ketika ini ramai yang tidak sabar mahu pulang ke kampung bagi merayakan hari kemenangan ini. Pelbagai persiapan telah mula disediakan bagi menyambut ketibaan Syawal kelak, sehingga ada kalanya persiapan hari raya ini mengatasi amal ibadah di bulan Ramadan ini.

Mungkin ada yang menyatakan artikel ini terlalu awal bagi membincangkan tentang hari raya kerana tempoh seminggu lebih lagi sebelum berhari raya namun saya berpandangan artikel ini ditulis bagi mengingati kita semua semasa mengadakan persiapan untuk berhari raya.

Jika artikel ini ditulis semasa hari raya ataupun tatkala hari raya terlalu hampir mungkin ia tidak dapat lagi berfungsi sebagai nasihat kepada kita semua termasuklah diri saya sendiri.

Selepas genap sebulan berpuasa umat Islam merayakan Aidilfitri sebagai tanda kemenangan. Ibadat puasa sepanjang Ramadan diibaratkan sebuah 'universiti' yang menyemai pendidikan jiwa umat Islam sepanjang sebulan berpuasa.

Bukan saja menahan lapar dahaga, malah juga mengekang hawa nafsu daripada merajai jiwa. Disiplin yang dipupuk oleh Universiti Ramadan ini amat kental kerana umat Islam bukan hanya berpuasa di hadapan orang, malah juga apabila bersendirian.

Tidak hairanlah jika kita perhatikan umat Islam sanggup menahan lapar dahaga sepanjang hari namun agak menyedihkan ada sesetengah pula hanya berpuasa tetapi tidak mengamalkan Rukun Islam yang lain seperti bersembahyang.

Dalam masyarakat Melayu berpuasa di bulan Ramadan amatlah dititikberatkan, ia dapat dimanifestasi dengan tindakan yang diambil terhadap umat Islam yang tidak menghormati bulan Ramadan dengan membawa mereka di dalam van jenazah sekeliling bandar.

Enakmen jenayah syariah negeri-negeri juga memperuntukkan adalah menjadi suatu kesalahan bagi umat Islam sekiranya tidak menghormati bulan Ramadan dengan makan di khalayak awam.

Inilah kejayaan Islam mendidik peribadi mulia dan amanah. Kemuliaan Ramadan dapat dilihat daripada sudut amalan umat Islam seperti bersolat menganjurkan iftar, berterawih, bersedekah, bertadarus al-Quran dan banyak lagi amalan khususiah yang dilakukan umat Islam.

Hampir sebulan mengikuti institusi Ramadan, umat Islam akan pula meraikan Aidilfitri. Amat rugilah orang yang langsung tidak mengambil pengajaran daripada falsafah Ramadan itu sendiri. Pastinya jelas kegirangan dan kegembiraan tersemat dalam hati Muslimin dan Muslimat sekalian kerana kemenangan di hari yang mulia ini.

Pelbagai persiapan diadakan bagi menyambut hari kemenangan itu. Pada kebiasaannya kanak-kanak yang paling gembira ketika hari raya. Bagi yang merayakan Aidilfitri tanpa orang tersayang, perayaan ini masih tetap diteruskan memandangkan ia adalah tuntutan hukum syarak. Namun, sudah tentulah hiba di jiwa tidak dapat dielakkan ketika menyambutnya.

Mengunjungi pusara ibunda khususnya menjadi kemestian di hari lebaran ini. Walaupun yang pergi tidak akan kembali sebagai tanda ingatan sekalung doa dan bacaan ayat-ayat suci dititipkan kepada mereka.

Saya sendiri akan berhari raya buat kali ketiganya tanpa bonda di sisi pada tahun ini. Sudah pastinya ia terlalu berlainan dengan tahun-tahun sebelum daripada ini.

read more...

Tazkirah Ramadhan : Jaminan Syurga

DI antara keistimewaan Nabi Muhammad SAW yang mendapat perhatian dan pengkajian di kalangan ahli ilmu ialah tentang kemampuan baginda menjamin tanah syurga. Keistimewaan ini telah disebut oleh al Hafiz al Suyuti, al Qustallani dan al Zurqani dalam syarahnya bagi kitab al Mawahib al Ladunniyyah. Perkara sedemikian pernah diisyaratkan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya: "Aku hanyalah pembahagi dan Allahlah Pengurnia."

Jika pepatah syurga di bawah telapak kaki ibu itu benar, mengapa tidak benar kenyataan yang menegaskan bahawa syurga itu di bawah titah Nabi Muhammad SAW? Bahkan di bawah telapak kaki baginda? Walau bagaimanapun, maknanya adalah sama dan diketahui sesiapapun, meskipun bagi orang yang mempunyai serendah-rendah ilmu.

Ia merupakan ungkapan majazi (kiasan) yang bermaksud, untuk sampai ke syurga, mesti melalui jalan melakukan kebaikan dan berkhidmat kepada kedua ibu bapa, terutama kepada ibu. Jika ia dinisbahkan kepada nabi SAW, bererti untuk memasuki syurga disyaratkan supaya mentaati, mengasihi dan menyokong baginda.

Jaminan

Makna menjamin tanah syurga ialah Nabi SAW menjadi penjamin masuknya sebahagian para sahabat ke dalam syurga. Jaminan ini telah diperoleh oleh orang-orang yang menyaksikan Perjanjian 'Aqabah.

Ubadah ibnu Somit r.a. meriwayatkan dengan katanya: "Saya termasuk di antara orang yang menghadiri Perjanjian 'Aqabah yang pertama. Dalam perjanjian tersebut, kami membai'ah Rasulullah SAW untuk tidak menyekutukan Allah dengan sesuatupun, tidak mencuri, tidak berzina, tidak akan membunuh anak-anak kami, tidak akan melakukan pendustaan besar yang kami ada-adakan di antara kami dan tidak akan menderhakai Nabi SAW."

Baginda SAW bersabda: "Jika kalian menyempurnakan bai'ah ini, maka bagi kalian syurga. Tetapi jika kalian mengingkari sesuatu daripada itu, maka urusan kalian diserahkan kepada Allah, jika Dia menghendaki Dia akan menyeksa kalian dan jika Dia berkenan, Dia akan mengampuni kalian."

Dalam sahih Muslim disebutkan dengan jelas bahawa bai'ah tersebut disertakan dengan jaminan masuk syurga. 'Ubadah ibn Somit RA berkata: "Saya termasuk di antara pemimpin yang membai'ah Rasulullah SAW."

'Ubadah berkata lagi: "Kami membai'ah Rasulullah SAW untuk tidak lagi menyekutukan Allah dengan sesuatupun, tidak mencuri, tidak berzina, dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah, kecuali dengan jalan yang hak, tidak merampas dan tidak menderhaka. Kami dijanjikan syurga jika kami melakukan perkara-perkara tersebut."

Dalam satu riwayat disebutkan bahawa Nabi SAW bersabda: "Sesiapa menyempurnakan bai'ahnya, maka baginya balasan syurga."

Menurut riwayat Qatadah r.a., mereka yang berbai'ah itu berkata: "Wahai Rasulullah! Apa hak kami jika kami memenuhi bai'ah itu?" Baginda menjawab: "Syurga."

Menurut riwayat Ibnu Mas'ud r.a., bahawa Nabi SAW bersabda: "Apabila kamu telah melaksanakan (bai'ah) itu, maka bagi kamu hak Allah dan aku untuk memasukkan kamu ke dalam syurga."

Diriwayatkan daripada Abdullah ibnu 'Abbas r.a. berkata Rasulullah SAW bersabda: "Disediakan bagi para nabi mimbar khusus daripada cahaya, mereka semua duduk di atasnya. Yang tinggal (kosong) cuma mimbar saya. Iaitu saya tidak duduk di atasnya, tetapi saya berdiri di hadapan Tuhan dalam keadaan bimbang jika saya diutuskan ke syurga, sedangkan umat saya masih tercicir. Maka saya berkata "Wahai Tuhan! Umat saya, umat saya!" Allah berfirman: "Wahai Muhammad! Apakah yang engkau ingin Aku lakukan terhadap umatmu?" Saya pun menjawab: "Wahai Tuhan saya! Percepatkanlah hisab mereka." Lalu mereka pun dipanggil, kemudian dihisab. Di antara mereka, ada yang masuk ke dalam syurga dengan rahmat-Nya dan ada yang masuk ke dalam syurga dengan berkat syafaat.

Maka saya terus memberi syafaat sehinggalah saya memberikan tiket masuk ke syurga untuk beberapa orang yang telah dihalau masuk ke dalam neraka. Sehinggakan Malik malaikat penjaga neraka berkata: "Wahai Muhammad! Engkau tidak sekali-kali meninggalkan pada umatmu suatu peluang bencana (azab) pun untuk kemurkaan Tuhanmu."

read more...

Teladani puasa Rasulullah

AL-QURAN sebagai kalamullah telah mengabadikan Rasulullah SAW sebagai utusan Allah dan penutup sekelian nabi. Sebagai nabi terakhir, baginda merupakan uswatun hasanah dan menjadi contoh teladan yang baik kepada umatnya.

Dalam ibadat puasa Ramadan, Rasulullah telah menunjukkan teladan yang terbaik untuk diikuti oleh umatnya. Rasulullah SAW telah bersabda dalam sebuah hadis baginda yang bermaksud: "Apabila seorang daripada kamu sekelian berpuasa, maka janganlah ia berkata kotor dan berteriak. Bila dicela orang lain atau dimusuhi, maka katakanlah, sesungguhnya aku ini sedang berpuasa.

Sebagaimana penjelasan baginda Rasulullah sendiri bahawa orang yang berpuasa itu pada hari kiamat nanti bau mulutnya akan lebih harum daripada bau kasturi.

Sama-sama kita renungi beberapa tatacara dan adab puasa yang telah diamalkan oleh baginda sebagai teladan dan iktibar untuk diikuti oleh semua umatnya.

Dalam penyempurnaan ibadat puasa Ramadan, beberapa langkah yang telah diambil oleh baginda antaranya ialah;

Memantapkan niat - Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang tidak menetapkan akan berpuasa sebelum fajar, maka tidak sah puasanya." (riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)

Melaksanakan makan sahur - Anas bin Malik r.a. berkata telah bersabda Rasululla SAW yang bermaksud: Sahurlah kamu sekelian, sesungguhnya dalam sahur itu ada keberkatannya. (riwayat Muslim). Menurut Ibnu Hajar al-Asqalani yang dimaksudkan dengan berkat itu ialah ganjaran pahala daripada Allah. Sahur akan menguatkan lagi semangat dalam berpuasa serta dapat membantu seseorang itu untuk melakukan apa juga bentuk ibadat sepanjang ibadat puasa dilaksanakan.

Imsak Rasulullah - Rasulullah SAW bersabda: "Apabila salah seorang daripada kamu mendengar azan Subuh padahal bekas minuman masih di tangannya, maka janganlah ia meletakkannya sehingga dia menyelesaikan meminumnya. (riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah). Keadaan yang digambarkan oleh hadis tersebut ialah kepada seseorang yang terlewat ketika bangun untuk makan sahur.

Mempercepat berbuka - Sahl bin Saad berkata sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda: Telah berfirman Allah Taala "hamba-hamba-Ku yang lebih aku cintai ialah mereka yang segera berbuka puasa bila tiba masanya" (riwayat Tirmizi dan Abu Hurairah).

Memperbanyak membaca al-Quran - Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Orang-orang yang berkumpul di masjid dan membaca al-Quran, maka kepada mereka Allah akan menurunkan kelemahan batin dan limpahan rahmat. (riwayat Muslim). Barang siapa yang membaca satu huruf al-Quran, maka pahala untuknya 10 kali ganda. Namun membaca dalam konteks hadis di atas adalah ketenangan dan limpahan rahmat akan lebih mudah dicapai bila tadarus diertikan dengan mempelajari, menelaah dan menikmati al-Quran.

Memperbanyak sedekah - Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada bulan Ramadan. Bersedekah bukan hanya memberi wang tetapi termasuklah mengajak orang lain berbuka puasa di rumah kita terutama kepada golongan fakir miskin.

Orang yang berpuasa wajib meninggalkan akhlak yang buruk. Segala tingkahlaku mestilah mencerminkan budi yang luhur dengan menjauhi kelakuan tidak sopan seperti mengumpat, mengeji dan sebagainya sehingga membawa kepada Allah tidak menerima amalan puasanya itu.

Rugi rasanya jika kita membiarkan Ramadan yang sedang kita tempuhi ini berlalu begitu saja sedangkan ganjaran yang sedang menanti adalah terlalu banyak. Lakukan sesuatu yang terbaik di sisi Allah kerana pada setiap malan bulan Ramadan ada suara yang memanggil,

"Wahai orang yang melakukan kebajikan terus tingkatkan apa yang kamu lakukan itu. Wahai orang yang lalai, hentikanlah segera akan kelalaian yang sedang engkau lakukan. Mudah-mudahan Allah akan menunjukkan kita semua jalan yang lurus, menghapuskan dosa dan memasukkan kita dalam golongan manusia yang bebas dari api neraka."

read more...

Tazkirah Ramadhan : Nikmat Kegembiraan

TERDAPAT dua kegembiraan yang jelas bagi umat Islam yang berpuasa di bulan Ramadan. Kegembiraan ini tidak dapat dirasakan oleh mereka yang tidak berpuasa. Ia adalah suatu kenikmatan yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada hamba-Nya yang beriman dan beramal soleh.

Mencari kegembiraan dalam kehidupan adalah sesuatu yang sukar ditemui. Kegembiraan bagi orang yang berpuasa akan dinikmati oleh semua orang sama ada mereka itu golongan kaya atau miskin. Nikmat kegembiraan ini sama dirasakan oleh hati dan perasaan.

Bagi menjelaskan kegembiraan ini, daripada Abi Hurairah dan Abi Sa'id sesungguhnya Allah berfirman: Sesungguhnya puasa bagi-Ku dan Aku yang membalasnya dan sesungguhnya bagi orang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan apabila ia berbuka nescaya kegembiraan dan apabila bertemu Allah nescaya ia gembira. Demi jiwa Muhammad di tangan-Nya bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau kesturi. (riwayat Imam Ahmad, Muslim dan al Nasai).

Hadis qudsi ini menggambarkan kemuliaan orang yang berpuasa semata-mata kerana Allah SWT yang sudah pasti mendapat pembalasan daripada-Nya. Kegembiraan apabila seseorang itu berbuka puasa dapat dibayangkan betapa nikmatnya setelah sehari suntuk berlapar dan dahaga, waktu berbuka dapat menikmati hidangan dan makanan yang disediakan.

Orang yang berpuasa juga akan merasa gembira sewaktu berbuka. Ini disebabkan waktu itulah mereka dapat berkumpul bersama keluarga dan makan bersama-sama semasa berbuka. Pelbagai juadah yang disediakan mengikut kemampuan dapat dinikmati setelah sehari suntuk berpuasa.

Seterusnya orang yang berpuasa genap sebulan Ramadan akan mendapat kegembiraan berhari raya iaitu Hari Raya Aidilfitri. Pada hari raya mereka dapat menikmati pelbagai juadah dan makanan kuih muih yang disediakan.

Mereka juga dapat mengeratkan hubungan silaturahim di kalangan keluarga, sanak saudara dan jiran tetangga pada hari raya. Kegembiraan ini adalah manifestasi daripada berbuka puasa yang konsepnya lebih besar dan luas.

Ibnu Jauzi menyatakan, hari raya mempunyai persamaan dengan hari akhirat. Ketika mereka telah terbangun daripada tidur panjang mereka dan berduyun-duyun menuju perayaan, seperti orang-orang yang telah mati keluar dari kuburnya masing-masing menuju tempat mereka berkumpul. Ada di antara mereka yang mengenakan perhiasan dan menaiki kenderaan serba mewah. Ada juga yang kelasnya menengah dan ada pula kelas rendah untuk menemui Allah SWT.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: Mereka itulah orang-orang yang didekatkan (kepada Allah). (al Waaqi'ah: 11).

Kegembiraan seterusnya adalah orang yang berpuasa dengan penuh keimanan dan takwa akan dapat bertemu dengan Allah SWT pada hari akhirat nanti. Kegembiraan ini telah dijanjikan oleh Allah SWT sebagai balasan atas amalan puasanya.

read more...

Keistimewaan Ramadan


RASULULLAH SAW telah ditaklifkan oleh Allah SWT sebagai Nabi dan Rasul yang terakhir. Taklifan dan bebanan tanggungjawab yang perlu dibawa oleh baginda ini tentunya lebih berat kerana menjadi penyempurna dan pelengkap kepada ajaran syariat-syariat terdahulu.

Sebagai umat kepada Nabi akhir zaman, kita perlu menerima hakikat bahawa umur yang diperuntukkan oleh Allah SWT terlalu singkat berbanding umat-umat terdahulu. Rata-rata umur umat Rasulullah SAW ialah 60 hingga 70 tahun sebagaimana yang diriwayatkan dalam hadis yang bermaksud; "Umur umatku di antara 60 sehingga 70 tahun. Dan sedikit sahaja di kalangan mereka yang melebihi tempoh tersebut." (riwayat al-Hakim Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Peruntukan umur ini jelas terlalu singkat berbanding umur umat-umat terdahulu. Sebagai contoh, tempoh Nabi Nuh a.s berdakwah mencecah 950 tahun sebagaimana yang tercatat dalam al-Quran. (rujuk al-Ankabut: 15)

Menurut Imam Ibnu Kathir dalam tafsirnya, Allah SWT menurunkan ayat ini sebagai motivasi kepada Rasulullah SAW agar tidak berdukacita dan berputus asa dengan penentangan kafir Quraisy kerana Nabi Nuh a.s sendiri terpaksa berhadapan dengan penentangan kaumnya walaupun telah melakukan dakwah selama 950 tahun. Namun, hanya segelintir sahaja yang beriman kepada Baginda. Tempoh tersebut hanyalah jangka masa berdakwah, tidak termasuk jangkauan umur baginda yang sebenar, mungkin melebihi 1,000 tahun. Wallahu a'lam.

Jelas di sini bahawa jika dibandingkan dari sudut masa dan tempoh hidup, tentunya umat Nabi SAW mempunyai ruang yang terlalu sedikit. Bukan itu sahaja, apabila berada di penghujung zaman, masa seakan-akan cepat serta pantas berlalu.

Lihat sahaja kepada hadis Nabi SAW yang menggambarkan fenomena ini pasti berlaku di akhir zaman. Sabda Rasulullah SAW: "Tidak akan berlaku kiamat sehingga masa menjadi singkat, maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api." (riwayat Tirmidzi)

Dalam kerangka untuk berhadapan dengan kondisi umur pendek dan masa singkat ini, Nabi SAW telah berpesan kepada Ibn Umar r.a: Hiduplah engkau di dunia seolah-olah engkau seorang perantau atau musafir lalu. (riwayat al-Bukhari)

Apabila seseorang itu seimbas berfikir, seiring dengan kedangkalan ilmu, dia akan merasakan kerugian menjadi umat Nabi akhir zaman. Umur yang pendek hanya memberikan ruang yang sedikit kepada umat Nabi SAW untuk melakukan ibadah. Begitu juga masa yang pantas berlalu akan menyebabkan umat Islam tergesa-gesa dalam melakukan ibadah serta kerja-kerja sehariannya.

Namun, sekiranya diamati dengan sebenar-benarnya, rupa-rupanya di sana terdapat hikmah yang terlalu tinggi di sebalik kondisi umat akhir zaman ini. Umur yang singkat dan masa yang pantas sebenarnya akan menjadikan manusia yang benar-benar beriman tidak mempunyai waktu untuk melakukan maksiat dan dosa.

Ini kerana waktu yang ada semuanya dimanfaatkan untuk mengerjakan ketaatan kepada Allah SWT. Tidak pernah amal ibadah yang dilakukannya diselangi dengan maksiat kepada Allah SWT. Umur yang singkat juga dimanfaatkan benar-benar untuk memastikan kehidupannya menuju ke syurga Allah SWT.

Orang yang mempunyai kesedaran sebegini, tidak akan mempersia-siakan masa sebagaimana kebanyakan manusia yang lain. Sabda Rasulullah SAW: Terdapat dua kenikmatan yang kebanyakan manusia mensia-siakannya (terhalang daripada mendapat kebaikan dan pahala) di dalamnya, iaitu kesihatan dan waktu lapang. (riwayat Al-Bukhari)

read more...

Keindahan Ramadhan

REJAB seperti angin yang mula bertiup, Syaaban seperti sekumpulan awan hitam bergumpalan dan Ramadan adalah seperti titisan air hujan yang menurunkan seribu rahmat. Begitulah alunan puisi indah daripada Abu Bakar Al-Warraq.

Kita sentiasa berdoa dan merasa amat bertuah, kerana diizinkan Allah untuk bertemu semula Ramadan. Umat manusia seringkali berharap agar dapat bersamanya sehingga ke akhirnya dan bertemu lagi dengan Ramadan di tahun-tahun yang mendatang.

Kita mahu menjadi golongan mukmin yang disebutkan oleh Rasulullah SAW dalam hadisnya yang bermaksud: Kalaulah umatku tahu tentang kebaikan bulan Ramadan, mereka pasti mengharapkan biarlah Ramadan itu sepanjang tahun. (riwayat At-Tabrani).

Ramadan pada bahasa dengan maksud kepanasan atau batu-batu kecil yang berada di padang pasir pada musim panas. Ia merupakan satu bulan daripada bulan-bulan Islam yang berada di antara Syaaban dan Syawal. Bulan ini ditaklifkan kepada umat Islam supaya berpuasa selama sebulan.

Manakala dari segi bahasa pula ditakrifkan sebagai menahan diri daripada melakukan sesuatu seperti; makan, minum dan bercakap. Hal ini bertepatan dengan firman Allah SWT melalui surah Maryam, ayat 26 yang bermaksud: Sesungguhnya aku bernazar diam membisu kerana Allah yang bersifat al-Rahman.

Adapun dari segi istilah syarak pula, puasa ialah menahan diri daripada melakukan sebarang perkara yang membatalkannya di malam hari bermula daripada terbit fajar hingga matahari terbenam beserta dengan niat berpuasa di malam hari.

Namun apakah umat Islam hanya bersedia melakukan ibadah puasa sekadar menahan diri daripada makan dan minum mengikut waktu yang ditetapkan sahaja, tetapi pada masa yang sama segala perbuatan-perbuatan yang keji masih diteruskan sekalipun ketika berpuasa?

"Bukanlah puasa namanya, hanya sekadar tidak makan dan tidak minum, tetapi puasa yang sebenar ialah menahan diri daripada perkara yang sia-sia dan bercakap kotor (keji), sekiranya ada orang yang memaki hamun kamu atau memperbodohkan kamu, maka katakanlah padanya sesungguhnya aku ini berpuasa." (riwayat Ibnu Huzaimah, Ibnu Hibban dan Al-Hakim).

Pensyariatan berpuasa pada bulan Ramadan telah difardukan pada bulan Syaaban tahun ke-2 Hijrah. Sebelum itu amalan puasa telah pun biasa dilakukan di kalangan umat terdahulu dan ahli kitab yang sezaman dengan baginda SAW. (rujuk al-Baqarah: 183)

Yang dikatakan Ramadan adalah bulan Islam yang hebat ialah di dalamnya terdapat 1001 kenikmatan, kerahmatan dan keampunan daripada Allah SWT melalui salasilah pensyariatannya kepada umat Islam.

Ramadan adalah bulan diturunkan al-Quran dan disebut (syahru ramadana) yang mana terjadinya perang Badar Kubra dan mendapat kemenangan. Ramadan juga merupakan bulan di mana Nabi Muhammad mengambil alih Mekah daripada Musyrikin dan berakhirnya penyembahan berhala.

Di dalamnya juga terdapat malam al-qadar iaitu malam yang lebih baik daripada 1000 bulan. Bulan ini juga dipilih sebagai bulan untuk melakukan ibadat puasa dan ibadat-ibadah lain seperti bertadarus al-Quran, qiamullail, berzikir dan berselawat serta ibadah-ibadah sunat yang lain.

Kesimpulannya, Ramadan merupakan salah satu daripada bulan-bulan yang mempunyai kehebatannya tersendiri. Jika kata-kata “Rejab bulan Allah, Syaaban bulan Muhammad dan Ramadan adalah bulan umat" adalah tepat sama sekali.

read more...

Tazkirah Ramadhan : Peringatan Allah

ALLAH SWT telah menyebut keadaan dunia, iaitu Dia mendahulukan keadaan orang yang taat (Rasulullah SAW dan umatnya) berbanding keadaan orang yang derhaka.

Sebelum perintah dan larangan yang berhubung dengan Rasulullah SAW dikeluarkan, Allah SWT telah memerintahkan agar baginda SAW bersabar terhadap gangguan kaumnya yang alami beliau.

Ini adalah untuk menghilangkan kesedihan Rasulullah SAW serta menguatkan hati baginda, sehingga berlapang hati mendepaninya.

Firman Allah SWT: Sesungguhnya mereka (orang kafir) menyukai kehidupan dunia dan mereka tidak memperdulikan kesudahan mereka, pada hari yang berat (hari akhirat). (al-Insaan: 27)

Al-Maraghi berkata: Jangan kamu mengikut rentak orang kafir dan kerjakanlah ibadah kerana mereka telah meninggalkan akhirat untuk dunia iaitu mereka mengutamakan dunia dan kagum dengan perhiasannya sehingga mereka tenggelam dalam kelazatan yang bersifat sementara. Mereka juga meninggalkan amalan yang dapat menyelamatkan mereka daripada azab serta bala bencana.

Ibnu Kathir berkata: Allah SWT memberikan penolakan terhadap orang-orang kafir dan yang serupa dengan mereka dalam mencintai serta mengejar dunia dan meninggalkan kehidupan akhirat jauh di belakang mereka.

Sayid Qutub berkata: Orang-orang kafir itu hidup dengan cita-cita yang dekat dan kecil sahaja. Minat dan cita-cita mereka hanya tertumpu dalam lingkungan hidup dunia sahaja dan mereka tidak menghiraukan hari akhirat yang amat berat tanggungjawabnya dan amat berat akibatnya serta amat penting di dalam neraca hakikat.

Firman Allah SWT: Kami telah menciptakan mereka dan menguatkan persendian tubuh mereka, apabila kami menghendaki, kami sungguh-sungguh mengganti (mereka) dengan orang-orang yang serupa dengan mereka. (al-Insaan: 28)

Mendekatkan diri

Al-Maraghi berkata: Bagaimana mereka lalai kepada Kami, padahal Kami telah mencipta mereka dan meneguhkan ikatan sendi-sendi, urat-urat serta saraf-saraf mereka? Apakah selepas ini Kami juga akan membiarkan mereka begitu sahaja? Jika Kami kehendaki, pasti Kami akan binasakan mereka dan kami datangkan pengganti yang lain bagi menggantikan mereka yang dibinasakan itu.

Ibnu Abbas, Mujahid dan lain-lain mengatakan: Yakni penciptaan mereka.

Ibnu Zaid dan Ibnu Jarir berkata: Yakni, jika kami mahu maka akan Kami datangkan kaum lain selain mereka.

Sayid Qutub berkata: Mereka tidak berkuasa melawan Allah SWT dengan kekuatan mereka kerana Allahlah yang menciptakan mereka dan memberi kekuatan kepada mereka. Dan andainya Allah SWT memberi tempoh kepada mereka dan tidak menukarkan mereka dengan orang-orang yang lain dari mereka, maka itu merupakan kemurahan dan kebaikan daripada-Nya sahaja dan juga merupakan keputusan dan hikmah daripada-Nya sahaja.

Firman Allah SWT: Sesungguhnya (ayat-ayat) Ini adalah suatu peringatan, Maka barang siapa menghendaki (kebaikan bagi dirinya) nescaya dia mengambil jalan kepada Tuhannya. (al-Insaan: 29)

Al-Maraghi berkata: Barang siapa yang menginginkan kebaikan bagi dirinya di dunia dan akhirat hendaklah dia mendekatkan diri kepada Tuhannya dengan ketaatan. Begitu juga hendaklah mengikut apa yang diperintahkan Allah SWT kepadanya dan berhenti daripada apa yang dilarang untuknya agar dia mendapat pahala dan dijauhkan daripada azab Allah SWT.

Ibnu Kathir berkata: Surah ini menjadi peringatan, barang siapa mahu maka dia boleh memperoleh petunjuk daripada al-Quran.

Semoga Allah mengurniakan kita segala sifat mahmudah yang melayakkan kita menghuni syurga-Nya. Amin.

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI

read more...

Tazkirah Ramadhan : Hidup bersederhana

ISLAM adalah agama yang mementingkan kesederhanaan hidup dalam segala aspek. Sifat sederhana ini mencerminkan kemurnian iman dan kesyukuran kepada Allah atas limpah nikmat kurnia-Nya yang tidak terhingga yang tidak terhitung banyaknya.

Sesuai dengan falsafah dan hikmah puasa yang mengajar manusia menahan diri daripada makan dan minum di siang hari kerana melaksanakan tuntutan ibadah kepada Allah. Melaluinya secara tidak langsung dapat mengurangkan jumlah dan bilangan kekerapan makan dan minum secara teratur. Lantaran itu, perbelanjaan seharian akan lebih berhemat dan selamat daripada membazir atau boros.

Islam juga amat menekankan tentang bimbingan kepenggunaan dan mendidik agar sederhana dalam berbelanja terutama di bulan Ramadan. Bulan puasa sewajarnya mendidik umat Islam supaya menahan nafsu mata dan nafsu perut agar tidak boros berbelanja. Sifat dan amalan sederhana dalam makan dan perbelanjaan sangat digalakkan oleh Islam kepada umatnya.

Sempena Ramadan lagi sudah terdapat pelbagai tawaran harga murah dan juadah dijual di bazar Ramadan yang menguji iman. Sifat sederhana adalah sifat hamba-hamba Allah yang dekat dengan-Nya. (rujuk al-Furqan: 67)

Jelaslah sifat sederhana ini amat dititikberatkan dalam kehidupan umat Islam. Seseorang yang bersifat sederhana tidak mudah ditimpa kesusahan dan kepapaan. Selain itu, ia juga dapat meningkatkan kesedaran terhadap kesusahan orang lain yang harus dibantu.

Jadikan kesederhanaan sebagai cara hidup yang baik dan sihat. Tidak akan melarat sesiapa sahaja yang mengamalkan cara hidup yang sederhana.

Melalui sifat kesederhanaan akan lahirlah rasa syukur, sabar, tawakal dan insaf di hati seseorang. Sifat-sifat ini juga banyak membawa kebahagiaan hidup kepada pengamal sifat ini terutama dalam suasan ekonomi meleset dan harga barang melambung tinggi.

Cerdik pandai Islam pernah berkata, kesenangan hati dan ketenangan jiwa adalah lebih berharga daripada kesenangan kerana pangkat dan kekayaan yang melimpah ruah. Apabila manusia tidak memerdekakan jiwanya daripada harta benda, maka harta benda yang dimilikinya itu akan menguasainya.

Oleh itu, carilah kesenangan hati dan ketenangan jiwa di bulan Ramadan dengan mengamalkan kesederhanaan dalam berbelanja. Godaan nafsu mata seperti kata peribahasa, 'rambang mata' ketika membeli-belah haruslah dikawal bagi mengelakkan pembaziran. Belilah barang atau makanan yang perlu sahaja supaya tidak melakukan pembaziran.

Imam Abu Hanifah pernah berkata, sepotong roti, segelas air dan sehelai kain yang diperoleh dengan jalan halal, lebih baik daripada hidup mewah yang kemudian menimbulkan penyesalan.

Sikap sederhana ini ditekankan apabila barangan menjadi berkurangan sewaktu musim kemarau dan kelaparan. Inilah yang telah diceritakan dalam al-Quran dalam kisah Nabi Yusuf a.s., yang telah mengurangkan penggunaan barangan sepanjang tujuh tahun yang subur untuk disimpan buat menghadapi musim kemarau. (rujuk Yusuf: 47).

Dalam hal hidup sederhana Nabi SAW bersabda: "Makanlah, minumlah, pakailah dan bersedekahlah, jangan berlebih-lebih (boros) dan janganlah untuk bermegah-megah." (riwayat Abu Daud dan Ahmad).

Oleh AMINUDIN MANSOR
DR. AMINUDIN MANSOR berkelulusan Ijazah Doktor Falsafah, Persuratan Melayu.

read more...

Lailatulqadar ganjaran amal seribu bulan





Lailatulqadar adalah malam berlaku pada Ramadan, malam penuh keberkatan kerana Allah SWT mencucuri pelbagai rahmat, keampunan serta keberkatan kepada mereka yang beramal dengan khusyuk, penuh ikhlas.

Allah SWT berfirman: Sesungguhnya Kami menurunkan al-Quran itu pada malam yang penuh keberkatan dan sesungguhnya Kamilah yang memberi peringatan. (Surah ad-Dukhan, ayat 3)

Firman-Nya lagi: Sesungguhnya Kami telah menurunkan al-Quran itu pada malam kemuliaan. (Surah al-Qadr, ayat 1)

Mereka yang beramal pada malam itu, Allah SWT berikan ganjaran kebaikan yang sama nilai dengan beramal seribu bulan. Firman Allah SWT: Malam al-Qadar itu lebih baik daripada seribu bulan. (Surah al-Qadr, ayat 3)

Ada beberapa laporan menceritakan sebab Allah SWT menurunkan malam al-Qadar untuk Nabi Muhammad SAW. Menurut Imam Malik, Rasulullah SAW mendapati umur umatnya tidak sepanjang umat sebelum mereka.


Peluang umat beramal


Baginda SAW memohon kepada Allah SWT memberi peluang umatnya supaya dapat beramal sama nilainya dengan amalan umat sebelum mereka. Berdasarkan permohonan inilah Allah SWT menurunkan lailatulqadar.


Syeikh Muhammad Abduh berpendapat malam itu diturunkan kepada umat Nabi Muhammad SAW kerana al-Qadar itu bermakna ketentuan atau takdir. Pada malam itu, Allah SWT mula mentakdirkan agama-Nya dan memerintahkan Nabi-Nya bagi menyeru manusia kepada agama dan melepaskan mereka daripada segala kerosakan.

Pendapat ulama


Mengenai jatuhnya malam al-Qadar, ulama berbeza pendapat mengenainya. Imam Nawawi berkata sebahagian ulama menyatakan malam itu bergilir dari tahun ke tahun.


Ertinya apabila tahun ini berlaku pada malam 29 Ramadan, jadi tahun akan datang pada malam berbeza. Hal sama dikatakan Ibn Hazim, lailatulqadar ada kalanya malam 21, 23, 25, 27 atau 29 Ramadan.


Menurut jumhur ulama, malam lailatulqadar berlaku pada malam sama setiap Ramadan iaitu malam 27 Ramadan berdasarkan hadis Rasulullah SAW daripada Ubai bin Kaab yang dilaporkan Tirmizi dan hadis daripada Muawiyah yang dilaporkan Abu Daud, Saya mendengar Rasulullah berkata: Carilah lailatulqadar itu pada malam 27 Ramadan.


Namun, dalil paling kuat mengenai lailatulqadar ialah hadis daripada Aisyah yang dilaporkan Imam Bukhari, Carilah sedaya upaya kamu lailatulqadar itu pada sepuluh malam ganjil pada akhir Ramadan.


Perbezaan pendapat sahabat dan ulama ini sebenarnya adalah kenyataan tidak ada satu dalil jelas menunjukkan bila malam itu berlaku tetapi sepakat dengan hadis daripada Aisyah, ia berlaku pada malam ganjil akhir Ramadan.

read more...

Agama Persepsi Islam dalam Perlembagaan diperbetul



Tanggapan salah terhadap kedudukan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan menyebabkan wujud persepsi khususnya dalam kalangan mereka yang tidak berpeluang mendapat penjelasan berhubung perkara itu.

Islam masih diterima sebagai agama rasmi negara bukan sebagai agama negara seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan selain tanggapan Malaysia adalah negara sekular walaupun perkataan sekular tidak ada dalam Perlembagaan.
Dedah sejarah, kedudukan Islam

Itulah antara luahan pelajar Malaysia di Australia yang diberi pendedahan mengenai sejarah serta kedudukan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan oleh Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM) dalam kunjungan mereka ke Melbourne dan Sydney, baru-baru ini.

Presiden PPMM, Datuk Zainul Rijal Abu Bakar, berkata salah faham itu perlu diperbetulkan kerana jika tidak Perlembagaan Persekutuan yang sepatutnya berperanan besar untuk memartabatkan Islam terhad kepada upacara rasmi, ritual dan keagamaan semata-mata.


Penafsiran Perkara 3


Oleh itu katanya, penafsiran bagi Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan adalah jelas namun, masih ramai yang salah faham Perkara 3 ini dengan menyatakan Islam agama rasmi negara sedangkan perkataan rasmi tidak wujud dalam Perkara 3.

Oleh itu, pendekatan benar ialah Islam agama bagi Persekutuan bukan agama rasmi Persekutuan. Dalam konteks ini, Islam haruslah diberi makna sebenar bukan makna yang dimahukan sesetengah golongan.

Itulah yang kita jelaskan kepada pelajar di Australia kerana daripada maklum balas diterima rata-rata pelajar mengatakan mereka tidak mengetahui perkara itu dan mereka perlukan pembimbing bagi membetulkan persepsi serta salah tanggapan, katanya.


Selain isu kedudukan Islam dalam Perlembagaan, pertemuan PPMM dengan pelajar Malaysia di dua lokasi itu, turut membincangkan mengenai lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT), murtad dan undang-undang syariah serta pelaksanaan hukum hudud.


Zainul Rijal berkata, sebelum ini pelajar di sana bergantung kepada internet untuk mendapatkan maklumat mengenai sesuatu isu dan kini mereka sedar keperluan mendapatkan maklum balas daripada pihak yang pakar bagi mengelak timbul sentimen.


Syor program literasi lebih kerap


Katanya, PPMM berpuas hati kerana dapat memperbetulkan salah faham itu dan berharap program pendedahan seperti itu dapat membuka mata rakyat Malaysia khususnya yang berada di luar negara untuk meneroka sumber lain bagi mendapatkan maklumat tepat.


Program literasi undang-undang yang diadakan di Dewan Malaysia itu turut disertai pelajar bukan Islam dan bukan Melayu termasuk pelajar siswazah universiti di Australia.


Pengarah Pendidikan Malaysia Australia (EMAS), Dr Jumiati Ismail, dalam ucapan aluannya menyarankan PPMM menganjurkan program itu lebih kerap dan mencadangkan ditubuhkan Kelab Peguam Muda Malaysia Australia.
read more...