Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Khamis, 9 Ogos 2012

Agama Persepsi Islam dalam Perlembagaan diperbetul



Tanggapan salah terhadap kedudukan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan menyebabkan wujud persepsi khususnya dalam kalangan mereka yang tidak berpeluang mendapat penjelasan berhubung perkara itu.

Islam masih diterima sebagai agama rasmi negara bukan sebagai agama negara seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan selain tanggapan Malaysia adalah negara sekular walaupun perkataan sekular tidak ada dalam Perlembagaan.
Dedah sejarah, kedudukan Islam

Itulah antara luahan pelajar Malaysia di Australia yang diberi pendedahan mengenai sejarah serta kedudukan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan oleh Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM) dalam kunjungan mereka ke Melbourne dan Sydney, baru-baru ini.

Presiden PPMM, Datuk Zainul Rijal Abu Bakar, berkata salah faham itu perlu diperbetulkan kerana jika tidak Perlembagaan Persekutuan yang sepatutnya berperanan besar untuk memartabatkan Islam terhad kepada upacara rasmi, ritual dan keagamaan semata-mata.


Penafsiran Perkara 3


Oleh itu katanya, penafsiran bagi Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan adalah jelas namun, masih ramai yang salah faham Perkara 3 ini dengan menyatakan Islam agama rasmi negara sedangkan perkataan rasmi tidak wujud dalam Perkara 3.

Oleh itu, pendekatan benar ialah Islam agama bagi Persekutuan bukan agama rasmi Persekutuan. Dalam konteks ini, Islam haruslah diberi makna sebenar bukan makna yang dimahukan sesetengah golongan.

Itulah yang kita jelaskan kepada pelajar di Australia kerana daripada maklum balas diterima rata-rata pelajar mengatakan mereka tidak mengetahui perkara itu dan mereka perlukan pembimbing bagi membetulkan persepsi serta salah tanggapan, katanya.


Selain isu kedudukan Islam dalam Perlembagaan, pertemuan PPMM dengan pelajar Malaysia di dua lokasi itu, turut membincangkan mengenai lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT), murtad dan undang-undang syariah serta pelaksanaan hukum hudud.


Zainul Rijal berkata, sebelum ini pelajar di sana bergantung kepada internet untuk mendapatkan maklumat mengenai sesuatu isu dan kini mereka sedar keperluan mendapatkan maklum balas daripada pihak yang pakar bagi mengelak timbul sentimen.


Syor program literasi lebih kerap


Katanya, PPMM berpuas hati kerana dapat memperbetulkan salah faham itu dan berharap program pendedahan seperti itu dapat membuka mata rakyat Malaysia khususnya yang berada di luar negara untuk meneroka sumber lain bagi mendapatkan maklumat tepat.


Program literasi undang-undang yang diadakan di Dewan Malaysia itu turut disertai pelajar bukan Islam dan bukan Melayu termasuk pelajar siswazah universiti di Australia.


Pengarah Pendidikan Malaysia Australia (EMAS), Dr Jumiati Ismail, dalam ucapan aluannya menyarankan PPMM menganjurkan program itu lebih kerap dan mencadangkan ditubuhkan Kelab Peguam Muda Malaysia Australia.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Agama Persepsi Islam dalam Perlembagaan diperbetul"

Catat Ulasan