Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Khamis, 9 Ogos 2012

Ramadhan hampir penghujung, kini persiapan Syawal

TIDAK berapa lama lagi iaitu dalam tempoh lebih dari seminggu sahaja lagi umat Islam seluruh dunia akan meraikan hari kemenangan iaitu Aidilfitri. Pada masa ini kita sedang memasuki fasa sepuluh malam terakhir Ramadan yang dijanjikan penuh dengan keberkatan bulan mulia ini.

Namun lazimnya sudah pasti juga ketika ini ramai yang tidak sabar mahu pulang ke kampung bagi merayakan hari kemenangan ini. Pelbagai persiapan telah mula disediakan bagi menyambut ketibaan Syawal kelak, sehingga ada kalanya persiapan hari raya ini mengatasi amal ibadah di bulan Ramadan ini.

Mungkin ada yang menyatakan artikel ini terlalu awal bagi membincangkan tentang hari raya kerana tempoh seminggu lebih lagi sebelum berhari raya namun saya berpandangan artikel ini ditulis bagi mengingati kita semua semasa mengadakan persiapan untuk berhari raya.

Jika artikel ini ditulis semasa hari raya ataupun tatkala hari raya terlalu hampir mungkin ia tidak dapat lagi berfungsi sebagai nasihat kepada kita semua termasuklah diri saya sendiri.

Selepas genap sebulan berpuasa umat Islam merayakan Aidilfitri sebagai tanda kemenangan. Ibadat puasa sepanjang Ramadan diibaratkan sebuah 'universiti' yang menyemai pendidikan jiwa umat Islam sepanjang sebulan berpuasa.

Bukan saja menahan lapar dahaga, malah juga mengekang hawa nafsu daripada merajai jiwa. Disiplin yang dipupuk oleh Universiti Ramadan ini amat kental kerana umat Islam bukan hanya berpuasa di hadapan orang, malah juga apabila bersendirian.

Tidak hairanlah jika kita perhatikan umat Islam sanggup menahan lapar dahaga sepanjang hari namun agak menyedihkan ada sesetengah pula hanya berpuasa tetapi tidak mengamalkan Rukun Islam yang lain seperti bersembahyang.

Dalam masyarakat Melayu berpuasa di bulan Ramadan amatlah dititikberatkan, ia dapat dimanifestasi dengan tindakan yang diambil terhadap umat Islam yang tidak menghormati bulan Ramadan dengan membawa mereka di dalam van jenazah sekeliling bandar.

Enakmen jenayah syariah negeri-negeri juga memperuntukkan adalah menjadi suatu kesalahan bagi umat Islam sekiranya tidak menghormati bulan Ramadan dengan makan di khalayak awam.

Inilah kejayaan Islam mendidik peribadi mulia dan amanah. Kemuliaan Ramadan dapat dilihat daripada sudut amalan umat Islam seperti bersolat menganjurkan iftar, berterawih, bersedekah, bertadarus al-Quran dan banyak lagi amalan khususiah yang dilakukan umat Islam.

Hampir sebulan mengikuti institusi Ramadan, umat Islam akan pula meraikan Aidilfitri. Amat rugilah orang yang langsung tidak mengambil pengajaran daripada falsafah Ramadan itu sendiri. Pastinya jelas kegirangan dan kegembiraan tersemat dalam hati Muslimin dan Muslimat sekalian kerana kemenangan di hari yang mulia ini.

Pelbagai persiapan diadakan bagi menyambut hari kemenangan itu. Pada kebiasaannya kanak-kanak yang paling gembira ketika hari raya. Bagi yang merayakan Aidilfitri tanpa orang tersayang, perayaan ini masih tetap diteruskan memandangkan ia adalah tuntutan hukum syarak. Namun, sudah tentulah hiba di jiwa tidak dapat dielakkan ketika menyambutnya.

Mengunjungi pusara ibunda khususnya menjadi kemestian di hari lebaran ini. Walaupun yang pergi tidak akan kembali sebagai tanda ingatan sekalung doa dan bacaan ayat-ayat suci dititipkan kepada mereka.

Saya sendiri akan berhari raya buat kali ketiganya tanpa bonda di sisi pada tahun ini. Sudah pastinya ia terlalu berlainan dengan tahun-tahun sebelum daripada ini.


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Ramadhan hampir penghujung, kini persiapan Syawal"

Catat Ulasan