Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Khamis, 10 Mei 2012

Khas buat Kakakku telantar sakit di hospital




Puisi 1 : Dirimu Umpama Bidadari Kayangan

Air mata
Teman sejatiku
Sejak kecil
Tika manusia meminggirkan
Tika manusia menghina
Tika manusia mencaci maki
Hanya air mata
Penawar mujarab hati

Di kala hatiku penuh amarah
Ia jadi tak keruan
Tiada mampu kutahan sendirian
Saat itulah
Kau hadir membawa ketenangan

Kau mendengar setiap luahan
Penuh kesabaran
Kau menyapu setiap titisan
Penuh kelembutan
Kau memegang erat tanganku
Penuh keyakinan
Kau mendakap tubuh longlaiku
Penuh kecintaan

Saat itu
Kurasakan dirimu umpama bidadari
Yang turun dari kayangan
Diutus Tuhan
Membawa pergi semua kedukaan
Yang menghimpit hati
Dalam dakapanmu
Kurasakan kasih sayang seorang ibu kepada anaknya
Dalam dakapanmu
Kurasakan cas-cas ketenangan
Dialirkan dari tubuhmu ke tubuhku

Kakakku
Kau anugerah Tuhan buat diriku
Walau Tuhan mengujimu
Dengan ujian-ujian
Yang lebih hebat berbanding aku
Namun
Kau bisa melupakannya sebentar
Dan mengalihkan perhatianmu kepadaku
Sungguh kuterharu
Kerana saat ini
Kaulah yang pertama melakukan itu
Bersaksikan penduduk langit dan bumi
Aku amat mencintaimu
Kerana Tuhan amanahkan
Agar aku mencintai mereka
Yang tulus mencintai diriku

Puisi ini ku nukilankan khas untuk kakak-kakakku terutama Kak Lah (Along) merupakan orang paling aku sayangi, kasihi dan sangat rapat denganku sejak dariku lahir hingga sekarang. Sejak kematian arwah ibu, beliaulah yang menjaga, menasihati kami adik beradik semua.

Pada pagi khamis 10hb Mei, Kak Lah telah dikejarkan ke Hospital Sultanah Nur Zaharah Kuala Terengganu kerana penyakit misteri belum dikenalpasti lagi.

Selama hidupku, beliaulah tempat aku mengadu masalah, minta pendapat dan nasihat. Tempat aku bermanja, menangis kenangkan nasib hidup kami sekeluarga. Dua minggu lepas kami berbual dalam telefon sambil menangis kenangkan apa berlaku dalam keluarga kami. Kenangkan juga nasib anak beliau yang sakit. Anaknya yang sakit berkata " Ma, aizi dah nak mati ma, aizi dah tak lama lagi hidup, aizi sakit ma, lepas ni dah tak jupa lagi, kesian ma abah sedih dansusah kerana aizi". Dari adik beradik, ibubapa dan termasuk anak Kak Lah pun ada penyakit. Masalah macam-macam. Arwah ibu meninggalkan kerana sakit. Sekarang ayah pun sakit, kerap sangat sakit termasuk diriku sampai sekarang. Kak Lah, Kak Ngah, Kak Teh, Kak Dek, Kak Ma ada masalah dan penyakit mereka sendiri.

Tempoh hari semasa aku berada di kampung aku dengar ayahku berkata "Ya Allah, apa yang terjadi pada anak-anakku ya Allah, pastu satu-satu masalah melanda"... ayahku berkata begitu disaat beliau tengah sakit, airmata ini mengalir. Disaat aku karang luahan hati ini, airmata ini tak berhenti tumpah sejak dengar berita kakakku masuk hospital, masa anak buahku telefon. Aku dengar anak buahku menangis. Dah la sekarang ni anak Kak Lah sakit telantar dirumah. Sakit sejak lahir lagi setiap bulan berulang alik ke hospital, kadang kala setiap minggu.

Ya Allah nasib malang apa yang menimpa keluarga kami dari dulu sampai sekarang, hidup kami miskin Ya Allah. merempat di tanah orang. Sejak dulu hidup kami cukup-cukup makan, semua kakak-kakakku pelajaran sekolah rendah saja. Tidak macam nasib adik-beradik ayahku, hidup senang, anak-anak mereka berpelajaran tinggi. Aku sendiri segan dan malu dengan sepupu-sepupuku Ya Allah. Selama ini susah senang kami sendiri.

Dua hari lepas baru selepas aku bercakap dengan Kak Lah dalam telefon pasal wasiat telah aku buat atas nama beliau. Beliau nak aku cerita tentang sakitku pada ayah. Aku tak nak susahkan ayahku yang dah susah. Biar susah senang aku sendiri. Akak kata " mana tau kak lah dulu mati dari koie, perancang Allah siapa tahu, tak usah bersedih dik, dah ini nasib keluarga kita" aku tak mampu mengawal airmataku.

Ya Allah, andai Kau selamatkanlah kakakku, beliau ada keluarga dan anak-anak masih kecil perlukan kasih sayang dan perjagaan dari beliau, jangan Kau ambil nyawanya, panjangkanlah usianya. Biarlah aku jadi penggantinya. Aku tiada apa-apa, aku tiada keluarga sendiri (isteri dan anak-anak). Aku kasihkan kakak. Jika hidup pun tiada erti apa-apa untuk aku jika kakakku pergi dulu dari. Tiada tempat aku nak menumpang kasih, bermanja.

Ya Allah, aku bersyukur padaMu. Dalam ada insan bernama manusia pernah hina, keji dan perli aku. Masih ada insan yang sudi menerima dan kasihkanku. Ya Allah, bukanku tidak hargai mereka semua tapi aku tidak mahu susahkan sesiapapun untuk hidup bersama aku, aku tau ada yang bersedih dan menangis. Sebaliknya aku satukan mereka dengan teman-teman baikku. Kejam sangat ke aku Ya Allah. Aku tahu aku tak mampu dan tidak layak untuk mereka semua. Niatku baik Ya Allah, biarlah mereka membenci aku, apakan mereka bahagia dan hidup sempuna. Memang betul jangkaanku mereka bahagia dan hidup senang. Ya Allah, pada Kak Lah dan Ayah lah tempatku mengadu, memang adik-beradikku marah dengan tindakkanku, marah kerana mereka kesiankan orang yang sayangkanku hubungi mereka bagitau apa telah ku lakukan.

Ya Allah, lapangkan dada dan hati kami, luahkanlah rezeki kami yang Kau jangka, tidak kami jangka halal lagi berkat. Berikanlah kami sekeluarga kesihatan yang baik. Tabahkan hati kami sekeluarga untuk menerima ujian dan dugaanMu Ya Allah. Rahmati, berkati dan sejahterakan kami sekeluarga. Ya Allah, sempena malam jumaat ini. Ku mohon, Kau ampunkanlah dosa arwah ibuku, Kau cucurilah rahmat ke atas rohnya, tempatkanlah ibuku dikalangan orang beriman dan beramal soleh. Amin ya rabbal alamin.


Ibu.... telah 3 tahun ibu meninggalkan kami semua. Kami merinduimu ibu... Ibu... anakmu ini merindui belaian kasih sayangmu. Masakkanmu ibu.... Anakmu sedih dan kecewa sangat bu... Ibuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.... kenapa nasib kita macam ni bu... Jahat sangat ke anakmu ni ibu.... Niat baik anakmu disalahertikan, dipandang serong tanpa usul periksa. Biarlah semua tu bu.. Allah maha mengetahui apa yang benar dan betul. Biar Allah hitungkannya suatu hari nanti kerana Dia Maha Mengetahui. Ibu anakmu teringat firman Allah yang ayah bacakan..

Ibu... selamat hari ibu yang ke 66 tahun... Ibu... telah 3 tahun kau berada di sisi penciptamu..

Allah swt berfirman : “Wahai orang2 yang beriman! Jauhilah kebanyakkan daripada sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu adalah dosa!”. Surah Al-Hijarat : Ayat 12, “Dan sesungguhnya Aku yang amat memberi ampun kepada orang2 yang bertaubat serta beriman dan beramal soleh, kemudian dia tetap teguh menurut petunjuk yang diberikan kepadanya!” Surah Thaha : Ayat 82

Puisi 2 : Buatmu Ibu

Ibu? bergenang airmataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tidak pun kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu telah terkorban
Tak dapat ku balasi
Akan semua ini
Semoga Tuhan membekati kehidupanmu ibu?

Ibu? kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amat aku harapkan
Kerana di situ letak syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang kau berikan

Ibu? kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amat aku harapkan
Kerana di situ letaknya syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah, Tuhan?
Ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahagia ibu di dunia dan di akhirat sana
Moga bahagia ibu di dunia dan di akhirat sana

Puisi 3 : Jasa bonda

Di saat kau lena dia berjaga
Kau bersenang dia bekerja
Untuk mu tiada terbatas
Memberi tidak minta dibalas
Ingin dibinanya untuk mu
Kehidupan yang sempurna
Punya kekuatan jiwaPunyai maruah

Leterannya dari rasa luhur
Menegur sebelum terlanjur
Itulah yang diwarisi
Pesan ibu terpahat di hati
Beringat-ingatlah berpesan pesan
Untuk kebaikan
Marah bukan kebencian
Tapi tanda sayang

Engkau semakin dewasa
Berjiwa merdeka
Sedang dia semakin tua
Membilang usia
Di saat kau berjaya
Dia tiada berdaya
Semoga kau tak lupa
Jasa bonda

Puisi 4 : Kau Kakak Terbaikku

Setiap hari yang berlalu
Kujalani tanpa henti
Adakalanya
Ku ditinggalkan sendiri
Mengharungi cabaran hidup

Ramai sahabat seumur denganku
Punya keluarga sendiri
Masing-masing melupakan diri ini
Seolah-olah tidak pernah wujud
Nama ku dalam hidup mereka

Maafkan aku Tuhan
Andai aku bersu'uszhon
Tapi ini hanyalah luahan sekeping hati
Yang sering disakiti
Oleh tingkah manusia sendiri

Ada masa aku kesepian
Menyuap nasi ke mulut pun
Kadang-kala keseorangan
Tanpa teman
Namun siapa sangka
Dalam kesepian yang menguasai diri
Ada yang hadir sudi menemani
Dia seorang kakak
Yang aku kenali

Dia kakak yang sangat baik hati
Dia kakak yang sangat lembut
Yang pernah kutemui
Kata-katanya mencairkan
Mana-mana hati yang mendengarnya
Ucapannya memujuk hati yang sedang berduka
Dia membuatku hidup dari kesepian ini
Berdamping dengannya
Membuatku bahagia
Dan lebih mengenali diri

Kakakku
Kelembutanmu membelai jiwaku
Yang sering diasak kepiluan
Kau teman yang baik
Saat diri ini memerlukan
Kau sahabat yang baik
Saat diri ini kesusahan
Tiadakan dapat membalas kebaikanmu
Selain Tuhan
Kuharap akukan terus menjadi adikmu
Hingga ke hujung nyawaku

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Khas buat Kakakku telantar sakit di hospital"

Catat Ulasan