LEMBAGA Tabung Haji (TH) adalah
satu-satunya badan yang dipertanggungjawabkan terhadap segala urusan berkaitan
jemaah haji Malaysia. Tanggungjawab itu bermula daripada persiapan awal
hinggalah mereka selamat pergi dan balik dari Tanah Suci menunaikan fardu haji.
Pengurusan jemaah haji sentiasa
dirancang dan dilaksanakan dengan teratur dan rapi. Ini bagi memastikan urusan
persiapan diri, penerbangan, pengangkutan di Tanah Suci, penginapan dan yang
terpenting ibadah haji berjalan dengan selamat, sempurna serta pada kos yang
efektif.
Perancangan bermula daripada sesi-sesi
percambahan fikiran dan penilaian operasi haji tahun sebelumnya.
Ini bagi membolehkan setiap pengalaman
dan maklum balas dinilai dan digunakan sebagai asas untuk penambahbaikan
perkhidmatan musim akan datang.
Pelaksanaan urusan haji secara keseluruhannya
meliputi aspek bimbingan jemaah haji, penyediaan petugas haji, penyediaan
prasarana dan logistik tanah air dan tanah suci serta penyelarasan dengan
pihak-pihak berkuasa di Malaysia serta di Arab Saudi.
Pengurusan haji di tanah air yang
melibatkan bakal haji dapat dirangkum dalam lapan aktiviti utama iaitu
pendaftaran, pemilihan kelayakan, bimbingan, pemeriksaan kesihatan, pengurusan
pasport, Surat Jadual Penerbangan, urusan visa, dan operasi penerbangan haji.
Setiap rakyat Malaysia yang hendak mengerjakan
haji perlu mendaftar dengan TH. Untuk tujuan itu mereka perlu mempunyai deposit
minimum di TH RM1,300.
Mereka boleh mendaftar sama ada dengan
datang sendiri ke kaunter-kaunter TH, Bank Islam, Bank Kerjasama Rakyat
Malaysia dan Maybank Islamic di seluruh negara. Mereka juga boleh mendaftar
secara dalam talian di www.tabunghaji.gov.my atau melalui mesin ATM
ketiga-tiga bank tersebut.
Bagi mereka yang telah mendaftar,
pemilihan dibuat secara yang daftar dahulu didahulukan. Bagi yang terpilih
untuk ke tanah suci pada tahun semasa, surat tawaran akan dihantar oleh TH
kepada mereka berasaskan alamat yang ada pada rekod pendeposit TH. Oleh itu,
amat penting untuk memastikan alamat dikemaskini.
Apabila sudah mendapat surat tawaran,
bakal haji hendaklah mencukupkan wang bayaran haji dan menyatakan persetujuan
secara rasmi kepada TH. Mereka juga perlu mendapatkan Buku Rekod Rawatan
perubatan dari TH.
Bagi yang terpilih mereka akan dipanggil
untuk mengikuti tiga peringkat kursus haji yang dianjurkan TH iaitu Kursus Asas
Haji, Kursus Intensif Haji dan Kursus Perdana Haji.
Setelah mengikuti kursus-kursus mengikut
jadual, bakal haji perlu menjalani pemeriksaan kesihatan di hospital atau
pusat-pusat kesihatan kerajaan yang disenaraikan atau panel terpilih TH.
Mereka perlu lulus saringan fizikal dan
mental serta perlu mendapatkan suntikan Meningitis Meningococcal ACYW-135.
Sebagai tambahan kepada suntikan wajib
tersebut, bakal haji juga boleh memilih untuk mendapatkan suntikan influenza
dan phenomecocal.
Setelah lulus saringan dan pemeriksaan
kesihatan, bakal haji perlu menyediakan Pasport Malaysia Antarabangsa (PMA)
atas tanggungan sendiri. Bagi yang belum ada, hendaklah berurusan terus dengan
Jabatan Imigresen.
Bagi yang sudah mempunyai PMA, sebelum
menghantarnya ke pejabat cawangan TH, pastikan dahulu tempoh sah laku pasport
itu iaitu tarikh tamat tempoh sahnya hendaklah tidak kurang enam bulan dari
tarikh perjalanan.
Juga kena pastikan terdapat empat muka
surat kosong secara berturutan sebelah-menyebelah selain tiada larangan ke luar
negara.
Untuk memastikan mereka tidak berada
dalam senarai hitam golongan yang dilarang ke luar negara boleh lakukan semakan
sama ada dimana-mana Pejabat Imigresen, melalui sistem aplikasi elektronik
Jabatan Imigresen di http://www.imi.gov.my atau klik di Sistem Semakan Status
Perjalanan.
Kemudian, masukkan nombor kad pengenalan
di Sistem Aplikasi Elektronik (JIM) dan tekan butang 'semak'. Keputusan semakan
akan diterima secara automatik.
Setelah memenuhi syarat-syarat di atas,
pasport mereka akan dikumpulkan dan kemudiannya dihantar ke ibu pejabat TH
untuk proses berikutnya.
Bagi Bakal Haji yang telah melepasi
semua proses-proses di atas, TH akan menetapkan tarikh berangkat dengan
menghantar Surat Jadual Penerbangan (SJP) kepada mereka secara
berperingkat-peringkat.
Bakal haji yang ingin mengetahui status
mereka boleh menghubungi pejabat TH yang berhampiran atau TH Contact Centre di
talian 03-6207 1919.
Pada masa sama, PMA mereka akan
divisakan di Kedutaan Arab Saudi. Bakal Haji akan berlepas ke Tanah Suci secara
berperingkat-peringkat mulai pada 1 Zulkaedah setiap tahun.
Bakal haji hendaklah melaporkan diri di
lokasi pada tarikh dan masa yang dinyatakan dalam SJP yang telah dihantar
kepada mereka.
Sebagai rumusan, semua pendeposit adalah
dinasihatkan membuat pendaftaran haji dan merancang pemergian haji
masing-masing.
Mereka yang telah terpilih hendaklah
mematuhi prosedur-prosedur TH dari awal hingga akhir dan mengikuti
kursus-kursus yang telah diatur.
Mereka juga hendaklah sentiasa menjaga
kesihatan diri baik daripada segi mental mahupun fizikal.
Banyakkan berdoa supaya segala urusan
dapat dipermudahkan oleh Allah S.W.T. Sesungguhnya ibadat haji menguji keimanan
dan ketakwaan terhadap-Nya.
Oleh AHMAD RUZMAN AHMAD RAZALI
PENULIS ialah Pengurus Besar (Operasi Domestik), Jabatan Haji, Lembaga Tabung Haji.
PENULIS ialah Pengurus Besar (Operasi Domestik), Jabatan Haji, Lembaga Tabung Haji.
-----------------------------------------------------------
PERKHIDMATAN BADAL HAJI DAN BADAL
UMRAH
Perkhidmatan Badal Haji (Upah Haji) yang ditawarkan :
Klik disini Borang Upah Haji Online
PERKARA
|
HARGA
|
KETERANGAN
|
UPAH HAJI
|
RM 1400
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Sejadah, Tasbih, Minyak Attar
dan 500ml Air Zam-Zam
|
UPAH HAJI PLUS
|
RM 2000
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah, Wakaf & Khatam Al-Quran
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Senaskah Al-Quran, Sejadah, Tasbih, Minyak Attar dan 500ml Air
Zam-Zam
|
UPAH HAJI EXTRA
|
RM 2450
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah, Wakaf & Khatam Al-Quran dan Ibadat Qorban
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Senaskah Al-Quran, Sejadah, Tasbih, Minyak Attar dan 500ml Air
Zam-Zam
|
UPAH HAJI UZUR
|
RM 1900
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Sejadah, Tasbih, Minyak Attar
dan 500ml Air Zam-Zam
|
Perkhidmatan Badal Umrah (Upah Umrah) yang ditawarkan :
Klik disini Borang Upah Umrah Online
PERKARA
|
HARGA
|
KETERANGAN
|
Upah Umrah
|
RM 300
|
1.
Perlaksanaan
Umrah,
Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Tasbih, 500ml Air Zam-Zam
|
Upah Umrah Ramadhan
|
RM 400
|
1.
Perlaksanaan
Umrah,
Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Tasbih, 500ml Air Zam-Zam
|
*Nota : Hadiah mungkin ditukar kepada barangan lain yang difikirkan sesuai.
Bayaran Upah Haji termasuk perkara berikut :
- Sewa khemah wukuf di Arafah
- Sewa khemah melontar di Mina
- Tambang dari Mekah ke Arafah, Arafah ke Mina dan Mina ke Mekah
- Belanja makan bagi orang yang melaksanakan haji dan umrah
- Upah tawaf dan saie' haji
- Upah tawaf dan saie' umrah
- Belanja urusan di tanah air, urusan penghantaran wang dan urusan penghantaran sijil
Untuk keterangan dan maklumat lanjut, sila hubungi :
RAUDHAH UMRAHAJJ SERVICES (NS0103441-W)
|
Ibu Pejabat
|
|
No. 41, Jalan Siantan 3,
Taman Seri Paroi,
70400 Seremban,
Negeri Sembilan.
|
Tel / Fax : 06-762 0817
Hotline : 013-212 7799
Website : www.raudhah2u.my
Weblog :
www.badalhaji1.blogspot.com /
www.badalhaji2u.blogspot.com
Email : raudhah.umrahajj@gmail.com
|
|
Mohammad Nakhaie Hj Mohamed Zain
|
Pengurus HQ
|
H/P : 013-212 7799
|
0 ulasan: on "Pengurusan haji di tanah air"
Catat Ulasan