LAKSANAKAN tawaf sebaik sahaja
anda memasuki Masjidil Haram buat kali pertamanya, jika berniat umrah maka
tawaf itu tawaf umrah, jika berniat haji maka tawaf sebelum wukuf itu ialah
tawaf Qudum (tawaf selamat datang).
Semua ibadah ditentukan sah dan
kadar ganjarannya berdasarkan dengan adanya niat juga keteguhannya. Didoakan
agar hidup kita semuanya adalah atas sejadah ibadah kerana-Nya.
Ibadah tawaf ialah berjalan
mengelilingi, mengirikan Kaabah dengan syarat-syaratnya kerana Allah SWT.
“Bismillahi
Allahu Akbar” saat dada menghadap ke penjuru Hajaral Aswad, maka kini ubahkan
posisi mengirikan Kaabah lalu berjalanlah ke hadapan.
Rasakan kita sedang bertawaf,
saat mata melihat Kaabah, sudah tentu kita perasan lauatan manusia di
sekeliling Kaabah ketika itu. Ya, itulah mereka sedang berjalan, jua berlari
ar-Ramal, berihram jua menutup aurat dengan sempurna bertaharah, lidah mereka
dibasahi dengan zikrullah munajat. Sampai ke sudut tertentu mereka beristilam.
Pra-tawaf bermula dengan
taharah yang sempurna, juga berwuduk dan menutup aurat dengan sempurna.
Dalam ibadah tawaf maka tawaf
yang berdiri dengan sendiri seperti tawaf sunat, tawaf tahiyat bait, tawaf
nazar, tawaf wada diwajibkan berniat sebelum memulakannya, berbanding dengan
tawaf rukun haji dan umrah. Ini kerana niat umrah dan haji sudah memadai. Dalil
ibadah tawaf rujuk surah al-Hajj ayat 29.
Pada zaman Jahiliah, tawaf
dilakukan dengan bertepuk tangan dan siulan sebagaimana disebutkan dalam surah
al-Anfal ayat 35.
Ibadah tawaf itu secara umum
ada dua jenis, tawaf yang ada ihram dan tawaf yang tidak terikat dengan ihram.
Bagi jemaah yang berniat ihram maka semasa tawaf, maka wajiblah mereka
mengenakan pakaian ihram selagi mereka belum bertahallul, Berbeza dengan jemaah
yang bertawaf sunat atau tawaf wada yang mana mereka mengerjakan ibadah tawaf
tanpa terikat dengan komitmen pakaian ihram dan larangan ihram.
Sebagaimana yang kita sedia
maklum bahawa kesesakan yang membawa percampuran semasa tawaf tidak boleh
dielakkan, kerana tidak mungkin kita mengasingkan jemaah yang bertawaf daripada
keluarga. Maka menjadi tanggungjawab dan kesedaran yang tinggi bagi jemaah
mengelakkan diri daripada fitnah saat menyempurnakan ibadah yang besar
ganjarannya di Tanah Suci Mekah.
Menurut As Syeikh Saleh Al
Munjid bahawa percampuran sesama tawaf itu jika disengajakan adalah ditolak
oleh syarak dan sememangnya ditegah alim ulama. Pihak berkuasa cuba untuk
menghalangnya, namun dek kejahilan dan tanpa kerjasama yang sedang bertawaf
maka menjadikan keadaan tidak terkawal.
Dalam menghuraikan masalah ini,
perlu lihat faktor zaman. Asalnya, percampuran lelaki dan wanita tidak berlaku
pada zaman Baginda kerana wanita bertawaf di belakang saf lelaki. Ini dipetik
daripada Imam Bukhari dalam sahihnya, Bagaimana boleh wanita bercampur dengan lelaki (dalam tawaf)?
Ata menjawab, Tidak ada pun percampuran, kerana Aisyah r.a melakukan tawaf
bersendirian dan tidak bercampur dengan rombongan lelaki. (Sahih
Bukhari: 1539)
Diriwayatkan daripada Faqihi,
daripada Ibrahim Nakhaie, bahawa Saidina Umar r.a melarang lelaki menyertai
tawaf ketika wanita sedang bertawaf. Pada suatu hari, beliau melihat seorang
pemuda sedang bertawaf dalam kumpulan wanita lalu memukulnya. Begitu juga
perintah Nabi kepada isterinya, Ummu Salamah tatkala dia mengadu kepadanya
kemusykilan bertawaf, lalu Nabi memerintahkannya bertawaf di belakang barisan
lelaki dalam keadaan duduk di atas tunggangannya. (Sahih Bukhari, no: 452,
Sahih Muslim, no: 1276)
Al-Hafiz Ibnu Hajar Asqalani
menjelaskan lanjut, bahawa perintah tersebut supaya menjamin keselamatannya
(daripada bercampur dengan lelaki) dan tidak pula keluar dari barisan mereka
(Fathul Bari, 3/481)
Maka adalah sunnah ke atas
wanita, bertawaf di belakang barisan kaum lelaki. (Al-Baji Al-Maliki, Muntaqa
Syarah Muwatta, 2/295)
Isu berbangkit semasa tawaf
dalam kesesakan ialah berlakunya persentuhan kulit antara lelaki dan perempuan
yang tiada hubungan mahram, merupakan antara perkara-perkara yang membatalkan
wuduk kedua-dua pihak, sama ada yang disentuh atau yang menyentuh. (mengikut
al-qaul al-azhar dalam mazhab asy-Syafie).
Namun Muzakarah Haji Kebangsaan
telah memutuskan jalan keluarnya dengan mengambil pendapat yang ketiga dalam mazhab Syafie iaitu tidak batal wuduk dalam
keadaan demikian dengan syarat persentuhan itu tidak menggerakkan syahwat dan
tidak disengajakan.
Jemaah juga dinasihati untuk
merancang masa yang sesuai agar ibadah ini dapat dihayati dengan semaksimum
penghayatan ubudiyyah.
Berazamlah untuk mengulangi
ibadah tawaf ini berulang kali dengan menyempurnakan taharah, suci daripada
sebarang hadas dan menutup aurat dengan sempurna.
Sesudah tawaf maka susuli
dengan solat sunat tawaf di sekitar Masjidil Haram dan meneguk air zam-zam
dengan munajat doa agar dikurniakan ilmu yang bermanfaat, rezeki yang luas dan
penawar daripada pelbagai penyakit. Malah sesudah tawaf sunat, pastikan kita
tidak mengerjakan saie selepasnya, khusus tawaf wada kerana tiada di sana saie
sunat dan saie wada.
PENULIS ialah Pengkursus Ibadat Haji Tanah Air (PEKTA)
-----------------------------------------------------------
PERKHIDMATAN BADAL HAJI DAN BADAL
UMRAH
Perkhidmatan Badal Haji (Upah Haji) yang ditawarkan :
Klik disini Borang Upah Haji Online
PERKARA
|
HARGA
|
KETERANGAN
|
UPAH HAJI
|
RM 1400
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Sejadah, Tasbih, Minyak Attar
dan 500ml Air Zam-Zam
|
UPAH HAJI PLUS
|
RM 2000
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah, Wakaf & Khatam Al-Quran
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Senaskah Al-Quran, Sejadah, Tasbih, Minyak Attar dan 500ml Air
Zam-Zam
|
UPAH HAJI EXTRA
|
RM 2450
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah, Wakaf & Khatam Al-Quran dan Ibadat Qorban
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Senaskah Al-Quran, Sejadah, Tasbih, Minyak Attar dan 500ml Air
Zam-Zam
|
UPAH HAJI UZUR
|
RM 1900
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Sejadah, Tasbih, Minyak Attar
dan 500ml Air Zam-Zam
|
Perkhidmatan Badal Umrah (Upah Umrah) yang ditawarkan :
Klik disini Borang Upah Umrah Online
PERKARA
|
HARGA
|
KETERANGAN
|
Upah Umrah
|
RM 300
|
1.
Perlaksanaan
Umrah,
Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Tasbih, 500ml Air Zam-Zam
|
Upah Umrah Ramadhan
|
RM 400
|
1.
Perlaksanaan
Umrah,
Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Tasbih, 500ml Air Zam-Zam
|
*Nota : Hadiah mungkin ditukar kepada barangan lain yang difikirkan
sesuai.
Bayaran Upah Haji termasuk perkara berikut :
- Sewa khemah wukuf di Arafah
- Sewa khemah melontar di Mina
- Tambang dari Mekah ke Arafah, Arafah ke Mina dan Mina ke Mekah
- Belanja makan bagi orang yang melaksanakan haji dan umrah
- Upah tawaf dan saie' haji
- Upah tawaf dan saie' umrah
- Belanja urusan di tanah air, urusan penghantaran wang dan urusan penghantaran sijil
Sila hubungi 013-212 7799 atau whatsapp 012-777 7190 untuk tempahan.
Umat Islam yang berhajat untuk membuat tempahan UPAH HAJI dan UPAH UMRAH untuk arwah ahli keluarga anda, kami bersedia
membantu waris-waris yang berminat untuk melaksanakan Upah Haji dan Upah Umrah
untuk arwah ibubapa, saudara mara terdekat, warga emas yang sudah lanjut usia
yang tidak mampu lagi mengerjakan haji dan juga orang sakit yang sudah tiada
harapan untuk sembuh.
Kami bersedia untuk bertemu dengan anda sekiranya perlu atau anda masih
boleh berurusan dengan kami melalui atas talian (Online). Ini akan memudahkan
anda dan anda tidak perlu bersusah-payah untuk bertemu dengan kami terutama
bagi mereka yang terikat dengan pelbagai aktiviti harian.
Bayaran pendaftaran Badal Haji ialah mengikut pilihan pakej Badal Haji
untuk satu permohonan. Raudhah Umrahajj Services akan
mengeluarkan resit rasmi syarikat bagi setiap amaun bayaran yang diterima dari
pemohon.
Untuk keterangan dan maklumat lanjut, sila hubungi :
Mohammad Nakhaie Bin Hj Mohamed Zain
PENGARAH
RAUDHAH UMRAHAJJ SERVICES
(NS0103441-W)
No. 41, Jalan Siantan 3
Taman Seri Paroi
70400 Seremban
Negeri Sembilan
Hotline : +6013-212 7799
Taman Seri Paroi
70400 Seremban
Negeri Sembilan
Hotline : +6013-212 7799
Whatsapp : +6012-777 7190
Tel/Faks : +606-7620817
Tel/Faks : +606-7620817
Web :
www.raudhah2u.my
Weblog :
www.badalhaji1.blogspot.com / www.badalhaji2u.blogspot.com
Email : raudhah.umrahajj@gmail.com
Email : raudhah.umrahajj@gmail.com
0 ulasan: on "HAJI : Masalah tawaf"
Catat Ulasan