IBADAT haji merupakan salah satu rukun Islam yang mesti dilaksanakan
oleh setiap Muslim yang mukalaf (cukup syaratnya). Dengan itu, hukum
melaksanakan haji adalah wajib sekali seumur hidup apabila cukup
syarat-syaratnya. Bagi setiap Muslim perlulah berazam untuk melaksanakan ibadat
haji kerana ia perintah Allah SWT yang wajib ditunaikan bagi melengkapkan Rukun
Islam yang kelima.
Rukun haji ialah pekerjaan yang mesti ditunaikan oleh jemaah haji, jika
tidak ditunaikan sama ada sengaja atau tidak maka tidak sah hajinya.
Rukun-rukun haji ialah :
1. Niat ihram haji
Niat ihram haji ini dilafaz serta berqasad dalam hati ingin mengerjakan
haji dengan lafaz "Sahaja aku
mengerjakan haji dan aku berihram dengannya kerana Allah SWT" (untuk Haji Tamattuk
dan Haji Ifrad).
Manakala lafaz "Sahaja aku
mengerjakan haji dan umrah serentak dengannya aku berihram haji dan umrah
kerana Allah SWT" (bagi mereka yang mengerjakan Haji Qiran).
Dengan lafaz ini, maka bermulalah amalan haji. Jemaah perlu menjaga
perkara-perkara wajib haji seperti larangan dalam ihram.
Lafaz atau niat ihram boleh dilakukan walaupun tanpa dalam keadaan
berwuduk (bersuci) seperti berada dalam haid dan lain-lain kerana lafaz niat
haji tidak disyaratkan dalam keadaan bersuci.
Sememangnya lafaz itu disebutkan semasa atau sebelum melintas miqat.
Bagi mereka yang sudah berada di Tanah Suci Mekah, miqatnya di Mekah itu
sendiri dan perlu berpakaian ihram.
Jika jemaah datang dari luar Mekah, ia mestilah berniat ihram di tempat
arah mereka datang. Contohnya, kalau dari Madinah tempat miqat di Bir Ali
(Zulhulaifah), dari Malaysia dan terus memasuki Mekah, miqatnya di Qarnul
Manazil. Bagi mereka yang tidak berniat ihram haji di miqat maka dikenakan dam
tertib dan taqdir (menyembelih seekor kambing atau 1/7 daripada lembu/
unta).
2. Wuquf di Padang Arafah
Wuquf bermaksud berhenti atau berada di Padang Arafah pada masa yang
ditetapkan. Ia adalah merupakan salah satu daripada rukun haji yang sangat
penting kerana Nabi SAW bersabda, "Haji itu
mesti berwuquf di Arafah."
Fahaman daripada itu bererti jemaah yang sudah berpakaian ihram dan
berniat ihram mesti berada atau pergi ke Padang Arafah. Jika tidak, hajinya
tidak sah.
Wuquf di Arafah bermaksud mesti berada di Arafah walaupun seketika dalam
sebarang keadaan dari masa gelincir matahari (masuk waktu Zuhur) pada 9
Zulhijjah sehingga sebelum masuk waktu Subuh pada 10 Zulhijjah.
Pada hari tersebut, disunatkan banyak melakukan solat sunat, berdoa,
berzikir dan lain-lain. Berdoa di Arafah adalah salah satu tempat yang mustajab
berdoa.
Tidak disunatkan berpuasa pada hari Arafah dan dilarang sama sekali
melakukan perkara-perkara yang khurafat.
3. Tawaf Rukun Haji
Tawaf bermaksud mengelilingi Kaabah sebanyak tujuh pusingan, bermula di
penjuru Hajarul Aswad dan berakhir pada sudut yang sama menurut syarat-syarat
tertentu.
Pada asasnya ia mempunyai tujuh jenis iaitu tawaf qudum (tawaf
selamat datang), tawaf rukun umrah, tawaf rukun haji, tawaf sunat, tawaf nazar,
tawaf wada' (tawaf selamat tinggal), tawaf tahiyatul al-bait dan
tawaf tahallul.
Waktu untuk tawaf haji bermula pada waktu melebihi separuh malam pada
malam 10 Zulhijjah.
4. Sa'ie Haji
Sa'ie ialah berjalan ulang-alik di antara Bukit Safa dan Bukit Marwah
menurut syarat-syarat iaitu :
a) Hendaklah
dilakukan selepas melaksanakan Tawaf Qudum (bagi mereka yang masuk Mekah
untuk melakukan Haji Qiran dan Ifrad) atau selepas tawaf haji.
Bagi mereka yang
masuk Mekah dengan niat ihram umrah, tawaf qudum terjadi dengan serentak
bersama tawaf rukun umrah.
b) Mesti bermula di
Bukit Safa dan berakhir di Bukit Marwah. Jangan mula di tengah-tengah antara
Bukit Safa dan Bukit Marwah.
c) Cukup tujuh
ulang-alik dengan yakin bermula di Bukit Safa ke Bukit Marwah dikira satu kali
dan di Bukit Marwah ke Bukit Safa dikira sekali. Mesti berakhir di Bukit Marwah
apabila cukup tujuh pusingan.
d) Hendaklah sampai
ke penghujung tempat sa'ie di kaki Bukit Marwah dan kaki Bukit Safa pada setiap
pusingan (untuk mengetahui di mana kaki Bukit Safa dan Marwah pada masa
sekarang ini, jemaah haji perlu lihat berakhirnya pagar untuk kawasan saie bagi
kerusi roda).
e) Hendaklah
dilakukan di tempat yang telah ditentukan oleh Allah SWT (termasuk kawasan yang
diperlebarkan dan kawasan yang sama dengannya, sama ada lapisan bawah atau
atas).
f) Mengekalkan niat
sa'ie kerana Allah SWT sepanjang masa sa'ie (contohnya, tidak kekal niat kerana Allah, sambil-sambil
sa'ie mencari selipar yang hilang).
5. Bercukur atau Bergunting
Apa yang dikehendaki di sini ialah menanggalkan rambut di kepala
sekurang-kurangnya tiga helai rambut (sama ada di pangkal atau di hujung
rambut). Jika tiada rambut di kepala, boleh hanya melalukan pisau cukur di
kepala sebagai menandakan kita telah bercukur/ bergunting. Waktu bagi jemaah
haji boleh bercukur atau bergunting ialah selepas waktu separuh malam 10 Zulhijjah.
6. Tertib
Pada Kebanyakan RukunRukun yang keenam ini dimaksudkan rukun-rukun haji
hendaklah dilakukan mengikut tertib pada kebanyakan rukun iaitu didahulukan
niat ihram haji dari rukun-rukun yang lain. Didahulukan wuquf daripada tawaf
rukun dan didahulukan tawaf daripada sa'ie. Tetapi sa'ie haji boleh dipilih
untuk dikerjakan sebelum wuquf atau selepas wuquf dengan syarat mereka
melakukan haji ifrad atau haji qiran dan dilakukan selepas Tawaf Qudum.
PENULIS ialah Pengurus Besar (Bimbingan), Lembaga Tabung Haji.
------------------------------------------------------------------------------------
PERKHIDMATAN BADAL HAJI DAN BADAL
UMRAH
Perkhidmatan Badal Haji (Upah Haji) yang ditawarkan :
Klik disini Borang Upah Haji Online
PERKARA
|
HARGA
|
KETERANGAN
|
UPAH HAJI
|
RM 1400
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Sejadah, Tasbih, Minyak Attar
dan 500ml Air Zam-Zam
|
UPAH HAJI PLUS
|
RM 2000
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah, Wakaf & Khatam Al-Quran
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Senaskah Al-Quran, Sejadah, Tasbih, Minyak Attar dan 500ml Air
Zam-Zam
|
UPAH HAJI EXTRA
|
RM 2450
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah, Wakaf & Khatam Al-Quran dan Ibadat Qorban
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Senaskah Al-Quran, Sejadah, Tasbih, Minyak Attar dan 500ml Air
Zam-Zam
|
UPAH HAJI UZUR
|
RM 1900
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Sejadah, Tasbih, Minyak Attar
dan 500ml Air Zam-Zam
|
Perkhidmatan Badal Umrah (Upah Umrah) yang ditawarkan :
Klik disini Borang Upah Umrah Online
PERKARA
|
HARGA
|
KETERANGAN
|
Upah Umrah
|
RM 300
|
1.
Perlaksanaan
Umrah,
Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Tasbih, 500ml Air Zam-Zam
|
Upah Umrah Ramadhan
|
RM 400
|
1.
Perlaksanaan
Umrah,
Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Tasbih, 500ml Air Zam-Zam
|
*Nota : Hadiah mungkin ditukar kepada barangan lain yang difikirkan
sesuai.
Bayaran Upah Haji termasuk perkara berikut :
- Sewa khemah wukuf di Arafah
- Sewa khemah melontar di Mina
- Tambang dari Mekah ke Arafah, Arafah ke Mina dan Mina ke Mekah
- Belanja makan bagi orang yang melaksanakan haji dan umrah
- Upah tawaf dan saie' haji
- Upah tawaf dan saie' umrah
- Belanja urusan di tanah air, urusan penghantaran wang dan urusan penghantaran sijil
Untuk keterangan dan maklumat lanjut, sila hubungi :
RAUDHAH UMRAHAJJ SERVICES (NS0103441-W)
|
Ibu Pejabat
|
|
No. 41, Jalan Siantan 3,
Taman Seri Paroi,
70400 Seremban,
Negeri Sembilan.
|
Tel / Fax : 06-762 0817
Hotline : 013-212 7799
Website : www.raudhah2u.my
Weblog :
www.badalhaji1.blogspot.com /
www.badalhaji2u.blogspot.com
Email :
raudhah.umrahajj@gmail.com
|
|
Mohammad Nakhaie Hj Mohamed Zain
|
Pengurus HQ
|
H/P : 013-212 7799
|
0 ulasan: on "Raudhah Umrahajj : Rukun Haji"
Catat Ulasan