DALAM artikel ini saya cuba menjelaskan
seringkas mungkin berkenaan pelaksanaan haji dan permasalahannya. Pun begitu,
saya memulakannya dengan pengertian sejarah dan juga hukum haji.
Menurut bahasa, haji bermaksud
kunjungan. Manakala dari segi syarak ialah mengunjungi Kaabah untuk melakukan
ibadah tertentu, dengan syarat-syarat yang khusus.
Pendapat yang lebih kuat menyatakan
tarikh pensyariatan haji dan umrah adalah pada tahun 9 Hijrah. Ini berdasarkan
hadis Nabi Muhammad SAW kepada rombongan Abd al-Qais yang menemui Rasulullah
SAW pada awal tahun 9 Hijrah dan bertanya tentang perintah yang wajib mereka lakukan:
"Aku perintahkan kamu beriman
kepada Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa pada bulan Ramadan
dan menyerahkan 1/5 daripada harta rampasan perang."
Justeru, sekiranya haji telah difardukan
sebelum tarikh tersebut, tentulah baginda menyebutkannya bersama-sama perintah
yang diarahkan kepada mereka.
Semua ulama sepakat menyatakan bahawa
haji adalah fardu dan salah satu daripada Rukun Islam. Ini berdasarkan
al-Quran, al-Sunnah dan ijmak.
1. Al-Quran
Firman Allah SWT di dalam surah Ali Imran
pada ayat 96-97 yang bermaksud : Sesungguhnya rumah ibadat yang
mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah di
Mekah yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia. Di situ,
ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya, di
antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim. Dan sesiapa yang masuk ke dalamnya, aman
tenteramlah dia. Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadah haji dengan
mengunjungi Baitullah, iaitu sesiapa yang mampu sampai kepada-Nya. Dan sesiapa
yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha
Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) daripada sekalian makhluk.
2. Al-Sunnah
Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW
bersabda yang bermaksud: Islam diasaskan atas lima perkara, iaitu : Bersaksi bahawa
tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad ialah Rasulullah,
mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa pada bulan Ramadan dan mengerjakan
haji ke Baitullah bagi mereka yang mampu mengunjunginya. (riwayat al-Bukhari dan Muslim (122),
al-Tirmizi, al-Nasaie, Imam Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Hibban, al-Baihaqi,
al-Tabarani, Abu Ya'la)
3. Ijmak
Para ulama telah bersepakat memutuskan
bahawa haji adalah fardu, tanpa seorang pun di kalangan mereka berpendapat sebaliknya.
Oleh itu, mereka menghukumkan kafir kepada sesiapa yang mengingkari sesuatu
yang yang telah thabit dengan al-Quran, al-Sunnah dan ijmak.
Selepas kita mengetahui secara umum
berkenaan maksud haji, hukum dan persyariatannya maka di sini, penulis ingin
membicarakan secara ringkas berkaitan pelaksana haji dan sedikit
permasalahannya.
Seperti yang diketahui haji mempunyai
syarat sah dan wajibnya. Begitu juga mempunyai rukun, syarat, wajib haji
sunat-sunat yang diperincikan oleh ulama feqah dalam kitab masing-masing.
Alhamdulillah, Tabung Haji telah
menganjurkan pelbagai bentuk kursus termasuk kursus bersiri yang bersifat
mingguan diterangkan satu persatu berkaitan permasalahan haji.
Di sini saya menyebut sepintas lalu
secara ringkas berkaitan dengan isu ini. Ibadah haji dan umrah wajib bagi orang
yang mempunyai enam syarat iaitu Islam, berakal, baligh, merdeka, aman dalam
perjalanan dan berkemampuan.
Seseorang itu dianggap berkemampuan
apabila memiliki harta yang mencukupi untuk mengerjakan haji dan umrah. Harta
itu termasuk tambang pengangkutan, perbelanjaan pergi dan balik, di samping
perbelanjaan pasport perjalanan dan upah pemandu haji dan umrah, sebagaimana
yang dikehendaki oleh pemerintah.
Semua harta tersebut mestilah lebihan
daripada jumlah hutangnya dan perbelanjaan ahli keluarga semasa ketiadaannya.
Dalam perbincangan dahulu, telah
disebutkan tentang syarat wajib haji dan syarat thabit fardunya. Sesiapa
yang kekurangan satu daripada syaratnya, dia tidak dituntut menunaikan fardu
tersebut.
Akan tetapi, syarat-syarat ini tidak ada
kaitannya dengan sah haji ataupun tidak. Malah, mungkin hajinya sah tanpa cukup
syarat wajibnya dan mungkin pula hajinya tidak sah walaupun terdapat
syarat-syarat tersebut.
Justeru, syarat sah haji adalah seperti
Islam, mumayyiz, berihram haji pada waktunya dan menyempurnakan semua rukunnya.
Rukun haji ialah niat Ihram, tawaf, sa'ie, wuquf di Arafah, bercukur
dan
tertib pada kebanyakan rukun.
Walaupun wajib haji dan rukun merupakan amalan yang mesti dilakukan,
namun kedua-duanya ada perbezaa.
Amalan wajib haji yang tertinggal boleh
digantikan dengan dam. Tetapi jika tertinggal rukun, maka ibadah haji tidak sah
dan tidak dapat digantikan dengan dam.
Saya mengesyorkan kepada jemaah haji
yang mempunyai sebarang keraguan dan kemusykilan berkenaan manasik haji
hendaklah merujuk kepada guru pembimbing dan petugas haji yang telah dilantik
agar dapat dirungkai dengan sebaik-baiknya.
Semoga Allah SWT mengurniakan kepada
kita haji yang mabrur dan amalan yang diterima.
Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
PENULIS ialah Ahli Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji TH-JAKIM
-----------------------------------------------------------
PERKHIDMATAN BADAL HAJI DAN BADAL
UMRAH
Perkhidmatan Badal Haji (Upah Haji) yang ditawarkan :
Klik disini Borang Upah Haji Online
PERKARA
|
HARGA
|
KETERANGAN
|
UPAH HAJI
|
RM 1400
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Sejadah, Tasbih, Minyak Attar
dan 500ml Air Zam-Zam
|
UPAH HAJI PLUS
|
RM 2000
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah, Wakaf & Khatam Al-Quran
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Senaskah Al-Quran, Sejadah, Tasbih, Minyak Attar dan 500ml Air
Zam-Zam
|
UPAH HAJI EXTRA
|
RM 2450
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah, Tahlil Arwah, Wakaf & Khatam Al-Quran dan Ibadat Qorban
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Senaskah Al-Quran, Sejadah, Tasbih, Minyak Attar dan 500ml Air
Zam-Zam
|
UPAH HAJI UZUR
|
RM 1900
|
1.
Perlaksanaan
Haji,
Umrah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Sejadah, Tasbih, Minyak Attar
dan 500ml Air Zam-Zam
|
Perkhidmatan Badal Umrah (Upah Umrah) yang ditawarkan :
Klik disini Borang Upah Umrah Online
PERKARA
|
HARGA
|
KETERANGAN
|
Upah Umrah
|
RM 300
|
1.
Perlaksanaan
Umrah,
Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Tasbih, 500ml Air Zam-Zam
|
Upah Umrah Ramadhan
|
RM 400
|
1.
Perlaksanaan
Umrah,
Tahlil Arwah
2.
Sijil Bukti
Perlaksanaan
3.
Hadiah Iringan
Tasbih, 500ml Air Zam-Zam
|
*Nota : Hadiah mungkin ditukar kepada barangan lain yang difikirkan sesuai.
Bayaran Upah Haji termasuk perkara berikut :
- Sewa khemah wukuf di Arafah
- Sewa khemah melontar di Mina
- Tambang dari Mekah ke Arafah, Arafah ke Mina dan Mina ke Mekah
- Belanja makan bagi orang yang melaksanakan haji dan umrah
- Upah tawaf dan saie' haji
- Upah tawaf dan saie' umrah
- Belanja urusan di tanah air, urusan penghantaran wang dan urusan penghantaran sijil
Untuk keterangan dan maklumat lanjut, sila hubungi :
RAUDHAH UMRAHAJJ SERVICES (NS0103441-W)
|
Ibu Pejabat
|
|
No. 41, Jalan Siantan 3,
Taman Seri Paroi,
70400 Seremban,
Negeri Sembilan.
|
Tel / Fax : 06-762 0817
Hotline : 013-212 7799
Website : www.raudhah2u.my
Weblog :
www.badalhaji1.blogspot.com /
www.badalhaji2u.blogspot.com
Email : raudhah.umrahajj@gmail.com
|
|
Mohammad Nakhaie Hj Mohamed Zain
|
Pengurus HQ
|
H/P : 013-212 7799
|
0 ulasan: on "Pelaksanaan dan permasalahan haji"
Catat Ulasan