Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Sabtu, 2 April 2011

Revolusi Ketenteraan

Revolusi dalam hal ehwal ketenteraan (revolution in military affairs -RMA) turut menukar ciri dan tugas serta tanggungjawab ATM dan ketiga-tiga perkhidmatan di bawahnya. Serangan ke atas Iraq dan Afghanistan pada awal alaf tahun 2000 dan Libya pada beberapa hari lepas memperlihatkan antara lain peri pentingnya peperangan di alaf ke 21 ini dilaksanakan secara bersama (joint operation) antara ketiga-tiga perkhidmatan angkatan tentera dan secara gabungan bersama (joint combine) antara angkatan tentera sebuah negara dengan angkatan tentera daripada sebuah atau beberapa buah negara asing.

Bermula dengan sebuah angkatan tentera yang memberi fokus kepada konsep peperangan melawan gerila (CRW)di mana setiap operasi yang dijalankan bersifat satu perkhidmatan (single service operation) dan di sokong sekurang-kurangnya oleh sebuah perkhidmatan yang lain, ATM kemudiannya beranjak kepada memberi fokus ke arah konsep peperangan konvensional (CW)dan kini kita sudah pun bergerak untuk melaksanakan konsep peperangan secara bersama.

Konsep peperangan bersama memerlukan pembabitan ke tiga-tiga perkhidmatan ATM dalam melaksanakan sesuatu misi operasi. Bagi tujuan itu, kekuatan ketiga-tiga perkhidmatan iaitu TD, TLDM dan TUDM perlu dibangunkan secara seimbang. Apa yang bakal diterima oleh TD iaitu sebanyak 257 unit 8x8 AWV dalam 12 variants adalah sebahagian dari program membangunkan TD sebagai sebuah pasokan yang mampu menyumbang ke arah pelaksanaan konsep operasi bersama.

Bentuk ancaman masa kini yang akan dihadapi jauh berbeza dengan apa yang telah kita hadapi sebelum ini. Kita tidak lagi berhadapan dengan kumpulan musuh dalam bilangan yang kecil dan menyerang kita secara "hit and run". Sebaliknya, kita bakal berhadapan dengan musuh secara terbuka dalam suasana perang yang sebenar. Justeru, walaupun bakal penerimaan secara berperingkat kereta-kereta perisai tersebut untuk menggantikan kereta-kereta perisai daripada jenis Condor dan Simbas boleh dianggap sebagai sesuatu yang "long overdue", sekurang-kurangnya kita bakal memilikki sesuatu yang baru bagi berhadapan dengan bentuk ancaman masa kini dan masa hadapan. Ini kerana sebagaimana pendapat M. Ghazemy Mahmud dalam rencana beliau bertajuk "Re-equipping the Army" (Sunday Star 20 Mar 2010), "the intensity of combat on the modern battlefield requires infantry vehicles that are mobile, survivable and lethal". Pada hemat saya AWV dari jenis PARS 8x8 keluaran FNSS Turkey itu dapat memenuhi ciri-ciri yang dikehendakki.


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Revolusi Ketenteraan"

Catat Ulasan