Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Rabu, 1 Disember 2010

ATM Benteng Negara


Setiap kali menjelangnya tarikh 16 September, angkatan tentera Malaysia yang merupakan benteng kekuatan dan pertahanan negara ini. Sudah beberapa bulan berlalu hari ATM yang bersejarah ini, marilah kita menghayati serta memberi sedikit ruang penghormatan untuk seluruh warga angkatan tentera Malaysia yang mewakili ketiga-tiga perkhidmatan iaitu darat, laut dan udara.

Inilah barisan kita
Yang ikhlas berjuang
Siap sedia berkorban,
Untuk ibu pertiwi!

Sebelum kita berjaya
Jangan harap kami pulang
Inilah sumpah pendekar kita
Menuju medan bakti!

Andai kata kami gugur semua
Taburlah bunga di atas pusara
Kami mohon doa, Malaysia berjaya!

Semboyan telah berbunyi
Menuju medan bakti!

Negara kita baru sahaja menyambut ulang tahun kemerdekaan kali ke 53 dan kemerdekaan negara mempunyai hubungan yang rapat dengan tugas dan tanggungjawab anggota-anggota angkatan tentera. Anggota tentera dari ketiga-tiga perkhidmatan telah menunjukkan kemajuan yang tinggi dalam aspek pertahanan dan keselamatan negara. Daya juang serta semangat berkorban yang tinggi telah ditunjukkan samada diambang kemerdekaan, selepas merdeka dengan ancaman gerakan komunis Malaya sehingga kepada titik hitam 13 Mei yang telah menjadi kestabilan negara terus utuh. Semua ini memperlihatkan tanggungjawab yang telah ditunaikan oleh tentera kita agar seluruh rakyat negara ini dapat meneruskan hidup dalam keadaan aman selamat dan sejahtera disamping kesucian agama turut terpelihara. Semoga pengorbanan mereka diterima oleh Allah sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Imran ayat 169-170 yang bermaksud :

“ dan janganlah sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur shahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) disisi tuhan mereka dengan mendapat rezeki, (dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati shahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka, dan mereka bergembira dengan berita baik mengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam yang sedang berjuang) yang masih tinggal dibelakang, yang belum (mati dan belum) sampai kepada mereka, (iaitu) bahawa tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita “

Dalam keadaan negara yang aman damai ini, janganlah kita menganggap bahawa warga tentera kita sudah hilang tanggungjawab mereka. Sebenarnya mereka sentiasa bersiap sedia untuk digerakkan keseluruh pelusuk negara memastikan keselamatan rakyat terus kekal dan terjamin. Sewajarnya kita tahu dalam keadaan ketenangan kita melangkah ke pejabat, dalam hilai tawa dan kemerdekaan anak-anak kita belajar di sekolah, dalam keseronokan kita berehat di rumah dan tidur nyenyak, sesungguhnya tanpa kita sedari bahawa sebahagian daripada anggota tentera kita berjaga malam, beratapkan langit, bermandikan embun, bertilamkan rumput, jauh dari keasyikan dan kemewahan hidup, sedangkan mereka seperti kita, memiliki keluarga dan ingin sama merasai apa yang orang lain nikmati, namun lantaran tugas dan tanggungjawab mereka tetap akur dengan panggilan pertiwi. Lantaran beberapa insiden yang melibatkan ATM baru-baru ini tidak seharusnya dijadikan modal oleh masyarakat untuk mempertikaikan kewibawaan anggota tentera.

Angkatan tentera Malaysia, sentiasa peka dan bersedia menghadapi apa juga bentuk peperangan moden yang dijangka lebih hebat dan mencabar. Latihan secara perseorangan dan berkumpulan beroreintasikan peralatan moden seperti komputer dan teknologi maklumat dengan perisian terkini adalah antara latihan yang diberikan keutamaan. Penekanan kepada corak latihan sedemikian diyakini dapat mewujudkan angkatan tentera Malaysia sebagai satu angkatan yang dihormati dan digeruni oleh kawan dan lawan. Usaha sedemikian amat bertepatan dengan arahan Allah subhanahua ta'ala dalam surah Al-Anfal ayat 60
Maksudnya :

“ dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya. Dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianayai”

Usaha untuk memperkasakan angkatan tentera Malaysia bukan sahaja tertumpu kepada kemantapan fizikal sahaja, malah turut diperluaskan kepada aspek kepandaian dan kerohanian. Kekuatan rohani merupakan benteng pertahanan yang paling utuh dan kukuh yang mampu menghadapi sebarang ancaman dan serangan. Sebagai satu angkatan yang berpaksikan kepada 'Ad-Din' , angkatan tentera Malaysia tidak boleh memisahkan dirinya dari mengimbau faktor-faktor kekuatan dan kejayaan generasi silam. Said Khatab rahimallah menyatakan bahawa faktor kekuatan umat di zaman silam ialah kerana mereka memiliki 'ruh Al-Islam' yang memancarkan sifat kesanggupan berkorban untuk mati shahid. Ini menunjukkan bahawa iman merupakan faktor terpenting dalam rangka pertahanan ummah. Firman Allah,
Maksudnya :

“ Dan tuhan berfirman lagi sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertakwa tentulah kami akan membuka kepada mereka pintu pengurniaan yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan rasul kami lalu kami timpakan mereka dengan azab siksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan”

Kepercayaan yang padu kepada Allah subhanahua ta'ala serta penyerahan diri yang total kepadanya merupakan prasyarat untuk mendapat pertolongan Allah rabbuljalil sebagaimana firmannya di dalam surah Al-Imran ayat 160 yang bermaksud :

“ Jika Allah menolong kamu mencapai kemenangan maka tidak ada sesiapa pun yang akan dapat mengalahkan kamu, maka siapakah yang akan dapat menolong kamu sesudah Allah menetapkan yang demikian ? dan ingatlah kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu berserah diri”

Sesungguhnya kesanggupan anggota-anggota angkatan tentera memikul amanah sebagai benteng pertahanan negara amatlah berat. Mereka memerlukan ketabahan, kesabaran, kesetiaan dan bersedia pula untuk menanggung apa-apa risiko. Oleh itu sewajarnya masyarakat amat menyatakan syukur kepada Allah dan mengucapkan terima kasih kepada anggota tentera kerana telah berkesanggupan untuk memikul tuntutan fardhu kifayah dalam aspek pertahanan dan keselamatan negara. Bagi menzahirkan penghormatan tersebut marilah bersama-sama kita memberikan dorongan serta sokongan bagi memperkasakan angkatan tentera Malaysia agar terus utuh dan kukuh dalam memperkukuhkan keselamatan negara dan memelihara kesucian agama. Firman Allah dalam surah Al-Ahzab, ayat 23-24 bermaksud :

“ Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikan kepada Allah untuk berjuang membela Islam, maka di antaranya mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu lalu gugur shahid, dan di antaranya ada yang menunggu giliran, dan mereka pula tidak mengubah apa yang mereka janjikan itu sedikit pun. Berlakunya yang demikian supaya Allah membalas orang-orang yang benar disebabkan kebenaran mereka, dan menyiksa orang-orang yang munafik jika ia kehendaki, atau ia menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah adalah maha pengampun, lagi maha mengasihani”



Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "ATM Benteng Negara"

Catat Ulasan