Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Sabtu, 16 Jun 2012

TDM : Latarbelakang Penubuhan Pasukan Sukarela (AW)


Pasukan Sukarela di Tanah Melayu bermula di Negeri-Negeri Selat. Singapura sebagai pusat pentadbiran kerajaan British di Tanah Melayu merupakan negeri pertama menubuhkannya pada tahun 1854. Penubuhan Singapore Volunteer Corps (SVC) ini telah mendapat sokongan daripada Gabenor Negeri-Negeri Selat, Kolonel W. J. Butterworth, dan telah memperbadankannya melalui pengkuatkuasaan Akta pada 23 Oktober 1857.

Pada 22 Feb 1888, SVC Meriam telah ditubuhkan dan ia dikenali sebagai Singapore Volunteer Artillery Corps (SVA). Sehingga ke tahun 1901, SVC telah berjaya menubuhkan beberapa kor lain seperti :

Singapore Volunteer Rifles (SVR)

Singapore Volunteer Engineer (SVE)

Singapore Volunteer Infantry (SVI)

Pasukan Sukarela pertama yang ditubuhkan di Semenanjung ialah di Pulau Pinang pada 1861. Pasukan ini dikenali sebagai Penang Volunteers dan telah dilembagakan sebagai sebuah pasukan infantri melalui kuatkuasa Volunteer Ordinance 1888. Pada ketika itu keanggotaan ialah seramai 60 orang, terdiri daripada orang berbangsa Eropah dan Serani. Pada 29 Jun 1899, Penang Volunteers yang kedua telah ditubuhkan. Kapten Arthur Adam telah dilantik menjadi Pemangku Komandan.

Pada 25 Oktober 1901 pula telah ditubuhkan satu kompeni SVC di Melaka diketuai oleh Kapten R.N. Bland. Keanggotaannya adalah seramai 47 orang terdiri daripada orang Eropah, Cina, Melayu dan Serani. Manakala di Seberang Perai atau Province Wellesley, pada tahun 1915 telah ditubuhkan Pasukan Pertahanan Tempatan. Pasukan ini dikenali sebagai Province Wellesley Volunteer Rifles (P&PWVR). Kapten W. Duncan (Pengurus Ladang Kumpulan Caledonia) telah dilantik menjadi Pegawai Rentah pertama pasukan ini.

Pada tahun 1902, Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (FMS) yang terdiri daripada negeri Perak, Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan telah mula menubuhkan unit Sukarela yang dikenali sebagai Malay States Volunteer Rifles (MSVR).

Unit -unit telah dilengkapi dengan dua pucuk "machine gun" yang telah dihadiahkan oleh Dr. Loke Yew, CMG di Selangor. Manakala keanggotaan MSVR Perak adalah terdiri daripada pelombong bijih timah.

Justeru itu, Selangor merupakan negeri pertama dari Negeri-Negeri Melayu Bersekutu yang menubuhkan MSVR. Pegawai-pegawai British telah memainkan peranan penting dalam usaha penubuhan ini. Di samping itu, mereka juga telah digalakkan menyertainya. Sementara itu, semua Pegawai Daerah, Penolong Pegawai Daerah dan Ketua Polis Daerah telah diarah untuk menubuhkan MSVR di daerah masing-masing. Kebanyakan pegawai MSVR ini terdiri daripada Pegawai Perkhidmatan Awam Malaya (MCS) yang pada kebiasaannya Pegawai Daerah sendiri menjadi pemerintah.

Untuk menggalakkan lebih ramai pegawai atasan menyertai MSVR, beberapa keistimewaan telah diberikan kepada mereka. Antaranya, memberi kenaikan pangkat dengan cepat. Di samping itu sambutan daripada pembesar-pembesar lain amat menggalakkan. Antara pembesar-pembesar yang menyertai MSVR ialah Datok Naning Usman bin Kering (Ketua Adat Luak Naning, di Melaka) dan Raja Aman Shah bin Raja Harun Ar-Rashid (cucu kepada Sultan Idris, di Perak).

Dalam tahun 1913, Enakmen Sukarelawan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu telah dikuatkuasakan dan ini telah mendorong Negeri-Negeri Melayu yang lain (Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu atau Unfederated Malay States) menubuhkan pasukan Sukarela masing-masing. Negeri-negeri yang telah menubuhkan pasukan Sukarela masing-masing adalah Johor (1914), Kelantan (1917) dan Kedah (1930).

Pasukan-pasukan ini dikenali sebagai Unfederated Malay States Volunteer Force (UFMSVF). Menjelang tahun 1915, di samping MSVR, Negeri-Negeri Melayu Bersekutu pula menubuhkan The Malayan Volunteer Infantry (MVI).

The Malayan Volunteer Infantry, Perak - Mac 1915

The Malayan Volunteer Infantry, Selangor - 1915/1916

The Malayan Volunteer Infantry, Pahang - April 1916

The Malayan Volunteer Infantry, N. Sembilan - Sept 1916

http://rej515askarwataniah.blogspot.com/2010/07/sejarah-askar-wataniah.html


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

2 ulasan: on "TDM : Latarbelakang Penubuhan Pasukan Sukarela (AW)"

ღ cik faye ღ berkata...

salam...bagus...good info...selamat menulis!

Naim Qlate berkata...

Salam cik faye.. terima kasih.. saya dah buat seperti permintaan cik faye... :)

Catat Ulasan