Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Jumaat, 22 Februari 2013

Santai mendaki Gunung Kosciuszko

PARA pendaki bergambar kenangan di puncak Gunung Kosciuszko di Australia. 

KEINDAHAN alam semula jadi di Taman Negara Gunung Kosciuszko (TNGK) di New South Wales, Australia memang mengujakan sesiapa sahaja yang berpeluang menjejakkan kaki ke situ.

Pada musim sejuk, kawasan itu dipenuhi pemain ski, manakala pada musim-musim lain, taman negara itu menerima pengunjung daripada pelbagai kategori termasuk golongan pendaki.


Menariknya, sesiapa sahaja yang mempunyai kesihatan yang baik mampu menjejaki puncak Gunung Kosciuszko.

Sungguhpun ia merupakan gunung tertinggi di Australia, namun pendakian begitu mudah sehinggakan ada yang membawa anak kecil ke puncak.

Ada juga yang mendaki dengan hanya memakai seluar jean sambil 'berlenggang kangkung' menuju ke puncak di ketinggian 2,228 meter (7,310 kaki) itu.

Itulah antara pemandangan yang dilihat penulis yang mendaki Gunung Kosciuszko bersama rakan-rakan dari Kelab Orang Gunung Kuala Lumpur (OGKL) pada November 2012.


Apa yang menjadikan jejak ke puncak Kosciuszko mudah adalah kerana terdapatnya laluan pelantar ke puncak.

Para pendaki hanya perlu berjalan di atas pelantar tersebut sambil menikmati pemandangan indah di kiri dan kanan laluan tanpa perlu mengotorkan kasut.


Pelantar besi sejauh 6.5 kilometer itu bermula dari stesen terakhir chair lift. Stesen itu dibuka dari pukul 9 pagi sehingga 4.30 petang, setiap hari. Jika pendaki terlepas chair lift yang terakhir, maka pendaki terpaksa berjalan kaki menuruni lereng gunung menuju ke taman negara.

Alhamdulillah, kesemua 21 pendaki dari Kelab OGKL berjaya menamatkan pendakian sebelum pukul 4.30 petang pada 17 November lalu.

Ringkasnya, pendakian kami bermula pada pukul 10.30 pagi. Masing-masing berjalan mengikut rentak kaki sendiri. Ada yang jauh di hadapan dan ada yang berjalan santai sambil menghayati keindahan alam sekeliling.


Agak melucukan juga tatkala melihat gelagat rakan-rakan yang pertama kali memegang salji. Pengalaman kali pertama 'berguling' di atas permukaan bersalji pasti akan dikenang sepanjang hayat.


Berjalan seorang diri di laluan ini tidak menakutkan sebagaimana berjalan di dalam hutan tebal. Ini kerana tiada sebatang pokok pun yang menghalang laluan, selain kerap berselisih dengan pelancong lain. Rumput dan bunga berwarna kuning yang menghiasi hamparan tanah lapang menambah keindahan alam.


Nun jauh di ufuk, kelihatan barisan gunung-ganang dan bukit bukau yang dipenuhi tompokan putih salji. Tidak banyak salji kelihatan kerana kami mendaki pada musim panas.
Penulis tiba di puncak sekitar pukul 1.10 petang. Terdapat batu tanda di puncak dan ketika penulis tiba, sekumpulan pelancong 'mat salleh' bersama anak-anak kecil sedang bergambar.


Sementara menunggu giliran untuk bergambar di batu tanda itu, kami menikmati bekalan sandwic yang dibawa. 

Sambil menjamu selera, mata meliar melihat sekeliling. Panorama kawasan pergunungan yang memutih dan membiru di hujung ufuk amat mempesonakan. Tidak puas rasanya duduk sejam dua di puncak.

Namun memikirkan kami perlu 'mengejar' chair lift terakhir, sebaik sahaja selesai sesi bergambar, kami beransur-ansur meninggalkan puncak.


Di taman negara, kami singgah di kedai cenderahati, sebelum menunaikan solat jamak Zohor dan Asar di parkir kereta. Lewat petang, kami meninggalkan TNGK menuju ke destinasi pelancongan popular, Blue Mountains.

Perjalanan ke Blue Mountains dari TNGK memakan masa hampir 13 jam. Kami tiba pada pukul 7 pagi keesokan harinya. Oleh kerana penat dan mengantuk, maka kereta yang kami sewa dipandu secara bergilir-gilir.







Blue Mountains adalah kawasan lembah pergunungan yang luas. Terdapat banyak produk pelancongan berunsurkan alam semula jadi termasuk air terjun dan batu yang dikenali Three Sisters. Di sebalik formasi batu itu, tersembunyi kisah legenda Orang Asli Australia.




 
 

Dalam kalangan kami, ada yang berjalan kaki ke air terjun untuk bergambar, manakala penulis bersama tiga rakan memilih pakej 4 dalam 1 yang berharga AUD28 (RM92.40). Melalui pakej itu, kami mengembara dengan menaiki Skyway, Cableway, Railway dan Walkway.


Puas menghayati kehijauan alam di Blue Mountains, kami menaiki semula kereta yang disewa menuju ke Sydney. Sekitar pukul 9.30 malam, kami mendaftar masuk di Maze Backpackers. Kemudahan penginapan di sini terdiri daripada bilik-bilik yang mempunyai dua dan empat katil dua tingkat.


Oleh kerana penginapan ini berkonsepkan hostel, maka penulis bersama tiga rakan wanita lain berkongsi bilik dengan dua pelancong lelaki 'mat salleh'. Setiap penghuni dikenakan bayaran AUD30 (RM99) semalam. Kami menginap di sini selama dua malam.

Bilik mandi dan tandas terletak di luar bilik penginapan dan dikongsi bersama penghuni hostel yang lain. Kemudahan dapur untuk memasak disediakan di tingkat satu.

Walaupun sekadar bertaraf hostel, namun kami tidak merungut kerana ia sesuai dengan bajet kami. 

 

Jika berpeluang lagi ke negara kanggaru ini, penulis pasti ke Melbourne yang dikatakan memiliki lebih banyak gunung-gunung menarik untuk didaki.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Santai mendaki Gunung Kosciuszko"

Catat Ulasan