Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Isnin, 21 Februari 2011

Gagah Setia - Pameran HUT Tentera Darat Malaysia

Mahkota - Melambangkan Taat Setia Tentera Darat Malaysia kepada Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dan Raja-raja Melayu. Bulan dan Bintang - Melambangkan sikap anggota Tentera Darat Malaysia yang taat setia kepada agama Islam yang merupakan agama rasmi Negara. Perkataan Allah dan Muhammad melambangkan Tuhan Yang Maha Esa dan Rasulullah sebagai pesuruh-Nya. Berlian melambangkan kekayaan hasil bumi yang dinikmati rakyat Malaysia. Kalungan Bunga Padi sebanyak 16 butir menunjukkan 16 kor yang terdapat di dalam Tentera Darat Malaysia. Keris Bersilang Duku Ilang melambangkan keperwiraan. Lambang ini menunjukkan pantang undur dan sanggup berjuang sehingga ketitisan darah yang terakhir.

Pameran dan Demonstrasi besar-besaran Aset Tentera Darat Malaysia

TENTERA Darat Malaysia (TDM) sebagai salah satu cabang perkhidmatan darat dan komponen terbesar di dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kini sudahpun berusia 78 tahun dan sambutan Hari Ulang Tahun TDM pada 1 Mac 2011 sejak penubuhannya pada 1 Mac 1933. TDM meliputi beberapa pasukan tempur dan pasukan bantuan tempur yang diberikan tugas mempertahankan tanah air daripada ancaman musuh

Pada usia itu, TDM sudah melalui pelbagai fasa pembangunan, kecemerlangan dan evolusi terutama dalam soal aset, penggunaan teknologi terkini serta pembangunan sumber manusia.

Kenderaan ringan platform senjata "Kenderaan taktikal bermobiliti tinggi"

Sejarah moden Tentera Darat Malaysia bermula dengan pengambilan 25 orang pemuda Melayu sebagaiKompeni percubaan Pasukan Askar Melayu pada 1 Mac 1933. TDM kini sudah mara ke depan dengan pemilikan pelbagai aset yang ada antaranya tercanggih di dunia.

Namun, segala pencapaian yang dikecapi itu tidak bermakna sejarah mengenai TDM wajar dilupakan begitu saja kerana ia merupakan satu titik tolak kepada kecemerlangan yang diperolehi pada hari ini.

Pada 4 – 6 Mac 2011 bertempat di Dataran Merdeka, TDM mengadakan Pameran besar-besaran segala aset-aset TDM yang ada untuk dipertonton kepada umum dan ia adalah salah satu acara yang diadakan sempena sambutan Hari Ulang Tahun TDM ke-78 yang disambut pada 6 Mac nanti.

TDM sering menjadi perhatian umum terutama membabitkan peranannya.

Walaupun ancaman komunis sudah terhapus, namun peranan TDM dilihat terus penting. Pada masa sama, kewibawaan TDM juga dapat dilihat dengan tugasannya di luar negara di bawah panji-panji Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) atau dalam konteks bantuan kemanusiaan, salah satu daripada banyak faktornya ialah komitmen tinggi setiap anggota.

Perkembangan terkini dalam pertahanan negara khususnya latihan dan kemampuan TDM. Ia diambil kira dari aspek aset, sumber manusia, semangat anggota dan latihan. Ia merangkumi kesiapsiagaan.

TDM hanya melengkapkan elemen berkenaan kepada pasukan-pasukan tempur sahaja. Ini kerana mereka akan melaksanakan tugas-tugas yang diberikan untuk pertahanan barisan depan.

Tidak semua pasukan dalam Tentera Darat mencapai tahap ini tetapi memadai kumpulan-kumpulan yang telah ditetapkan untuk menjayakan operasi.

Khususnya pasukan-pasukan khas seperti komando, Para, tempur dan mekanisme. Mereka seharusnya mempunyai tahap kesiapsiagaan tinggi termasuklah unit bantuan artileri kepada pasukan tempur tadi dan pasukan pertahanan udara.

Jadi dengan adanya konsep kesiapsiagaan, TDM boleh melaksanakan tugas dalam pelbagai keadaan.

Kemahiran dan disiplin tinggi yang dipamerkan oleh anggota Tentera Darat juga memainkan peranan.

Sebelum ini ancaman paling besar bagi Tentera Darat ialah pengganas komunis, tetapi pada masa sekarang dan akan datang bentuk ancaman sukar diramal dan dikenal pasti, tambahan pula kini teknologi berkembang pantas, akan tetapi bagi rantau sebelah sini, keamanan akan berterusan dengan adanya beberapa perjanjian dua hala dimeterai antara Malaysia dengan negara-negara lain.

Mungkin apa yang dihadapi oleh negara-negara di sebelah sini ialah ancaman bersama iaitu pengganas. Mengenai ancaman yang boleh mengganggu kepentingan negara pula, dengan latihan secara berterusan, pasukan tentera kita bersedia berdepan dengan apa saja ancaman pada bila-bila masa.

Sebenarnya itulah tujuan ditubuhkan pelbagai pasukan khas dalam TDM. Ia membolehkan TDM sentiasa bersedia menghadapi ancaman itu.

Malaysia dikelilingi oleh pelbagai konflik dalaman yang dialami jirannya seperti di selatan Thailand, isu Thailand-Kemboja dan sebagainya.

Rakyat tidak perlu khuatir kerana TDM ada mekanisme berkenaan kedudukan keselamatan di sempadan. Buat masa ini, di sempadan sebelah Malaysia masih aman.

TDM sentiasa mempunyai Moral yang tinggi, bukan sahaja kerana kepimpinan yang berhemah malah meliputi aspek latihan dan kemudahan-kemudahan yang diberikan kepada mereka.

Ia bukan sahaja diberikan kepada anggota malah keluarganya juga. Jadi melalui nilai kualiti hidup tinggi maka moral anggota pun meningkat. Bahkan kerajaan sendiri begitu menghargai sumbangan dan perkhidmatan setiap anggota tentera kita.

Dengan kemudahan, latihan dan peralatan dimiliki, anggota tentera darat kompetitif, profesional dan berilmu tetapi yang paling penting, mestilah nampak berkeupayaan mempertahankan negara.

Rakyat pasti bergantung kepada anggota Tentera Darat untuk melindungi mereka daripada sebarang ancaman.

Mereka harus ingat, Tentera Darat merupakan tulang belakang pertahanan negara.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Gagah Setia - Pameran HUT Tentera Darat Malaysia"

Catat Ulasan