Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Sabtu, 25 Jun 2011

McCain gesa AS bantu ASEAN hadapi China

WASHINGTON 21 Jun - Anggota kanan Parti Republikan, Senator John McCain menggesa kerajaan Amerika Syarikat (AS) meningkatkan sokongan ketenteraan dan politik kepada negara anggota ASEAN untuk menghadapi China dalam pertikaian semakin meningkat di Laut China Selatan.

Menurutnya, AS perlu membantu anggota ASEAN untuk membangunkan dan menempatkan sistem amaran awal serta bot peronda perairan pantai di kawasan yang menimbulkan pertikaian.

Kata bekas kapten tentera laut AS itu, Washington perlu juga menggunakan diplomasi untuk membantu negara ASEAN menyelesaikan pertikaian sesama mereka dan 'mengambil pendirian lebih bersatu'.

Beliau mengalu-alukan perjanjian yang dicapai antara Malaysia dengan Brunei pada Mac 2009 sebagai satu contoh.

"China cuba mengeksploitasi perpecahan di kalangan anggota ASEAN untuk melaga-lagakan mereka bagi memajukan agendanya sendiri," kata McCain pada majlis makan malam anjuran Pusat Kajian Strategi dan Antarabangsa, di sini.

McCain, pendukung dasar ketenteraan lebih tegas, menyambut baik pendirian pentadbiran Presiden Barack Obama mempertahankan kebebasan pelayaran di Laut China Selatan, tetapi beliau mahu White House mengambil langkah lebih tegas.

Katanya, negara lain perlu mengetahui tuntutan mana yang diterima dan mana yang ditolak oleh AS, dan bentuk tindakan yang bersedia diambil oleh AS untuk membantu, terutamanya dalam mempertahankan sekutu rapat, Filipina.

McCain menyambut baik hubungan kerjasama dengan China dan tidak mencari konflik dengan kuasa besar Asia itu, tetapi beliau menyalahkan 'tindakan agresif' China dan 'tuntutan wilayahnya yang tidak berasas' sebagai punca ketegangan baru-baru ini.

China minggu lepas berkata, Beijing tidak akan menggunakan kekerasan di Laut China Selatan dan menggesa negara lain supaya 'meningkatkan usaha bagi memelihara keamanan dan kestabilan di rantau itu'. - AFP


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "McCain gesa AS bantu ASEAN hadapi China"

Catat Ulasan