Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Sabtu, 25 Jun 2011

Nuri gugur di Sungai Lundu


HASHIM Ibrahim menunjukkan tempat kejadian helikopter Nuri terhempas yang kini dikenali sebagai Pulau Nuri. (Gambar kecil) akhbar Utusan Malaysia keluaran 19 Disember 1989 menceritakan kejadian nahas helikopter Nuri di Sungai Lundu, Sarawak.


HARI Isnin, 18 Disember 1989. Cuaca sebagaimana kebiasaan pada musim tengkujuh di Kuching, Sarawak masih tidak menentu dan beberapa kawasan rendah sudah ditenggelami air berikutan hujan lebat beberapa hari sebelumnya.

Di Pangkalan Tentera Udara Malaysia (TUDM) Kuching pula, sebuah helikopter Nuri seawal pukul 8 pagi sudah bersedia menerbangkan 16 penumpang termasuk empat pegawai tinggi Angkatan Tentera Malaysia (ATM), masing-masing dua orang berpangkat Jeneral dan tiga Kolonel.

Mereka terdiri daripada Panglima 1 Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Mustaffa Awang; Panglima 3 Briged Infantri, Brigadier Jeneral Datuk Hasbullah Yusuf yang lebih dikenali sebagai Bond Hasbullah; Pegawai Memerintah Batalion Kelima Rejimen Renjer Diraja (RRD), Leftenan Kolonel Mohd. Johari Selan; Pegawai Memerintah Batalion Ke-13 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Leftenan Kolonel Tunku Abdul Aziz Tunku Osman dan Pegawai Staf Satu (Operasi) 1 Divisyen, Leftenan Kolonel Mustafa Kamal Mohd. Yusoff.

Destinasi yang dituju mereka ialah Kem Sematan untuk menghadiri majlis penutup Kursus Risik Tempur. Namun, berikutan halangan cuaca buruk, penerbangan helikopter pelbagai guna itu terpaksa ditangguhkan sehingga pukul 8.50 pagi.

Penangguhan hampir sejam itu rupa-rupanya memberi petunjuk bahawa penerbangan berkenaan adalah yang terakhir buat kesemua penumpang.

Berdasarkan rekod kenyataan rasmi Kementerian Pertahanan, helikopter itu terputus hubungan dengan menara kawalan hanya selepas 15 minit berlepas sehingga TUDM terpaksa melancarkan gerakan mencari dan menyelamat (SAR).

Dua buah pesawat Alouette telah dikerah untuk mengesan Nuri yang membawa individu penting dalam hierarki kepimpinan ATM itu sehinggalah pencariannya menemui noktah. Ia ditemui terhempas di muara Sungai Lundu, berhampiran Kampung Kuala Bandang, kira-kira 60 kilometer (km) ke barat laut Kuching.

Kejadian yang mengorbankan semua penumpang itu dilaporkan berlaku dalam keadaan cuaca buruk dengan hujan lebat disertai angin kencang dan kilat sabung-menyabung.

Selepas 22 tahun nahas itu berlalu, wartawan S2, SAIFUL HAIZAN HASAM dan SOPI SAMAILE serta jurufoto AMIR HAFIZ ABDUL RAHMAN menyusuri muara Sungai Lundu untuk mengimbas tragedi yang turut menyumbang kepada statistik 17 kejadian Nuri terhempas sehingga mengorbankan 95 nyawa sejak 1968.

Ikuti laporan penuh dan kisah-kisah di sebalik tragedi ini di dalam S2 Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Nuri gugur di Sungai Lundu"

Catat Ulasan