Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Selasa, 21 Jun 2011

Spratly: China digesa terbuka


KAPAL peronda Pentadbiran Keselamatan Maritim China, Haixun 31 berlabuh di Pusat Pelayaran Singapura, semalam. Ia adalah antara kapal maritim awam terbesar dihantar oleh China untuk melindungi 'hak dan kedaulatannya'. - REUTERS

SINGAPURA 20 Jun - Singapura menggesa China supaya lebih terbuka berhubung tuntutan wilayah maritimnya di Laut China Selatan dengan menyatakan kekaburan isu itu akan menimbulkan kebimbangan antarabangsa.

Menurut Kementerian Luar Singapura, walaupun republik ini tidak membuat tuntutan di Laut China Selatan, sebagai negara perdagangan utama, kepentingan Singapura mungkin terjejas berikutan isu pelayaran bebas di perairan tersebut.

Kenyataan Singapura itu dikeluarkan ketika kapal peronda awam terbesar China, Haixun 31 berlabuh di pelabuhannya selepas melalui Laut China Selatan.

"Kami rasa, adalah menjadi kepentingan China untuk menjelaskan tuntutannya di perairan itu dengan lebih terbuka memandangkan kekaburan dalam isu ini telah menimbulkan kebimbangan serius kepada masyarakat maritim antarabangsa.

"Singapura bukanlah satu daripada negara yang menuntut wilayah di perairan itu dan bersikap berkecuali terhadap tuntutan mana-mana negara," katanya.

Republik ini melalui satu kenyataan berkata, sebagai sebuah negara perdagangan utama, Singapura mempunyai kepentingan sekiranya keadaan itu menjejaskan kebebasan belayar di semua laluan maritim antarabangsa termasuk di Laut China Selatan.

Ketegangan antara China dan negara-negara lain yang menuntut wilayah di Kepulauan Spratly di Laut China Selatan semakin memuncak sejak akhir-akhir ini.

Filipina dan Vietnam terutamanya turut memperkukuh tuntutan masing-masing selepas tindakan agresif berterusan China di wilayah yang menjadi pertikaian, tetapi Beijing menegaskan ia mahu menyelesaikan isu itu secara aman.

Jumaat lalu, Manila berkata, pihaknya akan menghantar kapal tentera laut ke Laut China Selatan sehari selepas China mengumumkan misi menghantar kapal peronda Haixun 31.

Sementara itu, lebih 100 rakyat Vietnam berhimpun di luar Kedutaan China di Hanoi untuk minggu ketiga berturut-turut bagi membantah tindakan agresif China. - AFP


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Spratly: China digesa terbuka"

Catat Ulasan