Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Rabu, 9 Mac 2011

Hari Ulang Tahun TD Ke-78 @ Dataran Merdeka

BERTIWI, 6 Mac 2011 - Ribuan penduduk warga ibukota dan juga rakyat malaysia yang hadir ke Sambutan Hari Ulang Tahun Tentera Darat yang berlangsung di Dataran Merdeka yang selama 3 hari mulai daripada 4 Mac 2011 sehingga 6 Mac 2011. Pada hari terakhir, acara utama sepanjang Sambutan HUT TD ke 78 diadakan perbarisan aset-aset dan juga beberapa pertunjukkan. Selama perbarisan ini terdapat beberapa aset yang belum pernah ditunjukkan kepada orang awam sebelum ini dan di antaranya ialah peluru pintar Taming Sari yang dicipta oleh STRIDE.


Timbalan Panglima TD, Panglima TD dan Panglima Medan TD


PTD bermesra dengan pengunjung

Upacara sambutan dimulai dengan ketibaan Y.Bhg. Jeneral Dato' Sri Zulkifeli Mohd Zin, Panglima Tentera Darat Malaysia. Beliau berkesempatan bermesra dengan pengunjung dan penonton yang hadir pada hari sambutan ketika menunggu Dif-dif jemputan. Selepas itu, Timbalan Menteri Pertahanan tiba dalam jam 0900H dan seterusnya ketibaan YB. Menteri Pertahanan Malaysia, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.


10 Briged Para Bersedia untuk melakukan tarian perang

Majlis sambutan dimulakan dengan nyanyian Lagu Negaraku dan juga Lagu Tentera Darat Malaysia. Seluruh pengunjung dan penonton bersama-sama menyanyikan kedua-dua lagu dengan penuh semangat. Sebaik sahaja habis lagu, Pasukan 10 Briged Para mempersembahkan tarian perang yang sememangnya telah banyak kali dipertunjukan. Walaubagaimanapun ia tetap menjadi tumpuan orang ramai dan mendapat tepukan gemuruh sebaik sahaja pertunjukkan tarian para ditamatkan.


Perarakan Masuk Perbarisan yang dimulai oleh Pancaragam TD


Perarakan Bendera


Anggota Infantri TD


Perarakan Anggota daripada RGK


Perarakan Anggota daripada 10 Briged PARA


Perarakan Anggota daripada Pranita TD


Perbarisan Anggota TD yang berkhidmat dengan UN


Perbarisan Anjing Perang TD



Kenderaan Istiadat Unit Berkuda Kor Armor Diraja


Unit Berkuda Istiadat Kor Armor Diraja


Kenderaan Kor Polis Tentera Diraja

Perarakan masuk kontinjen-kontinjen TD didahululi oleh Pancaragam Tentera Darat Malaysia dan diikuti oleh Pasukan anggota Veteran Tentera Darat. Seterusnya dikuti oleh Anggota Pembawa Bendera Malaysia, ATM, TD dan semua Rejimen dan Kor dalam Tentera Darat Malaysia (TDM) serta diikuti oleh perbarisan anggota-anggota yang terdiri Tentera Infantri TD, Grup Gerak Khas, Pasukan 10 Briged PARA , Pranita, Pasukan Pengawan TDM serta tidak ketinggalan juga pasukan anjing perang.


Motosikal Tempur RGK


Kenderaan SOV RGK


Tempat Masak Medan


Tandas dan Shower Medan


KOD Dobi Medan

Sebaik habis perbarisan anggota-anggota, perbarisan kenderaan menyusul didahulu dengan kenderaan yang digunakan oleh GGK termasuk kenderaan G-wagon dan juga motosikal. Selepas itu diikuti dengan kenderaan yang digunakan oleh Kor Perkhidmatan Diraja termasuk Bomba TD. Menyusul selepas itu kenderaan yang digunakan oleh Kor Ordnans Diraja yang baru digunakan pada tahun 2008 iaitu Bilik Mandi Medan dan Dobi Medan dan disertai oleh kenderaan digunakan oleh Kor Kesihatan Diraja. Kor ini dilengkapi dengan Ambulan Medan, hospital mudah Alih Medan dan juga Klinik Pergigian Bergerak.

RAD = Rejimen Artileri Diraja @ Royal Artillery Regiment

Oto Melara Howitzer 105mm


Denel G5 Howitzer 155mm 45 Caliber


Avibrás ASTROS II (Artillery SaTuration ROcket System) MRLS


Djigit SA-18 Igla missile launcher


STRIDE 155mm Taming Sari Peluru Pintar


Targeting pod untuk Taming Sari

Mengikuti KKD, kenderaan yang digunakan oleh Rejimen Semboyan Diraja yang mengunakan kenderaan Land Rover Defender dan juga Alvis Hägglunds AB. Kenderaan pengangkut Jambatan yang digunakan oleh Rejimen Askar Jurutera Diraja menyusuli RSD yang menonjolkan 4 Jenis Jambatan Medan. Rejimen Artileri Diraja membariskan meriam Oto Melara Howitzer 105mm, G5 155mm, Astross II, radar ARHTUR, sistem Dgiyit Igla, Jernas dan yang terbaru peluru pintar Taming Sari.

Kenderaan Infantri dan Kor Armor


VAMTAC 4x4 with HMG 12.7mm


FNSS Adnan ACV 300 with 25 mm Bustmaster


MIFV with 12.7mm


Alvis Scorpion 90


PT-91M "Pendekar"

Seterusnya adalah kenderaan yang digunakan oleh unit infantri TD yang didahului oleh VAMTAC 4x4 buatan sepanyol yang menyerupai Humvee. ACV Adnan dan MIFV menyusuri VAMTAC 4x4 yang terdiri pelbagai versi. Perbarisan terakhir adalah kenderaan di bawah Kor Armor Diraja yang didahului dengan kenderaan SIBMAS dan diakhiri dengan 10 buah PT-91M Pendekar. Lintasan 4 buah Heli PUTD iaitu A109 mengakhir perbarisan pada pagi itu.





Selepas sahaja habis perbarisan, acara terjun bebas dilakukan dengan pendaratan 8 orang anggota 21 RGK dari kumpulan 1 yang membawa bendera Malaysia, ATM, TD, 10 Para, GGK, dan lain-lain lagi mendarat di tengah-tengah Dataran Merdeka dan disertai 8 orang lagi dari kumpulan kedua.

Acara diteruskan pertunjukan wira merah dan pertunjukan tatu dan diakhiri dengan pertunjukan ULK yang berkisarkan Bas yang penuh penumpang ditawan oleh pengganas. Berakhirya pertunjukkan, satu upacara penyampaian pingat dilakukan di pentas utama.

Sambutan Hari HUT TDM sepatutnya tamat pada jam 1600 terpaksa dilanjutkan ke lewat petang kerana sambutan orang ramai yang masih mengerumuni tapak pameran walaupun sudah lewat petang.





Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Hari Ulang Tahun TD Ke-78 @ Dataran Merdeka"

Catat Ulasan