Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Rabu, 23 Mac 2011

Kuala Lumpur 'diserang' Tentera Darat


SEORANG pengunjung, Nur Ezzah Yahuda, 15, mencuba penembak pesawat udara Misile FN-6 sambil diterangkan oleh Koperal Mazlan Manan daripada Rejimen Askar Melayu Diraja Ke-5 (RAMD) pada Hari Terbuka Tentera Darat di Dataran Merdeka.


IBU kota Kuala Lumpur baru-baru ini bertukar menjadi 'medan perang' apabila bandar metropolitan itu 'diserang bertubi-tubi' oleh kereta kebal, kereta perisai, pelancar roket berganda ASTROSS, helikopter peninjau (LOH) dan pelbagai aset tempur Tentera Darat.

Keadaan itu mengejutkan ramai warga kota kerana selama ini, mereka begitu asing dengan deruan helikopter yang terbang rendah, 'serbuan' puluhan kereta kebal PT-91M selain bingit bunyi letupan dan tembakan daripada Unit Anti Keganasan, Grup Gerak Khas (GGK).

'Serbuan' tersebut yang bermula pada pukul 8 pagi hanya berakhir tiga jam kemudian apabila GGK berjaya 'mematahkan' tindakan pihak pengganas menawan sekumpulan rakyat Malaysia di dalam sebuah bas bagi tujuan 'mengugut' kerajaan yang dipilih secara sah.

GGK yang dibantu Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD) dengan menggunakan helikopter Agusta A-109 LOH hanya mengambil masa tidak sampai dua minit bagi membebaskan kesemua tebusan dan pada masa yang sama, menembak mati kesemua penyangak yang cuba menggugat keamanan negara.

Drama mencemaskan itu merupakan sebahagian daripada demonstrasi kecekapan, ketangkasan serta kesiapsiagaan Tentera Darat sebagai cabang utama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam menghadapi sebarang kemungkinan peperangan pada masa hadapan.

Demonstrasi yang julung-julung kalinya memaparkan kesemua aset tempur Tentera Darat itu dilakukan sempena sambutan Hari Tentera Darat Ke-78 di Dataran Merdeka baru-baru ini bagi meyakinkan rakyat bahawa keselamatan negara sentiasa terpelihara.

Hakikat tentang keupayaan unit bersenjata negara itu diakui sendiri oleh 30,000 rakyat Malaysia yang memenuhi Dataran Merdeka sejak awal pagi, sebaik sahaja mereka melihat dengan sendiri kesemua aset tempur Tentera Darat yang selama ini diklasifikasikan sebagai sulit.

Lebih membanggakan, kemampuan Tentera Darat turut dikagumi oleh puluhan Atase Pertahanan negara asing yang dijemput sebagai tetamu VIP apabila mereka secara serentak berdiri bagi memberi tepukan sebaik sahaja GGK memperlihatkan aksinya.

Acara itu dihadiri Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi; timbalannya, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad; Panglima ATM, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin serta Panglima Tentera Darat, Jeneral Datuk Seri Zulkifeli Mohd. Zain.

Menurut Ahmad Zahid, kesemua demonstrasi yang pertontonkan sama ada yang bersifat statik mahu pun tempur adalah bertujuan merakyatkan Tentera Darat iaitu mendekatkan perkhidmatan tersebut dengan masyarakat dan bukan bertujuan menakutkan rakyat.

"Aset yang dipertontonkan, digunakan Tentera Darat dalam apa juga keadaan untuk mempertahankan keselamatan dan kedaulatan negara. Saya harap rakyat jangan salah tafsir sambutan hari terbuka yang kali pertama diadakan ini.

"Tujuannya hanya untuk memperlihatkan semua aset Tentera Darat kepada orang ramai dan ia satu petanda tentera akan terus mempertahankan negara dalam apa juga keadaan," katanya.



Timbalan Panglima TD, Panglima TD dan Panglima Medan TD


PTD bermesra dengan pengunjung


10 Briged Para Bersedia untuk melakukan tarian perang


Perarakan Masuk Perbarisan yang dimulai oleh Pancaragam TD


Perarakan Bendera


Anggota Infantri TD


Perarakan Anggota daripada RGK


Perarakan Anggota daripada 10 Briged PARA


Perarakan Anggota daripada Pranita TD


Perbarisan Anggota TD yang berkhidmat dengan UN


Perbarisan Anjing Perang TD


Kenderaan Istiadat Unit Berkuda Kor Armor Diraja


Unit Berkuda Istiadat Kor Armor Diraja


Kenderaan Kor Polis Tentera Diraja


Motosikal Tempur RGK


Kenderaan SOV RGK


Tempat Masak Medan


Tandas dan Shower Medan


KOD Dobi Medan

RAD = Rejimen Artileri Diraja @ Royal Artillery Regiment

Oto Melara Howitzer 105mm


Denel G5 Howitzer 155mm 45 Caliber


Avibrás ASTROS II (Artillery SaTuration ROcket System) MRLS


Djigit SA-18 Igla missile launcher


STRIDE 155mm Taming Sari Peluru Pintar


Targeting pod untuk Taming Sari

Kenderaan Infantri dan Kor Armor


VAMTAC 4x4 with HMG 12.7mm


FNSS Adnan ACV 300 with 25 mm Bustmaster


MIFV with 12.7mm


Alvis Scorpion 90


PT-91M "Pendekar"





Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Kuala Lumpur 'diserang' Tentera Darat"

Catat Ulasan