Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Rabu, 23 Mac 2011

Tidak wajar bincang rahsia ATM

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 21 Mac - Keupayaan dan kesiapsiagaan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) tidak wajar dibincang dan dijadikan polemik meskipun di Dewan Rakyat kerana ia melibatkan soal pertahanan serta keselamatan negara.

Sehubungan itu, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi meminta semua pihak sama ada penyokong kerajaan mahupun pembangkang supaya sama-sama bertanggungjawab mempertahankan kerahsiaan negara dan bukannya melemparkan fitnah seperti dilakukan oleh Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara).

Beliau berkata, tiada jaminan rahsia ketenteraan negara ini tidak boleh dijual kepada negara asing sekiranya ia diperbincangkan secara terbuka atau melalui satu jawatankuasa pilihan khas seperti yang dicadangkan oleh Teresa Kok (DAP-Seputeh).

''Inilah pendirian yang sepatutnya ada pada semua Ahli Parlimen, tidak kira daripada pihak pembangkang atau kerajaan. Kerahsiaan negara harus dipertahankan sekiranya kita setia pada negara. Kita boleh berbeza pendapat tapi dalam soal keupayaan dan kesiapsiagaan jangan dibincangkan.

''Walaupun kita mempunyai imuniti dan mempunyai kekebalan dalam Dewan yang mulia ini, isu yang melibatkan keupayaan dan kesiapsiagaan ATM tidak boleh dikompromi kerana ia berkaitan mengenai tahap pertahanan negara," katanya ketika menggulungkan perbahasan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

Sebelum ini Tony Pua menuduh Kementerian Pertahanan membeli enam Kapal Tempur Pesisir (LCS) Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang 870 peratus lebih mahal daripada harga asal dan ekoran itu Wakil Rakyat DAP itu dibidas oleh pelbagai pihak.

Ahmad Zahid juga berkata, pihak kementerian juga tidak teragak-agak membawa Tony Pua ke mahkamah ekoran fitnah yang dilemparkan olehnya terhadap ATM berhubung pembelian LCS.
Beliau turut mempersoalkan kewibawaan Tony Pua yang sehingga hari ini gagal mengemukakan bukti kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai tuduhan itu
Sementara itu menjawab lebih lanjut terhadap cadangan Teresa, Ahmad Zahid berkata, Malaysia tidak memerlukan sebuah jawatankuasa khas pilihan untuk membincangkan perolehan pihak ATM seperti yang dijalankan di negara luar.

''Kita ada beberapa badan yang telah dibentuk iaitu daripada pihak Perbendaharaan sehingga ke peringkat Unit Perancang Ekonomi (EPU). Kita juga ada jawatankuasa di peringkat kementerian dan di peringkat penilai," katanya.

Dalam perkembangan lain beliau berkata, sejak Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) memulakan latihan 2004 sehingga Disember 2010 membabitkan 560,000 pelatih, hanya 27 kematian direkodkan.

''Daripada 27 kematian pelatih, 15 pelatih meninggal dunia semasa latihan, sembilan meninggal dunia semasa cuti dan tiga selepas tamat latihan. Oleh itu tidak adil Jabatan Latihan Khidmat Negara dituduh tidak mengambil berat soal kesihatan pelatih," katanya.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Tidak wajar bincang rahsia ATM"

Catat Ulasan