Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Rabu, 23 Mac 2011

Pemberontak tidak mahu negara Islam

TERNYATA Amerika Syarikat (AS) bertindak 'lebih sudu daripada kuah'. Mereka mahu membunuh Muammar Gaddafi. Sebaliknya, apa yang dimahukan pemberontak ialah 'menghalau Muammar Gaddafi' atau dengan kata lain mengguling beliau, bukan membunuhnya.

Namun serangan yang dilakukan Tentera Bersekutu ternyata berhasrat membunuh Gaddafi. Ternyata dendam kesumat Barat terhadap Gaddafi masih kuat dan kegagalan lampau AS untuk membunuh Gaddafi dan sekutunya semakin menyemarakkan kemarahan mereka terhadap Gaddafi.

Penulis berpengalaman ke Libya, khususnya Tripoli beberapa kali ketika Libya dikenakan sekatan sejak 1991 oleh AS dan sekutunya.

Ternyata rakyat Libya berdiri teguh di belakang Gaddafi kerana serangan berkenaan. Malah perasaan anti-AS kerana serangan yang menyebabkan kematian anak Gaddafi sukar dilupakan rakyat Libya.

Dengan serangan terbaru ini, Gaddafi mungkin sekali lagi akan mendapat simpati daripada rakyatnya termasuk pihak yang sebelum ini mahu beliau digulingkan. Kekejaman Barat dan niat membunuh Gaddafi itu akan menjadikan sokongan kepada beliau berkekalan, selain hasrat menggulingkan beliau mungkin tidak akan tercapai.

Persoalan asas ialah kenapa mahu menggulingkan beliau? Bagi yang tidak menjejak kaki ke Libya beberapa kali dan mendekati Libya dengan dekat, mereka tidak mengetahui dengan jelas apa yang dilakukan Gaddafi melalui 'Buku Hijau'nya.

Pembangunan Libya melalui pertanian, perumahan dan pendidikan begitu menyerlah, walaupun hakikatnya ada tuduhan Gaddafi menggunakan kekayaan untuk kepentingan keluarganya.

Pembinaan 'Sungai Buatan Manusia' di tengah padang pasir untuk pertanian umpamanya adalah antara projek besar Gaddafi untuk membolehkan Libya mengeksport sayur dan buah-buahan ke Mesir dan Tunisia, selain negara-negara lain.

Penyatuan Libya sekian lama di bawah Gaddafi dan hasil minyak dan gas yang ada di perut bumi dan lautan Libya turut dimanfaatkan oleh Eropah khususnya Itali, termasuk Malaysia sendiri.

Amat nyata, apa yang dimahukan oleh pemberontak Libya untuk mengguling dan melihat beliau ke muka pengadilan tidak akan tercapai jika beliau mati akibat serangan Tentera Bersekutu.

Zeidan, wakil Majlis Peralihan Kebangsaan Libya (LTNC) berkata serangan udara yang dilakukan kuasa sekutu - Perancis, Britain dan Amerika Syarikat memang membantu pemberontak.

Namun penentang Gaddafi mahukan senjata yang lebih canggih dan banyak untuk menentang askar yang setia kepada pemimpin Libya itu. Hakikatnya, pemberontak mahukan 'jalan keluar yang aman' untuk Gaddafi yang pemerintahan autokratik selama 42 tahun itu dicemari dengan pertempuran berdarah antara askar yang setia kepadanya dengan pemberontak sejak beberapa minggu lalu.

Ziedan menegaskan: "Kamu lihat, kami memang mampu untuk menyasarkan beliau (Gaddafi) dan jika perlu mahukan beliau hidup-hidup untuk membawanya ke muka pengadilan sama ada mahkamah antarabangsa atau Libya. Kami tidak mahu membunuh sesiapa termasuk Gaddafi sendiri".

Pemimpin Barat sudah menyatakan serangan peluru berpandu dari udara dan laut pada Sabtu lalu bertujuan menghalang askar Gadaffi daripada mencederakan orang awam melalui ketetapan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), selain melemahkan kekuatan bala tentera udara Gaddafi.

Bagaimanapun, agak pelik apabila Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat, Robert Gates, berkata tidak bijak bagi Tentera Bersekutu cuba membunuh Gaddafi dalam serangan ke atas Libya. Malah menurutnya, gesaan rakan sejawatannya dari Britain, Liam Fox yang mencadangkan agar serangan itu mensasarkan Gaddafi, operasi itu sepatutnya kekal dalam lingkungan resolusi diluluskan oleh Majlis Keselamatan PBB.

Gates menyifatkan campur tangan di Libya itu disokong oleh 'pakatan yang amat berbeza-beza' dan memberi amaran, sebarang tindakan meluaskan matlamatnya akan merumitkan keadaan. Malah, lebih pelik lagi apabila beliau memberi amaran mengenai rancangan memberi sokongan secara langsung kepada pemberontak bagi menggulingkan Gaddafi.

Gates mengakui masalah politik di Libya perlu diselesaikan rakyat Libya sendiri. Beliau berkata: "Ada atau tidak bantuan dari luar untuk pemberontak, kita perlu tunggu dan lihat. Matlamat asalnya ialah untuk melumpuhkan pasukan tentera udara Gaddafi bagi melindungi orang awam."

Bagi pemberontak, mereka tidak mahu tentera antarabangsa asing menakluki Libya dan seperti kata Zeidan: "Kami mampu untuk berdepan dan menguruskan askar Gaddafi" selagi mereka berdepan dengan pertempuran biasa.

Malah, jika pun pertempuran berterusan, pemberontak mengatakan mereka mampu untuk mempertahankan diri, selain berharap ketetapan Majlis Keselamatan PBB dapat membantu mereka mengadakan gencatan senjata. "Kami akan menghormatinya dan jika askar Gaddafi cuba menembak kami, terpaksalah kami mempertahankan diri".

Menurut pemberontak, "tidak mungkin kami akan 'memeluk dan mencium' askar Gaddafi, jika mereka mula menembak kami".

Kerana itu pemberontak mahu Tentera Bersekutu menghentikan tindakan serangan itu segera supaya mereka boleh ke jalan raya semula untuk menuntut hak mereka secara aman iaitu bagi menukar kerajaan atau pemerintah di Libya.

Awal pagi Isnin lalu, Henri Guaino, penasihat tertinggi kepada Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy, berkata campur tangan tentera asing dijangka akan 'berakhir' walaupun mandat PBB untuk melindungi rakyat awam Libya belum tercapai 'sepenuhnya'.

Perancis adalah negara pertama memberikan pengiktirafan diplomatik kepada pembangkang Libya dan Sarkozy beria-ia menyokong zon larangan terbang yang diluluskan Majlis Keselamatan PBB. Menghalau Gaddafi adalah matlamat utama Perancis dan pemberontak.

Bagi Ziedan dan pemberontak "Gaddafi perlu digulingkan. Dia wajar dihalau secepat mungkin. Kami mahu tubuh kerajaan atau negara baru berasaskan demokrasi...,kami tidak mahu kerajaan Islam".


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Pemberontak tidak mahu negara Islam"

Catat Ulasan