Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Khamis, 21 Jun 2012

Kronologi perkembangan Islam Melayu


Asal bumi yg kita pijak, langit yg kita junjung sebelum Islam namanya "Alam Bayu Atas Angin Bawah Angin" wilayah Langkasuka, keturunan Merong Mahawangsa pemerintahan Sri Wijaya, kemudian terkenal dgn nama "Kalaha" semasa pemerintahan Raja Phra Ong Mahawanser, penduduknya adalah keturunan Monggol, Parsi, Arab, Cina, India dan lain2 etnik. Agama mereka ialah Hindu, Buddha, Majusi dan lain2 amalan Durbar / Derbar upacara berbentuk pemujaan Dewa.

Raja Phra Ong Mahawanser berasal dari negeri Kalaha, wilayah Parsi di arah oleh kerajaan Rom Timur utk meminang anak raja Cina bagi dirinya. Baginda belayar dgn kekuatan 40 buah kapal. Sampai di lautan selatan India di serang oleh lanun2, 30 buah kapal hancur hanya tinggal 10 buah. Apabila lanun2 menyedari di dlm 10 buah kapal tersebut ada Raja Parsi, mereka ikut taat setia kpd Raja Phra Ong Mahawanser. Mereka meneruskan pelayaran sehingga ke Langkasuka (Langkawi). Pada masa itu, Langkasuka masih terbakar akibat peperangan antara kerajaan Hindu Andanum dan kerajaan Buddha Sri Wijaya. Terbukti sehingga sekarang masih wujud beras terbakar di Langkawi.

Baginda meneruskan pelayaran ke selatan Langkasuka masuk ikut Kuala Muda dan berhenti di Lembah Bujang, dan menubuhkan kerajaan kedah Tua (Kalaha) dan membina Istana di Bukit Meriam. Baginda mewujudkan Pelabuhan Bebas antara Timur dan Barat di Lembah Bujang. Pedagang akan berlabuh di Lembah Bujang dan meneruskan perjalanan ke Kuala Bekah (Pattani) membawa barang dagangan ke Canton (China) melalui jalan darat.

Amalan kehidupan penduduk Kalaha pada masa itu Durbar / Derbar Puja Dewa. Agama mereka Hindu, Majusi, Buddha dan lain2 di ketuai oleh sami2 yg dipanggil "Mahaguru". Golongan ini terbahagi kpd 10 puak yg mengambil peranan besar dlm masyarakat Kalaha pd masa itu, 10 golongan tersebut ialah:

Raja, Panglima, Hulubalang, Tok Pawang, Tok Bomoh, Tok Dukun, Tok Mudim, Tok Bidan, Mak Andam, Tukang Jaga Rumahtangga dan Harta Benda.

Tiap2 satu golongan akan melawan dgn yg lain utk mempamerkan kehebatan dan kemegahan. Puak2 ini dlm tauhidnya dipanggil "Sihir" atau "Silap Mata". Dlm hukum Syarak adalah "Haram". Dlm aL-Quran puak2 ini dipanggil puak "Addholin" (yg tidak berpegang kpd kitab al-Quran, Hadis, Ijmak, Qias). Mencipta berhala dgn tangan kemudian disembah dan dipuja keris, batu dan lain2.

Puak2 yg patuh pd pemujaan yg sama dgn hukum syarak atau harus dalam hukum syarak dipanggil puak "Maghdhubi 'Alaihim" kerana membuang 5 perkara dlm Taurat bagi puak Yahudi atau membuang 5 perkara dlm al-Quran dan Hadis pd zaman Salaf iaitu menolak "mati hidup semula", menolak "Yaumul Mahsyar", menolak syurga neraka, menolak "Qada' dan Qadar" dan menolak Nabi Muhammad s.a.w. dan segala sifat2nya.

Zaman Khalaf bermula tahun 1136M sehingga 2011M dan seterusnya dipanggil puak " Munafiqin dan Murtad" kerana menolak al-Quran, Hadis, Ijma' Ulamak, Rukyah dan Qias, menolak wujudnya malaikat, menolak rasul2 dan nabi2 khususnya yg tersebut nama2nya di dlm al-Quran, menolak Ulama' dan org2 soleh yang terpelihara daripada dosa dlm ilmu dan amal mereka atau yg di sentuh oleh dosa dan segera bertaubat (An'am ta'alaihim").

Islam bermula apabila Sayyidi Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani menghantar 12 org anak muridnya yang diketuai oleh Sayyid Syeikh Abdullah Bin Ahmad Al-Qumairi dari Baghdad ke Gunung Jerai pada kadar satu langkah dalam waktu Zohor, Azan yg pertama dilaungkan di puncak Gunung Jerai pd waktu Zohor, Lima kali azan:Zohor, Asar, Maghrib, Isya' dan Subuh. Selepas azan ke 2, Sayyid Syeikh Abdullah Al-Qumairi mengadap Raja Phra Ong Mahawanser di istana Bukit Meriam (Lembah Bujang). Mereka tidak melakukan apa2 serangan dan hanya mengambil uzlah selama 40 hari.

Raja Phra Ong Mahawanser beserta sami2nya dan kesemua puak yg disebut tadi menyerang Sayyid Syeikh Abdullah Al-Qumairi dan 11 org sahabatnya dgn segala bentuk sihir dan silap mata melalui latihan pertahanan diri, perbomohan dan lain2 cara. Kesemuanya itu tidak berfungsi, tidak memberi bekas dan berhasil.

Akhirnya Raja Phra Ong Mahawanser dan bala tenteranya datang mengadap Sayyid Syeikh Abdullah Al-Qumairi dan bertanya kpd Sayyid Abdullah al_Qumairi "Apa yang tuan pakai? Kami jumlah yg besar, kalah dgn kamu jumlah yg kecil". Sayyid Abdullah Al-Qumairi menyebut "Islam". Apabila ditanya apa Islam?, Sayyid Abdullah Al-Qumairi menghuraikan dgn panjang lebar. Raja Phra Ong Mahawanser terus menerima Islam sebagai agama dan memerintahkan pembesar2nya menerima agama Islam. Mereka datang dgn tempayan arak dan gelas utk menjamu Sayyid Syeikh Abdullah Al_Qumairi dan rakan2nya. Akhirnya, Raja Phra Ong Mahawanser perintahkan tempayan dan gelas dimusnahkan kecuali mangkuk kaca baginda, yg dicuci bersih dan dihadiahkan kpd Sayyid Syeikh Abdullah Al_Qumairi. Sayyid Sheikh Abdullah Al_Qumairi menyebut "Haza Qodah Darul Aman", maka negeri ini ditukarkan kpd nama negeri " Kedah Darul Aman".

Sayyid Syeikh Abdullah Al-Qumairi tinggal di Kedah Darul Aman selama satu tahun atau tiga tahun kata sesetengah ulama'. Dlm masa tersebut ditukarkan nama raja kpd " Al-Malik Muzaffar Shah". Baginda mengadakan perhimpunan kali ke dua atas nama " Islam":

1. Menukar nama penduduk islam kpd nama2 dlm sebutan Bahasa Arab mengikut al-Quran umpama Ibrahim, Idris, Muhammad dan sebagainya.

2. Melantik Raja Muzaffar Shah memakai gelaran "Sultan Muzaffar Shah 1" untuk Kedah Darul Aman dan seluruh nusantara (pangkat Sultan Wali).

3. Menamakan bangsa yg sudah menjunjung Islam selama satu atau tiga tahun utk dikenali diperingkat antarabangsa dgn nama " Al-Mala'u". Perkataan Al-Mala'u ada disebut 22 tempat di dlm al-Quran. Oleh kerana pelat disebut "Milayu", dlm tulisan Rom dipanggil "Melayu:.

4. Jemaah ini dikenali dgn " Islam Melayu Melayu Islam" yg tidak boleh dipisahkan sama sekali iaitu mereka yg beragama Islam dan bermastautin di sini atau org2 Islam dari rata rata yg berhijrah dan bermastautin di sini dipanggil " Melayu" .

5. Umat "Islam Melayu Melayu Islam" ini dipimpin oleh ulama' dari satu generasi ke satu generasi silih berganti;

a. Panduannya Al-Quran, Hadis, Ijmak Ulama' dan Qias.

b. Aqidahnya Ahli Sunnah Wal Jamaah aliran Abu Hassan As-Syaari, Abu Mansur Al-Maturidi, Fiqh Muktabar: As-Syafie dgn tidak menolak tiga lagi mazhab. Akhlak Sufi Islam dipimpin oleh Imam Junaid Al-Baghdadi, Imam Al-Ghazali, Imam Al-Khusyairi dan Imam As-Sya'rani. Wirid2 dan ahzab semua dipimpin oleh ulama' yg ahli pada babnya.

Islam Melayu Melayu Islam dalam ketulenannya bermula 1136M sehingga 1511M bersamaan 531H sehingga 906H. Dalam pada masa itu, wujud beberapa buah kerajaan Islam yg tulin antaranya Samudera, Pasai, Acheh, Demak, Maluku, Sulu, Brunei, Melaka, Pahang, Terengganu, Johor, Perak, Kelantan dan Pattani Darul Salam. Selepas dari itu, kesemua negeri2 melayu tumbang ke tangan siam Buddha kecuali Kedah Darul Aman yg membayar "ufti (Bunga Emas)". Manakala Melaka kalah kpd Portugis. Indonesia (nama sekarang) pula kalah kpd Belanda. Tahun 1511M hingga 2011M tidak wujud lagi kerajaan Islam Melayu Melayu Islam kerana berkecamuk dgn macam2 ajaran ilmu dan amal serta kefahaman hasil campurtangan British secara langsung. British berjanji akan mengembalikan negeri dan kerajaan kpd raja2 Melayu dgn syarat baginda hanya dilantik sbgai "Ketua Agama dan Adat Istiadat Melayu" di negeri yg baginda perintah. British memegang secara menyeluruh politik, ekonomi dan pendidikan.

Sultan pertama utk negeri Kedah Darul Aman dan seluruh Nusantara ialah "Sultan Muzaffar Shah 1". Sultan Abdul Halim Muazzam Shah yg ada sekarang adalah Sultan generasi yg ke 27. Bermula 1511M - 2011M dipanggil "KURUN DIJAJAH" sehingga seterusnya dipanggil "MASA KEHANCURAN".

Bilamana masyarakat hilang pedoman meraba raba mencari tumpuan, berlaku pula kegawatan yg lahir dari macam2 ragam umat manusia ada yg mengambil kesempatan mereka-reka segala mcm ideologi baru menjadi amalan utk kepentingan diri masing2. Idea2 ini diterapkan ke dalam masyarakat pelbagai kaum atas pentas demokrasi utk menghidupkan budaya " Kafir Addholin" tipu menipu, memanipulasi, provokasi, demonstrasi dan provokasi kaum ke arah kontroversi antara kaum yg boleh membawa padah "Kehancuran". Timbul pula kumpulan mencipta jampi, wirid, zikir, doa, tangkal, azimat dan selendang utk tujuan megah, kuat, kebal, kahaq, gagah, ajaib dan lain2 kononnya bagi mereka itu membantu memberi latihan ilmu kebatinan dan pertahanan diri utk menjaga agama, bangsa dan negara.

Kemudian timbul pula pelbagai penyakit keras hati, buruk sangka, caci mencaci, fitnah memfitnah, isim, gila talak, gila kuasa, gila lalu berleluasalah pekerjaan khurafat dan amalan syirik. Lahirlah perpecahan dlm masyarakat, sia2lah amalan, berlaku kerugianlah dlm kehidupan selama2nya.

Di atas kesedaran dan keinsafan melihat umat Islam Melayu Melayu Islam kebanyakannya terjebak dgn pelbagai ajaran palsu yang tidak ada muafakat dgn ajaran Islam, maka atas kesedaran ini lahirlah “Warga Melayu” di pentas “Bangsa Antarabangsa”. Lihat tafsir At Thobrani (Para sahabat bertanya kpd nabi Muhammad s.a.w. mengenai makna An’am ta’alaihim, Maghdhubi ‘Alaihim dan Addholin did lm surah al-Fatihah.

Kpd umat Islam Melayu Melayu Islam amnya segera kembali semula “Tajdid Ucapan Dua Kalimah Syahadah” mewarisi segala ilmu dan amalan yg dihimpunkan oleh Allah Ta’ala dihantar kpd hamba2Nya yg mukallaf atas lidah rasulnNya nabi Muhammad s.a.w. secara Talaqqi kpd seorang guru yg tiada putus salasilah, guru mursyid kepada Guru Murabbi nabi Muhammad s.a.w., nescaya sampai kepada Allah s.w.t.

Kesinambungan perjuangan Warga Melayu diteruskan dgn menyusun usaha yg bersungguh sungguh melaksana perintah suruhan dan larangan ke atas pemulihan Islam Melayu Melayu Islam. Merdekakan daripada ideology penjajah dgn member tumpuan kepada Gagasan Islam Melayu Melayu Islam secara universal, sebagai pewaris yg berhak, Bangsa Keturunan Manusia Agong yg dijadikan oleh Allah Ta’ala. Firman Allah dlm surah Al-Hujurat ayat 13:
“Wahai umat manusia ! Sesungguhnya kami telah menjadikan kamu dari lelaki dan perempuan, dan kami telah menjadikan kamu berbagai bagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenalan”.

Wahai saudara;

Ingatlah bangsa bangsa terdahulu sebelum kedatangan Islam, orang2 Hijaz manakala bangsa itu menerima Islam maka Allah kekalkan bangsa itu bangsa beragama. Maka agama Islam yang diletakkan pada hati, lidah dan anggota bangsa bangsa itu, maka bangsa itu bangsa beragama. Lihatlah kepada Firman Allah, surah Al-Hujurat ayat 14:
“Bangsa terdahulu orang orang Hijaz berkata: Kami telah beriman; katakanlah wahai Muhammad, kamu belum beriman (jangan berkata demikian), tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk dalam hati kamu, berkatalah sahaja “Kami telah Islam (kami telah tunduk menyerah diri, tidak melawan dan tidak menentang) dan ingatlah jika kamu taat kepada Allah dan RasulNya (zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikit pun dari pahala amal kamu kerana sesungguhnya Allah amat pengampun lagi amat mengasihani”.

Bangsa2 Hijaz terdahulu Parsi, Arab, Monggol, Cina, India, Merong Mahawangsa dan lain2 etnik sebelum kedatangan Islam dalam wilayah Nusantara bangsa bangsa itu menerima agama Islam, maka jadilah bangsa itu bangsa beragama. Maka wujudlah satu rumpun bangsa bangsa beragama yg terkenal dgn nama “ AHLI JAWI BANGSA KEBANGSAAN BERPEGANG TEGUH AGAMA ISLAM”.

Ahli Jawi adalah satu satu bangsa yg wujud di alam dunia yg fana ini mempunyai wasilah yg telah ditetapkan, diputuskan dan didoakan oleh ulama’ Muktabar yang ahli pada babnya. Mereka dibalut dengan pakaian kebesaran Agong Rahmatan Lil A’lamin, Makarimul Akhlak, Khuluqul A’zim, Uswatan Hasanah sepanjang zaman.

Kemudian diikat kukuh pada hati, lidah dan anggota sebagai Pewaris Asabah kepada Nabi Muhammad s.a.w. sepanjang zaman.

Atas kehendak yg Maha Esa mengurniakan petunjuk kepada hambaNya seorang Guru Mursyid Sayyid Syeikh Abdullah Al-Qumairi setelah mendapat perkenan Gurunya DYMM Sultan Aulia’ Sayyid Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani Qaddasallahu Sirrah dan mendapat perkenan DYMM Tuanku Sultan Muzaffar Shah, Baginda ambil kalimah Arab “Al-Mala’u” kalimah asal yang dihazaf huruf “hamzah” diganti huruf “Ya”, kemudian dibaca mengikut kaedah bahasa arab “ Melayu” yang dinisbah kepada: Bangsa Keturunan Manusia Agong.

Nisbah Melayu: BANGSA KETURUNAN MANUSIA AGONG.

Sepertimana tersebut dalam kitab “ Hadiqatul Azhar” Maulana Syeikh Wan Ahmad Syeikh Wan Muhammad Zain Syeikh Wan Mustaffa Faqih Wan Musa Al-Jambusi Al-Fathani, dan doanya:

“Ya Allah, perkuatkanlah orang orang Islam Bangsa Melayu atas bangsa bangsa kafir dan kembalikanlah negeri negeri kami kepada kami, perkenankanlah Ya Allah Ya Rabbal ‘Alamin”.

Maka kalimah “Melayu” ini jika ditujukan kepada individu dipanggil “Orang Melayu”, jika kepada kumpulan dipanggil “Bangsa Melayu”, jika kepada negeri dipanggil “Negeri Melayu”, jika kepada Raja dipanggil “Raja Melayu”, jika kepada Negara dipanggil “Persekutuan Tanah Melayu”, jika kepada semenanjung dipanggil “Semenanjung Tanah Melayu”, jika kepada gugusan dipanggil “ Gugusan Selat Kepulauan Melayu”, jika kepada dunia dipanggil “Alam Melayu”, sehingga terbentuk Empayar Alam Melayu yang kuat dan kukuh berkuasa sepenunnya 375 tahun hingga 1511, sehingga kini ber berusia lebih daripada 875 tahun.

Huruf Jawi Qadim menjadi huruf tulisan Bahasa Melayu yang ditambah “titik” kpd beberapa huruf tertentu sahaja, kemudian dikekalkan bahasanya sebagai loghat utama disebut “ Bahasa Melayu”, adalah satu satu bahasa yang paling ringan dan mudah daripada bahasa2 penduduk dunia terdahulu termasuk Jawi Qadim. Maka dgn sebab itu kebanyakan orang2 Hijaz dan orang2 arab dahulu menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua rasmi dalam pergaulan dunia bangsa antarabangsa disebut “Bahasa Jawi Jadid” dan bahasa utama disebut “Bahasa Jawi Qadim” ialah bahasa Al-Quran.

Warga Melayu

Menyeru kepada umat manusia yang memiliki hasrat suci dan cita cita teguh untuk memelihara kesucian agama Islam, Bangsa, Harta dan Negara di semua tempat persekutuan Malaysia, marilah turut serta membina segera kedudukan, kekuatan, kekuasaan, kedaulatan Kesultanan Alam Melayu menurut kronologi sebenar kerana:

Agama Islam Lahir Melayu
Nobat Sultan Raja Melayu
Raja Melayu Bapa Melayu Campur
Anak Melayu Warga Melayu

Warga Melayu menyeru kepada umat manusia prihatin kembali segera kea rah perpaduan cantuman lengkap kehidupan bangsa2 terdahulu: Arab, Parsi, Monggol, Cina, India dan semua etnik yang “PEGANG AMAL DUA LARIAN SERENTAK” membawa Panji Panji Agong Kebesaran Agama Islam mengelilingi dunia menurut kaedah Fiqh Muktabar yang ahli pada babnya mereka semua bersatu.

“Mengambil Allah menjadi Wali
Menerima Ilmu Perkasa Diri
Agama Islam Pusaka Khalifah Wali
Pakaian kehidupan Hamba Ilahi”

Keseluruhan anggota Warga Melayu berkewajipan melaksanakan aktiviti kehidupan samada gerak dan diam di semua tempat dan masa menerusi Fardu Ain dan Fardu Kifayah bagi memelihara status kedudukan sebagai hamba Allah di bumi.

Hukum Fardu Ain atas setiap mukallaf lelaki dan perempuan Warga Melayu bagi memelihara status kehambaanNya kepada Allah dgn menyempurnakan segala tanggungjawab agama yg terkandung dalam 4 perkara:

1. Memelihara rahsia hak kehambaan dan hak ketuhanan bernama Allah.

2. Memelihara hukum barang yang di antaranya dan di antara hukum Allah.

3. Menanggung kesakitan barang yang di antaranya dan di antara makhluk Allah.

4. Meraikan bersalah salahan akal barang yang di antaranya dan diantara makhluk Allah.

Manakala Fardu Kifayah pula menetapkan atas setiap Mukallaf lelaki dan perempuan Warga Melayu memelihara status kedudukan manusia sebagai khalifah Allah menerusi 4 perkara berikut:

1. Khilafatul Al-Nubuwwah;
Bertanggungjawab mengurus tadbir pekerjaan ibadah kepada Allah dengan sempurna.

2. Khilafatul Al-Risalah;
Bertanggungjawab mengurus tadbir syariat Allah dgn sempurna.

3. Khilafatul Ulul Azmi;
Bertanggungjawab mengurus tadbir kedudukan pangkat, jawatan dan darjah iman di sisi Allah dgn sempurna.

4. Khilafatul Uli Istifa’;
Bertanggungjawab mengurus tadbir isi kandungan langit bumi mengambil manfaat dgn dia untuk melahirkan tanda kesyukuran kepada Allah dgn sempurna.

Kebangkitan Gagasan Islam Melayu Melayu Islam (GIMMI) Warga Melayu ini menerusi hasrat suci ulama yang ahli pada babnya membuka ruang memberi peluang dan kemudahan tempat kepada umat prihatin memaksa diri kea rah pelaksanaan perintah suruhan dan larangan Allah di semua tempat dan masa.

Mereka semua dapat menikmati Islam sebagai “ Addin” berada dalam kumpulan An’am ta’alaihim, kumpulan terima dan amalkan apa apa sahaja suruhan yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. dan tinggalkan apa apa laranganNya dengan erti kata: Gagasan terima dan amalkan menerusi Teguh Cita Cita, Ikhtiar Usaha dan Rangkaian Doa dengan tidak mengharapkan kepada hujan emas atau perak turun dari langit.

GIMMI Warga Melayu bangsa terakhir dilahirkan ke alam dunia sebagai pengganti kepada bangsa bangsa terdahulu yg berpaling tadah dari agamanya (Murtad) menerusi firman Allah, surah Al-Maidah ayat 54 yg dilengkapkan pada hati, lidah dan anggotanya sifat2 terpuji:

1. Ia kasihkan mereka, mereka kasih kepadanya.

2. Ia berlemah lembut terhadap orang orang beriman.

3. Ia berlaku tegas gagah terhadap orang orang kafir.

4. Ia berjuang bersungguh sungguh di jalan Allah.

5. Ia tidak takut pada celaan orang yang mencela.

6. Ia redha dan bersyukur mengharapkan limpah kurnia dari Allah s.w.t.

kepada umat prihatin bangun segera kembali muhasabah diri, muafakat memenuhi tuntutan kehendak naluri tertumpu kepada agama Islam mengikut wasiat kalimah Taqwa membenar mengikuti akan dia sepenuhnya, belajar kepada sejarah penyebaran dan perkembangan generasi umat Islam, bersatu atas kehendak sendiri perkasa Agama, Bangsa, Diri, Harta Benda dan Negara.

Kesimpulan:


Masyarakat yang berdiri atas nama Bangsa Melayu hendaklah segera muhasabah diri, muafakat kembali memenuhi kehendak tuntutan naluri tertumpu kepada agama Islam mengikut wasiat menerima kewajipan Kalimah Taqwa membenar dan mengikuti sepenuhnya, belajar kepada sejarah penyebaran perkembangan Islam Melayu Bersatu muafakat di antaranya memelihara segala kehendak sendiri mengikut acuan dari Allah Ta’ala, lalu ia perkasa diri, Agama, Bangsa dan Negara, berusaha dapatkan kembali segala hak ketuanan Warga Melayu, Berpegang teguh agama Islam sebagai satu kepercayaan dan jaminan berdasarkan formula berikut:

1. Bangsa hendaklah menerima agama. Maka jadilah bangsa itu bangsa beragama.

2. Tempat letak agama pada diri seseorang ialah: Hati, Lidah dan anggotanya.

3. Seseorang yang telah menerima agama Islam dengan penuh yakin, wajib Fardu Ain menjaga agama yg ada pada dirinya pada setiap masa.

4. Ilmu dan amalan seseorang itu akan menjadi baja yg menyuburkan agama pada dirinya selagi ilmu dan amalan itu berada di atas dasar agama serta dipelajari dari mereka yang ahli pada babnya.

5. Sebaliknya ilmu dan amalan seseorang itu akan menjadi racun membunuh agama yang ada pada dirinya sekiranya ilmu dan amalan itu tersasar daripada dasar agama atau dipelajari pula daripada orang Kafir, Murtad, Munafiq atau orang yang rosak aqidah, syariat dan akhlaknya.

6. Agama Islam boleh keluar daripada seseorang itu setelah menerimanya atas nama Murtad, Munafiq, Zalim dan Fasik.

7. Orang Kafir mudah dikenali peribadinya dgn jelas seperti sami2 Buddha, Hindu, Paderi, Rahib dan lain2 seumpamanya tetapi orang Munafiq, Murtad, Zalim dan Fasik payah utk dikenali, Cuma Nabi Muhammad s.a.w. ada memberitahu tanda2nya iaitu:

a. Apabila bercakap suka berdusta
b. Apabila berjanji suka memungkiri
c. Apabila di amanahkan sesuatu suka mengkhianati
d. Apabila berbalah di atas kebenaran, tidak mahu mengalah, suka menegak benang yang basah.

Sekiranya berhimpun keempat empat atau salah satu tanda tanda tersebut lahir ke atas diri seseorang yang mengaku beragama Islam, itulah dia seorang Munafiq yang nyata, jauhilah kamu daripadanya, sesungguhnya orang Munafiq itu ditempatkan di dasar neraka yang paling bawah.
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Kronologi perkembangan Islam Melayu"

Catat Ulasan