Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Khamis, 21 Jun 2012

TDM : Pengorbanan pasukan sukarela (AW)

Dalam tahun 1941, Jepun telah mengisytiharkan perang ke atas Malaya dan mula mendarat di Kota Bharu pada 8 Disember 1941. Dengan kehadiran Jepun itu semua anggota pasukan Sukarela dari FMSVF, UFMSVF, SSVF dan SITCVF telah dikerah berkhidmat sepenuh masa bersama-sama tentera British dan Askar Melayu untuk menentang tentera Jepun.

Pada 15 Februari 1942, pihak British telah diisytiharkan kalah kepada Jepun. Ramai di antara anggota-anggota Sukarela berkenaan telah terkorban dan menerima nasib yang sama seperti anggota-anggota pasukan Tetap. Mereka yang ditawan telah ditempatkan di khemah tahanan Ferrer Park, Singapura. Ramai di antara mereka telah dihantar ke Siam sebagai buruh paksaan untuk membina landasan keretapi maut, dan salah seorang daripada mereka yang boleh dianggap sebagai wira bangsa dan dibanggakan oleh anggota sukarela ialah Allahyarham Lt Yazid bin Ahmad (dari FMSVF, meninggal semasa di Siam).

Begitu juga dengan peristiwa beberapa orang pegawai Sukarela yang sanggup menggadaikan nyawa. Pada 28 Februari 1942, beberapa orang pegawai dari pasukan sukarela telah dijatuhi hukuman bunuh oleh Jepun kerana keengganan mereka menanggalkan pakaian seragam. Di antara mereka yang dibunuh oleh Jepun ialah :

Kapten Raja Aman Shah bin Raja Harun Ar-Rashid (FMSVF)

Leftenan Abbas bin Said (SSVF)

Leftenan Abu Bakar bin Umar (SSVF)

Leftenan Usman bin Kering (Datok Naning) (SSVF)

Manakala pegawai-pegawai sukarela British yang terkorban ialah :

Kapten J.T. Horsburgh (SSVF)

Kapten H.R. Rix (FMSVF)

Leftenan G.D. Haggit (SSVF)

Leftenan G.F.D Stephen (FMSVF)


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "TDM : Pengorbanan pasukan sukarela (AW)"

Catat Ulasan