Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Khamis, 21 Jun 2012

TDM : Darurat


Selepas Jepun menyerah kalah, Parti Komunis Malaya (PKM) telah mula mempertingkatkan aktiviti mereka demi menuntut hak kuasa pemerintahan. Pemberontakan bersenjata terhadap pemerintahan kerajaan British telah dilakukan, di mana pada 16 Jun 1948, satu peristiwa pembunuhan kejam ke atas tiga orang pengurus ladang di Eiphil dan Phin Soon Estates Sungai Siput, Perak telah terjadi. Berlanjutan kejadian tersebut, Darurat telah diisytiharkan di seluruh Persekutuan Tanah Melayu. Ordinan Darurat telah diisytiharkan pada 19 Jun 1948 di Singapura. Kini keperluan tenaga pasukan bersenjata perlu dipenuhi untuk membantu pasukan Tetap menghadapi suasana Darurat.

Oleh kerana tindakan Komunis kian lama kian rancak, maka pihak pentadbiran British telah merombak pasukan Polis Sukarela bagi mewujudkan Pasukan 'Home Guard' dan Pasukan Kawalan Kampung (Kampung Guards). Pasukan ini terdiri daripada berbilang bangsa yang majoritinya orang Melayu dan Cina. Walau bagaimanapun, di kalangan anggota pasukan-pasukan ini, terdapat juga beberapa orang talibarut komunis. Akibatnya, banyaklah butir-butir mengenai gerakan kedua-dua pasukan ini dapat diketahui terlebih dahulu oleh pihak Komunis. Keadaan ini menyebabkan Pasukan Home Guard dan Pasukan Kawalan Kampung tidak dapat memainkan peranan dengan berkesan.

Tambahan pula, bilangan anggota pasukan-pasukan ini adalah terlalu kecil dibandingkan dengan anggota Komunis. Hal ini adalah kerana sikap kerajaan British yang sentiasa berwaspada serta berusaha untuk mengurangkan perbelanjaan menghadapi darurat, lebih-lebih lagi apabila melibatkan tentera-tenteranya di Tanah Melayu. Dalam menghadapi masalah ini, kerajaan British secara bijaknya telah mempergunakan sumber-sumber dari Tanah Melayu sendiri. Pada permulaannya, penubuhan Home Guard ditumpukan di pekan-pekan kecil, kampung-kampung baru (New Villages) dan sasaran penting. Mereka telah bertindak sebagai pemberi maklumat mengenai segala aktiviti dan kegiatan Komunis. Pasukan Home Guard khususnya telah dibentuk pada Jun 1948 iaitu selepas pembubaran pasukan FMSVF.

Antara tugas-tugas utama yang dijalankan oleh mereka ialah:

Mengendalikan balai-balai polis.

Sekatan jalan raya.

Operasi penapisan di tempat-tempat awam.

Sehingga ke akhir tahun 1949, kebanyakan rakyat beranggapan bahawa tugas Darurat ialah tanggungjawab kerajaan dan pasukan keselamatan sahaja. Sebenarnya, menjelang tahun 1951, tidak kurang daripada 3,400 orang awam telah terbunuh akibat darurat.

Lantaran itu, Sir Henry Gurney (Pesuruhjaya Tinggi British di Tanah Melayu) telah membuat satu rancangan untuk menghadapi Komunis. Rancangannya memperlihatkan penglibatan rakyat secara sukarela di dalam kempen yang dikenali sebagai Kempen Bulan Rakyat Melawan Pengganas. Dalam kempen ini , rakyat telah digalakkan menjadi sukarelawan ataupun anggota Home Guard. Faktor serta-merta yang mendorong rakyat menyahut kempen ini adalah kerana kekejaman serta keganasan Komunis yang tidak mengira mangsa khasnya dalam dua tragedi. Tragedi pertama ialah kejadian pembakaran Pekan Simpang Tiga di Sitiawan, Perak, pada 4 Februari 1950. Dalam kejadian ini, kira-kira 1,000 orang telah kehilangan rumah. Tragedi kedua, peristiwa berdarah yang berlaku di Bukit Kepong, Muar, Johor pada 23 Februari 1950. Balai Polis Bukit Kepong telah diserang dan dibakar mengakibatkan kematian sebahagian besar anggota-anggota polis biasa dan polis bantuan.


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "TDM : Darurat"

Catat Ulasan