Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Selasa, 10 Mei 2011

WWII : Jepun serang kapal perang Britain di Malaya


Pesawat pengebom Mitsubishi G3M Nell


Pesawat Pengebom Mitsubishi G4M Betty


Gambar diambil dari pesawat Jepun HMS Repulse terkena serangan bom


Asap tebal menyelubungi HMS Repulse dan HMS Prince Of Wales


HMS Prince Of Wales


HMS Repulse


Gambar kemusnahan kedua-dua HMS diserang pesawat tentera Jepun


Anak-anak kapal HMS Prince Of Wales sewaktu menyelamatkan diri pada 10 Dec 1941diselamatkan oleh HMS Express

Kapal HMS Prince of Wales dan HMS REpulse telah diserang dengan 3 pasukan pengebom angkatan udara Imperial Japanese Navy yang berpengkalan di Saigon, Vietnam.

1) Genzan Air Corp Attack Group (terdiri dari 3 skuadron)
Diketuai oleh Leftenan Komander Nakanishi
Jenis pesawat Mitsubishi Type 96 G3M2 (Nell)
Skuadron 1 diketuai Leftenan Ishihara
Jumlah pesawat 9, jenis bom torpedo
Skuadron 2 diketuai Leftenan Takai
Jumlah pesawat 8, jenis bom torpedo
Skuadron 3 diketuai Leftenan Nikaido
Jumlah pesawat 8, jenis bom bom biasa

2) Kanoya Air Corp Attack Group (terdiri dari 3 skuadron)
Diketuai oleh Leftenan Komander Miyauchi
Jenis pesawat Mitsubishi Navy Type 1 G4M1 (Betty)
Skuadron 1 diketuai Leftenan Nabeta
Jumlah pesawat 9, jenis bom torpedo
Skuadron 2 diketuai Leftenan Higashimori
Jumlah pesawat 8, jenis bom torpedo
Skuadron 3 diketuai Leftenan Iki
Jumlah pesawat 9, jenis bom torpedo

3) Mihoro Air Corp Attack Group (terdiri dari 4 skuadron)
Ketua tidak diketahui
Jenis pesawat Mitsubishi Type 96 G3M2 (Nell)
Skuadron 1 diketuai Leftenan Shirai
Jumlah pesawat 8, jenis bom bom biasa
Skuadron 2 diketuai Leftenan Takeda
Jumlah pesawat 8, jenis bom bom biasa
Skuadron 3 diketuai Leftenan Ohira
Jumlah pesawat 9, jenis bom bom biasa
Skuadron 4 diketuai Leftenan Takahashi
Jumlah pesawat 9, jenis bom torpedo

Kesemua pesawat berlepas 6.25 pagi waktu Saigon dan berjaya mengesan Force Z 10.15 pagi. Yang mengesan adalah pesawat peronda jadi pertempuran belum bermula.

Hanya pada pukul 11.00 pagi Force Z dapat mengesan skuadron pertama yang terbang tinggi serta membelakangi matahari. Skuadron ini diketuai oleh Leftenan Shirai yang membawa 2 buah bom 250kg setiap pesawat.

Shirai menyerang HMS Repulse dahulu. Hanya sebuah bom digugurkan dari setiap pesawat. Kerosakan HMS Repulse tidak serius kerana hanya sebutir bom sahaja yang mengenai sasaran.

10 minit kemudian radar HMS Prince of Wales mengesan jumlah musuh yang lebih besar mara dari arah tenggara. Kali ini pesawat Jepun bersenjatakan torpedo dari Genzan Air Corp. Torpedo digugurkan pada kelajuan 150 knot dan dari jarak antara 600 ke 1500 meter dan disasarkan ke HMS Prince of Wales.

Kapal british itu berjaya ditembak dengan torpedo mengenai salah sebuah dari 4 kipas kapal,bahagian yang paling lemah dan sukar ditembak. Nasib amat menyebelahi Jepun. Kelajuan kapal menurun dari 25knot ke 15 knot menyebabkan HMS Prince of Wales semakin goyah. Ia tidak boleh dikemudikan dan condong ke kiri.

Force Z hanya menunggu masa untuk dihancurkan. Pukul 12.20 tengah hari kelihatan angkatan udara Jepun mara dari arah timur iaitu kesemua pesawat Kanoya Air Corp. Setelah hampir pasukan ini berpecah dua dan menukar-nukar arah untuk mengelirukan Force Z. Yang pasti kedua buah kapal British adalah sasarannya.

HMS Repulse membuat evasive action untuk mengelak dari terkena torpedo Jepun manakala Prince of Wales tidak berupaya untuk mengelak.

Kesemua pesawat Jepun berpura-pura mahu menyerang Prince of Wales kemudian sebahagiannya menukar sasaran kearah Repulse.

2 torpedo mengenai Prince of Wales. Yang menariknya tembakan tersebut telah membuatnya stabil kembali,tidak lagi condong walaupun 18,000 tan air laut membanjiri isi perutnya.

Repulse pula kini diburu oleh 8 buah pesawat Jepun bersenjatakan torpedo. Ia berjaya mengelak 8 buah torpedo dari arah kanan sebelum terkena sebutir torpedo dari arah kiri, 2 lagi tersasar. Kerosakan juga tidak begitu teruk tetapi skuadron ke 3 Kanoya Air Corp masih belum menyerang dan kini telah bersedia. Leftenan Iki beserta dua lagi berjaya menembak 3 torpedo di bahagian kiri Repulse. Nasib malang terus menghantui Repulse bila 2 torpedo yang dilancarkan dari jauh oleh baki skuadron ke 3 mengenai bilik enjinnya.

MS Repulse hampir tenggelam,diiringi oleh 2 kapal destroyer yang bersedia membantu menyelamatkan anak-anak kapal.

12.35 tengahari HMS Repulse terbalik lalu tenggelam.

Jepun kini menumpukan perhatian ke Prince of Wales. 12.40 tengahari anak-anak kapal mengesan 8 buah pesawat pengebom terbang tinggi. Ianya skuadron ke2 dari Mihoro Air Corp yang diketuai oleh Leftenan Takeda.

Skuadron Leftenan Takeda mengugurkan 7 buah bom biasa dan sebutir bom 500kg menembusi dek HMS Prince of Wales,di bahagian pelancar pesawat laut. Di bawahnya pula adalah bilik enjin. Kemusnahan ini memutuskan langsung bekalan kuasa kapal.

13.15 petang Prince of Wales condong semula ke kiri dan tenggelam 8 minit selepas itu. Peristiwa itu disaksikan oleh juruterbang skuadron 453 RAF dari Singapura yang tiba terlalu lewat untuk membantu.

Laksamana Tom Phillips pemerintah Force Z dan Kapten Leach HMS Prince of Wales mati bersama kapal mereka manakala Kapten Tennant Repulse terselamat.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "WWII : Jepun serang kapal perang Britain di Malaya"

Catat Ulasan