Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Isnin, 9 Mei 2011

WWII : Perang Muar



Perang Muar

Perang ni merupakan perang terakhir yg besar di Tanah Melayu yg berlaku pada 14 hingga 22 Januari 1942 di sekitar Jambatan Gemensah dan Sg Muar.

Selepas kekalahan British ditangan Jepun di Slim River, komander British telah mengarahkan tenteranya berundur 150 batu ke selatan ke negeri Johor untuk mencari perlindungan dan kekuatan semula.

Sementara itu 8th Division Australia cuba untuk menghentikan kemaraan tentera Jepun.

Tentera-tentera bersekutu ni, mengalami tentangan sengit daripada askar Jepun dalam serang hendap di Jambatan Gemensah dan satu lagi pertempuran dekat pekan Gemas.

Kira-kira 700 orang askar-askar 8th Division Australia telah terbunuh dlm ambush ini ditangan tentera Jepun Imperial Guards division.

Manakala pasukan anti-tank Australia dpt memusnahkan beberapa perisai tentera Jepun dlm pertempuran di Gemas.

Walaupun serang hendap ini berjaya untuk Allies pertahanan Maur dan Bakri, namun Allies gagal bertahan sepenuhnya dan ini merupakan pertempuran pertama tentera Australia dan Jepun di Tanah Melayu.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "WWII : Perang Muar"

Catat Ulasan