Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Jumaat, 1 Julai 2011

Amah di Saudi tuntut naik gaji

JEDDAH 1 Julai - Sehari selepas Arab Saudi mengumumkan untuk tidak lagi mengeluarkan permit kerja kepada amah dari Indonesia dan Filipina berkuat kuasa esok, pembantu-pembantu rumah tidak berdaftar di Jeddah dilapor menuntut gaji mereka dinaikkan.

Majikan di Arab Saudi berkata, pembantu rumah mereka mengancam untuk berhenti kerja sekiranya permintaan mereka itu tidak dipenuhi terutamanya sebulan lagi menjelang Ramadan, ketika permintaan terhadap amah tambahan semakin meningkat.

"Saya terkejut apabila pembantu rumah saya dari Indonesia meminta gajinya dinaikkan kepada 1,800 riyal (RM1,443) sedangkan mereka biasanya dibayar sekitar 700 riyal (RM561).

"Amah saya juga mengancam untuk berhenti kerja dengan alasan dia boleh mencari kerja lain menjelang Ramadan ini," katanya.

Mengikut undang-undang Arab Saudi, amah tidak boleh mencari kerja lain tanpa kebenaran majikan, namun disebabkan kos pengambilan pembantu rumah yang tinggi, ramai majikan memilih untuk mendapatkan amah dari pasaran buruh gelap.

Arab Saudi kini juga sedang menimbang untuk mendapatkan pembantu rumah dari negara lain seperti Ethiopia atau Kenya bagi memenuhi permintaan pasaran tempatan selepas pengumuman semalam.

Jurucakap Kementerian Buruh, Hattab Al-Anzi membayangkan, negaranya akan mula mendapatkan tenaga kerja termasuk pembantu rumah dari negara lain.

"Bagaimanapun, saya secara peribadi bimbang sama ada pekerja asing dari satu atau dua negara lain mampu mengisi kekosongan tenaga kerja yang buat masa ini dikuasai rakyat Indonesia," katanya.

Sementara itu, Filipina hari ini berkata, pihaknya akan mengadakan perbincangan dengan kerajaan Arab Saudi berikutan pengumuman semalam.

Setiausaha Luarnya, Albert del Rosario berkata, kira-kira 1.3 juta daripada sembilan juta pekerja asing Filipina kini berada di Arab Saudi. - Agensi/AFP


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Amah di Saudi tuntut naik gaji"

Catat Ulasan