Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Jumaat, 17 Jun 2011

Spratly: Keadaan semakin tegang


TENTERA Vietnam meronda di pulau Phan Vinh, antara pulau kecil di Kepulauan Spratly pada 14 Jun lalu. - AFP

MANILA 17 Jun - Perebutan wilayah maritim di Laut China Selatan semakin tegang hari ini apabila beberapa negara terlibat memperkukuh tuntutan masing-masing, dua hari selepas China menghantar kapal peronda terbesarnya di perairan tersebut.

Tentera Laut Filipina hari ini berkata, pihaknya akan menghantar sebuah kapal perang ke Kepulauan Spratly bagi meronda di wilayah yang dituntutnya, bagaimanapun negara ini menafikan tindakan itu sebagai respons kepada langkah yang diambil China dua hari lalu.

"Tentera laut sering mengadakan rondaan di kawasan perairan. Ia adalah rondaan biasa," kata jurucakap Jabatan Pertahanan, Eduardo Batac tentang penghantaran kapal BRP Rajah Humabon bersama 68 pegawai dan anak kapal.

Sementara itu, China bakal memperkukuh agensi pengawasan maritimnya dengan menambah bilangan kapal serta 6,000 anggota menjelang 2020 dalam satu lagi langkah yang dijangka meningkatkan ketegangan dengan negara-negara jiran yang turut menuntut wilayah di perairan Laut China Selatan.

Menurut laporan akhbar China Daily, langkah memperbesar agensi Tentera Pengawasan Maritim China itu dibuat selepas pihaknya mengesan banyak pencerobohan laut dan udara berlaku di wilayah yang dituntutnya.

"Semakin banyak pencerobohan oleh kapal dan pesawat asing berlaku di perairan serta ruang udara China sejak beberapa tahun kebelakangan ini," lapor akhbar tersebut.

Laporan itu menyebut, agensi pengawasan martim itu telah mengesan sebanyak 1,303 pencerobohan kapal asing dan 214 oleh pesawat sepanjang tahun lalu, berbanding hanya 110 kes pada 2007.

Seorang pegawai agensi pengawasan yang berada di bawah Pentadbiran Lautan negara itu dipetik China Daily sebagai berkata, pihaknya akan memperoleh 16 pesawat dan 350 kapal menjelang rancangan lima tahun negara itu yang berakhir pada 2015 dan lebih 15,000 anggota menjelang 2020.

Satu lagi laporan akhbar tabloid Global Times hari ini melaporkan, China, baru-baru ini telah mengadakan latihan ketenteraan selama tiga hari di pulau tropika Hainan, selatan negara ini melibatkan 14 buah kapal.

Dalam perkembangan yang sama, Vietnam menyuarakan harapannya untuk menarik lebih ramai pelancong ke Kepulauan Spratly dengan membangunan projek pelancongan di lima lokasi di sekitar pulau tersebut. - Reuters/AFP/dpa


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Spratly: Keadaan semakin tegang"

Catat Ulasan