Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Selasa, 13 Disember 2011

Jemaah Pemangku Sultan Kedah dilantik


JEMAAH Pemangku Sultan Kedah, (dari kanan) Tunku Annuar Sultan Badlishah, Tunku Sallehuddin Sultan Badlishah, Tunku Abdul Hamid Thani Sultan Badlishah dan Tunku Puteri Intan Safinaz Sultan Abdul Halim.


ALOR SETAR 12 Dis. - Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah berkenan melantik Jemaah Pemangku Sultan Kedah dalam istiadat yang berlangsung di Istana Anak Bukit hari ini.

Pelantikan jemaah itu diadakan ekoran keberangkatan Tuanku Abdul Halim yang melaksanakan tugas sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14 selama lima tahun bermula esok.

Ia membabitkan tiga adinda baginda iaitu Tunku Bendahara Kedah, Datuk Seri Tunku Annuar Sultan Badlishah; Tunku Temenggong Kedah, Tan Sri Tunku Sallehuddin Sultan Badlishah; Tunku Laksamana Kedah, Datuk Seri Tunku Abdul Hamid Thani Sultan Badlishah dan anakanda baginda, Tunku Panglima Besar Kedah, Datuk Seri Tunku Puteri Intan Safinaz Sultan Abdul Halim.

Tunku Annuar turut dilantik sebagai Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah.

Pelantikan Jemaah Pemangku Sultan Kedah itu selaras dengan Perkara 18(2)(a) Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah Bahagian Yang Kedua yang memperuntukkan bahawa seorang Pemangku Sultan atau Jemaah Pemangku Sultan dilantik bagi menjalankan kewajipan baginda sebagai raja dalam negeri.

Istiadat pemasyhuran bermula kira-kira pukul 10 pagi selepas Tuanku Abdul Halim dan Sultanah Kedah, Tuanku Haminah Hamidun berangkat masuk ke Balai Penghadapan diiringi oleh pegawai membawa alat kebesaran diraja, juru iring tentera dan polis didahului oleh Ketua Istiadat, Datuk Bijaya Indera.

Ia diikuti bacaan watikah pemasyhuran perisytiharan Jemaah Pemangku Sultan oleh Datuk Seraja Setia, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Rasli Basir.

Keempat-empat anggota jemaah mengangkat sumpah di hadapan singgahsana Tuanku Abdul Halim dan Tuanku Haminah dengan disaksikan oleh Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohd. Azman Husin dan Ketua Hakim Syarie Kedah, Datuk Sheikh Yahya Jusoh.

Istiadat berakhir dengan tembakan meriam sembilan das diikuti bacaan doa oleh Mufti Kedah, Datuk Syeikh Muhamad Baderudin Ahmad.

Tuanku Abdul Halim akan berangkat bagi menghadiri istiadat melafaz dan menandatangani sumpah jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara esok.

Ini adalah kali kedua baginda dipilih melaksanakan tugas sebagai Yang di-Pertuan Agong. Kali pertama ialah pada 1970 iaitu dari 21 September 1970 sehingga 20 September 1975.


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Jemaah Pemangku Sultan Kedah dilantik"

Catat Ulasan