Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Isnin, 30 Ogos 2010

Kor Polis Tentera Diraja

Kor Polis Tentera Diraja adalah sebuah badan yang menjaga dan memelihara undang-undang Angkatan Tentera Malaysia. Walaupun di bawah cabang Tentera Darat Malaysia, tugasnya meliputi ketiga-tiga cabang ATM. Ketua Bagi Kor Polis Tentera ialah Brigedier Jenderal. Setiap cabang ATM ada polis sendiri. PDRM bertindak sebagai sebuah badan yang menjaga dan memelihara undang-undang awam, sementara Polis Tentera untuk tentera sahaja.

Setiap Briged TDM terdapat 1 Kampeni KPTD. Terdapat pecahan dalam Polis Tentera antaranya Cawangan siasatan jenayah, Cawangan PARA, Cawangan latih, Cawangan Pusat Tahanan, Polis Askar Wataniah. Polis Tentera Laut, Polis Tentera Udara. Tugas CSJ adalah menyiasat dan mengawal salah laku anggota tentera. Tugas Cawangan PARA ialah menjaga, mengawal tatatertib anggota tentera untuk komando dan briged para sahaja. Tugas cawangan latih ialah melatih anggota dan pegawai tentera untuk diserapkan menjadi polis tentera. Tugas cawangan pusat tahanan ialah membaik pulih dan imej anggota dan pegawai tentera yang dikenakan tahanan di penjara. Tugas Polis Askar Wataniah ialah menjaga, memelihara Pegawai dan anggota simpanan sahaja.

Tidak meliputi Pasukan tetap. Tugas Polis Tentera Laut ialah badan yang menjaga dan memelihara undang undang Tentera Laut Diraja Malaysia. Tugasnya tidak meliputi TDM dan TUDM. Tugas Polis Tentera Udara ialah badan yang menjaga dan memelihara undang undang Tentera Udara sahaja. Tidak meliputi TDM dan TLDM

Sejarah

Kor Polis Tentera Diraja telah ditubuhkan pada 12 November 1953 dan dikenali sebagai Polis Tentera Persekutuan dan diletakkan dibawah pemerintahan dan Pentadbiran Royal Military Police, British Army. Pasukan kecil ini ditugaskan khas untuk menyelenggarakan tatatertib Tentera Darat sahaja. Dewasa ini Kor Polis Tentera Diraja telah berkembang dan memainkan peranan penting meliputi ketiga-tiga cabang perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia, bertanggungjawab terhadap undang-undang, peraturan-peraturan dan perintah-perintah tentera. Kecekapan Kor ini adalah selaras dengan cogankatanya "SEDIA BERKHIDMAT".


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Kor Polis Tentera Diraja"

Catat Ulasan