Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Isnin, 30 Ogos 2010

Malaysia

Malaysia
مليسيا
Bendera Malaysia Lambang negara Malaysia
Bendera Lambang negara
Cogan kata: Bersekutu Bertambah Mutu
برسكوتو برتمبه موتو
Lagu: Negaraku
Lokasi Malaysia
Ibu negara Kuala Lumpur1
3°08′N 101°42′E / 3.133°N 101.7°E / 3.133; 101.7
Bandar raya terbesar Kuala Lumpur
Bahasa rasmi Bahasa Melayu2
Kumpulan etnik 54% Melayu, 25% Cina, 7.5% India, 11.8% Bumiputera lain, 1.7% lain-lain
Kerajaan Demokrasi berparlimen di bawah pentadbiran raja berperlembagaan
- Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin
- Perdana Menteri Mohd Najib bin Abdul Razak
Kemerdekaan
- Daripada UK (Tanah Melayu sahaja) 31 Ogos 1957
- Persekutuan (bersama Sabah, Sarawak dan Singapura3) 16 September 1963
Keluasan
- Jumlah 329,847 km² (ke-66)
127,355 batu persegi
- Air (%) 0.3
Penduduk
- Anggaran 2009 28,310,000[1] (ke-43)
- Banci 2000 24,821,286
- Kepadatan 85.8/km² (ke-114)
222.2/batu persegi
KDNK (PPP) Anggaran 2008
- Jumlah $384.388 bilion[2]
- Per kapita $14,081[2] (59)
KDNK (nominal) Anggaran 2008
- Jumlah $221.606 bilion[2]
- Per kapita $8,118[2]
HDI (2007) 0.829[3] (tinggi) (ke-66)
Mata wang Ringgit Malaysia (RM) (MYR)
Zon waktu MST (UTC+8)
Internet TLD .my
Kod panggilan 60
1 Kuala Lumpur ialah ibu negara, tetapi pusat pentadbiran kerajaan pusat terletak di Putrajaya.
2 Dipanggil "Bahasa Malaysia" oleh kerajaan kini. Bahasa Inggeris turut digunakan secara meluas.
3 Singapura keluar daripada Malaysia pada 9 Ogos 1965.

Malaysia (Jawi: مليسيا) ialah sebuah negara persekutuan yang terletak di Asia Tenggara. Malaysia mempunyai dua kawasan utama yang dipisahkan oleh Laut China Selatan iaitu Semenanjung Malaysia yang bersempadan dengan Thailand di utara dan Singapura di selatan serta Malaysia Timur, bahagian utara Pulau Borneo yang bersempadan dengan Indonesia di selatan dan Brunei di utara. Malaysia adalah salah satu negara perintis ASEAN.

Isi kandungan

[sorok]

Sejarah

Rencana utama: Sejarah Malaysia

Semenanjung Melayu berubah menjadi pusat perdagangan di Asia Tenggara apabila China dan India memulakan perdagangan mereka melalui Selat Melaka. Banyak kerajaan awal wujud pada abad ke-10 berasal daripada bandar pelabuhan. Ini termasuk Langkasuka dan Lembah Bujang di Kedah, Beruas dan Gangga Negara di Perak, serta Pan Pan di Kelantan. Pada awal abad ke-15, Kesultanan Melaka wujud dan kemakmuran ekonominya telah menarik minat penakluk daripada Portugis, Belanda dan Britain untuk mewujudkan petempatan atau koloni di Selat Melaka.

Petempatan selat koloni diraja Britain diwujudkan pada 1826, dan Britain sedikit demi sedikit menyebarkan pengaruh dan kawalannya ke atas seluruh semenanjung. Penempatan selat ini terdiri dari Pulau Pinang, Singapura dan Melaka. Pada 1867, Inggeris menjadi semakin agresif dan mula mendapatkan negeri-negeri Melayu yang lain. Disebabkan perang saudara, gangguan kongsi gelap Cina, Britain telah dipilih untuk menyelesaikan masalah masalah penduduk Negeri-negeri Selat. Akhirnya, Perjanjian Pangkor ditandatangani yang mengakibatkan perluasan kuasa Britain ke negeri-negeri Melayu (iaitu Perak, Pahang, Selangor dan Negeri Sembilan yang dikenali juga Negeri-negeri Melayu Bersekutu). Negeri-negeri lain yang dikenali sebagai Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu iaitu Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu berada di bawah kuasa Thailand.

Di Borneo pula, Borneo Utara Britain dahulunya berada di bawah pemerintahan Kesultanan Sulu (sekarang Sabah) ditabalkan sebagai Koloni Diraja British, manakala Sarawak menjadi milik keluarga Brooke. Akibat penaklukan Jepun pada Perang Dunia II dan kebangkitan komunis, sokongan untuk kemerdekaan semakin kuat. Apabila Britain mahu mewujudkan Malayan Union selepas perang berakhir, masyarakat Melayu bangun menentang dan mahukan sistem yang pro-Melayu, menolak kemasukan Singapura dan mahukan sistem kewarganegaraan tunggal (berbanding dwiwarganegara, yang membolehkan kaum pendatang mendapat status warganegara Malaya dan negara asal mereka). Kemerdekaan untuk Semenanjung Tanah Melayu diperolehi pada 1957 di bawah nama Persekutuan Malaya, tanpa penyertaan Singapura.

Persekutuan yang baru diwujudkan di bawah nama Malaysia pada 16 September 1963 melalui penyatuan Persekutuan Malaya, Singapura, Borneo Utara (kemudian dinamakan Sabah) dan Sarawak. Kesultanan Brunei yang pada mulanya menyatakan hasrat untuk menyertai Malaysia menarik diri akibat tentangan sebahagian masyarakat Brunei yang kecewa kerana sultan mereka tidak disenarai dalam bakal Yang Di-Pertuan Agong. Pada awal penubuhan Malaysia, banyak perkara berlaku misalnya cubaan Indonesia menakluk Malaysia, dan tuntutan Sabah oleh Filipina. Selain itu, pada 1965, Singapura menarik diri daripada Malaysia dan rusuhan kaum terjadi pada 1969.

Kini Malaysia masih lagi mempunyai beberapa masalah dengan jirannya seperti masalah penambakan tanah oleh Singapura dan isu harga air. Dengan Indonesia juga terdapat sedikit perselisihan mengenai pemberian konsesi carigali minyak di perairan Sabah serta masalah pekerja asing tanpa izin (PATI). Namun segala masalah tersebut dirundingkan secara aman dengan semangat setiakawan. Tambahan lagi, rakyat Malaysia dan jiran-jirannya berasal dari rumpun yang sama. Terutamanya dengan rakyat Indonesia, Malaysia telah banyak menjalin ikatan dengan rakyat di negara itu.

Politik

Rencana utama: Politik Malaysia
Bangunan Parlimen Malaysia

Persekutuan Malaysia merupakan sebuah negara raja berperlembagaan. Malaysia diketuai oleh Yang di-Pertuan Agong yang dipilih daripada sembilan sultan negeri Melayu untuk berkhidmat selama lima tahun.

Sistem ini adalah berdasarkan Westminster kerana Malaysia merupakan bekas tanah jajahan Britain. Kuasa pemerintahan lebih banyak dipegang oleh cabang eksekutif berbanding perundangan. Pilihan raya umum pula perlu diadakan setiap lima tahun sekali.

Kuasa eksekutif ditetapkan oleh kabinet yang dipimpin oleh Perdana Menteri. Berdasarkan perlembagaan Malaysia, Perdana Menteri mestilah seorang anggota Dewan Rakyat, yang pada pendapat Yang di-Pertuan Agong, memimpin kumpulan majoriti dalam parlimen. Manakala kabinet merupakan ahli parlimen yang dipilih daripada Dewan Rakyat atau Dewan Negara.

Parlimen terbahagi kepada Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Dewan Negara mempunyai 70 orang senator (iaitu panggilan yang diberikan kepada ahli Dewan Negara). Pemilihan ahlinya boleh dibahagikan kepada dua:

  1. 26 ahli dipilih oleh Dewan Undangan Negeri sebagai mewakili 13 negeri (setiap negeri diwakili oleh dua orang ahli).
  2. 44 ahli yang dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri, termasuk dua ahli dari Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, dan satu ahli masing-masing dari Wilayah Persekutuan Labuan dan Putrajaya.

Dewan Rakyat pula mempunyai seramai 222 ahli, dan setiap ahli mewakili satu kawasan pilihan raya. Ahli-ahli dipilih atas dasar sokongan ramai melalui pilihan raya. Setiap ahli Dewan Rakyat memegang jawatan selama lima tahun, dan selepas itu pilihan raya yang baru akan diadakan. Kuasa perundangan dibahagi antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri.

Kuasa politik di Malaysia amat penting bagi memperjuangkan sesuatu isu dan hak oleh yang demikian kuasa memainkan peranan yang amat penting dalam melakukan perubahan.

Geografi

Ladang Teh di Sungai Palas, Cameron Highlands
Rencana utama: Geografi Malaysia

Malaysia terdiri daripada dua kawasan utama yang dipisahkan oleh Laut China Selatan. Kedua dua kawasan ini mempunyai bentuk muka bumi yang hampir sama iaitu daripada pinggir laut yang landai sehinggalah hutan tebal dan bukit bukau. Iklim Malaysia ialah khatulistiwa.

Putrajaya ialah pusat pentadbiran yang baru dibina dengan tujuan untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas di Kuala Lumpur. Pejabat Perdana Menteri telah berpindah ke Putrajaya pada tahun 1999 dan keseluruhan pejabat kerajaan pusat selesai berpindah ke Putrajaya pada tahun 2005. Hanya beberapa pejabat kerajaan seperti Radio Televisyen Malaysia (RTM) dikekalkan di Kuala Lumpur dan Bangunan Parlimen. Kuala Lumpur kekal sebagai ibu negara Malaysia. Bandar raya lain termasuk Ipoh, George Town, dan Johor Bahru.

Ekonomi

Menara Berkembar KLCC, mercu tanda Malaysia
Rencana utama: Ekonomi Malaysia

Malaysia merupakan sebuah negara berpendapatan sederhana dan berubah daripada sebuah negara pengeluar bahan mentah seperti getah, bijih timah dan sebagainya pada 1971 kepada negara berekonomi pelbagai sektor melalui Dasar Ekonomi Baru. Pada dasarnya, pertumbuhan Malaysia adalah bergantung kepada eksport bahan elektronik seperti cip komputer dan sebagainya. Akibatnya, Malaysia merasai tekanan hebat semasa kegawatan ekonomi pada 1998 dan kemerosotan dalam sektor teknologi maklumat pada tahun 2001. KDNK pada tahun 2001 hanya meningkat sebanyak 0.3% disebabkan pengurangan 11% dalam bilangan eksport tetapi pakej perangsang fiskal yang besar telah mengurangkan kesan gawat tersebut.

Malaysia mempunyai persekitaran makroekonomi yang stabil (di mana kadar inflasi dan kadar pengangguran kekal di bawah 3%), simpanan pertukaran wang asing yang sihat, dan hutang luar yang kecil. Ini membolehkan Malaysia untuk tidak lagi mengalami krisis yang sama seperti Krisis Kewangan Asia pada 1997. Walaubagaimanapun, prospek jangka panjang kelihatan agak kabur disebabkan kurangnya perubahan dalam sektor korporat terutama sekali sektor yang berurusan dengan hutang korporat yang tinggi dan kompetitif.

Selain getah dan sawit yang banyak di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak juga kaya dengan sumber asli seperti kayu balak, petroleum dan gas asli.

Demografi

Rencana utama: Demografi Malaysia

Populasi Malaysia terdiri dari pelbagai bangsa dan agama. Kaum Melayu menjadi etnik terbesar di Malaysia dengan 54 % dari jumlah keseluruhan warganegara Malaysia. Perlembagaan Malaysia Perkara 160(2) mentakrifkan orang Melayu ialah mereka yang bertutur dalam bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan harian, mengamalkan adat resam melayu dan beragama Islam. Hal ini hanya digunapakai di Malaysia sahaja, tidak termasuk di negara-negara lain yang menjadi sebahagian daripada rumpun Melayu. Kira-kira satu perempat daripada penduduk Malaysia ialah kaum Cina dan 7% lagi terdiri daripada kaum India. Hampir 85% daripada kaum India di Malaysia merupakan masyarakat Tamil.

Lebih separuh populasi Sarawak dan 66% populasi Sabah terdiri daripada kaum bumiputera bukan Melayu. Kemasukan kaum lain sedikit sebanyak mengurangkan peratusan penduduk peribumi di kedua-dua negeri itu. Antara kaum bumiputera yang utama di Sabah dan Sarawak ialah Kaum Kadazan-Dusun, Dayak, Iban dan Melayu. Sehingga abad ke 20, kebanyakan daripada mereka mengamalkan kepercayaan tradisional tetapi kini telah ramai yang sudah bertukar kepada Kristian ataupun Islam.

Selain itu, Malaysia juga mempunyai penduduk yang berasal daripada Eropah (dipanggil Eurasia) dan Timur Tengah. Kepadatan penduduk Malaysia tidak seragam dengan 17 juta daripada 25 juta rakyat Malaysia menetap di Semenanjung Malaysia.

Kebudayaan

Kaum Melayu
Rencana utama: Budaya Malaysia

Budaya Malaysia merujuk kepada kebudayaan kesemua masyarakat majmuk yang terdapat di Malaysia:

  1. Kebudayaan Melayu
  2. Kebudayaan Cina
  3. Kebudayaan India
  4. Kebudayaan Kaum Kadazan-Dusun
  5. Kebudayaan Iban
  6. Kebudayaan Dayak, Kayan, Kenyah, Murut, Lun Bawang, Kelabit dan Bidayuh

Lihat juga daftar kaum di Malaysia.

Negeri dan Wilayah

Malaysia terdiri daripada 13 buah negeri dan 1 Wilayah Persekutuan (terdiri daripada 3 daerah) yang dilambangkan sebagai empat belas jalur dan bucu bintang di Jalur Gemilang:

Negeri

  1. Flag of Johor.svg Johor Darul Takzim (Johor Bahru)
  2. Kedah state fl n5143.PNG Kedah Darul Aman (Alor Setar)
  3. Flag of Kelantan.svg Kelantan Darul Naim (Kota Bharu)
  4. Flag of Malacca.svg Melaka Bandaraya Bersejarah (Bandar Melaka)
  5. Flag of Negeri Sembilan.svg Negeri Sembilan Darul Khusus (Seremban)
  6. Flag of Pahang.svg Pahang Darul Makmur (Kuantan)
  7. Flag of Perak.svg Perak Darul Ridzuan (Ipoh)
  8. Flag of Perlis.svg Perlis Indera Kayangan (Kangar)
  9. Flag of Penang (Malaysia).svg Pulau Pinang Pulau Mutiara (Georgetown)
  10. Flag of Sabah.svg Sabah Negeri Di Bawah Bayu (Kota Kinabalu)
  11. Flag of Sarawak.svg Sarawak Bumi Kenyalang (Kuching)
  12. Flag of Selangor.svg Selangor Darul Ehsan (Shah Alam)
  13. Flag of Terengganu.svg Terengganu Darul Iman (Kuala Terengganu)

Wilayah Persekutuan

  1. Flag of Kuala Lumpur Malaysia.svg Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
  2. Flag of Labuan.svg Wilayah Persekutuan Labuan
  3. Putrajaya flag.gif Wilayah Persekutuan Putrajaya

Sukan

Rencana utama: Sukan di Malaysia

Sukan utama dan popular di Malaysia ialah badminton, bola sepak, skuasy dan boling.

Antara atlet yang popular ialah:

Tokoh utama di Malaysia

Tunku abdul Rahman
  1. Dato' Onn bin Jaafar
  2. Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Al-Marhum Sultan Abdul Halim Hamid Shah
  3. Tun Abdul Razak Hussein
  4. Tun Hussein Onn
  5. Tun Dr Mahathir Mohamad
  6. Tun Abdullah Ahmad Badawi
  7. Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak

Organisasi

Fakta menarik

Ibu negara Kuala Lumpur
Pusat pentadbiran Putrajaya
Tarikh Hari Kebangsaan 31 Ogos 1957
Cogan Kata Negara Bersekutu Bertambah Mutu
Benua Asia, Asia Tenggara
Koordinat Geografi 2 30 U, 112 30 T
Jumlah hujan tahunan 2000mm ~ 2500mm
Iklim Tropika dengan suhu 24–35 Darjah Celsius
Bunga kebangsaan Bunga Raya
Binatang rasmi Harimau
Puncak tertinggi Gunung Kinabalu, Banjaran Crocker (4175m)
Puncak tertinggi Semenanjung Gunung Tahan, Banjaran Tahan (2187 m)
Banjaran terpanjang Banjaran Titiwangsa (500 km)
Sungai terpanjang Sungai Rajang, Sarawak (563 km)
Sungai terpanjang di Semenanjung Sungai Pahang (475 km)
Jambatan terpanjang Jambatan Pulau Pinang (13.5 km)
Gua terbesar Gua Niah, Sarawak
Bangunan tertinggi Menara Berkembar Petronas (452m)
Negeri terbesar Sarawak (124,450 km persegi)
Negeri terkecil Perlis (810 km persegi)
Tempat paling lembap Bukit Larut (lebih 5080 mm)
Tempat paling kering Jelebu (kurang daripada 1500 mm)
Kawasan paling padat Kuala Lumpur (6074/km², 15,543/batu persegi)
Penanaman eksport utama Kelapa sawit dan getah

Pencapaian semasa

  • Negara kedua paling berdaya saing harga di dunia dalam industri perjalanan dan pelancongan, daripada 124 buah negara yang dikaji.
  • Tempat ke-6 bagi iltizam kerajaan dalam penyertaan di pameran T&T antarabangsa.
  • Negara ke-24 paling selamat untuk dikunjungi.
  • Tempat ke-10 dari segi kualiti pendidikan (daripada 100 negara)

(laporan World Economic Forum (WEF) yang berpengkalan di Geneva. dalam Berita Harian 10 Feb 2008)

Lihat juga


Rujukan

  1. "Population (dikemaskini 5 September 2008)". Department of Statistics Malaysia. 5 September 2008. http://www.statistics.gov.my/eng/index.php?option=com_content&view=article&id=50:population&catid=38:kaystats&Itemid=11. Retrieved 20 September 2008.
  2. 2.0 2.1 2.2 2.3 "Malaysia". Tabung Kewangan Antarabangsa. http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2009/02/weodata/weorept.aspx?sy=2006&ey=2009&scsm=1&ssd=1&sort=country&ds=.&br=1&c=548&s=NGDPD%2CNGDPDPC%2CPPPGDP%2CPPPPC%2CLP&grp=0&a=&pr.x=90&pr.y=12. Retrieved 1 Oktober 2009.
  3. "Human Development Report 2009. Human development index trends: Table G". Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. http://hdr.undp.org/en/media/HDR_2009_EN_Complete.pdf. Retrieved 5 Oktober 2009.
  • ^ Article 1. Constitution of Malaysia.
  • ^ a b c d e f g CIA. The World Fact Book. Malaysia. Retrieved December 9 2006.
  • ^ Article 33. Constitution of Malaysia.
  • ^ Article 43. Constitution of Malaysia.
  • ^ The Federation of International Trade Associations. General Information of Malaysia. Retrieved December 7 2007.
  • ^ a b Time Magazine. A New Nation. September 9 1957.
  • ^ a b Paragraph 22. Singapore. Road to Independence. Federal Research Division, Library of Congress. Country Studies/Area Handbook Series. U.S. Department of the Army. Retrieved December 9 2006.
  • ^ a b Time Magazine. The Art of Dispelling Anxiety. August.
  • ^ Paragraph 25. Singapore. Road to Independence. Federal Research Division, Library of Congress. Country Studies/Area Handbook Series. U.S. Department of the Army. Retrieved December 9 2006.
  • ^ a b Paweł Bożyk (2006). "Newly Industrialized Countries", Globalization and the Transformation of Foreign Economic Policy. Ashgate Publishing, Ltd, 164. ISBN 0-7546-4638-6.
  • ^ a b N. Gregory Mankiw (4th Edition 2007). Principles of Economics. ISBN 0-324-22472-9.
  • ^ The Prime Minister's Office. The Security of the Straits of Malacca and its implications to the Southeast Asia regional security. Retrieved November 26 2007.
  • ^ American University. Tin Mining in Malaysia. Retrieved November 14 2007.
  • ^ Malaysian Palm Oil Council. Malaysian Palm Oil. Retrieved November 14 2007.
  • ^ Bank Negara. BNM National Summary Data Page. Retrieved November 8 2007
  • ^ Article 3. Constitution of Malaysia.
  • ^ a b Article 152. Constitution of Malaysia.
  • ^ Overview. Association of Southeast Asian Nations. Retrieved November 8 2007.
  • ^ List of Member States. United Nations. Retrieved November 8 2007
  • ^ Members. Commonwealth Secretariat. Retrieved November 8 2007.
  • ^ Ministry of Foreign Affairs, Turkey. Facts and Figures of the D-8. Retrieved December 12 2007.
  • ^ The New Student's Reference Work. 1914.
  • ^ Sakai, Manako. Reviving Malay Connections in Southeast Asia.
  • ^ Page 46-47. Suarez, Thomas. Early Mapping of Southeast Asia.
  • ^ Earl, George S. W. (1850). "On The Leading Characteristics of the Papuan, Australian and Malay-Polynesian Nations". Journal of the Indian Archipelago and Eastern Asia (JIAEA): p.119.
  • ^ M.C. Ricklefs. pp. 19. A History of Modern Indonesia. Indiana University Press. 1981. ISBN
  • ^ Mahathir bin Mohamad. Our Region, Ourselves. Time Asia. Retrieved May.
  • ^ Time Magazine. Token Citizenship. May.
  • ^ Time Magazine. Siege's End. May 2 1960.
  • ^ Time Magazine. Fighting the Federation. December
  • ^ Time Magazine. Race War in Malaysia. May. Retrieved December.
  • ^ Republic of the Philippines. Department of Foreign Affairs. FAQs on the ICJ Decision. Retrieved December.
  • ^ a b Jomo Kwame Sundaram. UNRISD The New Economic Policy and Interethnic Relations in Malaysia. Retrieved December.
  • ^ Anthony Spaeth. Time Magazine. Bound for Glory. December 9 1996.
  • ^ Anthony Spaeth. Time Magazine. He's the Boss. September.
  • ^ Article 32. Constitution of Malaysia.
  • ^ a b US Department of State. Malaysia. Retrieved December.
  • ^ Article 44. Constitution of Malaysia.
  • ^ Article 45. Constitution of Malaysia.
  • ^ Article 46. Constitution of Malaysia.
  • ^ Article 43 (1). Constitution of Malaysia
  • ^ Article 14. Constitution of Malaysia
  • ^ The Star Online. More than just a card. Retrieved November 26 2007.
  • ^ Leow Chiah Wei. Travel Times. New Straits Times. Asia's southernmost tip. Retrieved December.
  • ^ Sager Ahmad. Travel Times. New Straits Times. Tanjung Piai, the End of Asia. Retrieved December.
  • ^ Andrew Marshall. Time Magazine. Waterway to the World. Retrieved December.
  • ^ Petronas 1H profit up 7.7% to RM26.6b
  • ^ All Sabahans must Fight BN and UMNO. Malaysia Today (August 15, 2006).
  • ^ "Population and Housing Census" Press statement, Department of Statistics, Malaysia. Accessed April 3, 2007.
  • ^ Article 160 (2). Constitution of Malaysia.
  • ^ Inter Press Service: Temple Demolitions Spell Creeping Islamisation. Retrieved 4 June 2006.
  • ^ BBC : Pressure on multi-faith Malaysia. Retrieved 4 June 2006.
  • ^ Ninth Schedule. Constitution of Malaysia.
  • ^ World Education Forum. UNESCO. Education for All 2000 Assessment Report. Malaysia. Retrieved December.
  • ^ Health Tourism, Malaysian Government Portal. Accessed October 12, 2007.
  • ^ Time Magazine. Rubber from Malaya. March 1 1943.
  • ^ "Malaysia scraps ringgit peg", The Edge Daily, 2005-07-22.
  • ^ Department of Statistics. Malaysia. Quarterly Balance of Payments Performance October - December, 2005. Retrieved December.
  • ^ Financial Times. Malaysia relaxes short-selling ban. Extracted March 28, 2006.
  • ^ Boulton, William; Michael Pecht, William Tucker, Sam Wennberg (May 1997). Malaysia. Electronics Manufacturing in the Pacific Rim, World Technology Evaluation Center. Retrieved on 26 September 2007

Pautan luar


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Malaysia"

Catat Ulasan